Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av AJ »

Har vi en egen tråd her inne om MC-kjøring når høsten setter inn for fullt? Tror ikke det, nei... :-k

Så da starter jeg likeså godt en slik tråd:
Overskriften får man ta for det den er; jeg skrev ned de tingene jeg kom til å tenke på sånn med en gang når det gjelder kjøring om høsten

Fordeler: ingen roadkill på visiret og ingen svetting i kjøreklærne... ;-)
Farer: den store skrekken er elgpåkjørsler... :-)å . Men vått og sleipt løv i svinger er heller ikke ufarlig. Samme med jord fra sideveier hvor det er mye landbrukstrafikk i høstonna.

Andre med tanker omkring dette?
Gjerne også råd og tips om høstkjøring.
Ha'kke tid sjøl akkurat nå siden lørdagsbiffen en er klar til steking :jada:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Jarle »

Nattefrosten som ikke har sluppet helt taket når man kommer inn i en sving som solen ikke har rukket å gjøre isfri. Fort gjort at man er 2-300 meter høyere enn der man startet fra i løpet av noen minutter og da har gjerne nattetemperaturen vært en del lavere enn utgangspunktet for turen.

Eller man passerer over små elver eller bekker som sørger for at asfalt akkurat der er islagt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av RuneMC »

Fordeler: Fine høstfarger + klar luft = flotte kjøreopplevelser.

Ulemper: Lufta er kaldere og veiene tørker saktere etter regnvær. Gjelder også dieselflekker som fordamper tregere. Traktorer/anleggsbiler som har lagt fra seg et lass gjørme kan bli spennende (gjørme + fukt = veldig glatt). Det blir også kortere dager og mer lav sol - og ja, tanken på diverse vilt som kan sprette ut i veien er absolutt tilstede.

Løv hører jeg ellers mange som nevner, men har ikke opplevd dette som noe problem. Blåser stort sett bort fra veien, og det må vel være sammenhengende "matter" med løv - gjerne i en sving for at det skal bli skummelt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av LoneRider »

Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av simpson »

Fordeler? Kaldere luft=mer effekt :D

Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Kawagutten »

LoneRider skrev:Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.
Planlegg å kjøre turene i motsatt retning hvis det går f.eks med sola i ryggen og ikke mot.Prøv å se litt på luftingen i hjelmen hvis den er gammel(kan ha tettet seg litt og trenger en grundig rengjøring,full av veistøv og smådyr)Teip på visiret har jeg aldri prøvd men det koster ingenting å prøve.Noen har smørt inn visiret med noe antidugg stoff som jeg ikke husker noen detaljer om men mener å lest om det her for kort tid siden.Ellers må det bli å kjøpe seg en Schuberth som etter min erfaring har dugget mindre enn noen andre hjelmer jeg har eid.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev:Fordeler? Kaldere luft=mer effekt :D

Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
og under pådrag :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av simpson »

Kawagutten skrev:
simpson skrev:Fordeler? Kaldere luft=mer effekt :D

Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
og under pådrag :D
Riktig :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Snikendeugle »

LoneRider skrev:Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.

Det jeg gjør i den situasjonen (om det ikke er altfor kaldt ute), er å åpne visiret, men ikke helt opp, slik at visiret blir en en slags caps, som reflekterer vekk sollyset. Har da også solvisiret nede. Funker knall, men som sagt; bør ikke være for kaldt ute :).

Skal nevnes at jeg har Iridium farget visir, og ikke klart visir, det hjelper nok mye for å få til den effekten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av FJZZR »

Lav sol!
Som nevnt ser vi dårligere p.g.a. lav sol.
Men enda værre er det at bilistene ser oss enda dårligere på grunn av den samme lave kula.

Må også nevne glattere veier p.g.a løv som bli kjørt i filler og danner et sleipt lag, spesieli ved fuktig vei.
I tillegg er asfalten ofte kald og mc dekk oppnår ofte ikke optimal arbeidstemperatur.
Hjorteviltet er mest aktive ved soloppgang og solnedgang, og nå på høsten inntrer denne tiden når vi drar eksempelvis til fra jobb.

Men, fraværet av insikter er flott. Det blir aldri for varmt i skinndressen.
Krystallklar luft og fantastiske farger.
På mange måter fineste årstiden, men kanskje også den farligste.

Nyt det, men KJØR FORSIKTIG!!
Vi har absolutt ingen å miste!!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av ojda »

Har tapet visiret i flere år, å det fungerer helt utmerket :thumleft
Taper to bredder m overlapp på midten, avsmalnende til en
tapebredde på sidene :roll Knallbra :prf
Trodde jeg ikke trengte det når jeg kjøpte ny hjelm nå i sommer
med innebygd solvisir, men det var ikke mange turene før
jeg fant frem rullen med elektrikkertape :yeyeye


Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Crinos »

Kjøring om høsten er nesten "magisk".
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).

Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.

Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).

Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.

Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av Kawagutten »

Crinos skrev:Kjøring om høsten er nesten "magisk".
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).

Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.

Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).

Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.

Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer :mk
Det er mer elg ute når mørket faller på hele året men kanskje mest på denne tiden av året ja.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av KydeX »

Jeg synes også det fremdeles er flott vær å kjøre i. Jeg tenker mest på det med at dekka blir ikke så varme, og kjører derfor litt mer forsiktig i svinger, prøver ikke å ha pegskrap akkurat på denne tiden av året.

Ellers synes jeg faktisk det er litt digg, som andre også har vært inne på, å ha i vinterforet og slippe å dø av heteslag hvis man kjører under 100.

Når det gjelder lav sol, så leste jeg et tips en plass, man bør kjøre mot vest om morgenen og mot øst om kvelden når man skal hjem igjen. Litt vanskelig å få til for oss som bor på vestlandet da...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...

Legg inn av ega16 »

Kjørte for første gang på over en uke (bortreist og syk). Kom meg akkurat ut på hovedveien fra oppkjørselen og skulle få opp hastigheten. Shit! Ikke like godt veigrep som vanlig med "kalde" dekk nei :)

Svar