Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
AJ skrev: Er her i Norge da, skjønner jeg... ;-)
Ugh.

Eftersom dette er en foto-tråd får jeg heller snakke om dét:
[TaSK]
For all del... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:01, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

TheBandit skrev:Må slenge inn ett kameraspørsmål her.

Jeg ga mitt gamle kompaktkamera til min søster da jeg tenkte å bytte til ett vanntett kompaktkamera. Så nå sitter jeg å ser litt da og har kommet frem til at disse to er gode kandidater:

- Olympus TG-2
- Panasonic DMC-FT5

Begge 2 får mye bra kritikk i tester. Har noen erfaring med disse kameraene? Jeg har speilrefleks til primært bruk, så jeg trenger ett kompaktkamera til å ha i lomma på mc-tur, padleturer og reiser der jeg ikke gidder å drasse med meg speilrefleksen.

Andre forslag til lignende kamera (som ikke koster skjorta) ønskes også. :thumleft

EDIT: Det er viktig at kameraet har god vidvinkel, tar gode bilder og er enkelt i bruk.
Da jeg valgte å kjøpe mitt Fujifilm X20, hadde jeg lest endel om de vanntette kompaktene. Ingen av de har noen særlig størrelse på bildebrikken, så da var valget enklere for meg..

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Jeg har X20 og liker det godt. Det tegner skarpt og har en fin finish på knspper og slikt, men rawfilene ser ikke bra ut.
Ja finish og dedikert hjulet til exponeringskompensasjon liker jeg godt slik jeg ser X20.
Noen mener dog at bildekvaliteten lider litt av en relativt liten brikke.
Hadde ikke du speilrefleks også, eller tidligere. Hvordan merker du forskjellen fra dette til X20.
Er dynamikken og oppløsning bra i forhold ?

Jeg lurer også litt på Canon G15, EOS M og OLympus PEN PM2.
Joda, jeg har 500D med 15-85IS, Tokina 11-16 og EF35 samt EF 75-300.
I grunn er det liten kvalitetsforskjell på bildene, men zoommulighetene er jo mye bedre på "speilet".

Her er noen tatt med X20 i JPG, komprimert og lagt på Facebook:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Foto ?

Legg inn av sankyo »

Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Live long and prosper :janikk

ZZR-Erling

Re: AW: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

sankyo skrev:Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år, bortsett fra det siste, det er tatt ved Fagerheim Fjellstue på Hardangervidda.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: AW: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
sankyo skrev:Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år, bortsett fra det siste, det er tatt ved Fagerheim Fjellstue på Hardangervidda.
Flotte bilder, kontrastrike og fargerike. Ser ut til at X20 leverer under slike forhold.
Fikk sommerfølelse her jeg sitter i høstmørket i Bergen..... :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Joda, det funker helt ålreit det. Tirsdag skal jeg ta det med på crossbana i Kongsberg, så da får vi se hva jeg får til med AF, seriebilder, fartsfølelse i bildene osv :)
Må vel nedpå 1/80 skal det bli noe "fart".

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Foto ?

Legg inn av sankyo »

ZZR-Erling skrev: Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år.
Jepp, mente dine. Fikk plutselig kjempe lyst til å dra dit en gang. Har hørt masse fint om dem, og bildene bekrefter det bare.
Sist redigert av Snikkeren den 20 okt 2013, 10:41, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Fikset quoten.
Live long and prosper :janikk

ZZR-Erling

Re: AW: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi har vært der tre år på rad..anbefales så absolutt!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Gratis "public beta" av neste versjon av Perfect Photo Suite - PPS8 - for den som ønsker å "mekke" litt på bildene i etterkant.
http://www.ononesoftware.com/products/suite8/beta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Takk for tipset Rune :-D

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Foto ?

Legg inn av Nostalgic »

Jeg har holdt på med fotografi og video i mange år og det er en veldig fin kunnskap og kunne ha. Å få uttrykt sine meninger eller budskap i form av foto og video. Men i det siste så har det blitt mer og mer MC foto for min del. Har dessverre ikke et "high-end" kamera nå da det forrige mitt ble ødelagt og jeg har ikke råd til å kjøpe et nytt et akkurat nå.

Jeg har 3 GoPro HD kameraer som jeg har lekt litt rundt med denne sommeren og utforsket nye vinkler og måter og filme på. Jeg sparer for øyeblikket til Canon 5D MKII og ser veldig frem i mot til jeg får det i fotoveska.

Jeg pleier og justere/redigere bildene mine i Adobe Lightroom og Photoshop men video blir redigert i After Effects og Premiere Pro :-)

Hadde vært morsomt om vi kunne laget en foto-tråd av noe slag her, i betydning der vi poster bilder og gir hverandre tilbakemelding.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, men, de fleste her bruker jo mobilen sin, innkludert mæ sjøl :)
Men jeg foretrekker mitt Fujifilm X20 på mc-turer, ellers er det 500D, gjerne med 15-85EFS IS.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Lurer på hvor bra et Nikon 1 J3 er til actionfoto, les: motocross.

Min kone Hege lurer på ett slikt ett.

Bilde

Svar