Motor stopper når blinklys skrus på
Motor stopper når blinklys skrus på
... eller en hvilken som helst annen elektrisk bryter på sykkelen.
Jeg har akkurat kjøpt denne og forrige eier sier han ikke har registrert noe slikt.... det er derfor en mulighet at det kan ha oppstått plutselig,
Dette er en velholdt 1972 modell Suzuki T250
Tar gjerne imot tips til feilsøking eller sannsynlig feilkilde for dette. Kan jo være en bagatell, men skjønner jo at det kan være komplisert og.
.
Jeg har akkurat kjøpt denne og forrige eier sier han ikke har registrert noe slikt.... det er derfor en mulighet at det kan ha oppstått plutselig,
Dette er en velholdt 1972 modell Suzuki T250
Tar gjerne imot tips til feilsøking eller sannsynlig feilkilde for dette. Kan jo være en bagatell, men skjønner jo at det kan være komplisert og.
.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Før ante jeg ikke hvorfor enkelte var så glad i å kjøre motorsykkel.
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Re: Motor stopper når blinklys skrus på
Fungerer ladingen, har du bra spenning på batteriet? Fungerer blinklyset når motoren ikke går?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Lader den i det hele tatt?
Det er nok noe som jorder og lammer hele el-systemet med en gang du prøver å bruke strøm. Coil får ikke strøm når du skal bruke noe annet.
Det er nok noe som jorder og lammer hele el-systemet med en gang du prøver å bruke strøm. Coil får ikke strøm når du skal bruke noe annet.
Det er nok riktig retning ja....takker for innspill
Det er jo et bryterpanel oppe på venstre side med av/på for lys, blinklys og tuta. Uansett hvilken av disse jeg rører, så stopper det. Har skrudd det av og sprayet med fuktdrivende spray.
Ingenting fungerer når motorer ikke går. (Og ikke når den går heller for den saks skyld...)
Det er to "trinn" på tenningslåsen.
Trinn 1: Motor starter på første tråkk
Trinn 2: Baklys tennes, og sykkelen starter ikke i det hele tatt.
Jeg har tatt av batteriet og satt dette til lading. Var bare halvveis ladet. Da jeg testet sykkelen hos han som solgte meg den, så var batteriet fulladet - og da virket også alt med strømmen.
Spørsmålet er jo om det er noe som kan byttes... eller om det rett og slett er en jordingsfeil eller overledning man må leite etter.
Det er jo et bryterpanel oppe på venstre side med av/på for lys, blinklys og tuta. Uansett hvilken av disse jeg rører, så stopper det. Har skrudd det av og sprayet med fuktdrivende spray.
Ingenting fungerer når motorer ikke går. (Og ikke når den går heller for den saks skyld...)
Det er to "trinn" på tenningslåsen.
Trinn 1: Motor starter på første tråkk
Trinn 2: Baklys tennes, og sykkelen starter ikke i det hele tatt.
Jeg har tatt av batteriet og satt dette til lading. Var bare halvveis ladet. Da jeg testet sykkelen hos han som solgte meg den, så var batteriet fulladet - og da virket også alt med strømmen.
Spørsmålet er jo om det er noe som kan byttes... eller om det rett og slett er en jordingsfeil eller overledning man må leite etter.
Hvilke sikringer kan det være da... basert på slik jeg beskriver feilen...?Hmm, sjekket om noe sikringer er røket?
Sist redigert av rtollef den 09 okt 2013, 17:41, redigert 2 ganger totalt.
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Tenningslåsen er det første du må kontrollere! Den kan kortslutte og gi slike resultat!
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Vet ikke om Suzuki hadde elektronisn tenning, CDI så tidlig.
Det kan jo også være ettermontert, men tidlige CDI tenningsanlegg fungerer ikke om spenninga er noe særlig under 12 volt.
Det kan jo også være ettermontert, men tidlige CDI tenningsanlegg fungerer ikke om spenninga er noe særlig under 12 volt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Det høres ut som et bra tips ja... spesielt med tanke på at "trinn 2" ikke fungerer....kjellv skrev:Tenningslåsen er det første du må kontrollere! Den kan kortslutte og gi slike resultat!
Hva er årsaken til at det er tro trinn på tenningen? Noen som har noen ide? Har hatt andre sykler der det er enten av eller på...
Mvh Rune
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Sykkelen er eldre enn påbudet om kjørelys!
Trur ikke det er CDI nei, men det sitter en aluminiumsfarget sylinderformet del som henger i ledningene der batteriet står...Jompa skrev:Vet ikke om Suzuki hadde elektronisn tenning, CDI så tidlig.
Ser litt mistenkelig ut.
Ja, men det kan jo være greit å ha frontlys da.. om man tar seg en kveldstur... :-)kjellv skrev:Sykkelen er eldre enn påbudet om kjørelys!
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Noen sykler har eget trinn for parklys.rtollef skrev:Det høres ut som et bra tips ja... spesielt med tanke på at "trinn 2" ikke fungerer....kjellv skrev:Tenningslåsen er det første du må kontrollere! Den kan kortslutte og gi slike resultat!
Hva er årsaken til at det er tro trinn på tenningen? Noen som har noen ide? Har hatt andre sykler der det er enten av eller på...
Mvh Rune
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Riktig det. I så fall er det egen hovedlysbryter for på/av, i tillegg til nær og fjernlys.Kjellrf skrev:Noen sykler har eget trinn for parklys.rtollef skrev:Det høres ut som et bra tips ja... spesielt med tanke på at "trinn 2" ikke fungerer....kjellv skrev:Tenningslåsen er det første du må kontrollere! Den kan kortslutte og gi slike resultat!
Mvh Rune
Mer vanlig er det at hovedlyset ikke tenner før motoren går.
Det kan nok stemme alt det som sies her ja...
Jeg skrudde av tenningslåsen og sjekket loddingene, sprayet med fuktfordriver der jeg kunne komme til.
Det ser bra ut på utsiden, men tenningslåsen kan jo være kortslutta på innsida.
Har funnet "wiring diagramme". Bildet er vedlagt... Den sylinderformede delen på bildet under batteriet... hva er det?
Mvh Rune
Jeg skrudde av tenningslåsen og sjekket loddingene, sprayet med fuktfordriver der jeg kunne komme til.
Det ser bra ut på utsiden, men tenningslåsen kan jo være kortslutta på innsida.
Har funnet "wiring diagramme". Bildet er vedlagt... Den sylinderformede delen på bildet under batteriet... hva er det?
Mvh Rune
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Snodig feil. Det eneste jeg kan komme på er relet på tenningen. Styrespenningen faller under terskelen på et marginalt fungerende rele når blinklys eller annet tennes.
Bare en ide. Men lett å sjekke.
Edit: men det er ingen releer på diagrammet. Trekker den tilbake
Bare en ide. Men lett å sjekke.
Edit: men det er ingen releer på diagrammet. Trekker den tilbake

Sist redigert av poulet_cavalier den 09 okt 2013, 18:46, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Den sylinderformede tingen er blinklysreleet. Du har forøvrig batteritenning, med coiler, så det må være normal spenning på batteriet for at motoren skal starte og gå.