Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Heisann!
Har oppkjøring for Lett MC i morra, og har noen spørsmål ang. det :)
Dette er min 2. oppkjøring, og denne kom på kort forvarsel.
Fikk vite før i dag at jeg kunne kjøre opp, siden det er såpass sent på året.
MEN, jeg har ikke kjørt siden jeg kjørte opp sist, som er 1 mnd siden, og det er ikke garantert at jeg får en kjøretime før denne oppkjøringen, som gjør meg sykt nervøs! :S

Det jeg gjorde forrige gang, som jeg fikk en lapp om var galt, var følgende;
Kjøre for sakte på landevei (faktisk)
Kjøre for fort i byen, og brøt en vikeplikt for 2 personer og èn bil samtidig. (Samme kryss)
Og hadde utydelige posisjoner når jeg kjørte på landevei.

Jeg klarte teori delen, altså sikkerhets spm og kontroll av sykkelen, men ikke med glans. (Forstod ikke spørsmålet med en gang, og kontrollen var kanskje litt svak.)

Og noe annet jeg lurer på er om man må ta teori delen på nytt?
En venn av meg klarte den heller ikke på første forsøk, og fortalte at han ikke fikk et sikkerhets spørsmål den andre gangen, og begynte å kjøre med en gang.
(Vet ikke om det vil si "banekjøring", med bremse øvelser o.l)

Noe som legger også press på dette er jo også tiden på året. Stryker jeg nå kan jeg ikke kjøre opp før til neste år, og da blir det selvfølgelig dyrere. (Kjøretimer..)
Jeg var den siste av de som kjørte opp, og fikk oppkjøringen tidligere en det jeg skulle ha hatt, med da ca 1 - 1,5 uker. Noe som la et plutselig press på meg da også.

Føler jeg har hatt lite tid, men vil egentlig prøve meg en siste gang før jeg enten gir meg, eller kan si meg fornøyd med lappen :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.

Jeg tør ikke svare på alt det du spør om. Det skjer hele tiden noe nytt, og for å være ærlig så vet jeg ikke. Jeg tenker at du har hatt de kjøretimene du trenger, og kjørelærer mener du er klar. Du strøyk, og vet hva du strøyk på. Dermed vil du ha disse stryk-punktene i bakhodet hele tiden under ny oppkjøring. Derfor tror jeg det går bra i dag. :prf

Så det eneste jeg kan gjøre er å ønske lykke til, og krysse fingrene for at det går bra. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Snikendeugle »

Du må ta hele opplegget på nytt uavhengig hvordan det gikk sist gang.
Det beste er vel å ihvertfall ha én kjøretime for å bli litt varm i trøya igjen. Jeg føler ihvertfall at det hjalp mye for min 2. oppkjøring, for jeg hadde glemt bort mye enkle ting på den mnden uten noe særlig kjøring med skole :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av TBI81 »

Beste er jo om du klarer å glemme at det er oppkjøring og tenker på det som vanlig besinnet kjøretime/kjøretur. Jeg glemte meg av i en rundkjøring da jeg kjørte opp husker jeg. Var en bil som var ganske tett på også tok jeg den vanlige angrepsmetoden og gasset på istedet for å stoppe. Husket jeg tenkete at 'pokker der røk det', men da vi stoppet var sensoren storfornøyd med den manøvren. Han lurte derimot på hvorfor jeg slapp opp litt på gassen før gangfelt (for det var jo ingen der) og fnøys bare av svaret mitt som var 'vel, det er jo oppkjøring'. En fin dag, var det :knegg

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av rogg »

Hei og velkommen hit.

Den tekniske delen er noe som er med på oppkjøring. Den er ikke vanskelig.
En stor fordel er om du kunne få en oppvarmingstime før oppkjøring, kontakt kjøreskolen du brukte. De bruker å stille villig opp.
Til det tekniske når det gjelder kjøringen, kan jeg bare komme med en oppfordring, løft blikket og se laaangt fram. Da får du bedre flyt i kjøringen og bedre plassering. Og er enig i tidligere forslag...prøv å unngå å tenke oppkjøring.

Lykke til, dette går bra. Har troen på at det går..hjelper mye.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av kjellv »

Dette går nok bra :thumleft

Jeg tror også det er veldig riktig å få kjørt litt i dag eller i morgen før oppkjøringstimen. Få igjen feelingen siden du ikke har kjørt på en hel mnd.
Her bør kjøreskolen din gjøre betydelige anstrengelser for å legge til rette for deg!

Velkommen hit til forumet. Her er det mange tråder som handler om oppkjøring. Jeg er ikke tvil om at dine spørsmål og erfaringer også vil bli satt pris på av mange. Pass derfor på å komme innom forumet igjen for og legge inn oppdateringer om hvordan dette går.

Lykke til i morgen :thumleft

Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Takk for svar!

Han sa at han skulle prøve å dytte oppkjøringen en time bakover, slik at vi kunne varme opp rett før oppkjøringa, og han skal gi meg svar i dag :)
Takk for all oppmuntringen også, hjelper på nervene.. :P

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Intruder »

Håper det går bra.forresten...jeg tror jeg vet det..
og velkommen i gjengen !! :mk :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Jeg fikk en oppvarmingstime før oppkjøringen, og satser på at det går bra :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av kjellv »

Hauksort skrev:Jeg fikk en oppvarmingstime før oppkjøringen, og satser på at det går bra :)
Kjempebra :prf Da krysser vi fingrene for deg og venter spent på oppdateringer fra deg i morgen!
Lykke til :thumleft

Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Jeg strøyk.
Klarte ikke bremsingen godt nok så fikk ikke kjørt på veien!
Bremsestrekningen var for lang, og forhjulet låste seg èn gang.
Jeg syntes selv at det gikk ok med tanke på været og tilpasning, og når det er såppas kaldt blir vel grepet dårligere?

Men uansett, dette var i tillegg det eneste vi ikke fikk øvet på under oppvarmingstimen.

Alt annet gikk supert, fikk en + på kontrollen, og oppvarmingstimen gikk også uten problemer.. Jeg vet ikke, men jeg er skuffet!

Hva mener dere? (dette var også den siste oppkjøringen denne sensoren tok, ettersom at det blir en ny sensor til neste vår. Vet ikke om det har noe å si.. )

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Snikendeugle »

Uff, kjipt :<

Merkelig at det ble stryk på grunnlag av bare bremsen som negativt punkt.
Har ikke skolesykkelen ABS forresten? Det er jo litt ulempe på akuratt den om du får stryk for å låse hjulet.


Første sensoren jeg hadde var en sur padde fra start til slutt, men på min andre oppkjøring fikk jeg en skikkelig hyggelig fyr som var mye enklere å ha en løs samtale med og ikke 110% oppkjøring.
Sist redigert av Snikendeugle den 11 okt 2013, 11:54, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av poulet_cavalier »

Hauksort skrev: Hva mener dere? (dette var også den siste oppkjøringen denne sensoren tok, ettersom at det blir en ny sensor til neste vår. Vet ikke om det har noe å si.. )
Det har mye å si. Se fram til ny sensor. Sesongen er uansett nesten slutt så friskt mot. :vs
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Kawagutten »

Går an å kjøre opp ved et annet biltilsyn og da med annen sensor og kanskje er det en ledig time igjen eller så går det mye bedre til neste år da du sikkert har fått lest til deg mer og kanskje fått øvelsekjørt mer :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av kjellv »

Huff det var leit å høre. Jeg skjønner at du er skuffet.

Dette har helst en sammenheng med at du ikke har fått kjørt denne siste måneden. En enkelt kjøretime rett før oppkjøring er nok ikke nok til å få på plass den gode "feelingen" om du skjønner.
Jeg tror nok ikke at det kun var en enkelt framhjulslåsing som bikket lasset. Det var heller en helhetsvurdering fra sensor at han ennå ikke var villig til å slippe deg ut i trafikken. Det er farlig der ute, vi på MC er små og sårbare, og det kreves mye av oss i trafikken. Slik må det bare være.

Prøv å tenke positivt. Forberede deg gjennom vinteren så godt du kan. Ikke se sensor og oppkjøring som en fiende du må overvinne, men som et av mange trappetrinn på veien til god MC-fører. Dette trappetrinnet er (tro det eller ei) faktisk et godt stykke nedi trappa. Det er mange trinn igjen, men etter at du har lappen får du lov å gå resten av dem alene. Bruk vinteren så godt du kan til å suge til deg så mye grunnkunskap du kan. Mye finner du på nettet, veldig mye finner du her i forumet. De aller fleste i forumet har på et tidspunkt strevd med akkurat dette trappetrinnet. Vi vet at det er vanskelig, og SKAL være vanskelig.
Jeg antar du også er i gang med øvelseskjøring til bil. De fleste på din alder er det. Prøv da når du kjører bil og tenke som du kjører MC. Det blir nesten det samme, men du må være ekstra tydelig i alt du skal gjøre. På den måten kan du ha nytte av mengdetrening i bil også med tanke på MC-lappen.

Har du spørsmål - still dem til oss. Her får du gode svar på det meste.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av katana_king »

Hei - kjedelig å høre at det ikke gikk helt veien! Det kan være 1000 årsaker og enkelte ganger har man bare en dårlig dag!

Det er viktig at du får mengdetrening, at du kan øvelseskjøre med noen så du slipper å betale trafikkskolen for hver time for da blir det dyrere enn det trenger å bli.

Et tips til bremseøvelsen i gården (tenker det er nødbrems fra 60 kmt - rett strekning, du tenker på): Her kan det være lurt å dosere bremsen fra bestemt til hardere med et kontrollert og bestemt grep. Men du trenger ikke å hugge til maks første gang, men begynn med bestemt trykk og så øker du hele tiden, og da vil du merke du får skikkelig dreis på det.

Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Sykkelen jeg kjørte var en Honda Shadow (tror jeg den heter?), og er ganske sikker på at den ikke har ABS, ettersom at kjørelæreren har hatt gjennomgang på sykkelen for lenge siden. Hvor jeg ikke husker det ble nevnt.
Sykkelen er også da ganske tung å håndtere i forhold til den sykkelen jeg eier nå.

Jeg skal prøve å ta det med godt mot, men akuratt i dag er jeg skuffet!

edit; Jeg har øvelses kjørt èn gang, og da lærte jeg det mest grunnleggende. Giring, bruk av speil og blinklys, rygging og litt veikjøring :)

Igjen - takker for svarene, det hjelper mye! Hvis dere har noe mer å si så si det gjerne, jeg følger med på tråden til den har dødd ^^

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av mortenolb »

katana_king skrev:Hei - kjedelig å høre at det ikke gikk helt veien! Det kan være 1000 årsaker og enkelte ganger har man bare en dårlig dag!

Det er viktig at du får mengdetrening, at du kan øvelseskjøre med noen så du slipper å betale trafikkskolen for hver time for da blir det dyrere enn det trenger å bli.

Et tips til bremseøvelsen i gården (tenker det er nødbrems fra 60 kmt - rett strekning, du tenker på): Her kan det være lurt å dosere bremsen fra bestemt til hardere med et kontrollert og bestemt grep. Men du trenger ikke å hugge til maks første gang, men begynn med bestemt trykk og så øker du hele tiden, og da vil du merke du får skikkelig dreis på det.
Det er bedre å lære seg akkurat hvor mye man skal dytte inn bremsen med en gang, ikke øke trykket underveis. Jeg gjorde sistnevnte i starten på kjøretimene, og da klarte jeg ikke å nå målet på bremselengde. Den blir en del lenger om man ikke hugger til akkurat riktig posisjon med en gang.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Synd du ikke fikk lappen denne gang. Men som det blir sagt på forumet her, er sesongen mot hell og vinteren trer inn.
Selv om det kanskje hadde vært greit og bli ferdig så er det å komme i gang med nytt mot når sesongen starter. Og ta det heller litt ekstra timer evt, øvelsekjør. Nok et tips som blir nevnt her er mengdetrening. Tro meg, det hjelper.

Når det er sagt, så besto jeg klasse A for 3 dager siden, og er fersk i minnet om mange momenter. Selv om jeg tok klasse A er du fortssatt en 2 hjuler på veien :-) Har et par momenter.

- Du nevnte at du fikk beskjed om at du kjørte for seint på landevei. Det er det flere som sliter med å forstå når de får høre det av sensor eller kjørelærer. Mange er ferske og kjører heller seinere og sikkert enn fort og litt usikkert. Når jeg hadde oppkjøring, så pøsregnet det og det var dårlig grep på veien. Dvs. mye vann i sporene på veibanen. Dette ser sensor og plassering her er helt normalt at blir annerledes enn hvis føret hadde vært topp. Når det gjelder fart så er det viktig for sensor at du får best flyt på landevei, kan fikses MYE med rett plassering. F.eks noe jeg fikk positiv kommentar på var avstikkere og utkjørsler på landevei. I stedet for å bremse mye ned for hver avstikker/utkjørsel, endret jeg plassering (Men hadde handlingsrom i baktankene) og holdt hånden på bremse hendelen for å sikre kortere reaksjons tid om nødvendig. Plassering og fart, usikkerhet får du bygget opp med mengdetrening. Kjør mye og bli vandt med å være å 2 hjul :-)
For å få best flyt er det lurt og tenkte seg igjennom hele svingen, men ha i tankene handlingsrom og at det skal være plass til et vogntog e.l i svingen.

- Sentrum og trafikkerte plasser er det lurt å ta det rolig. Det er mye momenter overalt, folk, biler, sykler, lyder. Alt dette skal du sanse og ta vurderinger av hele tiden.
Du bør ha krypkjøring innøvd når du kjører i byen. Slik at du kan gli i sein fart inn i rundkjøringer, å ikke stoppe for hver detalj. Se langt frem slik at du vet hva du skal gjøre. Og da mister du ikke balansen.

-Du må for all del ikke stresse deg frem bare for å få lappen. Jeg tok selv en dobbeltime dagen før oppkjøring og 1 oppvarmings time en time før oppkjøring.
Det er bedre du er sikker, og bruker litt mer tid enn at du tar oppkjøring på oppkjøring uten og bestå. Da koster det jo en del også.

-Kjøregården for Kl.A er for at sensor skal kunne se at du handler sykkelen riktig, for å kunne ta deg med ut på veien. Noen kommer aldri ut på veien når kjøregården er for dårlig.
Sykkelen jeg kjørte opp med hadde ABS. Da fikk jeg beskjed om at ABSen ikke skulle slå inn under brems. Optimal bremsing i forhold til føret. Sykkelen jeg har her hjemme har IKKE ABS. Det som skjer hvis du presser for hardt er at hjulene låser seg, og du får dårlig kontroll på sykkelen. Husk å bruk begge bremser jevnt, men ikke for hardt. Øv deg flere ganger på dette til du kjenner du har teken.

- Det skal ikke være for lett å ta sykkel. Det er mye ulykker, lett MC er mange unge fører som ikke har trafikk erfaring. Usikkerhet og uerfaren het er ikke noe sensor vil se på veien.
Øv og kos deg med det. Det er dyrt med kjøretimer men har du bekjente som har sykkel kan kanskje de hjelpe deg. :-)

Spør om du lurer på noe. Det derfor vi har dette geniale forumet :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar