Intruders logg----hmm..gps..musikk på øret..interkom...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig omfattende og dyr?

Legg inn av Geiroe »

Nå har jeg bare teorikurs for MC i 79, men det hørtes ut som det var akkurat det vi lærte av kjørelærer Svenningsen i 79, som var meget engasjert, og opptatt av sikkerhet for motorsyklister.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Synes opplæringen jeg tok for A-lappen var nyttig og helt nødvendig - dvs har kun kjørt bil - ganske mye bil, og tidvis ganske mye i Oslo - siden '83.

Først ferdighetene med å kjøre MC'en - tror ingen som setter seg på en MC første gang behersker hverken kjeglekjøringen, krypkjøringen, unnamanøver, nødbrems eller bakkestart. Alt er nyttige ferdigheter også i trafikk.

Deretter trafikk - hvor ja, "man kan da kjøre bil i bytrafikk!" ...og likevel legge seg i feil fil i første kryss fordi det er et litt atypisk kryss der venstre fil er rett fram og det står kun på et skilt som er lett å overse http://goo.gl/maps/vSd1U- men alle inntrykkene/støyen etc gjør at man ikke legger merke til det på første tur. Ellers en feil i snitt per time i trafikk. Gikk det bra selv om jeg gjorde feil? Ja, det gjorde det, akkurat av samme grunn som at mange som har fått lappen "automagisk" klarer seg - fordi andre trafikanter viser hensyn til den med mangelfulle ferdigheter. Det ligger en ganske god margin der.

Når en har overlevd den første perioden og ferdigheter og trafikk-kunnskaper a la MC sitter - så spiller det ikke så stor rolle hvordan man fikk lappen. Dog er det mye god teori også i den nye opplæringen - den kan hvemsomhelst laste ned og lese igjennom. Anbefales: Full kontroll / Godt tenkt

Her står det forøvrig noe om de som fikk lappen for lenge siden. Og det som står kan jo stemme godt med endel "uforklarlige" velte- og kjør-av-veien-ulykker hvert år...
http://www.tryggtrafikk.no/Frisk+opp+MC ... wJjG3Y.ips

Og det vises på statistikken at det er god nedgang trafikkdrepte som stemmer overens med bedre opplæring. Tilsvarende er det ikke like god statistikk i land der opplæringen er mindre omfattende (...men EU mener at MC-ulykker mest skyldes tekniske feil på MC'ene istedenfor og derfor innfører PKK... :doh )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Jeg har selv deltatt på et slikt kurs, på slutten av 80 tallet. Da ble det kalt våravrustningskurs, og ble arrangert av NMCU og politiet, det var gratis, og de som holdt det gjorde det frivillig. Det var lærerikt, for dette er noe vi ikke automatisk gjør, når vi tar ut sykkelen på våren Vi gjorde det da vi hadde kjøreopplæring, og siden "glemmer" vi det. Lurt å tenke litt på dette når vi tar ut sykkelen til våren, ta litt kjøregårdstrening selv, eller delta på kurs.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Som snart fersk eier av MC-lappen så har jeg fått et litt annet syn på MC kjøring enn det jeg hadde før. Det er også en mannsalder siden jeg satt på en moped/tråsykkel så alt av balanse var borte etter mange år i bil.

Jeg synes det er helt greit at man må gjennomføre og bestå et kurs for å ta MC lappen da de ter en del ting man får med seg som man trodde man kunne. Man har jo selve trafikk erfaringen etter mange år bak rattet i bil, men alt blir helt annerledes sett gjennom visiret plassert på en tohjuling. Det jeg derimot har lært aller mest av er den private øvekjøringen. Stikkordet for ferske MC'ere er kjøretrening, kjøretrening og kjøretrening. helst med en trafikkskolelærer de aller første timene.

Jeg synes det er helt greit (faktisk) slik det er i dag, men her i Østfold så har vi vist en ordning som krever at man består to oppkjøringer (hvis jeg forstår trafikkskolelæreren rett). En oppkrøring på bane med tanke på balanseøvelse og sving/brems etc. Men også en oppkjøring i vanlig trafikk. begge må bestås. Den sistnevnte synes jeg dem kunne spart seg for så lenge man har førerkort fra før. Å ferdes i trafikken har jeg klart i 20 år helt fint og uten større uhell og skulle jeg stryke på den biten så hadde det jo vert naturlig å levert inn bil lappen også... noe jeg forstår ikke kan gjennomføres.

At man må klare og føre sykkelen med tanke på balanse etc. synes jeg er langt viktigere. her snakker jeg da altså om oss som har lappen på bil etc. fra før.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Viktigste i mine øyne må være unnamanøver og til dels svingen.

Alle kan krypkjøre med føttene nede i en ekte situasjon, men å kunne manøvere farefritt forbi et hinder, eller ta en sving med fine linjer og fokus på blikk ser jeg som mye viktigere.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Som snart fersk eier av MC-lappen så har jeg fått et litt annet syn på MC kjøring enn det jeg hadde før. Det er også en mannsalder siden jeg satt på en moped/tråsykkel så alt av balanse var borte etter mange år i bil.

Jeg synes det er helt greit at man må gjennomføre og bestå et kurs for å ta MC lappen da de ter en del ting man får med seg som man trodde man kunne. Man har jo selve trafikk erfaringen etter mange år bak rattet i bil, men alt blir helt annerledes sett gjennom visiret plassert på en tohjuling. Det jeg derimot har lært aller mest av er den private øvekjøringen. Stikkordet for ferske MC'ere er kjøretrening, kjøretrening og kjøretrening. helst med en trafikkskolelærer de aller første timene.

Jeg synes det er helt greit (faktisk) slik det er i dag, men her i Østfold så har vi vist en ordning som krever at man består to oppkjøringer (hvis jeg forstår trafikkskolelæreren rett). En oppkrøring på bane med tanke på balanseøvelse og sving/brems etc. Men også en oppkjøring i vanlig trafikk. begge må bestås. Den sistnevnte synes jeg dem kunne spart seg for så lenge man har førerkort fra før. Å ferdes i trafikken har jeg klart i 20 år helt fint og uten større uhell og skulle jeg stryke på den biten så hadde det jo vert naturlig å levert inn bil lappen også... noe jeg forstår ikke kan gjennomføres.

At man må klare og føre sykkelen med tanke på balanse etc. synes jeg er langt viktigere. her snakker jeg da altså om oss som har lappen på bil etc. fra før.
For min inneholdt oppkjøringen ganske lite bykjøring. Ikke mer enn 10 minutter i hvert fall. Det meste av dette var også på hovedinnfartsåren og forkjørsvei med lyskryss og rundkjøringer. Sensor var mest opptatt av å se på plassering, samhandling og flyt, og sa at det er på landeveien jeg kommer til å kjøre mest og at det trafikale sitter nok godt etter over 30 år med bil. Dette stiller seg nok annerledes for kandidater i og nær store byer, og for kandidater med langt mindre kjøreerfaring vil jeg tro. Sensor har nok en viss frihet til å legge opp løypa individuelt når han ser kanditaten an.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Synes opplæringen jeg tok for A-lappen var nyttig og helt nødvendig - dvs har kun kjørt bil - ganske mye bil, og tidvis ganske mye i Oslo - siden '83.

Først ferdighetene med å kjøre MC'en - tror ingen som setter seg på en MC første gang behersker hverken kjeglekjøringen, krypkjøringen, unnamanøver, nødbrems eller bakkestart. Alt er nyttige ferdigheter også i trafikk.
Husker fortsatt følelsen da jeg kjørte hjem med egen mc for første gang, et par mnd etter at jeg fikk lappen. Husker jeg tenkte at dette er jeg ikke kvalifisert til, og at jeg overhodet ikke var komfortabel.. Men alt kommer med erfaring :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: Intruders logg---Billigere MC med Erna og Siv ?

Legg inn av Intruder »

Ja,Gudene veit...jeg tror de blåblås bidrag blir som da Aage Samuelsen skulle fordele kollekten : Han hivde potten i været og utbrøt " ta det du vil ha så tar jeg det som kommer ned igjen"....

Forresten synes jeg at avgifter på MC er OK,det er tross alt et produkt de som kjøper en sykkel absolutt har råd til å betale...

Det er min mening,ikke nødvendigvis din... :mc7 :mc5 :mc2 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Desmo

Re: Intruders logg---Billigere MC med Erna og Siv ?

Legg inn av Desmo »

Samme Samuelsen oppfordret også til "stille kollekt". Dvs. det skulle ikke klirre i mynter i bøssen, bare knitre i sedler.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder

Re: Intruders logg---hva med en Suzuki VZR 1800 BZ ?

Legg inn av Intruder »

:mc7 En ny cruiser fra Suzuki,nok hester og dreiemoment regner jeg med !
Lykta er stygg,den veien går det visst med de fleste MC..
Denne burde bli en hard konkurrent til Harley,Victory og mange andre gromsykler i denne klassen...

Gidder noen laste ned bildet fra Finn.no så ville jeg blitt glad !! :yeyeye :vs

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Suzuki VZR 1800 BZ 1800cc og 125hk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Det e sykkel med pondus :thumleft
Og løkta e da ikke såå stygg ?
Æ syns sykkeln e stillig og ikke overdesigna som Victory.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

https://www.google.no/search?q=intruder ... 24&bih=548" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er et råskinn av en sykkel når det kommer til krefter på cruiseren det der ..og kommer i mange varianter ,,,med og uten damer i følge bilde ...
Jeg har alltid hatt sans for Intruderen og det der er ikke noe unntak !

Frontlykten er jo et diskusjonsemne, men det finnes varianter av den sykkelen med "penere" lykter ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Moby
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3

Legg inn av Moby »

Kul sykkel, noe helt annet en det som kommer ut fra amerika. Mulig det bare er meg, men den ser ikke masseprodusert ut å det er jo bra :prf
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Kawagutten skrev:Suzuki VZR 1800 BZ 1800cc og 125hk
Synes det er både minuser og plusser ved denne sykkelen,men for meg er den for dyr,men om det var aktuelt ville det blitt denne,selv om jeg også er svak for mange Harleymodeller...
:P :p

Ser at forhandleren kan tilby en god del ekstrautstyr....trodde en sykkel til 300.000 hadde det utstyret som trengtes ? ..Litt koko... :scratch

Nil satis nisi optimum !

Låst