Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Carpa skrev:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Traffikert som i, mange biler på veien? nei. Men på forholdsvis tomme veier, ja har øvd litt.
Carpa skrev:
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Ja, om ikke trafkken er i fartsgrensen på motorvei, men om det er f.eks 40-60 soner så splitter jeg somregel uansett- (Holder ikke samme nivå på generell splitting som i videoen jeg postet, sånt hører med til sjeldenhetene for å få litt kick :)
Carpa skrev:
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Sikkert mange bilister som tenker "for en dust MC fører som kjører forbi når det kommer motgående rett der borte", men de kjenner ikke til hverken fører eller sykkel, og vet ikke hvor fort en sykkel kan suse forbi en bil og hive seg inn i feltet igjen uten problemer.
Jeg lar være å ta eventuelle mer på kanten forbikjøringer om det er dårlig sikt, kommer trailer imot etc. Om det kun er biler i begge ender, da er alltid "backup" løsning å legge seg i mellom bilene. Ihvertfall med lille sykkelen min så er ikke det noe problem på en vanlig størrelse vei (ikke at jeg noen gang har vært i den situasjonen, men det har hendt jeg har revurdert og gått på bremsene istedenfor å fullføre forbikjøringen).
Når jeg kjører på Åkrene mellom Lillestrøm og Fetsund, ligger jeg somregel midt i veien hele tiden med blinkers på, med mindre det kommer trailere eller andre brede kjøretøy som ikke er verdt å prøve å skvise seg imellom.
Noe en i hvert fall bør ha i bakhodet er denne paragrafen. Har inntrykk av at den benyttes av UP i mye større grad i dag ved førerkortbeslag enn for bare noen år siden.
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Er nok av den forsiktige typen som har hjula godt plantet i bakken,ligger nå der og tøffer fremover,av og til tar jeg ei forbikjøring om nødvendig.Men at andre kan ha interesse av litt mer frisk kjøring får være deres sak..
Og...ser for sikkerhets skyld de fleste andre trafikanter som en eventuell risikofaktor....hvilket jeg også håper de tenker likedan...hmm..ble litt dumt detta da..
Bakhjulskjøring er det lite av men lanesplitting skjer jo en sjelden gang iblant og tar en vurdering av hver enkelt forbikjøring og lanesplitting så det ikke blir gjort med stor risiko.Har hatt en episode som jeg absolutt ikke vil gjenta.
Ellers er jeg trygg på min egen kjøring og mener jeg er mer på hugget enn de fleste så jeg kan tillate meg en del da jeg har gjort det til en vane å være ekstra på hugget.
Er sjeldent at det blir gitt på noe ekstra på rette strekninger men i svinger kan jeg holde en grei fart uten av å gå over min egen kjøreevne eller sykkelens egenskaper.
Kan vel bli litt leken jeg og som mange andre her tenker jeg :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Carpa skrev:Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Spørs hva du mener med trafikkert vei, om du mener midt i sentrum med biler / folk så :nei.
Om du mener langs andre bygdeveier osv så ja. Kjører nok ikke en tur uten å ha løfta framhjulet. Det går ihvertfall ikke med wr`en
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Går det i 40-50 og mindre så ja.
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Jeg føler ikke selv at det er en risiko, men enkelte bilførere blir nok avogtil rimelig oppgitt ja.
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg mener jeg har full kontroll, men det mener vel alle? Selvfølgelig er det adrenalinkicket som gjør at vi kjører "sånn"..
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Har desverre dratt på bakhjulet i tett trafikk og tatt tvilsomme forbikjøringer. Men lite lanesplitting. Men har roet ned villmannskjøringa til et litt mer normalt nivå mener jeg da :)
Til daglig forsøker jeg å kjøre relativt pent og pyntelig Det er mye politi på E18 og 1. pri for meg er at jeg skal hjem, med både helse og lommebok i god stand ved hjemkomst.
Ja, jeg lanesplitter, og har et par ganger tatt meg selv i nakken og lagt meg inn i rekka av biler. Når man sitter fokusert og lanesplitter, er det siste jeg tenker på å se på speedometeret. Et par ganger har det gått litt fort (60 - 70, og kanskje 80), men når jeg blir obs på det gir jeg meg mens leken er god
Bakhjulet?? Ja en eneste gang. Under Prehøstturen stoppet jeg ett eller annet sted for å ta et bilde. Det var etter det flotte gamle hotellet på Sunnmøre ett sted. Jeg ble "forlatt" av alle fordi jeg stoppet og tok et bilde. Når jeg da ga jernet, var det maks rulle på alle gir, og da var nok forhjulet i luften på både 2 og 3.. :-)å
Ellers bruker jeg veldig mye cruise-kontrollen (til å fra jobb ja..) Da forsøker jeg å ligge i en sånn hastighet at onkel ser en annen vei Da kommer jeg relativt fort hjem, og motstår fristelsen til å øke og øke og øke og øke farten... Bare litt mer..
Det er en grunn til jeg ventet med å ta MC lappen. Det var for å få av meg farts galningen.
Har hatt Kl. A førerkort i 2 dager og vil på ingen måte kalle meg erfaren.
Men når en har kjørt 1-2 timer og kommet godt inn i det er det, er det kjekt å dra litt på. Men mister en førerkort p.g.a fart så mister en lappen. Både A-B-C osv osv. Og for min del mister jeg da jobben som jeg bruker bil i det daglige.
Det er lett å si nå når jeg er litt rusten og uerfaren på 2 hjul, men har kanskje en annen farts holdning når jeg er blitt "varm" på sykkel. :-)
Elruts
____________________ LocaToWeb 2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge2020:Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019:100 km MC solgt 2018:2500 km 2017: 400 km2016:Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren2015:9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)2014:5174 km2013:3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
Teksting når man kjører scooter, det er smart.....
Interessant lesing ja. Vi har forskjellige holdninger, og vi velger selv hvor mye risiko vi er villige til å ta i trafikken.
Jeg personlig vurderer nok risiko (i alt jeg gjør) mye mer nå enn før jeg fylte 20 år(da ble jeg mamma), og det er nok både på godt og vondt.
Man blir helt sikkert en flinkere sjåfør når man tar noe risikoer og tøyer grensene litt utenfor komfortsonen, men det er jo ikke alltid det går så bra når man gjør dette. Så jeg holder meg innenfor komfortsonen min når jeg er ute og kjører motorsykkel, fordi jeg har mange mennesker som er glad i meg og som ville blitt veldig triste om det skulle hende meg noe. Personlig er ikke min største skrekk å dø, den er å havne i en situasjon hvor jeg blir helt grønnsak.
Joda, jeg vet at det er risiko forbundet med å kjøre motorsykkel, vi er utrolig sårbare, men det er en risiko jeg er villig til å ta fordi det gir meg stor glede. Av den samme grunnen forstår jeg dere som utfordrer skjebnen litt mer enn jeg gjør
Skulle forøvrig ønske det var flere jenter med i slike diskusjoner, hadde vært interessant å høre litt om hva andre jenter tenker og mener om dette også for jeg tror faktisk gutter og jenter er ganske ulike når det kommer til slike ting som dette. Men på den andre siden så kjenner jeg mange gutter som synes det er alt for farlig å kjøre motorsykkel også
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Det er en floskel som sier at det er ikke farten som dreper, det er den jævla bråstoppen. Selv om det er en floskel så er det mye sant i den. Ser man bort i fra singelulykker (som det er alt for mange av) så skjer ulykkene i sammenstøt med andre kjøretøy. Uansett årsaksforhold, så er den "tapende" part motorsykkelen og føreren. Hvordan unngå slike bråstopper? Vel, jeg kan bare prate for min egen del og alt jeg gjør av valg er tatt ut i fra ett prinsipp, hvordan unngå den jævla bråstoppen.
1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.
2, Ligger jeg bak en rekke med biler plasserer jeg meg langt til venstre i min kjørebane slik at alle som vil bruke speil har en mulighet til å se at jeg finnes. Jeg ser også etter "stressere" lengre frem i rekken. Disse er lette å se for de ligger helt opp mot midtstreken og gjerne over og ligger der å lurer etter en mulighet til å kjøre forbi. Finnes det en slik, så kjører jeg ikke forbi denne før han har gjort sitt valg. Først når denne stresseren er først i køen blåser jeg forbi, eller hvis han signal med blink at jeg kan kjøre forbi. Da er jo saken grei, da vet jeg at han ikke vil ta meg med siden av bilen.
3, Jeg forventer ikke at noen som kommer ut på "min" forskjørsvei har sett meg og forholder meg på en slik måte også før jeg er bombesikker på at han har stoppet. Det samme prinsippet bruker jeg i rundkjøringer og kryss hvor høyreregelen er til anvendelse. Jeg stoler kun på meg selv.
3, Ved kjøring på flerfeltsvei så bikker jeg speilene lenger ut enn normalt for å få bedre oversikt over feltene til siden av meg siden den største faren er der og ikke rett bak. Er trafikken tett så prøver jeg så langt det er hensiktsmessig å holde meg i samme fil og skifter kun fil når det er nødvendig, og når det ikke utgjør noen fare for å havne i en eller annen blindsone. Havner jeg i en blindsone, gir jeg enten godt med gass eller bremser ned for å unngå å ligge der lenger enn nødvendig.
4, Og erfaringen min tilsier at det er når man har det travelt så er det størst sjanse for en singelulykke. Det er når man ser på klokken og oppdager at man må gasse på for å rekke neste ferge at det går til helvete, spesielt hvis man er på ukjente veier. Fjerner man marginene så skal det bare en grusflekk eller et telehiv i en sving, så er man ute i den andre kjørebanen hvor man kan være så heldig å håndhilse på en møtende bil. Derfor legger jeg opp til å ha god tid og hvis jeg oppdager at det blir knapt, så stopper jeg, tar en sluk pepsi max og en røyk og konkluderer med at neste ferge er den samme som jeg mistet.
5, Jeg kjører nesten uten unntak aldri etter mørkets frembrudd på grunn av viltfaren. Spesielt i Sverige, der kjører jeg uten unntak kun i dagslys. Og hvis jeg fraviker det prinsippet i Norge, så er det fordi jeg er lommekjent på veien.
Og så er det sikkert noen som sitter med et inntrykk om at jeg er en sinke i trafikken men det kan jeg avkrefte. Jeg har kjørt på bakhjul, prøvd meg på roadracing og har fra yngre dager holdt grasate gjennomsnittsfarter mellom 2 punkter rundt om i Norge og Sverige, Danmark og USA, men etter å ha mistet mange venner og en bror i mc-ulykker, så måtte jeg revurdere min kjørestil. Nå kjører jeg ikke riktig så raskt, men langt tryggere. Men det å kjøre mc er en risikosport og ingen, selv ikke jeg er immun mot den jævla bråstoppen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Bråstoppen er vanskelig å unngå selv for en som har trenet på det.Det skal så lite til før du kan være i en situasjon du ikke kommer ut av og da må en bare tenke gjør det du kan for å unngå(ikke vent for lenge) og hopp rett opp uten å ha foten på bakbremsen hvis du ser at det går til helv....
Så det beste er å være føre var og ikke sette seg i en vanskelig situasjon.Vi må være på hugget å tenke sikkerhet men skal jo samtidig ha det litt moro så en bør heller ikke være for passiv.Er en helt passiv så er en ikke på hugget nok.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
He, he, jeg skrev ikke kommentaren for at jeg er feilfri og ikke kan ta en risk, men jeg prøver å la riskene jeg tar være så velkalkulerte som mulig for å unngå den jævla bråstoppen :)
Jeg selv tar ofte forbikjøring når det kommer bil imot, da er jeg rimelig trygg på at andre biler ikke tar en forbikjøring i samme slengen.
Det er ekstremt vanskelig å forklare sin egen kjørestil og mønster. Men jeg har pr dags dato ikke hatt noen uhell, verken på sykkel eller bil. Jeg anser meg selv for å være en observant, besluttsom og flink sjåfør.
Jeg er langt ifra feilfri, men jeg velger å kjøre etter fornuften og eget ferdighetsnivå enn hva som oppfattes av alle andre som best, mest sikkert eller tryggest
Carpa skrev:Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Dra på bakhjulet er det sikkert 15 år siden sist jeg gjorde, med respekt å melde forstår jeg ikke hva som er morsomt med akkurat det.
Lanesplitte skal jeg innrømme at jeg har gjort i irritasjon over andres manglende forståelse for traffiken. Utrolig irriterende med bilister som ligger i venstrefilen uten å legge seg inn. Men det skjer utrolig sjelden.
Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.
Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
DrGreve:1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.
Du bør vente med forbikjøring pga at bilisten foran deg helt utenkelig kan vrenge inn på den sideveien uten å gi noe tegn til det og bremser hardt ned for å komme inn på den veien,hvis du da er midt i en forbikjøring har du en situasjon du ikke kommer ut av.
Dette er en gammel klassisk situasjon og ender oftest med en alvorlig ulykke.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Dette skjedde med min far en gang. Strekning på flere km (Birkestrandsletta, Tana i Finnmark). Han kjører bak ei dame som kjører i 70 i 80 sonen. Hun holdt 70 i flere hundre meter, slik at han ikke trodde hun skulle svinge av. Plutserlig når han har startet forbikjøring, et stykke bak henne, så vrenger hun raskt over uten å blinke eller se seg for slik at han må bråbremse. Ender med å krasje i henne i 30 kmt. Ingen personer ble skadet men begge bilene ble totalskadd (forsikringsmessig).
Kawagutten skrev:DrGreve:1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.
Du bør vente med forbikjøring pga at bilisten foran deg helt utenkelig kan vrenge inn på den sideveien uten å gi noe tegn til det og bremser hardt ned for å komme inn på den veien,hvis du da er midt i en forbikjøring har du en situasjon du ikke kommer ut av.
Dette er en gammel klassisk situasjon og ender oftest med en alvorlig ulykke.
Du har helt rett og min erfaring når det gjelder slike situasjoner, så er det som regel en turist og da gjerne en bobil som plutselig finner et utsiktspunkt for å ta bilde eller en rasteplass og bare vrenger over uten å bruke speil.
Men ingen regel uten unntak, det gjelder å ta dette med i risikovurderingen når man ferdes på 2 hjul.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)