Stikkord: Hurum, Tyrigrava, Holmenkollen, Bærums Verk, Skaret-Sylling.
Flott vær idag også, men noe morgentåke her og der som hadde fuktet veien.
Den fukten som er nå ligner veldig på hvordan det ser ut når asfalten har iset, men flere friksjonstester der jeg skrapte støvelen nedi forsikret meg om at det kun var fukt. Det var vel heller ingen minusgrader sist natt.
Så da var det fin tur nedover langs Drammensfjorden først, før jeg skar over til Rv23 og tok Oslofjordtunnelen. Det passet forøvrig glimrende ettersom jeg tok igjen en saktekjørende kortesje med veteranbiler ved Klokkarstua. De fortsatte videre mot Holmsbu heldigvis.
Tenkte det kunne være artig å kjøre innom Tyrigrava. Vegvesenet hadde lagt litt hinder i veien i form av stengt vei mellom rundkjøringen ved Vinterbro og neste rundkjøring mot Tusenfryd, så det ble en ekstra omkjøring om E18 der.
Ved Tyrigrava fant jeg en fin ring av svidd gummi utenfor som jeg tenkte passet bra som motiv. Jammen er det ikke et staffeli vi ser i andre etasje så det betyr vel at kunstnerne er flyttet inn.
Uansett - dette kan fort bli siste tur til Tyrigrava denne sesongen.

Tok en stopp lenger opp og bilde av Gjersjøen. Det var mange syklister ute idag og som vanlig to i bredden så fort det var to av de

Massevis av folk ute i Hvervenbukta og nøt solen, riktignok endel mer påkledd enn om sommeren da :-)
Innover mot sentrum var jeg glad for at det var kollektivfelt. Veldig greit for å passere bilister som kjører 40 i 50-sonen La forresten merke til at kollektivfeltet her har fått underskilt om at det ikke er for "EL-motorvogn". Mulig det har vært der en stund, men la merke til det først nå. Ikke ofte jeg kjører denne veien heller da...
Middelalderparken ser fin ut - må få tatt meg en tur der engang... I det hele tatt begynner denne delen av byen å se bedre ut nå med ferdige "Barcode" bygg og den fancy bil- og gangbroen over jernbanen.
Neste stopp Holmenkollen. Var litt trafikk der idag som vanlig, og prøver å være tålmodig, men en gjøk måtte jeg bare tute på. Først brøt han vikeplikten og kjørte ut fra en sidevei foran meg i nedre Holmenkollen så jeg måtte bremse opp. Så stoppet han omtrent opp i en av de krappe svingene - muligens fordi det var noen syklister som kom overraskende på ham, det var bare det at de syklet på fortauet, så ingen grunn til å stoppe opp

Fra etter skihoppet og opp til Tryvann klaffet det med få biler derimot, så det var litt mer gøy. Det er jo faktisk 60-sone oppheves skilt på siste veistubben som tar av fra Frognerseteren mot mot Tryvann - så det kan man utnytte

Mot Voksenkollen derimot er det mer kjedelig 30-sone, men måtte nesten ta en sving om Kragstøtten for et par foto
Utsikt mot Oslofjorden

Utsikt vestover mot Bærum og Kolsåstoppen bl.a. som jeg skulle videre mot. Bogstadvannet nærmest.

Rett før Voksenkollveien møter Holmenkollveien igjen... utsikt sydøstover mot Oslo

Nedover gikk det greiere, bortsett fra dame i BMW X3 som stoppet helt opp for å vente på bil som skulle svinge til venstre, selv om det var mer enn nok plass til bilen hennes (men det trodde ikke hun). Men det er vel sånn det er på søndag... mange søndagskjørere som ikke er veldig erfarne. Jeg får på en måte fornyet motivasjon til å legge turene på veier som har minst mulig biler - det er da det blir flyt i trafikken

Etter å ha kjørt bak Kolsåstoppen tok jeg en siste stopp på Bærums verk, og foto av noen ender som så ut til å stortrives

Hjemover ble det litt tempo via opp til Sollihøgda og Skaret - Sylling. På vei opp til Sollihøgda fikk jeg forresten sympati for bilistene og motorsyklisene som kjørte i motsatt retning. Der var det nemlig en genial syklist som hadde funnet ut at han skulle sykle nedover midt i veibanen, ikke snakk om å bruke veiskulderen som er meteren bred nei... (det er enkel fil med midtdeler hele denne veien nedover til info).
Helt på tampen av turen fikk jeg årets bakhjuls-slipp rett etter Gullaug der noen har dumpet litt sand i veien rett ved avkjøringen til Gullaugkleiva. Jeg har sett det før og burde egentlig vært mer obs på det, men det er samme sted som veien er breddet, så det var litt fristende å gi på for å komme forbi en treg bil akkurat der... Bakenden wobblet vilt i brøkdelen av et sekund før det var fast grep på asfalten igjen - puh... kunne fort gått galt. Man lærer så lenge man lever... :-)å