RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Det ble en liten søndagstur idag.

Stikkord: Hurum, Tyrigrava, Holmenkollen, Bærums Verk, Skaret-Sylling.

Flott vær idag også, men noe morgentåke her og der som hadde fuktet veien.
Den fukten som er nå ligner veldig på hvordan det ser ut når asfalten har iset, men flere friksjonstester der jeg skrapte støvelen nedi forsikret meg om at det kun var fukt. Det var vel heller ingen minusgrader sist natt.

Så da var det fin tur nedover langs Drammensfjorden først, før jeg skar over til Rv23 og tok Oslofjordtunnelen. Det passet forøvrig glimrende ettersom jeg tok igjen en saktekjørende kortesje med veteranbiler ved Klokkarstua. De fortsatte videre mot Holmsbu heldigvis.

Tenkte det kunne være artig å kjøre innom Tyrigrava. Vegvesenet hadde lagt litt hinder i veien i form av stengt vei mellom rundkjøringen ved Vinterbro og neste rundkjøring mot Tusenfryd, så det ble en ekstra omkjøring om E18 der.

Ved Tyrigrava fant jeg en fin ring av svidd gummi utenfor som jeg tenkte passet bra som motiv. Jammen er det ikke et staffeli vi ser i andre etasje så det betyr vel at kunstnerne er flyttet inn.
Uansett - dette kan fort bli siste tur til Tyrigrava denne sesongen.
Bilde

Tok en stopp lenger opp og bilde av Gjersjøen. Det var mange syklister ute idag og som vanlig to i bredden så fort det var to av de :doh
Bilde

Massevis av folk ute i Hvervenbukta og nøt solen, riktignok endel mer påkledd enn om sommeren da :-)
Innover mot sentrum var jeg glad for at det var kollektivfelt. Veldig greit for å passere bilister som kjører 40 i 50-sonen La forresten merke til at kollektivfeltet her har fått underskilt om at det ikke er for "EL-motorvogn". Mulig det har vært der en stund, men la merke til det først nå. Ikke ofte jeg kjører denne veien heller da...

Middelalderparken ser fin ut - må få tatt meg en tur der engang... I det hele tatt begynner denne delen av byen å se bedre ut nå med ferdige "Barcode" bygg og den fancy bil- og gangbroen over jernbanen.

Neste stopp Holmenkollen. Var litt trafikk der idag som vanlig, og prøver å være tålmodig, men en gjøk måtte jeg bare tute på. Først brøt han vikeplikten og kjørte ut fra en sidevei foran meg i nedre Holmenkollen så jeg måtte bremse opp. Så stoppet han omtrent opp i en av de krappe svingene - muligens fordi det var noen syklister som kom overraskende på ham, det var bare det at de syklet på fortauet, så ingen grunn til å stoppe opp :doh

Fra etter skihoppet og opp til Tryvann klaffet det med få biler derimot, så det var litt mer gøy. Det er jo faktisk 60-sone oppheves skilt på siste veistubben som tar av fra Frognerseteren mot mot Tryvann - så det kan man utnytte :D

Mot Voksenkollen derimot er det mer kjedelig 30-sone, men måtte nesten ta en sving om Kragstøtten for et par foto

Utsikt mot Oslofjorden
Bilde

Utsikt vestover mot Bærum og Kolsåstoppen bl.a. som jeg skulle videre mot. Bogstadvannet nærmest.
Bilde

Rett før Voksenkollveien møter Holmenkollveien igjen... utsikt sydøstover mot Oslo
Bilde

Nedover gikk det greiere, bortsett fra dame i BMW X3 som stoppet helt opp for å vente på bil som skulle svinge til venstre, selv om det var mer enn nok plass til bilen hennes (men det trodde ikke hun). Men det er vel sånn det er på søndag... mange søndagskjørere som ikke er veldig erfarne. Jeg får på en måte fornyet motivasjon til å legge turene på veier som har minst mulig biler - det er da det blir flyt i trafikken :janikk

Etter å ha kjørt bak Kolsåstoppen tok jeg en siste stopp på Bærums verk, og foto av noen ender som så ut til å stortrives
Bilde

Hjemover ble det litt tempo via opp til Sollihøgda og Skaret - Sylling. På vei opp til Sollihøgda fikk jeg forresten sympati for bilistene og motorsyklisene som kjørte i motsatt retning. Der var det nemlig en genial syklist som hadde funnet ut at han skulle sykle nedover midt i veibanen, ikke snakk om å bruke veiskulderen som er meteren bred nei... (det er enkel fil med midtdeler hele denne veien nedover til info).

Helt på tampen av turen fikk jeg årets bakhjuls-slipp rett etter Gullaug der noen har dumpet litt sand i veien rett ved avkjøringen til Gullaugkleiva. Jeg har sett det før og burde egentlig vært mer obs på det, men det er samme sted som veien er breddet, så det var litt fristende å gi på for å komme forbi en treg bil akkurat der... Bakenden wobblet vilt i brøkdelen av et sekund før det var fast grep på asfalten igjen - puh... kunne fort gått galt. Man lærer så lenge man lever... :-)å
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesongen på hell...

Legg inn av RuneMC »

Var på vei til toget idag da jeg fant ut at det var for mildt og tørt til å innlede kollektiv-reise-sesongen enda, så snudde nedi gata og tok MC'n til jobb idag også. :-) Regnet som kom fra Asker og innover var ikke helt med i beregningen, men det var for det meste bare små drypp.

Uansett er nok sesongen på hell - det varsles 2-3 grader på dagen neste uke og da er det gjerne minusgrader og fare for is om morgenen. Selv om været er helt tørt så er det flere kryss hvor kondensvann fra bilenes eksos fort kan fryse på.

Ellers sender jeg en "Takk skal du f**n meg ha!" :bl3 til Isachsen Entreprenør som har lagt igjen mye sand og gjørme på lokalveiene igår - kjente bakhjulet skled litt på sand i en sving... Burde komme krav om at de må spyle dekkene før de kjører ut fra de verste anleggsområdene til offentlig vei.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - våren nærmer seg...

Legg inn av RuneMC »

Nå nærmer det seg dere.... etter en kort men utrolig snørik vinter (ny rekord på snøhaugen bak huset) ser det faktisk ut til at det meldes både vind som skal tørke asfalten, sol, og fra neste uke kanskje 10 plussgrader !

Akkurat nå er det kun 3C, og på vei til å bli stjerneklart, så tipper det kan fryse på i natt, men har fortsatt trua på at det kan bli en liten tur utpå dagen imorgen hvis sola får tak og veiene tørker litt :janikk

Har klart meg rimelig bra uten den store PMS'en denne vintern, mye pga andre aktiviteter som har tatt all ledig tid - jeg ikke fritidsproblemer.

Men nå kribler det litt... vel har gjort egentlig hele siste uka med helt bar asfalt, men været har jo vært så vått at det ikke har fristet akkurat. Så nå er det satt på lading på sykkelen som viste halvfullt batteri. Virket som det var greit med futt i det forsåvidt, utifra lys/bensinpumpe, men det skader jo ikke med en vedlikeholdslading nå. Første lading siden jeg parkerte den i høst også.
Bilde

Uansett er jeg også i manko et pinlock visir til Shoei hjelmen da det gamle er blitt for ripete, så blir ihvertfall innkjøp av det snarest.
Lurte litt på sånn Photochromic type som finnes til XR1100 hjelmen min.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=b8eIUzWjcig[/video]

Noen som har synspunkter/erfaringer - virker jo som bra saker, men kan kanskje reagere litt tregt ift tunneller ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - sesongen på hell...

Legg inn av Snikendeugle »

Heksekunst!

Men fra spøk til revolver, hvordan har du klart å ripe opp pinlock visiret? 0_o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesongen på hell...

Legg inn av RuneMC »

Snikendeugle skrev:Heksekunst!

Men fra spøk til revolver, hvordan har du klart å ripe opp pinlock visiret? 0_o
Det går helt utmerket med feil type klut og vaskemiddel. Kanskje vaskemiddelet som var verst - ble delvis litt uklart/melkehvitt :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av RuneMC »

Vips var våren her...
Tørre veier, litt antydning til is i skyggepartier på morgenen da jeg rekognoserte litt med bil først... men utover dagen ble så og si alt tørt. Eneste som kan skape kluss kommende dager nå er om det er smeltevann som fryser om natten...

Ellers ble det 174 deilige kilometre idag.. først opp gml Lierbakkene og så ut på E18 for å føle fartsvinden litt... Ja, ble nok "litt pluss" idag, men ikke mer enn enkelte bilister. Filosofien er enkel, hold ca følge med eller sig forbi i venstrefeltet - ikke kjør hinsides fortere enn alle med et høyt hyl fra mottor'n - da blir man ikke blinket ut av UP. (Tror jeg da...)

Liten stopp på Kadettangen ved Sandvika. Har pleid å stoppe her og ta første bilde for sesongen - og nå kan det jo bli et historisk bilde også om 40 000 lastebillass med steinmasse fra E16 blir brukt til å utvide den lille halvøya som planlagt: http://www.budstikka.no/nyheter/slik-bl ... -1.8299737" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Uansett - fantastisk at vi bare skriver 8 mars og at det plutselig er full vår.

Før stoppen på Kadettangen var jeg såvidt innom MC Senteret på Billingstad for å høre om de hadde pinlock innervisir. Men der var det tydeligvis bare en ansatt til å serve kundene, og når far og datter foran meg skulle se på Vespa, så ante jeg at det kunne komme til å ta tid, og kjørte videre. Etter fotostoppen på Kadettangen kjørte jeg til MC-Oslo og fikk skaffet nytt pinlock innervisir som tenkt - faktisk relativt lite folk til å være lørdag. Jeg spurte om det innervisiret som ble mørk når det var sollys, men han bak disken mente de hadde fått tilbakemeldinger om at de reagerte for sakte, så de skulle etterhvert få inn noe bedre. Så da ble det vanlig klar type.

På turen tilbake ble det en liten stopp på Liertoppen og der vekslet jeg såvidt et par ord med en postmann som verket etter å ta ut sin egen sykkel. Han lurte på om det ikke var for kaldt? Ingen problem sa jeg :D

Avrundet til slutt en liten tur ned langs Hurumlandet
Bilde

Merket veldig lite til å være "rusten". Litt selvfølgelig, men giring/clutching satt mer eller mindre som et skudd fra første meter.

Forøvrig mange MC'er på veiene - kunne like gjerne vært en maidag.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av RuneMC »

Litt mer vind idag, så litt kjøligere på hender og føtter, men ble nå en tur rundt Hurumlandet om ikke annet. Fine forhold overalt. Eneste litt grus i rundkjøringen ved Klokkarstua i nordående utkjøring.

Tofte retning vest - ikke helt noe innbydende badevær ennå :-)
Bilde

Samme sted retning MC'n og oppover mot Tofte sentrum
Bilde

Fint pass oppover østkysten i 70-sonen. Det fine nå er jo at det er få feriegjester :janikk

En litt negativ sak rett nord for Åros - der har de laget opphøyd gangfelt og 40-sone midt i det som ellers er 60 sone. Skyldes ny policy fra Vegvesenet der "undersøkelser viser" at gjennomsnitts-sjåføren har null respekt for fotgjengerfelt. Så derfor lages det opphøyd gangfelt med tilhørende 40-sone, alle steder hvor det tidligere har vært vanlig gangfelt i 60-sone :doh Tror jeg har sett 2-3 fotgjengere i løpet av 5 år ved den aktuelle fotgjegerovergangen: http://goo.gl/maps/jnAOm (men nå kjører jeg jo bare i fritiden på det strekket) Velkommen til jo-jo fartsgrensenes land! (Jfr også 3 nye slike 40-soner i gamle Lierbakkene, dvs 3 stk 40-soner på 1 km 60-strekk)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av ZZR-Erling »

Herlige bilder!
:prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av LordShaft »

I fare for å gjenta meg selv i det kjedsomelige! Du vet å ta riktige stemningsbilder :prf
Takk for at du deler!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av xyvind »

Du tar veldig fine bilder. Nå fikk jeg lyst ut på tur. Nesten så jeg kjenner lukta av de fine fjell- og høstbildene dine. Inspirerende!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - vips var våren her...

Legg inn av RuneMC »

Takk, takk, høsten ifjor var jo sjelden fin - er bare å håpe at årets sesong kan tangere det :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...

Legg inn av RuneMC »

Ny sesong og første tur i kveldinga er kjørt... eller kveld og kveld, blir jo mørkt allerede i 6-tida så tidlig på året... :knegg

Fikk også kjørt årets første tur på grusvei. Endel snø igjen langs kanten men tar nok ikke lang tid før den tørker opp
Sundbyveien fra rett etter Klokkarstua og ned mot Tofte
Bilde

Det var noe is et par steder, men glattest var det et lite parti med skikkelig gjørme og vanndammer grunnet skogsdrift - der var det ut med beina på begge sider og lunke seg igjennom. Røskestadvannet var fortsatt islagt, første gang jeg har kjørt tidlig nok til at det er tilfelle
Bilde

Jada veien er rimelig hullete ennå, men det pleier å komme på litt grus ganske snart og nesten ikke noe telehiv (ifjor var det mye)
Bilde

Rett på slutten av grusveien der det står at det heter "Ulvekula" på kartet hadde skogbruksmaskinene også vært flittig i drift. Det har vært tett skog der tidligere, så har ikke registrert at det faktisk er en rimelig høy og bratt skråning ned til en bekk. Tilogmed et helt hus har blitt avdekket nå. Tipper det kan være en gammel mølle eller no' sånt :scratch
Bilde

Videre tok jeg gjennom Tofte og nordover og en liten stopp på Holmsbu idet sola gikk ned.
Har blitt endel nye skilt om parkering nå, så det er nesten så det står "Velkommen til begrenset parkering" mer enn det står "Velkommen til Holmsbu" :lol
Uansett stille og folketomt nå. Selv havna var nesten tom for båter - de kommer vel til Påske...
Bilde

Sees på veiene :vs :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...

Legg inn av Kimshans »

Takk for en flott tråd, med mye inspirerende og fine bilder og gode reiseskildringer :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...

Legg inn av RuneMC »

Dagen begynte med litt rens og sjekk av slanger på MC'n. De så fine ut, men har kjent litt bensinlukt av og til, så sjekket Stromtrooper forumet og fant forklaringen som viste seg å stemme - gummi-pakningen som tetter når man lukker bensinlokket begynner nok å merke alderen. Ga det en rens og litt silikon og kjente da ingen bensinlukt på dagens tur. Blir nok å bestille opp en ny, men kan se ut som om hele tanklokket m/pakning må bestilles.

Rullet ellers litt idag i stort sett bare fint vær. Ingen grus heller. Dagens rute http://goo.gl/maps/IVAXP
Godt kledd og med varmehåndtak på maks, var det fine forhold.

Endel syklister 2 og 3 i bredden var også ute. Er visst et tapt slag å få de til å være litt mindre ego.
Så noen MC'er, men ikke veldig mange.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...

Legg inn av RuneMC »

Noen bilder fra ettermiddagstur t/r Tofte.
Grusen som var i rundkjøringa ved Klokkarstua er forresten borte.

Fra Holmsbu som jeg sveipet innom på tur sørover.
Bilde Bilde

Fra Drammensfjorden v/Grimsrudbukta på tur tilbake, rundt kl halv sju.
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar