Tiger Explorer..knekt ventil
Tiger Explorer..knekt ventil
Triste greier:
http://ikkebike.norwegianforum.net/t694 ... t-kamkjede" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ikkebike.norwegianforum.net/t694 ... t-kamkjede" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ZZR-Erling den 26 okt 2013, 12:40, redigert 1 gang totalt.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Ordentlig kjipt ja.
Står skrevet i bloggen hans her også: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4507&start=465
Står skrevet i bloggen hans her også: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4507&start=465
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Kjipt at ikke Triumph ordner opp. Jeg har hørt mye positivt i markedsføringen til merket om servicevennlighet. At slike ting kan skje med moderne og avansert mekanikk er fors så vidt forståelig, men man bør kunne forvente at det ordnes opp.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Er en lengre tråd om dette med motorhavari på Triumph Tiger Explorer forumet også...:
http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 097.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 097.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??Bringisen skrev:Kjipt at ikke Triumph ordner opp. Jeg har hørt mye positivt i markedsføringen til merket om servicevennlighet. At slike ting kan skje med moderne og avansert mekanikk er fors så vidt forståelig, men man bør kunne forvente at det ordnes opp.
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Bra du skriver at BMW heller ikke er feilfrieZZR-Erling skrev: Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.

Og all kred til BMW for at de ordner opp når problemene dukker opp. Forbilledlig i så måte.
Antakelig har Triumph noe og lære her...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Ja og når man er relativ trygg på at forhandlerne ordner opp, så kan man leve med at produktene kan ha en feil. I alle fall når produktet er utrolig bra og ligger helt i front når det gjelder teknikk, løsninger og opplevd kvalitetAJ skrev:Bra du skriver at BMW heller ikke er feilfrieZZR-Erling skrev: Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten..
Og all kred til BMW for at de ordner opp når problemene dukker opp. Forbilledlig i så måte.
Antakelig har Triumph noe og lære her...

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Jeg kan foreløpig ikke gi noe godt svar her, da svar på mine klager til importør ogZZR-Erling skrev: Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
produsent til nå står ubesvart.
Det jeg derimot må tilføye er en friskmelding av forhandler, som har vært
upåklagelig flinke til å følge opp.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
But it aint fixed..ojda skrev:Jeg kan foreløpig ikke gi noe godt svar her, da svar på mine klager til importør ogZZR-Erling skrev: Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
produsent til nå står ubesvart.
Det jeg derimot må tilføye er en friskmelding av forhandler, som har vært
upåklagelig flinke til å følge opp.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet
@ZZR-Erling. Nei, den er ikke fikset. Triumph har bedt om deleliste for igangsetting av reparasjon
Men det er jo her uenigheten ligger. Forhandler ber Triumph om ny motor, men får det ikke med eneste begrunnelse "Vi har ingen motor til denne sykkelen".
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet

@ZZR-Erling. Nei, den er ikke fikset. Triumph har bedt om deleliste for igangsetting av reparasjon

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Hvis kamkjedet ikke er røket..hvordan i all verden fikk du en knekt ventil??
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Det er vel bare to måter å få dette til på.ZZR-Erling skrev:Hvis kamkjedet ikke er røket..hvordan i all verden fikk du en knekt ventil??
Enten å stå å banke på den med hammer, eller ved svakheter i sveisen
mellom "ventil-hatten og stammen"

Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger", men dette er ingen suveren
hendelse kun hos meg. Det er flere identiske episoder.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
AJ skrev:Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet
Da spør jeg ZZR-Erling om det
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?ojda skrev:AJ skrev:Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet
Da spør jeg ZZR-Erling om det
Uansett kjip sak ojda, håper forhandler og triumph finner ut av dette. Synd at de ikke bare fikser det og tar kampen dem imellom etterpå. Som oftes blir man jo midt mellom to stoler i slike saker, men det ser jo ut til at det vil løse seg siden Triumph ber om deleliste :-)
Re: Tiger Explorer..knekt ventil
"Ber om deleliste"..har du åpnet den selv, eller er det fohandler som skal levere denne listen? Jeg synes så absolutt at du skulle fått ny motor.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Tiger Explorer..knekt ventil
Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Både jeg og Graarud ønsker ny motor, men Stockholm svarer " ingen ny motor, send liste over hvilke deler dere ønsker for reparasjon".
Takk for oppdatert tittel

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tiger Explorer..knekt ventil
Joda, jeg hadde ikke hatt mange kilometerne ekstra på Tigern selv om dette ikkepoulet_cavalier skrev:Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
hadde hendt


Men jeg lever forholdsvis greit uten sykkel nå på høsten

Å Tiger er nok frisk når våren er her igjen. (Trøste seg selv)

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Javel? Må si jeg ikke kjenner igjen den beskrivelsen...TBI81 skrev: Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?
Uansett så lar jeg ikke påstanden stå uimotsagt:
Ja, det hender det endres trådtitler, men de gangene jeg gjør dette får trådstarter alltid beskjed. Og endringene jeg har gjort gjøres utelukkende for å presisere bedre hva emnet i tråden er.
Om jeg skal ha kommet i skade for å endre titler på andre tråder enn mine egne, uten å ha gitt trådstarter beskjed og en begrunnelse for hvorfor, så beklager jeg dette.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Tiger Explorer..knekt ventil
Håper på det beste og at få se deg på noen felles turer i neste sesong
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Tiger Explorer..knekt ventil
Siden det tydeligvis er en feil som har oppstått på mange sykler av samme modellen, ville jeg vært nøye på å sjekke om de nye ventilene kommer fra en annen charge, batch, lot, eller hva man velger å kalle det, og ikke fra det delelageret som følger sykkelen fra produksjonslinjen. Får man nye ventiler fra samme charge så risikerer en jo at samme feil dukker opp om et år eller 2?
Her har det tydeligvis vært noe feil med stålet, enten fra produksjon eller under herdeprosessen og begrepet "elding" er godt kjent blant metallurger og de som jobber med stålproduksjon. Jeg jobbet på jernverket i 26 år :)
Her har det tydeligvis vært noe feil med stålet, enten fra produksjon eller under herdeprosessen og begrepet "elding" er godt kjent blant metallurger og de som jobber med stålproduksjon. Jeg jobbet på jernverket i 26 år :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Tiger Explorer..røket kamkjede
Vi veit jo det ojdaojda skrev:...Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger"...

Det DrGreve sier er jo riktig. MEN det må sikker være noe annet også siden det er den samme eksosventilen på den samme sylinderen som er synderen på alle dem havarerte motorene, ( hvorfor ingen av dem andre )
Setter dem inn en ny motor uten å finne feilen er vi like langt. Triumph lager komplett topp selv og har ikke underleverandører å sette skylden på. Yamaha har slitt med dette over mange år. Det jeg ble informert om på GMS var at dette gikk på reklamasjonsretten på 5 år, og at det kom en utbedring fra Triumph i vinter. Der har alle vært på kurs i England og sier sykkelen er grei å skru på, selv om recall prisene er på nivå med en middels jordbærplukker.
Håper Triumph lærer av Bmw som har driti seg ut med feil på sykkelen i alle år, og sper på med fem års fri veihjelp.