Tiger Explorer..knekt ventil

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ZZR-Erling »

Triste greier:

http://ikkebike.norwegianforum.net/t694 ... t-kamkjede" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ZZR-Erling den 26 okt 2013, 12:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av Carpa »

Ordentlig kjipt ja.
Står skrevet i bloggen hans her også: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4507&start=465
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av Bringisen »

Kjipt at ikke Triumph ordner opp. Jeg har hørt mye positivt i markedsføringen til merket om servicevennlighet. At slike ting kan skje med moderne og avansert mekanikk er fors så vidt forståelig, men man bør kunne forvente at det ordnes opp.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av AJ »

Er en lengre tråd om dette med motorhavari på Triumph Tiger Explorer forumet også...:

http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 097.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:Kjipt at ikke Triumph ordner opp. Jeg har hørt mye positivt i markedsføringen til merket om servicevennlighet. At slike ting kan skje med moderne og avansert mekanikk er fors så vidt forståelig, men man bør kunne forvente at det ordnes opp.
Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
Bra du skriver at BMW heller ikke er feilfrie ;-) .
Og all kred til BMW for at de ordner opp når problemene dukker opp. Forbilledlig i så måte.
Antakelig har Triumph noe og lære her...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
Bra du skriver at BMW heller ikke er feilfrie ;-) .
Og all kred til BMW for at de ordner opp når problemene dukker opp. Forbilledlig i så måte.
Antakelig har Triumph noe og lære her...
Ja og når man er relativ trygg på at forhandlerne ordner opp, så kan man leve med at produktene kan ha en feil. I alle fall når produktet er utrolig bra og ligger helt i front når det gjelder teknikk, løsninger og opplevd kvalitet ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ZZR-Erling »

Møkkasykkel de Explorerne, eller?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ojda »

ZZR-Erling skrev: Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
Jeg kan foreløpig ikke gi noe godt svar her, da svar på mine klager til importør og
produsent til nå står ubesvart.
Det jeg derimot må tilføye er en friskmelding av forhandler, som har vært
upåklagelig flinke til å følge opp.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:
ZZR-Erling skrev: Ja, og da blir spørsmålene: er det forhandler i Norge som ikke ordner tingene, eller "henger bremsene på" hos produsent, eller hos importør i Sverige??
Her har jeg inntrykk av at BMW er bedre. Sier ikke at de ikke har minst like mye feil, men har inntrykk av at de raskt ordner opp i skiten.
Jeg kan foreløpig ikke gi noe godt svar her, da svar på mine klager til importør og
produsent til nå står ubesvart.
Det jeg derimot må tilføye er en friskmelding av forhandler, som har vært
upåklagelig flinke til å følge opp.
But it aint fixed..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ojda »

@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet :thumleft

@ZZR-Erling. Nei, den er ikke fikset. Triumph har bedt om deleliste for igangsetting av reparasjon :eh Men det er jo her uenigheten ligger. Forhandler ber Triumph om ny motor, men får det ikke med eneste begrunnelse "Vi har ingen motor til denne sykkelen".
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis kamkjedet ikke er røket..hvordan i all verden fikk du en knekt ventil??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av AJ »

ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet :thumleft
Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ojda »

ZZR-Erling skrev:Hvis kamkjedet ikke er røket..hvordan i all verden fikk du en knekt ventil??
Det er vel bare to måter å få dette til på.
Enten å stå å banke på den med hammer, eller ved svakheter i sveisen
mellom "ventil-hatten og stammen" :-k
Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger", men dette er ingen suveren
hendelse kun hos meg. Det er flere identiske episoder.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av ojda »

AJ skrev:
ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet :thumleft
Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?

Da spør jeg ZZR-Erling om det
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av TBI81 »

ojda skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet :thumleft
Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?

Da spør jeg ZZR-Erling om det
Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?
Uansett kjip sak ojda, håper forhandler og triumph finner ut av dette. Synd at de ikke bare fikser det og tar kampen dem imellom etterpå. Som oftes blir man jo midt mellom to stoler i slike saker, men det ser jo ut til at det vil løse seg siden Triumph ber om deleliste :-)

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ZZR-Erling »

"Ber om deleliste"..har du åpnet den selv, eller er det fohandler som skal levere denne listen? Jeg synes så absolutt at du skulle fått ny motor.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av poulet_cavalier »

Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ojda »

:lol Neida, sykkelen står på Graarud i Sarpsborg å det er nok de som har åpnet motoren.
Både jeg og Graarud ønsker ny motor, men Stockholm svarer " ingen ny motor, send liste over hvilke deler dere ønsker for reparasjon".

Takk for oppdatert tittel :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
Joda, jeg hadde ikke hatt mange kilometerne ekstra på Tigern selv om dette ikke
hadde hendt :sk? Eller forresten, det hadde jeg nok :lol
Men jeg lever forholdsvis greit uten sykkel nå på høsten ;-)
Å Tiger er nok frisk når våren er her igjen. (Trøste seg selv) :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av AJ »

TBI81 skrev: Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?
Javel? Må si jeg ikke kjenner igjen den beskrivelsen...
Uansett så lar jeg ikke påstanden stå uimotsagt:
Ja, det hender det endres trådtitler, men de gangene jeg gjør dette får trådstarter alltid beskjed. Og endringene jeg har gjort gjøres utelukkende for å presisere bedre hva emnet i tråden er.
Om jeg skal ha kommet i skade for å endre titler på andre tråder enn mine egne, uten å ha gitt trådstarter beskjed og en begrunnelse for hvorfor, så beklager jeg dette.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ZZR-Erling »

Graarud ja..da går det nok bra!

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av hakhap »

Håper på det beste og at få se deg på noen felles turer i neste sesong
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av DrGreve »

Siden det tydeligvis er en feil som har oppstått på mange sykler av samme modellen, ville jeg vært nøye på å sjekke om de nye ventilene kommer fra en annen charge, batch, lot, eller hva man velger å kalle det, og ikke fra det delelageret som følger sykkelen fra produksjonslinjen. Får man nye ventiler fra samme charge så risikerer en jo at samme feil dukker opp om et år eller 2?
Her har det tydeligvis vært noe feil med stålet, enten fra produksjon eller under herdeprosessen og begrepet "elding" er godt kjent blant metallurger og de som jobber med stålproduksjon. Jeg jobbet på jernverket i 26 år :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av Busa Trond »

ojda skrev:...Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger"...
Vi veit jo det ojda :[-X , det er jeg som er rørlegger :-)å

Det DrGreve sier er jo riktig. MEN det må sikker være noe annet også siden det er den samme eksosventilen på den samme sylinderen som er synderen på alle dem havarerte motorene, ( hvorfor ingen av dem andre )
Setter dem inn en ny motor uten å finne feilen er vi like langt. Triumph lager komplett topp selv og har ikke underleverandører å sette skylden på. Yamaha har slitt med dette over mange år. Det jeg ble informert om på GMS var at dette gikk på reklamasjonsretten på 5 år, og at det kom en utbedring fra Triumph i vinter. Der har alle vært på kurs i England og sier sykkelen er grei å skru på, selv om recall prisene er på nivå med en middels jordbærplukker.
Håper Triumph lærer av Bmw som har driti seg ut med feil på sykkelen i alle år, og sper på med fem års fri veihjelp.

Svar