ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
Mange gode tips, så da får vel jeg komme med mine..så forrviringen blir total :-)
i løpet av tiden så har antall gamle T skjorter og underklær som ikke allerede er havnet i garasjen som filler hopet seg opp i klesskapet. Disse får som oftest sin siste reis på MC tur. Dette gir jo da litt bedre plass til " shopping" etter hvert som skittentøyet havner i bosset. Uten om dette så blir det handlet inn toalett saker på Apoteket, som har både liten tannkrem til meg, og ellers alt som kona måte ønske av toalett artikler i små flasker og tuber etc. Ellers så prøver jeg å få med kjøreutstyr nok til alle værforhold. Da har jeg gode hansker til regnbyger over fjellovergangene, kjøreklær som tåler vann, men innerklær som kan fjernes når varmen blir for sterk. Og sommer hansker....greit å ha...plass blir det nok av med toppboks og to sidevesker.
En ting til. Jeg har en hengelås med uttrekk bar wire. Denne er veldig grei å ha med til å låse fast både kjøreklær og hjelmer :-)
Sist redigert av L-NA den 07 nov 2013, 15:14, redigert 1 gang totalt.
ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.
Hvorfor mener du det er en uting? Jeg ble annbefalt før Europaturen å gå over bolter med locktite. Syntes det var en god ide siden det er mye dårlige veier nedover i øst europa.
Tror ikke det finnes en sykkel som ikke rister på disse veiene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.
Og er det mye drag og vibrasjon, da skal det være to bolter med mutter.
Det er derfor design ikke er lett.
Noen steder, som akslinger og slikt, er det (bokstavelig talt) livsviktig at det ikke skjer noe, og der, og bare der, sier designeren at det skal være lim eller låsing. Har du behov "rund baut" er det noe alvorlig galt med designet av sykkelen din.
Efter 200.000 km på dårlig vedlikeholdte veier har jeg aldri opplevd at en mutter eller skrue har løsnet av seg selv......
[TaSK]
....men så kjører jeg jo BMW.....
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.
Hvorfor mener du det er en uting? Jeg ble annbefalt før Europaturen å gå over bolter med locktite. Syntes det var en god ide siden det er mye dårlige veier nedover i øst europa.
Tror ikke det finnes en sykkel som ikke rister på disse veiene.
Som tagesk sier, det skal ikke brukes på steder som ikke det er meningen.
Kåpeskruer etc blir vanskeligere å skru ut og faren for å ødelegge skruen er stor.
Det er mye viktigere å skru med rett moment enn å bruke loctite.
En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.
Og er det mye drag og vibrasjon, da skal det være to bolter med mutter.
Det er derfor design ikke er lett.
Noen steder, som akslinger og slikt, er det (bokstavelig talt) livsviktig at det ikke skjer noe, og der, og bare der, sier designeren at det skal være lim eller låsing. Har du behov "rund baut" er det noe alvorlig galt med designet av sykkelen din.
Efter 200.000 km på dårlig vedlikeholdte veier har jeg aldri opplevd at en mutter eller skrue har løsnet av seg selv......
[TaSK]
....men så kjører jeg jo BMW.....
Jøss i alle dager, 200 000km på dårlige veier. Hvor i alle dager har du kjørt så mye?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.
Hvorfor mener du det er en uting? Jeg ble annbefalt før Europaturen å gå over bolter med locktite. Syntes det var en god ide siden det er mye dårlige veier nedover i øst europa.
Tror ikke det finnes en sykkel som ikke rister på disse veiene.
Som tagesk sier, det skal ikke brukes på steder som ikke det er meningen.
Kåpeskruer etc blir vanskeligere å skru ut og faren for å ødelegge skruen er stor.
Det er mye viktigere å skru med rett moment enn å bruke loctite.
Ser ikke helt problemet fremdeles, jeg har brukt dette på alle kåpeskruene min og de løsner lett ved bruk av en vanlig umbrakonøkkel. Nesten ikke motstand i det hele tatt, men det hindrer spaltkorosjon mellom bolt og mutter/skrue. Er lettere å skru opp en bolt med svak locktite en en rusten bolt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Pakker for ei uke solo i 56l toppboks pluss tankveske. I tankveska har jeg pass kamera og lommebok og en sykkellås til å låse fast kjørejakke mm til sykkelen hvis jeg må gå fra. pluss litt andre remedier. Resten er i toppboksen.
Har org. Haya verktøy, gaffa, ståltråd, lappesaker og 1l olje under passasjersetet(haya er rene goldwingen baki der).
Kjedesmøring gjorde jeg meg ferdig med når jeg kjøpte pro-oiler, etterfyller den hver 5'km og bruker samma olja som på motoren. Null etterstramming av kjede mellom dekkskifta.
Kunne klart meg med ei lita veske på passasjersetet men jeg har nå engang toppboksen og så er det greit å låse ned enkelte ting ved stopp.
Når fruen er med har jeg 2x40ish liter sidevesker fra Givi som jeg klikker på. Sliter med lanesplittinga pga. Bredde men motorveier er uansett noe jeg etter beste evne styrer unna.
Toppboksen er da nesten tom og brukes til hjelmer ved stopp der vi må gå fra sykkelen.
Er greit å ha litt ekstra plass om en kommer over ting en har lyst på også.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
For min del spiller det egentlig liten rolle på hvor jeg skal eller hvor lenge jeg blir borte.
Jeg er et friluftsmenneske og liker telt bedre enn hotell, føler meg mye friere, og på motorsykkel skal man føle seg fri.
Greit nok at man noen steder bør legge seg innomhus for sikkerheten, men jeg har alltid telt med.
Når det gjelder klær, så trenger jeg ikke så mye , vasker klær om nødvendig, truser og t-skjorter tar ikke store plassen.
Det som tar plass er telt, liggeunderlag, sovepose og kjøkken. Mat kjøpes underveis for kvelden , hvis man ikke er helt i ødeland
Jeg liker å ha et friluftsplagg med meg i form av en turbukse, turjakke og lette sko som alt tåler en regnskur. Har også med en lett ryggsekk til fotturer.
Komfort utstyr i form av teltlykt, hodelykt, håndholdt tur GPS og en lett sammenleggbar stol er ting som jeg liker å ha med.
Så kommer fotoutstyret......før jeg bestilte ny sykkel hadde jeg svært tungt utstyr. Men for å finansiere den nye sykkelen solgte jeg kamerautstyr for 60.000,- Dette medførte at jeg nå har overraskende mye plass. Før hadde jeg toppkofferten full av fotoutstyr, men nå når jeg kun har et Olympus PEN kamera med et par ekstra objektiver trenger jeg ikke toppkofferten. På den nye sykkelen , dropper jeg derfor å kjøpe med toppkoffert enda. Har kun planer om sidekofferter og en vanntett sylinderbag. I tillegg kommer telt, liggeunderlag, sovepose og stolen. Dette ligger på tvers over bagasjebrett og sidekofferter. Når kona skal være med kommer nok en toppkoffert inn i bildet
Greit nok at man kan klare seg med minimalt utstyr, men litt komfort og sikkerhet synes jeg er greit å unne seg. Med dagens lette turutstyr er det ingen problem å få med seg litt komfort på en ADV sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.
Og er det mye drag og vibrasjon, da skal det være to bolter med mutter.
Det er derfor design ikke er lett.
[TaSK]
....men så kjører jeg jo BMW.....
Etter å ha skiftet bremseklosser, skal det festes en låseplate på kaliperne. Disse festes med en kort 6mm bolt, jeg skrudde de til så hardt jeg turte i aluminiumen. Å ja de satt, men etter å ha kjørt snaut 20 mil sjekket jeg. den ene plata var borte, den andre skruen fremme var løs, det var den bak også.
Etter det har jeg alltid brukt locktite på små skruer som sitter slik til at de er utsatt for vibrasjon, motoren er jo tross alt skrudd rett i ramma.
Ganske varierende hva hver enkelt føler at man trenger av bagasjeplass. Men her er et bilde av min forrige sykkel med bagasjeløsning brukt på bla. 15dagers europa-tur. Totalt ca 55 liter. Kutter ut feks. sovepose, da det alltid finnes rimelige overnattings-muligheter inkludert sengetøy. Og pakker som regel for mye. Jeg bruker å ha med en del rene/ubrukte klær med hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
Må bare referer til "gamle bokhandler Rød" som drev bokhandelen før familien vår. Når han skulle på tur (vel og merke med fly til "syden") hadde han med seg en ekstra underbukse, et par sokker og en ekstra skjorte, og en tannbørste på innerlomma... Og så argumenterte han med flyselskapet på å ta med tråsykkelen hans gratis ettersom han ikke hadde med koffert/bagasje
Men man trenger ikke mye, hvis man vasker noe hver kveld, og hvis man kan leve enkelt :)
Bringisen skrev:Jeg er et friluftsmenneske og liker telt bedre enn hotell, føler meg mye friere, og på motorsykkel skal man føle seg fri.
Et skikkelig sidesprang, også kalt digresjon, men jeg er selv friluftsmann, eller mer, har vært, da helsa bremser det meste av bruk av apostlenes hester nå.
Det jeg år etter år ser på tur og treff er den manglende vurderingsevnen på hvor folk plasserer teltet. Rett ute på et jorde, gjerne i strålende solskinn med 25-30 grader og når de står opp i ørska, så klager de på varmen. Jeg vurderer solgangen nøye før jeg finner en plass under en knaus eller en treklynge som jeg vet vil gi skygge på morgenkvisten, så slipper jeg ubehaget med varmt telt når jeg våkner.
Det var dagens hjertesukk/tips :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Bringisen skrev:Jeg er et friluftsmenneske og liker telt bedre enn hotell, føler meg mye friere, og på motorsykkel skal man føle seg fri.
Et skikkelig sidesprang, også kalt digresjon, men jeg er selv friluftsmann, eller mer, har vært, da helsa bremser det meste av bruk av apostlenes hester nå.
Det jeg år etter år ser på tur og treff er den manglende vurderingsevnen på hvor folk plasserer teltet. Rett ute på et jorde, gjerne i strålende solskinn med 25-30 grader og når de står opp i ørska, så klager de på varmen. Jeg vurderer solgangen nøye før jeg finner en plass under en knaus eller en treklynge som jeg vet vil gi skygge på morgenkvisten, så slipper jeg ubehaget med varmt telt når jeg våkner.
Det var dagens hjertesukk/tips :)
gode visdoomsord som man ikke trenger forhålle seg til ved bruk av hotell