Er det ufint å antyde at et design hvor skruene løser, det kan ikke være det beste?JohnnyTh skrev: Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
[TaSK]
Er det ufint å antyde at et design hvor skruene løser, det kan ikke være det beste?JohnnyTh skrev: Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
Vel nå har designet på gjenger vært ganske urørt i forholdsvis mange år. Så kanskje på tiden noen finner opp noe nytt.tagesk skrev:Er det ufint å antyde at et design hvor skruene løser, det kan ikke være det beste?JohnnyTh skrev: Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
[TaSK]
sikkert fint uten bagasje, men jeg synes ikke at jeg merker noe til bagasjen. Bortsett fra når det blir trangt mellom bilene og når veien blir så dårlig at det grenser til offroad. Husker jeg ønsket meg lettere sykkel når jeg krysset disse småelvene nedi øst Europa i sommer. Men på vei betyr bagasjen ingen ting for meg.ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.simpson skrev:Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.JohnnyTh skrev: Hvorfor mener du det er en uting?
Som tagesk sier, det skal ikke brukes på steder som ikke det er meningen.JohnnyTh skrev:Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.simpson skrev:Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Å bruke Lock tite der det ikke skal brukes er en uting og anbefales ikke i det hele tatt.
Hvorfor mener du det er en uting? Jeg ble annbefalt før Europaturen å gå over bolter med locktite. Syntes det var en god ide siden det er mye dårlige veier nedover i øst europa.
Tror ikke det finnes en sykkel som ikke rister på disse veiene.
Jøss i alle dager, 200 000km på dårlige veier. Hvor i alle dager har du kjørt så mye?tagesk skrev:En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.JohnnyTh skrev: Hvorfor mener du det er en uting?
Og er det mye drag og vibrasjon, da skal det være to bolter med mutter.
Det er derfor design ikke er lett.
Noen steder, som akslinger og slikt, er det (bokstavelig talt) livsviktig at det ikke skjer noe, og der, og bare der, sier designeren at det skal være lim eller låsing. Har du behov "rund baut" er det noe alvorlig galt med designet av sykkelen din.
Efter 200.000 km på dårlig vedlikeholdte veier har jeg aldri opplevd at en mutter eller skrue har løsnet av seg selv......
[TaSK]
....men så kjører jeg jo BMW.....
Ser ikke helt problemet fremdeles, jeg har brukt dette på alle kåpeskruene min og de løsner lett ved bruk av en vanlig umbrakonøkkel. Nesten ikke motstand i det hele tatt, men det hindrer spaltkorosjon mellom bolt og mutter/skrue. Er lettere å skru opp en bolt med svak locktite en en rusten bolt.simpson skrev:Som tagesk sier, det skal ikke brukes på steder som ikke det er meningen.JohnnyTh skrev:Locktite anbefaler å bruke deres produkt på alle skruer(selvsagt) hvis man bruker locktite uten låsing så får man en pakkning som beskytter gjengene mot fukt.simpson skrev:Enig her Erling, de fleste syklene min har vært V-twin med masse vibrasjoner og har aldri hatt løse skruer.ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
Hvorfor mener du det er en uting? Jeg ble annbefalt før Europaturen å gå over bolter med locktite. Syntes det var en god ide siden det er mye dårlige veier nedover i øst europa.
Tror ikke det finnes en sykkel som ikke rister på disse veiene.
Kåpeskruer etc blir vanskeligere å skru ut og faren for å ødelegge skruen er stor.
Det er mye viktigere å skru med rett moment enn å bruke loctite.
Etter å ha skiftet bremseklosser, skal det festes en låseplate på kaliperne. Disse festes med en kort 6mm bolt, jeg skrudde de til så hardt jeg turte i aluminiumen. Å ja de satt, men etter å ha kjørt snaut 20 mil sjekket jeg.tagesk skrev:En skrue skal ikke løsne av seg selv. Om den er plassert slik at den utsettes for drag, da skal det ikke være en skrue, men en bolt med en mutter.JohnnyTh skrev: Hvorfor mener du det er en uting?
Og er det mye drag og vibrasjon, da skal det være to bolter med mutter.
Det er derfor design ikke er lett.
[TaSK]
....men så kjører jeg jo BMW.....
E har noen kg verktøy e å..Det koster (kg)¨å være paranoid-pessimist..tagesk skrev:Verktøy?
Du trenger tre ting: En Leatherman, et lappesett, og teste lappesettet før du drar.'
Jeg?
Nederst i venstre sideveske har jeg 9 kg med verktøy (no kidding; jeg er en bekymret type).
[TaSK]
Et skikkelig sidesprang, også kalt digresjon, men jeg er selv friluftsmann, eller mer, har vært, da helsa bremser det meste av bruk av apostlenes hester nå.Bringisen skrev:Jeg er et friluftsmenneske og liker telt bedre enn hotell, føler meg mye friere, og på motorsykkel skal man føle seg fri.
gode visdoomsord som man ikke trenger forhålle seg til ved bruk av hotellDrGreve skrev:Et skikkelig sidesprang, også kalt digresjon, men jeg er selv friluftsmann, eller mer, har vært, da helsa bremser det meste av bruk av apostlenes hester nå.Bringisen skrev:Jeg er et friluftsmenneske og liker telt bedre enn hotell, føler meg mye friere, og på motorsykkel skal man føle seg fri.
Det jeg år etter år ser på tur og treff er den manglende vurderingsevnen på hvor folk plasserer teltet. Rett ute på et jorde, gjerne i strålende solskinn med 25-30 grader og når de står opp i ørska, så klager de på varmen. Jeg vurderer solgangen nøye før jeg finner en plass under en knaus eller en treklynge som jeg vet vil gi skygge på morgenkvisten, så slipper jeg ubehaget med varmt telt når jeg våkner.
Det var dagens hjertesukk/tips :)