10-punktssjekken for vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Listen er perfekt den!

Største problemet er vel i grunn korrosjon ved kaldlagring, og drit i inj/forgassere, dvs "gum".

Gasoline degrades with time and can become “stale”. Ironically the newer gasolines, especially the “cleaner” fuels with oxygenate additives degrade even faster than the old formulas. Heat and moisture accelerate the process. Slightly old gas won’t cause too many issues other than somewhat reduced engine performance, but the longer you leave it the more likely you are to see more serious problems such as gumming, varnish, rust, and corrosion.

Jeg anbefaler:

Bilde
Selges hos marinebutikker.

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av boblehue »

Se her ja! Listen skapte grobunn for diskusjon rundt vinterlagring. :-)

Den gamle xx'n overvintret godt innpakket i tepper i min kalde garasje. Full tank og uten oljeskift. Oljeskift har jeg gjort på våren. Hadde aldri startproblemer, men jeg var litt bekymret for om frostvesken holdt nok grader når gradestokken viste ekstreme blå tall.

Siden jeg ikke vet nok om den nye xx'n og at den er så strøken så vurderer jeg å vinterlagre og få den klargjort til neste sessong hos monsterbike i Drammen.
Vi får se hvor lenge jeg orker å tyne denne sesongen. :-)
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Snikendeugle »

Husker jeg dro ut Honda PX'en fra snøhaugen, ga litt choke og gass, og kickstartet den. Fungerte på første forsøk i 15 minusgrader :prop:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Jompa »

Voodoodoo skrev:Eller så kan en bare fylle tanken og parkere og ta oljeskift o.l. når det passer.
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren. :prf

Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...

Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell :lol
Hysteri, nei bare minimum av nødvendig vedlikehold.
Bortsett fra pkt 4.
Jeg bruker i tillegg å spraye godt med 5.56 eller annen rustløser inn i eksosrøret.

Det er som oftest manglende vedlikehold som gjør at sykkelen får "sjel"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Geiroe »

Når det gjelder oljeskift før eller etter vinteren, er det vel kanskje ikke den store gevinsten, men som sagt den må jo skiftes ut uansett. :mk
Jeg har akkurat plukket fra hverandre en motor som har stått en stund, og den skaden jeg kunne se, var over oljenivået i bunnpanna, der var det små tilløp til rust, på girkasse ol. dvs. ikke noe problem med olja.
Kanskje det beste er å starte opp med ujevne mellomrom, hvis den står kaldt. En annen ting er jo at ved full tank, så danner det seg et kondenslag utenpå tanken ved temp. svingninger, og bor du ved kysten blir det mye kondens på hele sykkelen i en carport også.
Pakk den gjerne inn i gamle ulltepper, laken eller dynetrekk, noe som kan oppta og avgi fuktighet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av AJ »

Geiroe skrev: Pakk den gjerne inn i gamle ulltepper, laken eller dynetrekk, noe som kan oppta og avgi fuktighet.
Har latt meg fortelle at laken er det beste... :-k

Har vurdert å vinterlagre hjemme i kald garasje, men tror jeg heller går for den lokale Guzzi-forhandleren som samtidig får en arbeidsordre på bytte av gaffelolje, som egentlig skulle vært gjort på 10.000 km service, men som Guzzi-fantast og dyktig mekaniker Reimar fra Danmark mente var "overkill". Noe han antakelig har hatt helt rett i siden det ikke har vært problemer overhodet med gaffelolja/simmerringer osv i løpet av snart 24.000 kjørte km. siden sept. 2012.

Men i vinter blir det ny olje. Kanskje også nye bremseklosser selv om de som sitter på har godt med belegg igjen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:
Geiroe skrev: Pakk den gjerne inn i gamle ulltepper, laken eller dynetrekk, noe som kan oppta og avgi fuktighet.
Har latt meg fortelle at laken er det beste... :-k
.
Strechlaken er visst aller best.........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Flanker »

Jompa skrev:
AJ skrev:
Geiroe skrev: Pakk den gjerne inn i gamle ulltepper, laken eller dynetrekk, noe som kan oppta og avgi fuktighet.
Har latt meg fortelle at laken er det beste... :-k
.
Strechlaken er visst aller best.........
Flannel... Med stretch! Ikke si noe til kjerringa....

ZZR-Erling

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi har ei heil stue tel de :)
Har laget dør og rampe utenfor slik at de kan kjøres inn i kjelelrstua. Der blir det: En Tempo Corvette, en Yamaha DT50R, en Yamaha YZ125, en GSXR1000 og en K1300S :)
Er heilt topp å titte innom de hver dag!

Codex
Innlegg: 9
Registrert: 13 nov 2013, 23:01
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 2002

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Codex »

Kanskje litt i seneste laget for dette nå som vinteren har slått inn (ihvertfall i nord)

Har sykkelen i boden, men den står på støtten. Nå har det seg også slik at jeg skal flytte ila året og da
skal jo den selvfølgelig være med :)
Er helt fersk på sykkel, og har ellers liten erfaring med ting med motor.

Fylte full tank før jeg satt den fra meg, tenker å skifte ut oljen nå i vinter (skal uansett bytte til våren)
eller er det like greit å vente til våren ?
Gjør dere noe spesielt med kjedet ? Har kjederens og olje.

Tenker å pusle litt med sykkelen i vinter siden den er litt sliten i utseende og jeg har veldig lyst å gjøre den til en streetfighter.
Gjør det noe at den står på støtta da eller skal jeg like gjerne få satt den på depotstøtter ? Og har noen tips til hvor jeg kan få tak i det til en rimelig sum ? er tross alt student :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Snikendeugle »

Den klarer seg nok helt fint uten oljeskift før våren, selvom det er anbefalt å få renset den ut for groms før det setter seg godt i motoren. Men da må du uansett varme opp motoren og oljen før du tømmer den for at det skal ha særlig hensikt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Busa Trond »

En kollega av meg tokk ut batteriet på zx9r 2001mod en vinter.
Da han satte det i på våren igjen hadde kilometerstand gått ned 10.000km på telleren :prf
Sim sala bim der sparte han hoved service og ventilsjekk det året :blae

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Carpa »

Busa Trond skrev:En kollega av meg tokk ut batteriet på zx9r 2001mod en vinter.
Da han satte det i på våren igjen hadde kilometerstand gått ned 10.000km på telleren :prf
Sim sala bim der sparte han hoved service og ventilsjekk det året :blae
Så det er derfor man skal ta ut batteriet altså :knegg
Nærmer meg en dyr 24k service så jeg tror jammen jeg skal bruke dette trikset.....

BTW, vaske sykkelen godt er vel en av de viktigste tingene, men husk å ikke bruke høytrykksspyler da :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar