AJ skrev:Busa Trond skrev:Er det et navn som stemmer med kontonummeret dem er ute etter da?
Tja... hva de er ute etter er enhver mulighet til å få tak i en eller annen opplysning de kan bruke i bedragersk hensikt på nettet.
Jeg har aldri latt meg friste til å sjekke ut nærmere, så noe mer presist svar enn dette kan ikke
jeg gi.
Kanskje andre vet mer...?
Er enig i det AJ har sagt så langt.
Den klassiske og mest banale årsaken til regelen om å aldri åpne vedlegg fra ukjente (eller som ser mistenkelige ute) er/var vel at det kunne være et "virus", eller et ondsinnet program, som ble kjørt idet du klikker på vedlegget, fordi vedlegget ikke er det det ser ut som. Eller det benytter sårbarheter i feks Word, eller Acrobat reader til å injisere dritten på maskinen din, gjennom disse programmene, når du åpner dokumentet. Dette kan fortsatt skje, men såvidt jeg vet sperrer de fleste e-post programmer i dag for mottak av direkte kjørbare programfiler. Det er nok mer vanlig å lokke deg til å trykke på en link, feks i vedlegget, så du får installert det du ikke vil ha den veien.
Ellers går mange av svindlene ut på å lokke deg til å oppgi kredittkortnr, navn, og gjerne CVC og hele pakka, på en eller annen måte. Du har vunnet 1 million dollar, men må bare oppgi bank-info, kredittkortnr, eller kanskje betale en symbolsk sum i administrasjonsgebyr for å få hele gevinsten overført. Tast inn tallene her, så kommer gevinsten rett inn på din konto til uka!!
Finnes sikkert mange svar på dette.