Autobahn kan få veitoll
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Autobahn kan få veitoll
http://www.bike.se/nyheter/autobahn-kan ... r-turister" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Autobahn kan få veitoll
Enda en grunn til å styre unna kjedelige motorveier.
I hvert fall for oss som ikke kjører ræcersykler...

I hvert fall for oss som ikke kjører ræcersykler...



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Autobahn kan få veitoll
Er helt ok, sålenge det er tilsvarende nivå som i Østerrike. Å betale 8-10€ for å kjøre på hele veinettet er lite i forhold hvor det kreves det samme for noen meter i Norge. I tillegg så må vi betale for hver passering, mens i Østerrike betaler du for x antall dager.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Autobahn kan få veitoll
Kjempeforslag som kommer til å presse mye avt tungtransporten over på bundesstrasse og gjøre livet i enhver tysk småby til et lite helvete mht. trafikk. Så kan vi som vil kjøre gris med mc på autobahn fryde oss over fri fart og moderat trafikk.
Se bare på motorveinettet i Frankrike Spania og Italia som er nærmest fritt for kø grunnet kostnadene ved å kjøre tungtransport på motorvei.
Se bare på motorveinettet i Frankrike Spania og Italia som er nærmest fritt for kø grunnet kostnadene ved å kjøre tungtransport på motorvei.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Autobahn kan få veitoll
Kan ikke se at det har presset vogntogene over på mindre veier i Italia. Kjører hovedsakelig på sideveiene når vi er på tur og min erfaring er generelt lite trafikk.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Autobahn kan få veitoll
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JetbQwl8eVY[/video]
[TaSK]
Det er fordi veinettet i Italia, utenom Autostrada, ikke er noe særlig å snakke om.Dykkeren skrev:Kan ikke se at det har presset vogntogene over på mindre veier i Italia. Kjører hovedsakelig på sideveiene når vi er på tur og min erfaring er generelt lite trafikk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Autobahn kan få veitoll
Du liker deg jo bedre der enn på autostradaen etter dine innlegg å dømme. Synes mange av sideveiene er helt topp, har vært mest i nord og der er de bra (litt mye svinger).
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Autobahn kan få veitoll
Jeg liker meg OGSÅ på Autostrada, dét er noe annet.Dykkeren skrev:Du liker deg jo bedre der enn på autostradaen etter dine innlegg å dømme. Synes mange av sideveiene er helt topp, har vært mest i nord og der er de bra (litt mye svinger).
Mitt poeng var imidlertid at veistandarden i Tyskland er mye bedre enn i Italia.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Autobahn kan få veitoll
Vel nå er det allerede veiavgifter på tunge biler i Tyskland og har vært det en stund også.Kom i 2005, veldig forsinket, du ser avleserere hengende over autobahn mange steder. Så det vil nok ikke tvinge tungtransporten over på småveiene. Det kalles ofte for LKW maut- Maut er et gammelt ord for toll på tysk. Det er distansebasert og gjelder for kjøretøyer over 12 tonn eller andre kjøretøyer som er laget for transport av gods.
Ganske avansert system der antal aksler også er med på beregningen. Selvom det er mye utenlandske kjøretøyer i Tyskland så er det under 6 % som er utenlandske på motorveiene.
Slik at innføring av en avgift er følsomt for tyskere. Vignetten sees på som antisosial, usosial og økologisk nonsens når du snakker med tyskere. Og de er ekstremt følsomme for all form for overvåking og siden strekningsbasert avgift uten dataspor ikke er mulig er det derfor ikke populært. Derimot kan det se ut til at fri fart blir en saga blott
Derimot så er det heller ingen andre som er flinkere en tyskerne til å bruke tilgjengelig teknologi for å produsere grønn energi. Du ser vindmøller overalt, og du ser kyr som beiter under store solcellepaneler mange steder.
Kjørte seinest i år langs den gamle grensen mellom øst og vest, mye langs Elben på kryss og tvers, og ikke mye lastebiler der, men derimot veldig morsomt, overraskende morsomme veier og hyggelige tyske landsbyer og relativt mye politi :)
Tyskland er for meg et av de fineste og mest underkjente ferieland i hele Europa. Ta gjerne en stopp i Dredsen, Leipzig og Berlin. Det er perler av byer i hjertet av Europa hvis du liker innslag av historie, kultur og literatur og ikke minst god mat og godt øl
Ganske avansert system der antal aksler også er med på beregningen. Selvom det er mye utenlandske kjøretøyer i Tyskland så er det under 6 % som er utenlandske på motorveiene.
Slik at innføring av en avgift er følsomt for tyskere. Vignetten sees på som antisosial, usosial og økologisk nonsens når du snakker med tyskere. Og de er ekstremt følsomme for all form for overvåking og siden strekningsbasert avgift uten dataspor ikke er mulig er det derfor ikke populært. Derimot kan det se ut til at fri fart blir en saga blott
Derimot så er det heller ingen andre som er flinkere en tyskerne til å bruke tilgjengelig teknologi for å produsere grønn energi. Du ser vindmøller overalt, og du ser kyr som beiter under store solcellepaneler mange steder.
Kjørte seinest i år langs den gamle grensen mellom øst og vest, mye langs Elben på kryss og tvers, og ikke mye lastebiler der, men derimot veldig morsomt, overraskende morsomme veier og hyggelige tyske landsbyer og relativt mye politi :)
Tyskland er for meg et av de fineste og mest underkjente ferieland i hele Europa. Ta gjerne en stopp i Dredsen, Leipzig og Berlin. Det er perler av byer i hjertet av Europa hvis du liker innslag av historie, kultur og literatur og ikke minst god mat og godt øl
Memento mori
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Autobahn kan få veitoll
At det blir innført hastighetsbegrensning er jo ingen bombe. Med dagens trafikkmengde og med kjøretøy som klarer 220km/h+++ blir det rett og slett for farlig pga. hastighetsforskjellene som oppstår.
Synes dog det regulerer seg greit og de fleste Tyskere har en fornuftig tilpasning til friheten mht. fart. Det er oss "innvandrere" som ofte er problemet da vi ikke klarer å takle friheten
Synes dog det regulerer seg greit og de fleste Tyskere har en fornuftig tilpasning til friheten mht. fart. Det er oss "innvandrere" som ofte er problemet da vi ikke klarer å takle friheten

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Autobahn kan få veitoll
Tar helst AZ istedet for den ufattelig kjedelige AB, eller tildels gørrkjedelige tyske landsbygda.
Re: Autobahn kan få veitoll
ABnrd til Regensburg og derfra til Østerrike synes jeg var en flott tur. Når jeg var der var det lite trafikk og den bukter seggjennom flott natur. Langt fra kjedelig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Autobahn kan få veitoll
..det fins vel noen "perler" på den tyske landsbygda også..skulle bare mangle, men mine "GPS-ruter", har ikke vært noe annet enn kjedelig bundesstrasse.
Re: Autobahn kan få veitoll
Autobahn 93 og 3 går gjennom flere naturparker. Hvis du skal sørover i en fart så kan den turen anbefales.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Autobahn kan få veitoll
JohnnyTh skrev:Autobahn 93 og 3 går gjennom flere naturparker. Hvis du skal sørover i en fart så kan den turen anbefales.

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Autobahn kan få veitoll
Siden jeg allerede hadde en Autozug tur i juni til alpene syntes jeg det var greit med litt kjøring på landsbygda. Det er supert med AZ, men man blir jo lei det også. En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på. Alpene er flott det, men å se Frauenkirche gjennoppbygd i Dresden og bo på Steigenberger, og spise middag på Altmarkt og vite hva Bomber Harris gjorde med byen i 1945 og hvordan det så ut får du ikke gjort når du bruker AZ. Når jeg reiser liker jeg litt andre innslag en bare alpeveier også
Memento mori
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Autobahn kan få veitoll
+1Barbarozza skrev:En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på.

Akkurat det du nevner der har jeg trua på.
Nyinnkjøpt Tomtom GPS blir med, hvis vi legger ut på en lengre Europa-tur neste år. Ingen tvil om det.
Men det vil også en detaljert kartbok jeg kjøpte i Tyskland i sommer gjøre. Og den vil helt klart bli brukt, noe det ikke ble anledning til i år siden boka ble kjøpt ganske seint på returen.
Ikke minst er det viktig å sette av tid til å studere kartboka. Notere ned veipunkter (aktuelle vegkryss osv. osv.) og huske disse når man legger ut på neste etappe.
Med kartbok har man, tror jeg, bedre muligheter til å oppleve nye steder man ellers kanskje ikke ville kjørt innom.
Også er det dette med å ikke gjøre seg for avhengig av GPS.
Har opplevd at folk nesten er på grensen til å få litt panikk om ting i terrenget ikke vises på GPS'en...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Autobahn kan få veitoll
Traff ett trivelig par på AZ i år..kan være bra det også. Han var fra New Zealand og kjørte bike der, hun fra Tyskland. De kjørte cab da, men jo, Tyske landsbygda KAN være trivelig den også, men synes generelt at Tyskland er boring, sånn alt i ett liksomBarbarozza skrev:Siden jeg allerede hadde en Autozug tur i juni til alpene syntes jeg det var greit med litt kjøring på landsbygda. Det er supert med AZ, men man blir jo lei det også. En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på. Alpene er flott det, men å se Frauenkirche gjennoppbygd i Dresden og bo på Steigenberger, og spise middag på Altmarkt og vite hva Bomber Harris gjorde med byen i 1945 og hvordan det så ut får du ikke gjort når du bruker AZ. Når jeg reiser liker jeg litt andre innslag en bare alpeveier også

Re: Autobahn kan få veitoll
Tror jeg bruke GPS'en på en litt annen måte en de fleste andre. Synes det er lettere å være spontan med gps. Jeg trenger ikke følge en planlagt rute for uansett hva jeg finner på så vet jeg hvor jeg er.
Når jeg brukte kart måtte jeg planlegge mye mer. Hvis jeg ser en vei på kartet eller hører om noe jeg vil se er det bare å kjøre på for det er lett å lage en ny rute.
Kartbok står i hylla hjemme, den er byttet ut med n fantastisk app på ipaden med kart og wikipedia info som er tilgjengelig i offline modus.
Gps betyr og at jeg ikke må konsentrere meg å mye om skilt og kart og har mer fokus på andre ting.
Når jeg brukte kart måtte jeg planlegge mye mer. Hvis jeg ser en vei på kartet eller hører om noe jeg vil se er det bare å kjøre på for det er lett å lage en ny rute.
Kartbok står i hylla hjemme, den er byttet ut med n fantastisk app på ipaden med kart og wikipedia info som er tilgjengelig i offline modus.
Gps betyr og at jeg ikke må konsentrere meg å mye om skilt og kart og har mer fokus på andre ting.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Autobahn kan få veitoll
Kunne ikke tenkt meg til å la være å bruke GPS!
Er deilig å bare ta av AB en eller annen plass, stoppe og velge, "unngå motorvei", for så å bare kjøre videre...kwait enkelt!
Å stå å fikle med ett kart som blåser en i trynet er forbi!
Er deilig å bare ta av AB en eller annen plass, stoppe og velge, "unngå motorvei", for så å bare kjøre videre...kwait enkelt!
Å stå å fikle med ett kart som blåser en i trynet er forbi!
Re: Autobahn kan få veitoll
Ofte er jo dette kartet bare en våt klump etter å ha ligget i kartlommen i tankvesken.ZZR-Erling skrev:Kunne ikke tenkt meg til å la være å bruke GPS!
Er deilig å bare ta av AB en eller annen plass, stoppe og velge, "unngå motorvei", for så å bare kjøre videre...kwait enkelt!
Å stå å fikle med ett kart som blåser en i trynet er forbi!
Jeg kan ikke begripe hvorfor noen vil ha kart istedet for gps. Kart brukes til å planlegge. Det er gåsen ikke noe tess til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Autobahn kan få veitoll
Noen av oss er kanskje litt sånn oldschool...JohnnyTh skrev: Jeg kan ikke begripe hvorfor noen vil ha kart istedet for gps.

Ingen har nevnt kart istedet for GPS, men som et tillegg...
Ok, da... Barbarozza skrev rett ut at man burde kutte ut GPS'en, men sannsynligvis har han med en i 'reserve'...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Autobahn kan få veitoll
Tråden sporer helt AV. Husk at du må betale i en haug med andre land en Tyskland :)
GPS er bra bruker på tlf i nødsfall. Og kart og planlegger ruta litt. GPS er funker aller best inni byer, ellers er jo veimerkinga suveren i Tyskland, og grei nok alle andre steder
Har kjørt på kontinentet siden 80 tallet, fantes ikke styreburker da
Bruker skikkelige kart. Og bare så det er sagt, jeg kjører mye rare steder. Og jada, kjører litt feil. Men jeg er på ferie, har god tid og kan snu eller se på kartet og få noen mil ekstra.
Mitt lille triks er å skrive en liste ( gjør det samme med gps) over småbyene jeg skal til, og vips er jeg noenlunde på track. Pleier ikke å se på den så mye, husker navna sånn noenlunde. Men tro det eller ei, jeg har IKKE GPS til sykkelen, men i bilen har jeg. Ikke har jeg kobla mobilen på heller, men det har med jobben å gjøre :) Ferie er ferie og ikke jobb. Her er noen bilder fra det dypeste øst europa i sommer, ca 40 grader og uten GPS.
PS Tissepause ved Matraballa...passende sted å vifte med svette baller
GPS er bra bruker på tlf i nødsfall. Og kart og planlegger ruta litt. GPS er funker aller best inni byer, ellers er jo veimerkinga suveren i Tyskland, og grei nok alle andre steder
Har kjørt på kontinentet siden 80 tallet, fantes ikke styreburker da

Mitt lille triks er å skrive en liste ( gjør det samme med gps) over småbyene jeg skal til, og vips er jeg noenlunde på track. Pleier ikke å se på den så mye, husker navna sånn noenlunde. Men tro det eller ei, jeg har IKKE GPS til sykkelen, men i bilen har jeg. Ikke har jeg kobla mobilen på heller, men det har med jobben å gjøre :) Ferie er ferie og ikke jobb. Her er noen bilder fra det dypeste øst europa i sommer, ca 40 grader og uten GPS.
PS Tissepause ved Matraballa...passende sted å vifte med svette baller
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
Re: Autobahn kan få veitoll
Har du vært i Albania?Barbarozza skrev: og grei nok alle andre steder
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Autobahn kan få veitoll
Nei, men hvis det er like dårlig som Romania og Ukraina på landsbygda, også mht grisekjøring så er det en utfordring
Altså, ikke les meg slik at jeg er motstander av GPS da, jeg har bare ikke fått ut fingeren og jeg har hatt bruk for det flere ganger. Men det går heeeelt fint å kjøre uten.
Synes kanskje man blir litt vel opptatt av den bare, både mht hvordan man kjører og hva man kan oppleve. Men dette er meg, og jeg er litt sånn
Vi er forskjellige, med forskjellige behov og oppfatninger om hva som er ferie, kjøring og opplevelser. Hjelpemidler er kjekt å ha. Men GPS er ingen nødvendighet, for det er ikke så lenge siden ingen av oss hadde det. Du kan ha like flotte opplevelser med som uten. Når det gjelder AZ så er jeg en svoren tilhenger av denne samt hurtigferja fra Larvik til Hirtshals. Ingen raskere måte å komme seg til foten av alpene på noenlunde utvilt. Jeg har brukt AZ hver eneste sommer de siste 5 åra
Men skal man på 2 turer er det helt greit å skippe toget

Altså, ikke les meg slik at jeg er motstander av GPS da, jeg har bare ikke fått ut fingeren og jeg har hatt bruk for det flere ganger. Men det går heeeelt fint å kjøre uten.
Synes kanskje man blir litt vel opptatt av den bare, både mht hvordan man kjører og hva man kan oppleve. Men dette er meg, og jeg er litt sånn


Vi er forskjellige, med forskjellige behov og oppfatninger om hva som er ferie, kjøring og opplevelser. Hjelpemidler er kjekt å ha. Men GPS er ingen nødvendighet, for det er ikke så lenge siden ingen av oss hadde det. Du kan ha like flotte opplevelser med som uten. Når det gjelder AZ så er jeg en svoren tilhenger av denne samt hurtigferja fra Larvik til Hirtshals. Ingen raskere måte å komme seg til foten av alpene på noenlunde utvilt. Jeg har brukt AZ hver eneste sommer de siste 5 åra

Memento mori