Autobahn kan få veitoll

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Autobahn kan få veitoll

Legg inn av Barbarozza »

Siden jeg allerede hadde en Autozug tur i juni til alpene syntes jeg det var greit med litt kjøring på landsbygda. Det er supert med AZ, men man blir jo lei det også. En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på. Alpene er flott det, men å se Frauenkirche gjennoppbygd i Dresden og bo på Steigenberger, og spise middag på Altmarkt og vite hva Bomber Harris gjorde med byen i 1945 og hvordan det så ut får du ikke gjort når du bruker AZ. Når jeg reiser liker jeg litt andre innslag en bare alpeveier også
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev:En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på.
+1 :thumleft

Akkurat det du nevner der har jeg trua på.
Nyinnkjøpt Tomtom GPS blir med, hvis vi legger ut på en lengre Europa-tur neste år. Ingen tvil om det.
Men det vil også en detaljert kartbok jeg kjøpte i Tyskland i sommer gjøre. Og den vil helt klart bli brukt, noe det ikke ble anledning til i år siden boka ble kjøpt ganske seint på returen.
Ikke minst er det viktig å sette av tid til å studere kartboka. Notere ned veipunkter (aktuelle vegkryss osv. osv.) og huske disse når man legger ut på neste etappe.

Med kartbok har man, tror jeg, bedre muligheter til å oppleve nye steder man ellers kanskje ikke ville kjørt innom.
Også er det dette med å ikke gjøre seg for avhengig av GPS.
Har opplevd at folk nesten er på grensen til å få litt panikk om ting i terrenget ikke vises på GPS'en...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Siden jeg allerede hadde en Autozug tur i juni til alpene syntes jeg det var greit med litt kjøring på landsbygda. Det er supert med AZ, men man blir jo lei det også. En annen ting, kutt ut gps, kjøp kart og kjør litt på lykke og fromme, det er nesten mer morsomt. Alt er avhengig av hva slags ferie du er på. Alpene er flott det, men å se Frauenkirche gjennoppbygd i Dresden og bo på Steigenberger, og spise middag på Altmarkt og vite hva Bomber Harris gjorde med byen i 1945 og hvordan det så ut får du ikke gjort når du bruker AZ. Når jeg reiser liker jeg litt andre innslag en bare alpeveier også
Traff ett trivelig par på AZ i år..kan være bra det også. Han var fra New Zealand og kjørte bike der, hun fra Tyskland. De kjørte cab da, men jo, Tyske landsbygda KAN være trivelig den også, men synes generelt at Tyskland er boring, sånn alt i ett liksom :mc6

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Tror jeg bruke GPS'en på en litt annen måte en de fleste andre. Synes det er lettere å være spontan med gps. Jeg trenger ikke følge en planlagt rute for uansett hva jeg finner på så vet jeg hvor jeg er.
Når jeg brukte kart måtte jeg planlegge mye mer. Hvis jeg ser en vei på kartet eller hører om noe jeg vil se er det bare å kjøre på for det er lett å lage en ny rute.
Kartbok står i hylla hjemme, den er byttet ut med n fantastisk app på ipaden med kart og wikipedia info som er tilgjengelig i offline modus.
Gps betyr og at jeg ikke må konsentrere meg å mye om skilt og kart og har mer fokus på andre ting.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Kunne ikke tenkt meg til å la være å bruke GPS!
Er deilig å bare ta av AB en eller annen plass, stoppe og velge, "unngå motorvei", for så å bare kjøre videre...kwait enkelt!
Å stå å fikle med ett kart som blåser en i trynet er forbi!

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Kunne ikke tenkt meg til å la være å bruke GPS!
Er deilig å bare ta av AB en eller annen plass, stoppe og velge, "unngå motorvei", for så å bare kjøre videre...kwait enkelt!
Å stå å fikle med ett kart som blåser en i trynet er forbi!
Ofte er jo dette kartet bare en våt klump etter å ha ligget i kartlommen i tankvesken.
Jeg kan ikke begripe hvorfor noen vil ha kart istedet for gps. Kart brukes til å planlegge. Det er gåsen ikke noe tess til.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Jeg kan ikke begripe hvorfor noen vil ha kart istedet for gps.
Noen av oss er kanskje litt sånn oldschool... ;-)

Ingen har nevnt kart istedet for GPS, men som et tillegg...
Ok, da... Barbarozza skrev rett ut at man burde kutte ut GPS'en, men sannsynligvis har han med en i 'reserve'...

Brukeravatar
Barbarozza

Legg inn av Barbarozza »

Tråden sporer helt AV. Husk at du må betale i en haug med andre land en Tyskland :)

GPS er bra bruker på tlf i nødsfall. Og kart og planlegger ruta litt. GPS er funker aller best inni byer, ellers er jo veimerkinga suveren i Tyskland, og grei nok alle andre steder

Har kjørt på kontinentet siden 80 tallet, fantes ikke styreburker da :-k Bruker skikkelige kart. Og bare så det er sagt, jeg kjører mye rare steder. Og jada, kjører litt feil. Men jeg er på ferie, har god tid og kan snu eller se på kartet og få noen mil ekstra.

Mitt lille triks er å skrive en liste ( gjør det samme med gps) over småbyene jeg skal til, og vips er jeg noenlunde på track. Pleier ikke å se på den så mye, husker navna sånn noenlunde. Men tro det eller ei, jeg har IKKE GPS til sykkelen, men i bilen har jeg. Ikke har jeg kobla mobilen på heller, men det har med jobben å gjøre :) Ferie er ferie og ikke jobb. Her er noen bilder fra det dypeste øst europa i sommer, ca 40 grader og uten GPS.
PS Tissepause ved Matraballa...passende sted å vifte med svette baller
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev: og grei nok alle andre steder
Har du vært i Albania?

Brukeravatar
Barbarozza

Legg inn av Barbarozza »

Nei, men hvis det er like dårlig som Romania og Ukraina på landsbygda, også mht grisekjøring så er det en utfordring :lol

Altså, ikke les meg slik at jeg er motstander av GPS da, jeg har bare ikke fått ut fingeren og jeg har hatt bruk for det flere ganger. Men det går heeeelt fint å kjøre uten.
Synes kanskje man blir litt vel opptatt av den bare, både mht hvordan man kjører og hva man kan oppleve. Men dette er meg, og jeg er litt sånn :P :p

Vi er forskjellige, med forskjellige behov og oppfatninger om hva som er ferie, kjøring og opplevelser. Hjelpemidler er kjekt å ha. Men GPS er ingen nødvendighet, for det er ikke så lenge siden ingen av oss hadde det. Du kan ha like flotte opplevelser med som uten. Når det gjelder AZ så er jeg en svoren tilhenger av denne samt hurtigferja fra Larvik til Hirtshals. Ingen raskere måte å komme seg til foten av alpene på noenlunde utvilt. Jeg har brukt AZ hver eneste sommer de siste 5 åra :prf Men skal man på 2 turer er det helt greit å skippe toget
Memento mori

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Denne her er vist inne på et "bedre spor"...ihvertfall skrives det ikke lenger om "topic".. :knegg

Vedr kart og GPS, vi synes det er kjekkest å planlegge ut fra kart på rommet/lugaren/kupeen, også legge ei rute ut fra det inn i GPS'en, det er ikke vanskelig, vil man endre underveis, er det jo bare å "sette inn viapunkt"..
Jeg har stått nok med kart å glodd på skilt til å vite at GPS bare er best for min/vår del!

Har kjørt mye på kart nedover Europa, og skal man det, er det lurt å skrive inn veinr på en lapp og legge denne lett synelig på ALLE bikene i følget, avstand mellom dem og totaldistanse, da finner man frem...men kjører man feil, blir det lett mye rot synes vi!
Har feks sett nok av Nurnberg...leita jo noe fælt inni der en gang.
Sist redigert av ZZR-Erling den 24 nov 2013, 13:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Nei, men hvis det er like dårlig som Romania og Ukraina på landsbygda, også mht grisekjøring så er det en utfordring :lol

Altså, ikke les meg slik at jeg er motstander av GPS da, jeg har bare ikke fått ut fingeren og jeg har hatt bruk for det flere ganger. Men det går heeeelt fint å kjøre uten.
Synes kanskje man blir litt vel opptatt av den bare, både mht hvordan man kjører og hva man kan oppleve. Men dette er meg, og jeg er litt sånn :P :p

Vi er forskjellige, med forskjellige behov og oppfatninger om hva som er ferie, kjøring og opplevelser. Hjelpemidler er kjekt å ha. Men GPS er ingen nødvendighet, for det er ikke så lenge siden ingen av oss hadde det. Du kan ha like flotte opplevelser med som uten. Når det gjelder AZ så er jeg en svoren tilhenger av denne samt hurtigferja fra Larvik til Hirtshals. Ingen raskere måte å komme seg til foten av alpene på noenlunde utvilt. Jeg har brukt AZ hver eneste sommer de siste 5 åra :prf Men skal man på 2 turer er det helt greit å skippe toget
Romania er meget godt skiltet iforhold til Albania. I albania finnes det ikke skilt som viser vei til neste by. I Sarande rota jeg rundt i to timer for å finne hovedveien nordover langs kysten. Mens jeg rota runt traff jeg noen Sveitsere som og ikke fant veien, senere traff vi noen Kroater som og ikke fant veien på samme stedet. Viste seg at man måtte kjøre inn på en bensinstasjon og bak stasjonen gikk veien videre.
Det å kjøre med kun kart krever alt for mye fokus for navigering når det ikke finnes skilt som viser hva stedet du er heter, eller hvor veien går videre. Må jo nevne at gpsen kun hadde begrenset kartdetaljer så det jeg brukte den til var å sammenligne sporloggen med kartet for å finne ut hvor jeg var.
Gøy for en periode men hadde blitt slitsomt å holde på med i 4 uker.

Brukeravatar
Barbarozza

Legg inn av Barbarozza »

Jeg er helt enig med deg ang GPS, samtidig er det jo ikke mer en at for 10 år siden kjørte et fåtall mc turister med GPS. Det blir som med mobiltlf, vi skaper en avhengighet, kanskje derfor jeg er som jeg er. Men jeg planlegger en GPS i år samt bike 2 bike kommunikasjon med kompisen til sommeren :)

Det er foresten morsomt det du forteller JohnnyTH, du kjørte deg bort sammen med en haug andre TILTROSS for GPS :P :p Og det er sånn det er. Men man kommer som regel ut av det.

Jada, vi burde døpe om tråden, den er avspora :)

En annen ting JohnnyTH, hvordan gikk Tyrkiaturen mht de lange etappene du la opp til ?
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Tyrkiaturen gikk greit og det ble ikke så lange dagsetapper, bortsett fra første dagen da jeg kjørte 170 mil. Etter det var ingen dagsetapper over 120 mil. 500 mil ned, brukte 8 dager. 600 mil tilbake på 12 dager. Brukte 4 dager på å komme meg ut av tyrkia. Jeg har en "blogg" på et engelsk forum.

Slike tråder skal spore av:)

Svar