Norge gror igjen av 40-soner...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev: Et eksempel på en slik:
Alt handler om at han skal komme seg fram så uhindret som mulig i sin flotte BMW som pappa eller banken har fullfinansiert. Med både nærlys og grøftelys på, liggende i førersetet slik at de så vidt kan se over dashbordet, solbriller på i alle lysforhold, bagasjerommet fullt av subber og lydnivået så høyt at du ikke hører motorlyden utenfra (han vil heller ikke ha mulighet til å høre sirenen til en ambulanse som ligger fem meter bak, bruker heller ikke speil). De er gjerne frekke i alle situasjoner, smetter foran i de mest marginale luker i kryss og rundkjøringer, MÅ forbi de som er foran, og har gjerne en svært oppskrudd fantasi om sin egen kjøreferdighet.
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av RuneMC »

Skoler og barnehager og lignende er helt greit. Men der er det også ofte sammenhengende 40-sone.

For å sette det jeg mener er unødvendige 40-soner i perspektiv kan vi ta det øverste gangfeltet i Lierbakkene som er omgjort til 40 med fartsdump (i 60-sone). Antallet personer dere ser er representativt (ingen). I de få tilfellene det faktisk har vært folk som skal over er inntrykket mitt at bilister respekterer dette og er hensynsfulle.
http://goo.gl/maps/mQkwm M.a.o. god oversikt, ingen spesiell råkjøring, lite folk generelt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av MLeikarnes »

SuperMorten skrev:
kjellv skrev: Et eksempel på en slik:
Alt handler om at han skal komme seg fram så uhindret som mulig i sin flotte BMW som pappa eller banken har fullfinansiert. Med både nærlys og grøftelys på, liggende i førersetet slik at de så vidt kan se over dashbordet, solbriller på i alle lysforhold, bagasjerommet fullt av subber og lydnivået så høyt at du ikke hører motorlyden utenfra (han vil heller ikke ha mulighet til å høre sirenen til en ambulanse som ligger fem meter bak, bruker heller ikke speil). De er gjerne frekke i alle situasjoner, smetter foran i de mest marginale luker i kryss og rundkjøringer, MÅ forbi de som er foran, og har gjerne en svært oppskrudd fantasi om sin egen kjøreferdighet.
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
....




Men du har nok rett! Jeg har ikke og skal ikke ha BMW bil, kjører Peugeot Partner nå ikke akkurat verdens raskeste kjøretøy, den liker seg litt under fartsgrensene til enhver tid...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av kjellv »

SuperMorten skrev:
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
Dette var et mye brukt skjellsord da jeg vokste opp også. Den gangen kjente vi igjen Frænbilene ved at det som regel var en Ford Taunus, Consul eller Granada, og at den hadde store terninger hengende i speilet og revehale på antenna.

Dessverre har vi rikelig av den typen bilførere jeg prøvde å beskrive i alle byer og bygder. Kan ikke lenger se at det er noen konsentrasjon av slike i Fræna, men de har sine eksemplarer der også. Betryggende å vite at M. Leikarnes ikke er en av disse. Når han kjører "postmann Pat-bil" er han definitivt ikke en av dem :P :p

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev:
SuperMorten skrev:
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
Dette var et mye brukt skjellsord da jeg vokste opp også. Den gangen kjente vi igjen Frænbilene ved at det som regel var en Ford Taunus, Consul eller Granada, og at den hadde store terninger hengende i speilet og revehale på antenna.

Dessverre har vi rikelig av den typen bilførere jeg prøvde å beskrive i alle byer og bygder. Kan ikke lenger se at det er noen konsentrasjon av slike i Fræna, men de har sine eksemplarer der også. Betryggende å vite at M. Leikarnes ikke er en av disse. Når han kjører "postmann Pat-bil" er han definitivt ikke en av dem :P :p
Måtte jo bare.. :knegg Og ja, jeg tror det er tettere mellom revehalene lenger sør i landet :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av AJ »

SuperMorten skrev:
kjellv skrev:
SuperMorten skrev:
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
Dette var et mye brukt skjellsord da jeg vokste opp også. Den gangen kjente vi igjen Frænbilene ved at det som regel var en Ford Taunus, Consul eller Granada, og at den hadde store terninger hengende i speilet og revehale på antenna.

Dessverre har vi rikelig av den typen bilførere jeg prøvde å beskrive i alle byer og bygder. Kan ikke lenger se at det er noen konsentrasjon av slike i Fræna, men de har sine eksemplarer der også. Betryggende å vite at M. Leikarnes ikke er en av disse. Når han kjører "postmann Pat-bil" er han definitivt ikke en av dem :P :p
Måtte jo bare.. :knegg Og ja, jeg tror det er tettere mellom revehalene lenger sør i landet :knegg
... mens Wunderbaum'en er helt ut av bildet, kanskje... :dontknow :8-[ :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:
SuperMorten skrev:
kjellv skrev:
SuperMorten skrev:
Der jeg vokste opp hadde vi et skjellsord for sånt: Fræning... :lol :lol :lol
Dette var et mye brukt skjellsord da jeg vokste opp også. Den gangen kjente vi igjen Frænbilene ved at det som regel var en Ford Taunus, Consul eller Granada, og at den hadde store terninger hengende i speilet og revehale på antenna.

Dessverre har vi rikelig av den typen bilførere jeg prøvde å beskrive i alle byer og bygder. Kan ikke lenger se at det er noen konsentrasjon av slike i Fræna, men de har sine eksemplarer der også. Betryggende å vite at M. Leikarnes ikke er en av disse. Når han kjører "postmann Pat-bil" er han definitivt ikke en av dem :P :p
Måtte jo bare.. :knegg Og ja, jeg tror det er tettere mellom revehalene lenger sør i landet :knegg
... mens Wunderbaum'en er helt ut av bildet, kanskje... :dontknow :8-[ :prop:
Aner ikke.. Har aldri hatt en eneste wunderbaum... :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av poulet_cavalier »

Jeg har BMW (både bil og sykkel) men kjører (nesten) alltid veldig pent. Er det noe galt med meg da? :scratch
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Intruder »

Gærninger i trafikken finner en overalt, sjøl her på svarteste bondebygda.Har ikke kjørt i by`n på det jeg veit,merket jo at det var helt andre forhold der enn på bygda.
Men...trur jammen en oftere hører om tragiske dødsulykker med motorkjøretøy utenfor sentrale strøk enn i byene...Men bulking er kanskje en annen sak... :prop: :bl3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:Jeg har BMW (både bil og sykkel) men kjører (nesten) alltid veldig pent. Er det noe galt med meg da? :scratch
Det spørs om du har revehale og wunderbaum det.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg har BMW (både bil og sykkel) men kjører (nesten) alltid veldig pent. Er det noe galt med meg da? :scratch
Det spørs om du har revehale og wunderbaum det.. :lol
Jaaa egentlig er det jo en orange 1977 modell Lada med påklistret BMW merke :redface
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av kjellv »

poulet_cavalier skrev:
SuperMorten skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg har BMW (både bil og sykkel) men kjører (nesten) alltid veldig pent. Er det noe galt med meg da? :scratch
Det spørs om du har revehale og wunderbaum det.. :lol
Jaaa egentlig er det jo en orange 1977 modell Lada med påklistret BMW merke :redface
Få pån revehale og tåkelys så bynne det å nærme se :lol Men pass på at tåkelysa alltid skal være på sammen med nærlysa!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Intruder »

Selv om vegvesenet stort sett ledes av inkonsekvente gamle gubber er nedsatte fartsgrenser og fartshumper faktisk der for å verne de svakeste i trafikken,,,,,men helt koko såklart
Men litt ergerlig i tettbygde strøk,det er jo der vi burde vekke oppmerksomhet.... :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av hakhap »

Hvis man i Norge sluttet med å legge store gjennomfartsleder gjennom alle byer ville man vunnet mye
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar