Jompa skrev:Ja, Haavar. Som oftest dabber den av, men det hender at den fusker og skyter.
Har liten tro på el-feil, egentlig.
Men om en eller flere ventiler har veldig liten klaring, og motoren blir brått varm som ved full aks vil ventilene bli veldig varme og utvide seg i lengden.
Og da kan man miste kompresjon på ett eller flere sylindere ?
Jeg tror heller ikke det er en el-feil. Den går magert og dabber av, den går enda magrere og begynner å fuske og skyte.
Som Kjellrf sier så har eksosanlegget mye å si. Gpz'en fresk og fin fra fabrikk (og alle andre sykler for den saks skyld) ble fintunet mot mer mager blanding for å følge visse krav til utslipp og bensinforbruk. Det er ikke rare marginer å gå på. Litt ujevn kompressjon, uorginalt eksosanlegg, litt slitte ventilseter, dysene gir ikke helt likt lenger, små ting som får motoren til å gå utenfor marginen. Hadde den hatt forgassere så kunne du puttet i et par hakk større dyser og problemet løst. Remapping av DFI og powercommander er vel ikke tilgjengelig.
Min FZX startet tregt og gikk ikke reint når kald men gikk helt fint når varm. Den hadde gått langt over ventiljusteringsintervallet når jeg fikk den. Alle innsugningsventilene "lå på" mer eller mindre.
Toppen i aluminium utvider seg mer enn ventilene i stål og ventilene får mer klaring når varm. FZX'en er vannavkjølt og GPZ luftavkjølt så dette variere sikkert fra motor til motor.
Mange GPZ DFI eiere har satt på forgassere når DFI trøbbler det til for mye, men det er vel en falitt erklæring?