Denne påstanden om at sikkerhetsutstyr gjør at man føler seg trygg og dermed tar sjaner kjøper jeg ikke. Vi har jo både hjelm og bremser og kjører jo forsiktig uansett. På jobb har jeg flammehemmende arbeidstøy men jeg hadde nok vørt forsiktig med flammer uansett.simpson skrev:Hvis du ikke tar det ut av sammenhengen så blir det ikke en påstand.jhn skrev:Dette kan ikke brukes som et argument.
"Men det er mange ulykker med veiarbeidere som ikke blir sett selv om de bruker mye mer synlig klær enn bare en vest"
De aller fleste som blir påkjørt er våkne, har øynene åpne og går forlengs, i 30-40-50 soner ... men jeg tviler på at det er tryggere å gå baklengs i søvne ut på motorveien.
Som jeg sa så er der fare for å føle seg trygg pga vesten.
Jeg har ikke sagt noe for eller mot vest, men ofte så vil ett sånn påbud føre til at mange forventer at de blir selvopplysende.
Les hva jeg sier før du slenger ut påstander.
Dessuten veiarbeidere, folk med vest i bilen osv, jobber enten med veien, eller skifter hjul e.l. og kan derfor av helt nartulige grunner ikke til enhver tid følge med hvor du kjører i veibanen.
Husk vesten i 2014...
Re: Husk vesten i 2014...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
For 15-20 år siden var en tropp med soldater på vei hjem fra skytebanen her på Lista. Ca halvveis ble de påkjørt bakfra av en bil. Bilen pløyde gjennom mesteparten av troppen. Mange ble hardt skadet og en ble lam.jhn skrev:For så vidt ikke uenig, men det skjer veldig ofte at det dukker folk opp av intet, uten refleks ... og det irriterer meg grenseløst. Man gjør jo det man kan for å unngå å kjøre de ned .. om det da er møtende trafikk så kan det skje store ting som ikke bare angår den usynlige.Voodoodoo skrev:Jeg skjønner også at det er mest fornuftig å bruke synlig tøy når en henger i veikanten...
Men at noen skal pålegge meg å bruke det, det vil jeg ha meg frabedt.
Jeg er stor gutt nå så jeg vil bestemme sjøl
I beste fall mister man bare lappen om man kjører på en slik figur.
En refleks hadde muligens forhindret ulykken.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Njææ, jeg mener ikke jeg har tatt det ut av sammenheng, men hvis vi skal spikke fliser så greit nok ....det eneste jeg påstår i innlegget er at "Dette kan ikke brukes som et argu...osv", og det mener jeg. Jeg påstår ikke at du mener noe som helstsimpson skrev:Hvis du ikke tar det ut av sammenhengen så blir det ikke en påstand.jhn skrev:Dette kan ikke brukes som et argument.
"Men det er mange ulykker med veiarbeidere som ikke blir sett selv om de bruker mye mer synlig klær enn bare en vest"
De aller fleste som blir påkjørt er våkne, har øynene åpne og går forlengs, i 30-40-50 soner ... men jeg tviler på at det er tryggere å gå baklengs i søvne ut på motorveien.
Som jeg sa så er der fare for å føle seg trygg pga vesten.
Jeg har ikke sagt noe for eller mot vest, men ofte så vil ett sånn påbud føre til at mange forventer at de blir selvopplysende.
Les hva jeg sier før du slenger ut påstander.
Men uavhengig av hvordan fotgjengeren måtte føle seg, så er han lettere å få øye med refleks.
Noe av poenget med refleksvest er nettopp å gjøre folk selvlysende.
Helt riktig.JohnnyTh skrev:For 15-20 år siden var en tropp med soldater på vei hjem fra skytebanen her på Lista. Ca halvveis ble de påkjørt bakfra av en bil. Bilen pløyde gjennom mesteparten av troppen. Mange ble hardt skadet og en ble lam.jhn skrev:For så vidt ikke uenig, men det skjer veldig ofte at det dukker folk opp av intet, uten refleks ... og det irriterer meg grenseløst. Man gjør jo det man kan for å unngå å kjøre de ned .. om det da er møtende trafikk så kan det skje store ting som ikke bare angår den usynlige.Voodoodoo skrev:Jeg skjønner også at det er mest fornuftig å bruke synlig tøy når en henger i veikanten...
Og husker jeg rett fra nyhetene ble bilføreren dømt selvom befalet brøt militært reglement om å bære refleks?
Og enkelte soldater gikk ut i media etter ulykken og var bitter mot bilføreren selv om de gikk i tussmøket med kamofalge/gronne klær, nedgangssol midt i mot, to i bredden uten påkrevd refelks?
Og befalet som brøt alle millitære regler for mars på offentlig vei slapp unna.
Stemmer, for som sjåfør skal du kunne stoppe for en vær påregnelig fare.simpson skrev:Helt riktig.JohnnyTh skrev:For 15-20 år siden var en tropp med soldater på vei hjem fra skytebanen her på Lista. Ca halvveis ble de påkjørt bakfra av en bil. Bilen pløyde gjennom mesteparten av troppen. Mange ble hardt skadet og en ble lam.jhn skrev:For så vidt ikke uenig, men det skjer veldig ofte at det dukker folk opp av intet, uten refleks ... og det irriterer meg grenseløst. Man gjør jo det man kan for å unngå å kjøre de ned .. om det da er møtende trafikk så kan det skje store ting som ikke bare angår den usynlige.Voodoodoo skrev:Jeg skjønner også at det er mest fornuftig å bruke synlig tøy når en henger i veikanten...
Og husker jeg rett fra nyhetene ble bilføreren dømt selvom befalet brøt militært reglement om å bære refleks?
Og enkelte soldater gikk ut i media etter ulykken og var bitter mot bilføreren selv om de gikk i tussmøket med kamofalge/gronne klær, nedgangssol midt i mot, to i bredden uten påkrevd refelks?
Selv om du ikke ser de siden de er i militæret og skal gå i ett med omgivelseneJohnnyTh skrev:Stemmer, for som sjåfør skal du kunne stoppe for en vær påregnelig fare.simpson skrev:Helt riktig.JohnnyTh skrev:For 15-20 år siden var en tropp med soldater på vei hjem fra skytebanen her på Lista. Ca halvveis ble de påkjørt bakfra av en bil. Bilen pløyde gjennom mesteparten av troppen. Mange ble hardt skadet og en ble lam.jhn skrev:For så vidt ikke uenig, men det skjer veldig ofte at det dukker folk opp av intet, uten refleks ... og det irriterer meg grenseløst. Man gjør jo det man kan for å unngå å kjøre de ned .. om det da er møtende trafikk så kan det skje store ting som ikke bare angår den usynlige.Voodoodoo skrev:Jeg skjønner også at det er mest fornuftig å bruke synlig tøy når en henger i veikanten...

- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
Stemmer, for som sjåfør skal du kunne stoppe for en vær påregnelig fare.
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Nedgangsol er vel argument for at bilfører skal ta ekstra hensyn, ref. han som kjørte ihjel mopedisten i Oslo tidligere i år.
Ser argumentet at man "føler seg trygg" med vest, på samme måte som at enkelte føler seg som superhelter med sykkelhjelm (usårbare), men er personlig for at man skal være synlig.
Ser argumentet at man "føler seg trygg" med vest, på samme måte som at enkelte føler seg som superhelter med sykkelhjelm (usårbare), men er personlig for at man skal være synlig.
- jhn
En tropp kledd i uniform som er designet for å være mest mulig usynlig ... det er vel ikke alle som mener at det er en påregnelig fare midt på veien til enhver tid.hakhap skrev:og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
Nedgangsol er vel noe en tropp soldater også bør ta hensyn til
- hakhap
jhn skrev:En tropp kledd i uniform som er designet for å være mest mulig usynlig ... det er vel ikke alle som mener at det er en påregnelig fare midt på veien til enhver tid.hakhap skrev:og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
Jeg mente i en mer generell tanke og ikke på den spesifikke situasjonen med soldater, som er påkrevd refleks.
Det er fører av motorfordon sin plikt å kunne stoppe for en vær påregnelig fare. Da er det sånn at det ikke ligger på meg som gående på veibane å gjøre noe. Det hjelper klart om jeg gjør meg synligere, men det er ikke krav og strengt tatt er jeg ikke motorsykkelfører når jeg går på veien, bare når jeg kjør motorsykkel
Stemmer du blir flat og han mister lappen. Så kan man ligge der i kista og si haha jeg hadde retten på min side.hakhap skrev:og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
- hakhap
Det kan vi vare enige om.JohnnyTh skrev:Stemmer du blir flat og han mister lappen. Så kan man ligge der i kista og si haha jeg hadde retten på min side.hakhap skrev:og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
- hakhap
Nå finnes det dessuten mc klær med mye relfekser o.l. i skal disse og da trenge å ha vesten?
Det føles lit søkt men det kanskje bare er meg som synes det.
- jhn
Neida, ingen spesifikke krav om refleks, men det forventes vel en viss grad av sunn fornuft og tankevirksomhet også av fotgjengere.hakhap skrev:jhn skrev:En tropp kledd i uniform som er designet for å være mest mulig usynlig ... det er vel ikke alle som mener at det er en påregnelig fare midt på veien til enhver tid.hakhap skrev:og i der ligger det at det egentlig ikke skal på kreves refleksvestJohnnyTh skrev:
Jeg mente i en mer generell tanke og ikke på den spesifikke situasjonen med soldater, som er påkrevd refleks.
Det er fører av motorfordon sin plikt å kunne stoppe for en vær påregnelig fare. Da er det sånn at det ikke ligger på meg som gående på veibane å gjøre noe. Det hjelper klart om jeg gjør meg synligere, men det er ikke krav og strengt tatt er jeg ikke motorsykkelfører når jeg går på veien, bare når jeg kjør motorsykkel
Strengt tatt er vel kjørebanen ment for kjøretøy
Vet at ikke det er nødvendig i Frankrike hvis jakken tilfredsstiller deres krav til refleksareal. Husker det var et argument når jeg kjøpte jakka mi at den tilfredsstilte Franske krav. De Norske reglene er litt mer vage der. Men de sier jo man kun blir bøtelagt hvis man er uansvarlig og ikke har refleksvest(hva nå det betyr) Hvis man allerede ser ut som gullars så er det vel ikke noe vits i å ta på seg mer.hakhap skrev:Nå finnes det dessuten mc klær med mye relfekser o.l. i skal disse og da trenge å ha vesten?
- sankyo
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Denne bør tilfredsstille de fleste sikkerhetskravene:

Live long and prosper 

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Ser fordelen med å bruk av refleks hver kveld jeg er ute å kjører og spesielt da folk ikke bruker det.
Her er info om bruk av refleks og hvor en kan kjøpe:
http://www.tryggtrafikk.no/tema/refleks ... tiviteter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er info om bruk av refleks og hvor en kan kjøpe:
http://www.tryggtrafikk.no/tema/refleks ... tiviteter/" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Toppkofferten vibrerer en smule når jeg kjører, så jeg skal bruke refleksvesten som underpute til toppkofferten for å minske vibrasjonen. Da har jeg jo den med meg, i det minste :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
DrGreve skrev:Toppkofferten vibrerer en smule når jeg kjører, så jeg skal bruke refleksvesten som underpute til toppkofferten for å minske vibrasjonen. Da har jeg jo den med meg, i det minste :)
Hehe nå trenger jeg ikke lenger å lure på hvor jeg skal gjøre av den

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Synes argumentet til Vegvesenet
Men men... lover og regler... skal være fornøyd nok hvis ikke PKK blir innført...
Merkelig at "De Grønne" stemte for PKK - tenk på miljøbelastningen ved at mange MC som kun er "garasjefyll" må kjøres inn til kontroll, kanskje tilogmed kjøres fram og tilbake på henger - hvilken ekstra miljøbelastning !
er noe oppkonstruert da de fleste kjører på en tid hvor det er lyse sommernetter... det er ikke akkurat mange som kjører MC nå i verste refleks-tida...En bilist som kjører med nærlys i 50 km/t har to sekunder på å oppdage en fotgjenger uten refleks. Bruker du refleks, øker denne tiden til ti sekunder
Men men... lover og regler... skal være fornøyd nok hvis ikke PKK blir innført...
Merkelig at "De Grønne" stemte for PKK - tenk på miljøbelastningen ved at mange MC som kun er "garasjefyll" må kjøres inn til kontroll, kanskje tilogmed kjøres fram og tilbake på henger - hvilken ekstra miljøbelastning !
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Du skal ikke så veldig langt sør før det er bekmørkt på kvelden.RuneMC skrev:Synes argumentet til Vegveseneter noe oppkonstruert da de fleste kjører på en tid hvor det er lyse sommernetter... det er ikke akkurat mange som kjører MC nå i verste refleks-tida...En bilist som kjører med nærlys i 50 km/t har to sekunder på å oppdage en fotgjenger uten refleks. Bruker du refleks, øker denne tiden til ti sekunder
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Finnes mange fotgjengere uten vest,hvor fort er det vettugt å kjøre på mørklagt vei og i snøvær når en eventuelt treffer på slike ? ?
Vi skal jo kunne stoppe på en tredjedel av den frie oversiktlige veistrekning...

Vi skal jo kunne stoppe på en tredjedel av den frie oversiktlige veistrekning...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
@JohnnyTh - ja, er klar over det. Men tenkte jeg kunne begrense meg til Norge. Vil vel si at både refleksvest og lykt kan være lurt i middelhavslandene etter mørkets frembrudd. Ikke noen "big deal" uansett... men før du vet ordet av det skal de ha oss til å bruke refleksvest hele døgnet 

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Er jo mange som ikke begrenser seg til Norge. Og slutten og starten på sesongen her er heller ikke så sene at det er lyst om natten. Så et par sykkler på veien i går. Men det er kanskje ikke så rart for det er jo varmere enn det ofte er i mai.RuneMC skrev:@JohnnyTh - ja, er klar over det. Men tenkte jeg kunne begrense meg til Norge. Vil vel si at både refleksvest og lykt kan være lurt i middelhavslandene etter mørkets frembrudd. Ikke noen "big deal" uansett... men før du vet ordet av det skal de ha oss til å bruke refleksvest hele døgnet
Desuten virker jo vesten i dagslys og.
Det er selvsagt en fare for at vesten blir påbudt å kjøre med og. Og for meg som ikke er så veldig forfengelig eller bryr meg om hvordan jeg kler meg, så hadde ikke det vært så farlig.
Men jeg har ikke problemer med å forstå at noen vil ha tungt for å bruke vesten. Heg tror ikke det vil hjelpe i den saken hvis vi og nekter å ha med vest til nødbruk.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Ja hva mener menigheten ??Intruder skrev:Finnes mange fotgjengere uten vest,hvor fort er det vettugt å kjøre på mørklagt vei og i snøvær når en eventuelt møter slike ? ?
Vi skal jo kunne stoppe på en tredjedel av den frie oversiktlige veistrekning...![]()
![]()
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !