Silk 700S

Hercules Wankel 2000

Såvidt jeg husker så var det H1 og senere H2 som fikk nicket widowmaker. Grunnen var vel at kjøreegenskapene ikke på noen måte sto i stil til motorkraften. Spesielt tendensen til å steile ved pådrag bidro til navnet.PCP skrev:Du verden, for en fin tråd!![]()
Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!
Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?
Også et helt annet MC-historisk spørsmål;
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..?
"Vannbussen" var det norske kallenavnet på Suzuki GT750. Også kalt for "vannbøffel", og "kettle" på engelsk.PCP skrev:Du verden, for en fin tråd!![]()
Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!
Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..?
På vestsida av Randsfjorden bor det en fyr som driver et lite MC-verskted på si' med stor entusiasme for nettopp "vannbøffelen"MGR1 skrev:
"Vannbussen" var det norske kallenavnet på Suzuki GT750. Også kalt for "vannbøffel", og "kettle" på engelsk.
Etter å ha sett denne videoen; [video]https://www.youtube.com/watch?v=z3OQTU-kE2s[/video]DrGreve skrev:Såvidt jeg husker så var det H1 og senere H2 som fikk nicket widowmaker. Grunnen var vel at kjøreegenskapene ikke på noen måte sto i stil til motorkraften. Spesielt tendensen til å steile ved pådrag bidro til navnet.PCP skrev:Du verden, for en fin tråd!![]()
Jeg hadde en Z900 som holdt på å dra meg på skogen. Jeg skulle kjøre fra Mo til Hemnesberget og opp siste bakken i Skamdalen (artig navn) dro jeg på siden jeg visste at det var en lang strekke etter bakketoppen. Dette var på våren og akkurat på toppen av bakken var det et telehiv med det resultat at jeg fikk en ukontrollert weelie. Bare flaks gjorde at jeg klarte å lande fremhjulet før jeg havnet i periferien.. :)