MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

Her er forøvrig et par spesielle sykler jeg godt kunne tenkt meg:

Silk 700S
Bilde


Hercules Wankel 2000
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Her er litt historie og bilder av Ural som Intruder etterlyste:

Jeg har funnet to versjoner av historien.
Den første forteller at som endel av ikke-angrepspakten mellom Tyskland og Sovjetunionen fikk Sovjet lov til å produsere en kopi av BMW R71.

Den andre versonen sier at 5 sykler ble kjøpt i Tyskland av en svenske og smuglet til Sovjet.

Produksjonstart var i 1941 og de første Ural M-72 syklene ble sendt til fronten i 1942.
I løpet av krigen ble det produsert nesten 10 000 M-72 sykler.

Om det var Ural som produserte alle, eller om de som ble laget av Djnepr også regnes med, fant jeg ikke ut.
De to fabrikkene laget ihvertfall samme sykkel på samme måte som BMW og NSU gjorde i Tyskland.

Etter krigen ble produksjonen delt på to fabrikker, en i Ukraina som laget og fremdeles lager (?) militære sykler,
og en fabrikk i Irbit som lager sivile.

Eksport av sivil Ural startet i 1953 fra IMZ som fabrikken i Irbit het frem til Sovjetunionen ble opppløst og fabrikken privatisert.

Her er noen bilder:
ural1.jpg
ural2.jpg
ural3.jpg
ural4.jpg
Og reportasje fra fabrikkbesøk: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=126" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

Henderson lagde i sin tid noe av det mest spesielle hva gjelder MC, tør jeg påstå... ;-) :

Bilde

Mer info og bilder her:
http://www.unusualcorner.com/1930-hende ... reamliner/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av ejs »

Ural Wolf
745 cc
29 Kw
52Nm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av PCP »

Du verden, for en fin tråd! :thumleft

Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!

Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?


Også et helt annet MC-historisk spørsmål;
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..? :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Du verden, for en fin tråd! :thumleft

Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!

Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?


Også et helt annet MC-historisk spørsmål;
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..? :scratch
Såvidt jeg husker så var det H1 og senere H2 som fikk nicket widowmaker. Grunnen var vel at kjøreegenskapene ikke på noen måte sto i stil til motorkraften. Spesielt tendensen til å steile ved pådrag bidro til navnet.
Jeg hadde en Z900 som holdt på å dra meg på skogen. Jeg skulle kjøre fra Mo til Hemnesberget og opp siste bakken i Skamdalen (artig navn) dro jeg på siden jeg visste at det var en lang strekke etter bakketoppen. Dette var på våren og akkurat på toppen av bakken var det et telehiv med det resultat at jeg fikk en ukontrollert weelie. Bare flaks gjorde at jeg klarte å lande fremhjulet før jeg havnet i periferien.. :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

PCP skrev:Du verden, for en fin tråd! :thumleft

Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!

Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?


Også et helt annet MC-historisk spørsmål;
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..? :scratch
"Vannbussen" var det norske kallenavnet på Suzuki GT750. Også kalt for "vannbøffel", og "kettle" på engelsk.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:
"Vannbussen" var det norske kallenavnet på Suzuki GT750. Også kalt for "vannbøffel", og "kettle" på engelsk.
På vestsida av Randsfjorden bor det en fyr som driver et lite MC-verskted på si' med stor entusiasme for nettopp "vannbøffelen" ;-) :
Vannbøffelen Suzuki GT750_15SEP2011.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av rogg »

Utrolig hva man angrer på. Jeg hadde fått tak i en slik som dette. Raste rundt på tunet hjemme i nord. Min var blå med slike flyndreseter. Manglet reservedekket. Byttet den med ett eller annet, men husker ikke hva. Vært noe å hatt i dag..
ZweiRadMuseumNSU_NSU_Prima.JPG
Jeg fikk tak i en Puck like etter jeg byttet bort NSU'en en moped med brett. Tregiret moped med giret på styret. I fronten var det to parklys..slå den..
puch50dkx_c.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

GOLD WING

Spesiell ? Ja.
En av få sykler som er standarden i sin klasse, og den eneste i klassen........

Honda GL 1000 Gold Wing kom på markedet i 1975 og var fra begynnelsen til forveksling lik andre store sykler fra Japan.
Bortsett fra at den hadde 4-cylindret, væskekjølt boksermotor og tanken plassert bak motorn og under setet.
Sykkelen ble laget som en "UJM" de første årene, med små endringer fra år til år.

Gold Wing 1975.
Honda%20GL1000%2075%20%205.jpg
Suzuki GS 1000, 78mod.
Suzuki%20GS%201000E%2078.jpg


Først i 1980 fikk sykkelen helkåpe og kofferter som standard utstyr, samtidig som motoren ble 1100 cc.
Da hadde allerede GoldWingeiere i hele verden og særlig USA utstyrt syklene med "full dresser" utstyr i flere år.
Det var mange som produserte kåper og kofferter til syklene, amerikanske Vetter var vel størst.
Samme år begynte Honda å produsere GoldWing i Ohio, og Hondaline tilbehør kom i butikkhyllene.p
Dette var et fullt sortiment av klær, bagasje, kåper, krom, radio/kassett, cb og ellers alt som aftermarketprodusentene hittil hadde vært alene om.

Ideen til Hondaline stjal Honda fra HD som allerede satset stort på biker-imaget.
Honda gikk sin egen vei, og laget utstyr for "straighte" folk. Som en Coca Cola-reklame, glade mennesker med pene tenner kjører Honda......

På 80-tallet hadde GoldWing flere konkurrenter.
Yamaha Venture, Suzuki Cavalcade, Kawasaki 1300 Voyager og Harley Davidson Electra Glide.

Suzuki Cavalcade
Suzuki%20GV%201400%20Cavalcade%20GT.jpg
Z 1300 Voyager
Kawasaki%20ZG%201300%20Voyager%2087.jpg




Alle de fire store, i tillegg til Harley, hadde sykler som vel matchet GoldWingen både i vekt, motor, comfort og utstyr.
Men de manglet "helheten", komplett sykkel og tilhørende image.
Både Yamaha XVZ12, Suzuki Cavalcade og Kawasaki 1300 Voyager hadde potensiale til å bli like store suksesser som GoldWing.
Men et par grønne jakker og ditto capser med Eddie Lawsons signatur ga aldri den samme statusen som en Goldwing fullstappet med originaltilbehør og fører med frue i matchende kjøreklær, hjelm,solbriller, joggedress, osv.

Og "made in USA" har aldri vært et dårlig salgsargument i highwayenes land.

Etterhvert sluttet de tre andre japanske å produsere sine største touringsykler og Goldwing var alene på "toppen" i lag med HD.
Honda var ikke først med noe, f eks hadde Guzzi integrerte bremser lenge før GoldWing, men sykkelen hadde alt utstyr, og det den evt manglet kunne skaffes.
Om ikke som originalt tilbehør, så var og er det enda mange tilbehørsprodusenter som forsyner GoldWing med eksosanlegg, kromdetaljer, slepekroker, tilhengere........ alt du kan tenke deg av utstyr.
Honda gjorde det de andre produsentene ikke klarte å følge opp, de skapte et av de sterkeste varemerkene i mc-historien.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Per K »

DrGreve skrev:
PCP skrev:Du verden, for en fin tråd! :thumleft

Trodde egentlig ikke jeg var spesielt interessert i MC-historie, men det har Jompa, med fler, nå motbevist. Veldig interessant, bare fortsett!

Noe jeg biter meg merke i er alle wankel-modellene. Dette ante jeg ikke, og jeg tror aldri jeg har sett en wankel-MC i virkeligheten, og langt mindre prøvd en. Har kjørt noen Mazda biler med wankel, men det er lenge siden enn jeg husker klart, så jeg lurer litt på motorkarakteristikken på disse wankel-MC'ene; hvordan var effektkurven, og hva slags turtall var det snakk om?


Også et helt annet MC-historisk spørsmål;
Husker fra yngre dager at de ofte ble omtalt som "vannbussen" og "Widow-maker", og det var vel snakk om 3-sylindrede totaktere fra hhv Suzuki og Kawasaki. Men var disse kallenavnene tilknyttet helt spesifikke modeller, eller var det et samlebegrep fordi 750cm3 ellevill 2-takt i datidens chassi var sinnsykt, og "Vannbuss" fordi den/de var vannkjølt..? :scratch
Såvidt jeg husker så var det H1 og senere H2 som fikk nicket widowmaker. Grunnen var vel at kjøreegenskapene ikke på noen måte sto i stil til motorkraften. Spesielt tendensen til å steile ved pådrag bidro til navnet.
Jeg hadde en Z900 som holdt på å dra meg på skogen. Jeg skulle kjøre fra Mo til Hemnesberget og opp siste bakken i Skamdalen (artig navn) dro jeg på siden jeg visste at det var en lang strekke etter bakketoppen. Dette var på våren og akkurat på toppen av bakken var det et telehiv med det resultat at jeg fikk en ukontrollert weelie. Bare flaks gjorde at jeg klarte å lande fremhjulet før jeg havnet i periferien.. :)
Etter å ha sett denne videoen; [video]https://www.youtube.com/watch?v=z3OQTU-kE2s[/video]
kan jeg bare konkludere med at H1 må ha vært i toppsjiktet når det gjelder kjøreegenskaper på 70 tallet :D. Jeg har tatt min H1 opp til nære 200 km/h mange ganger og jeg har også sluppet styret i høye og lave hastigheter uten å merke noe til problemene beskrevet i denne videoen.

Eller kanskje det var Dunlop dekkene som var så dårlige den gangen.

Per K

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av sotOle »

William ”Wild Bill” Gelbke må vel sies å ha vært USAs svar på Reodor Felgen.

”Wild Bill” på sin Roadog.

Bilde

Bilde

At fyren var noe spesiell er vel ikke vanskelig å anta ut i fra motorsykkelen han bygde. Etter hvert ble han også skutt av politiet under en bevæpnet konfrontasjon.

Han var utdannet elektrisk og mekanisk ingeniør og jobbet for McDonnald Douglas & Hughes Airkraft før han fant ut at han ville bygge verdens største veigående motorsykkel.

Sykkelen ble bygd uten forutgående planer eller tegninger, han stolte kun på sin egen fantasi, evner og ekspertise. :-k Motor og drivverk er fra en Chevrolet Nova.
Pga tyngden har den fire hydrauliske støtteben, to på hver side foran og bak for parkering.

Visst nok kjørte han 32000 km med denne Roadogen. Videre fortelles det at han brukte den daglig i og rundt Chicago.
To slike sykler skal eksistere, begge eies av samlere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Hondas første V-twin, CX 500 var ganske revolusjonerende da den kom i 1978.
Både V-twin, vannkjøling, kardangaksling, 4 ventiler pr cylinder, elektronisk tenning,støpte felger med slangeløse dekk var brukt før,
men CXen var den første masseproduserte sykkelen som hadde alt dette.
Felgene var forresten ikke helstøpte, men felgring, eiker og nav var støpt i deler og klinket sammen.
Honda kalte hjulene "Comstar", og de ble brukt i de fleste modellene i mange år.

Designet ble ikke akkurat unisont hyllet, den fikk snart tilnavn som "plastgrisen"
Cycle World skrev at motoren så ut som en luftkompressor.

CXen ble også kalt "Twister".
Ikke for at motoren står med cylindrene på tvers av ramma som mange tror, men for at cylindrene er vridd 22 grader i forhold til
veivakslingen.
1980-honda-cx500-3.jpg
Dette gjorde de for å få rettere og kortere innsug og mere plass til radiatoren mellom eksosrørene.
En mc-motor skulle også se stor ut i den tida.
Gearkassa var plassert under motoren for å senke tyngdepunktet, med clutchen snurrende motsatt vei av veiva på samme måte som
Gold Wing.

Den første modellen, plastgrisen......
cx_500_1979_1.jpg
honda_cx_500_1978_7_lgw.jpg

Etter hvert kom CX 500 i mange varianter, også i 400cc og 650cc.

CX 500 Custom.
5027949_f520.jpg

GL 500 SilverWing
gl500_02.jpg


I 1984 kom CX 500 Turbo
vit-sida-hub.gif

CX 500 E.
Honda-CX-500-E-id-7209.jpg


I dag er det kanskje flere ombygde CXer enn originale på veien.
honda_cx500_cafe_racer.jpg
CX500-Street-Scrambler-side-pictures.jpg


Og kanskje gjør den comeback ?
honda-cx500-new.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

"Moto Guzzi" Honda'en var/er absolutt en artig sak.
Skulle gjerne sett at Honda utviklet en moderne utgave av modellen :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

Må innrømme at jeg kjenner CX500 veldig godt. Her er en liten videofnutt av min flotte originale 1978-modell, som jeg importerte fra England i 2010. Den er nå solgt, og går i Halden-området.

https://www.youtube.com/watch?v=CJ1zKRBMyCA

Et unikt design, både teknisk og visuelt. Langlivede motorer var det også, og disse maskinene ble ofte brukt som kurersykler i England. Min hadde stått på et museum fra den var nesten ny, og hadde bare 4500 miles på telleren når jeg hentet den.

Prøvde forøvrig CX500 Turbo en gang i tiden, når de var nye. Ble ikke imponert; sykkelen var tung og treg, med dårlig bunndrag. All effekt kom plutselig ved ca. 5000 o/min. Sikkert fin på autobahnen, men uegnet for norske forhold.

Svar