Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Bilde
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.
Selvfølgelig tror du det.......

Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.

Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Hvis det er for å lede luft til radiatoren så er det helt tullete utformet. Det er jo kun det bittelille arealet under radiatoren som leder luft mot den. Sidene leder jo luften bort. Jo raskere man kjører jo mer luft blir altså ledet mot radiatoren, men jo fortere man kjører jo mindre trenger man denne luften.
Jeg har aldri hatt problemer med kjøling under kjøring over gangfart, med min olje/luft kjølte motor. Kun ved køkjøring og tomgang. Med mindre BMW har problemer med kjølingen kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendig.

Hvis du ikke forstår hvirdan Ram-air virker så finnes det mye litratur på dette. Her finner du en kort forklaring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Bilde
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.
Selvfølgelig tror du det.......

Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.

Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Men jeg kan jo også tro at jo høyere hastigheten er jo mer turtall på motoren , derav igjen behov for mer kjøling av oljen. Så det er mulig at det er i høyere hastigheter behovet er størst. Det virker jo mer logisk. Men hvor fort , det vet jeg ikke , men selvfølgelig ikke de hastighetene Kawasaki opererte med. Der var det i allefall sjelden man fikk utnyttet konstruksjonen.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?

Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?

Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.

Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?

Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.

Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?

Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.

Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.
:scratch Kan ikke huske å ha sagt det, men greit nok. :sk?
Men ellers ... alt det jeg har sagt om dette er jo bare hva jeg tror, eller kanskje det er litt sterkt å si "tror", jeg bare undrer meg litt over nødvendigheten

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Det var jeg som sa det.

Alle motorer jeg har hatt trenger mer hjelp til kjøling ved sakte fart enn i fart. Det vil overraske meg hvis bmw er anderledes. Fartsvonden kjøler nok motoren rimelig efentivt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?

Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.

Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.
:scratch Kan ikke huske å ha sagt det, men greit nok. :sk?
Men ellers ... alt det jeg har sagt om dette er jo bare hva jeg tror, eller kanskje det er litt sterkt å si "tror", jeg bare undrer meg litt over nødvendigheten
Det er lett og bli litt tullete i denne tråden , jeg blander ofte personer her inne
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
:knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
:knegg
Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.
Sist redigert av jhn den 26 des 2013, 16:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ejs »

90 graders V2 motor ? er best :-#
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

ejs skrev:90 graders V2 motor ? er best :-#
Vi kan diskutere mye rart, men akkurat der har du rett, og det er udiskutabelt :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
:knegg
Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.
Den V4'n må stå på tvers i ramma, slik at du får de der erigerte sylindera ut på siden... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
:knegg
Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.

Jævlig bra sagt :knegg

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ejs skrev:90 graders V2 motor ? er best :-#
Vi kan diskutere mye rart, men akkurat der har du rett, og det er udiskutabelt :thumleft
Helt uenig!
Prøvde årets MST.
Det rista å knakka på en merkelig og lite pen mekanisk måte under 3000...hoff sier nå jeg!
Skuffende!

Svar