Hvis det er for å lede luft til radiatoren så er det helt tullete utformet. Det er jo kun det bittelille arealet under radiatoren som leder luft mot den. Sidene leder jo luften bort. Jo raskere man kjører jo mer luft blir altså ledet mot radiatoren, men jo fortere man kjører jo mindre trenger man denne luften.jhn skrev:RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.Bringisen skrev:Selvfølgelig tror du det.......JohnnyTh skrev:Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.
Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg har aldri hatt problemer med kjøling under kjøring over gangfart, med min olje/luft kjølte motor. Kun ved køkjøring og tomgang. Med mindre BMW har problemer med kjølingen kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendig.
Hvis du ikke forstår hvirdan Ram-air virker så finnes det mye litratur på dette. Her finner du en kort forklaring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake" onclick="window.open(this.href);return false;