Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Så sosiale antenner kan jeg ikke se skal være relativt i denne tråden.:D
Sosiale anyenner bør være relevant selv on det diskuteres på et nett forum
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Setningen som skaper irritasjon , var faktisk ment som en setning som skulle skape irritasjon :vs Og når det er avklart , så er det også en kjensgjerning og skrevet i LØM fagene at en kampanje er et grep for å få salg.

Og det er vel ingen bombe for noen her inne at vi ser på VFR og GS med to helt forskjellige syn. Det samme er det vel heller ingen tvil om når det gjelder de pengene som det blitt en stor sak av.
Men det er jo kjempeflott for Honda at det finnes øyne som ser slik på saken , det trenger Honda.
Bare slik at det ikke oppstår noen misforståelser, det er lite som irriterer meg til daglig, og ingenting av det som har blitt skrevet i denne tråden hittil har gitt meg et snev av irrita
sjon :)
Dette er en pms-tråd og ingenting annet :-)å
Akkurat , en PMS tråd, og i PMS tider så irriterer den minste ting. Det er jo helt åpenbart i denne tråden. Hvis det vi er vitne til ikke er irritasjon , så blir det i allefall oppfattet slik.
Det skal du ha. Du gjør så godt du kan:) rart hvis ikke norn blir irritert når man rakker ned på alle andre merker.
Det vil forundre meg sterkt om du kan bevise at noen sykler er rakket mer ned på med usaklige påstander enn GS i denne tråden.
Det snakkes til stadighet at GS eierne rakker ned på andres sykler , det virker meget merkelig om det vil si å rakke ned på andres sykler å påstå at vår egen sykkel er fantastisk.
Da undertegnede dristet seg til å beskrive min skuffelse over utviklingen til Japanske produsenter , fikk undertegnede virkelig vreden mot seg.
På den andre siden kan andre utsagn bli friskmeldt fordi negativiteten da går ut over en GS.
Undertegnede antok at man er likestilte på dette forumet uansett hvilken sykkel eller sykkeltyper man kjører, men dette er tydeligvis langt fra sannheten. Derfor blir slike tråder som dette ekstra morsomme.
Jeg kan ikke huske du har sagt noe posetivt om noe annet en GS. Kun negativt. Men jeg husker sikkert ikke riktig.
Jeg har heller ikke inntrykk av at du synes man er likestilt uansett hvilken sykkeltype :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Hvordan er veltebøylene festet på 1200 gs? Har sett bilder av den dårlige løsningen på F800gs der veltebøylen er festet i motorblokka og faktisk har skadet motorblokken ved velt. Regner med BMW har funnet en bedre løsning.

En av de store fordelene med en ADV er i mine øyner at man kan henge på veltebøyler og div ekstrautstyr uten at det ødelegger utseendet.
Jeg vet ikke om det er de originale BMW bøylene du mener eller en av de 20 tredjepartsleverandørene.

Jeg hadde de originale veltebøylene til min F800GS fordi jeg synes de var de desidert peneste.
Jeg har også sett svært mange velt med disse veltebøylene uten at jeg har sett skader. Så jeg regner med det er uorginale bøylen du har sett.
Disse syklene blir ofte svært tøft behandlet så det er viktig at slike ting er riktig konstruert.
På min nye GS har jeg også valgt BMW sine originale motorbøyler siden de etter min mening passer sykkelen bedre enn noen av tredjepartsleverandørene.
Men jeg har også bestilt Touratech sin øvre veltebøyle fordi det etter min mening gjør sykkelen enda tøffere enn den er. (Noen vil nok irettesette meg her å si "enda styggere") :P :p
Valgte her Touratech sin fordi legeringen på metallet har lik farge og bøylene har lik dimensjon. Touratech har også fester til bøylene slik at de originale BMW LED ekstralyktene kan flyttes ned på bøylen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Setningen som skaper irritasjon , var faktisk ment som en setning som skulle skape irritasjon :vs Og når det er avklart , så er det også en kjensgjerning og skrevet i LØM fagene at en kampanje er et grep for å få salg.

Og det er vel ingen bombe for noen her inne at vi ser på VFR og GS med to helt forskjellige syn. Det samme er det vel heller ingen tvil om når det gjelder de pengene som det blitt en stor sak av.
Men det er jo kjempeflott for Honda at det finnes øyne som ser slik på saken , det trenger Honda.
Bare slik at det ikke oppstår noen misforståelser, det er lite som irriterer meg til daglig, og ingenting av det som har blitt skrevet i denne tråden hittil har gitt meg et snev av irritasjon :)
Dette er en pms-tråd og ingenting annet :-)å
Akkurat , en PMS tråd, og i PMS tider så irriterer den minste ting. Det er jo helt åpenbart i denne tråden. Hvis det vi er vitne til ikke er irritasjon , så blir det i allefall oppfattet slik.
Da anbefaler jeg deg også å sjekke om det er mulig å kjøpe mer ekstrautstyr til jernhesten din og sosiale antenner ville passe godt i signaturen din :lol
Bare for å klargjøre, når jeg legger inn et emoticon som dette, :) så er det ment som et signal om at jeg skriver med et glimt i øyet :)
Å kjøpe ekstrautstyr til en GS er noe av det letteste man kan gjøre , det finnes et utall av produsenter som gjerne vi ha en bit av kaken. Så ekstrautstyr til en GS kan man finne i evigheter , enda en fantastisk ting med denne sykkelen.
Jeg kan ikke forstå hvordan mine sosiale antenner og signatur kan bli et tema i denne tråden. Jeg bor i Norges nest største by , har en relativt stor familie , en jobb og er aktivt med i flere foreninger både når det gjelder motorsykkel , fotografering , friluftsliv og rødekors. Så sosiale antenner kan jeg ikke se skal være relativt i denne tråden.
Når det gjelder emoticon som blir lagt inn i dine innlegg så er det med respekt å melde ikke lett å forstå seg på. Slik jeg kan se det så finnes det vel ca 50 stk av denne type. :lol igjennom hele tråden. Om de betyr et "et glimt i øyet" så må det innså fall være lynglimt :D
Jeg skal la deg få siste ordet ang. hva som misforståes og hvem som misforstår, siden det ikke bringer diskusjonen videre og er lite konstruktiv :)
En overligger av BMW GS koster 145 store, mens en Honda koster 130 tusen. I tillegg er det mere moment og mere hester i sistnevnte. Og vi snakker om en BMW GS som kun gjør de kvinnelige påsitterne våt i buksa, hvis du ikke rister inkontinens på deg, mot en Honda som går silkemykt over hele registeret og med ganske lineær momentkurve.
Derfor er VFR1200 en bedre kandidat til beste sykkel :)
Men en ADV type sykkel kan ikke være beste sykkel :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Så sosiale antenner kan jeg ikke se skal være relativt i denne tråden.:D
Sosiale anyenner bør være relevant selv on det diskuteres på et nett forum
Men er det et tema som kan diskuteres i denne tråden. På VG forumet kan nok sikkert noen finne det interessant , men sikkert ikke her. I så fall bør det opprettes en egen tråd.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:Men en ADV type sykkel kan ikke være beste sykkel :)
Nei, men VFR1200 Crosstourer er et bedre valg sammenlignet med en GS hvis man absolutt må ha en slik adventuresykkel.
Ikke at jeg skjønner hvorfor :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Setningen som skaper irritasjon , var faktisk ment som en setning som skulle skape irritasjon :vs Og når det er avklart , så er det også en kjensgjerning og skrevet i LØM fagene at en kampanje er et grep for å få salg.

Og det er vel ingen bombe for noen her inne at vi ser på VFR og GS med to helt forskjellige syn. Det samme er det vel heller ingen tvil om når det gjelder de pengene som det blitt en stor sak av.
Men det er jo kjempeflott for Honda at det finnes øyne som ser slik på saken , det trenger Honda.
Bare slik at det ikke oppstår noen misforståelser, det er lite som irriterer meg til daglig, og ingenting av det som har blitt skrevet i denne tråden hittil har gitt meg et snev av irrita
sjon :)
Dette er en pms-tråd og ingenting annet :-)å
Akkurat , en PMS tråd, og i PMS tider så irriterer den minste ting. Det er jo helt åpenbart i denne tråden. Hvis det vi er vitne til ikke er irritasjon , så blir det i allefall oppfattet slik.
Det skal du ha. Du gjør så godt du kan:) rart hvis ikke norn blir irritert når man rakker ned på alle andre merker.
Det vil forundre meg sterkt om du kan bevise at noen sykler er rakket mer ned på med usaklige påstander enn GS i denne tråden.
Det snakkes til stadighet at GS eierne rakker ned på andres sykler , det virker meget merkelig om det vil si å rakke ned på andres sykler å påstå at vår egen sykkel er fantastisk.
Da undertegnede dristet seg til å beskrive min skuffelse over utviklingen til Japanske produsenter , fikk undertegnede virkelig vreden mot seg.
På den andre siden kan andre utsagn bli friskmeldt fordi negativiteten da går ut over en GS.
Undertegnede antok at man er likestilte på dette forumet uansett hvilken sykkel eller sykkeltyper man kjører, men dette er tydeligvis langt fra sannheten. Derfor blir slike tråder som dette ekstra morsomme.
Jeg kan ikke huske du har sagt noe posetivt om noe annet en GS. Kun negativt. Men jeg husker sikkert ikke riktig.
Jeg har heller ikke inntrykk av at du synes man er likestilt uansett hvilken sykkeltype :-k
Hvis man ikke husker så bør man være forsiktig med å uttale seg ;-)
Jeg har nok snakket pent om både Ducati , MotoGuzzi , Harley Davidson og andre BMW'er. Dette fordi der finnes sykler jeg liker godt. Jeg har nok også snakket positivt om en japsesykkel. Kawasaki er en sykkel jeg har hatt flere av før og som jeg har gode minner fra.
Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Hvordan er veltebøylene festet på 1200 gs? Har sett bilder av den dårlige løsningen på F800gs der veltebøylen er festet i motorblokka og faktisk har skadet motorblokken ved velt. Regner med BMW har funnet en bedre løsning.

En av de store fordelene med en ADV er i mine øyner at man kan henge på veltebøyler og div ekstrautstyr uten at det ødelegger utseendet.
Jeg vet ikke om det er de originale BMW bøylene du mener eller en av de 20 tredjepartsleverandørene.

Jeg hadde de originale veltebøylene til min F800GS fordi jeg synes de var de desidert peneste.
Jeg har også sett svært mange velt med disse veltebøylene uten at jeg har sett skader. Så jeg regner med det er uorginale bøylen du har sett.
Disse syklene blir ofte svært tøft behandlet så det er viktig at slike ting er riktig konstruert.
På min nye GS har jeg også valgt BMW sine originale motorbøyler siden de etter min mening passer sykkelen bedre enn noen av tredjepartsleverandørene.
Men jeg har også bestilt Touratech sin øvre veltebøyle fordi det etter min mening gjør sykkelen enda tøffere enn den er. (Noen vil nok irettesette meg her å si "enda styggere") :P :p
Valgte her Touratech sin fordi legeringen på metallet har lik farge og bøylene har lik dimensjon. Touratech har også fester til bøylene slik at de originale BMW LED ekstralyktene kan flyttes ned på bøylen.
Fra tråden Radioman rides the world http://advrider.com/forums/showthread.p ... 4&page=100" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Han sier de var Altrider engine bars men festet på samme måten som BMW sine. Hvis du leser hans tråd så vil du se flere har opplevd det samme. Mulig du har hatt en annen årsmodell hvis dine var anderledes.
Uansett har sikkert BMW lært av denne konstruksjonssvakheten og forbedret det.
Det å feste en veltebøyle i aluminium motorblokk er nok ikke det smarteste de har gjort.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Hvordan er veltebøylene festet på 1200 gs? Har sett bilder av den dårlige løsningen på F800gs der veltebøylen er festet i motorblokka og faktisk har skadet motorblokken ved velt. Regner med BMW har funnet en bedre løsning.

En av de store fordelene med en ADV er i mine øyner at man kan henge på veltebøyler og div ekstrautstyr uten at det ødelegger utseendet.
Jeg vet ikke om det er de originale BMW bøylene du mener eller en av de 20 tredjepartsleverandørene.

Jeg hadde de originale veltebøylene til min F800GS fordi jeg synes de var de desidert peneste.
Jeg har også sett svært mange velt med disse veltebøylene uten at jeg har sett skader. Så jeg regner med det er uorginale bøylen du har sett.
Disse syklene blir ofte svært tøft behandlet så det er viktig at slike ting er riktig konstruert.
På min nye GS har jeg også valgt BMW sine originale motorbøyler siden de etter min mening passer sykkelen bedre enn noen av tredjepartsleverandørene.
Men jeg har også bestilt Touratech sin øvre veltebøyle fordi det etter min mening gjør sykkelen enda tøffere enn den er. (Noen vil nok irettesette meg her å si "enda styggere") :P :p
Valgte her Touratech sin fordi legeringen på metallet har lik farge og bøylene har lik dimensjon. Touratech har også fester til bøylene slik at de originale BMW LED ekstralyktene kan flyttes ned på bøylen.
Fra tråden Radioman rides the world http://advrider.com/forums/showthread.p ... 4&page=100" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Han sier de var Altrider engine bars men festet på samme måten som BMW sine. Hvis du leser hans tråd så vil du se flere har opplevd det samme. Mulig du har hatt en annen årsmodell hvis dine var anderledes.
Uansett har sikkert BMW lært av denne konstruksjonssvakheten og forbedret det.
Det å feste en veltebøyle i aluminium motorblokk er nok ikke det smarteste de har gjort.
Dette har jeg ikke hørt om , og jeg vet heller ikke om dette gjelder de originale bøylene også. Jeg mener å huske at de var feste slik at en bøying ikke skal kunne skje. Mulig jeg tar feil.
Tror ikke det er noen forskjell på årsmodellene når det gjelder F800GS.
Har sett mye rart blandt disse syklene og hvordan de blir behandlet , så å uttale meg om denne saken regner jeg med at du ikke forlanger.
Men merkelig var det og det viser i allefall at det er viktig å bruke originalt ekstrautstyr. Da er det lettere å få dekket slike skader som dette i alle fall.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Jeg synes du skulle gjort det , og det mener jeg av den grunnen at det er lett å danne seg et bilde ut fra en spesiell uttalelse. Det er dessuten ikke jeg som ripper opp i det.
Selv føler jeg at jeg selv er blitt en hakkekylling og er blitt svært nedtalende behandlet. Men jeg klager ikke fordi jeg legger opp til det selv ved å være aktiv, og ha en litt annen synsvinkel en det som er forventet.
Jeg synes også det er synd at det er blitt så mye diskusjon rundt meg og personene som velger GS eller ADV sykler, og mindre rundt hvorfor en sykkel er verdens beste.
Etter oppfordring har jeg siden innlegg 1025 forsøkt å unngå det , men jeg må stadig vekk diskutere Bringisen og får sjelden høre noe om trådens tema. Det var et lysglimt da GSXR'en ble nevnt , men det varte dessverre ikke så lenge.

Hvis flertallet mener at Bringisen skal holde seg borte fra denne tråden fordi han mener ganske så hardnakket at en R1200GS LC er verdens beste sykkel , så vil jeg gjerne ha klar tale istedet for sutring.
Da skal jeg holde meg borte fra denne tråden :thumleft
Sist redigert av Bringisen den 27 des 2013, 20:14, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er nå blitt moro å se hvordan Bringisen forherligger GS og BMW..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev: Men en ADV type sykkel kan ikke være beste sykkel :)

Hvorfor ikke?
Det er ikke noen annen sykkeltype som jeg kommer på som gjør tingene bedre.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Jeg synes du skulle gjort det , og det mener jeg av den grunnen at det er lett å danne seg et bilde ut fra en spesiell uttalelse. Det er dessuten ikke jeg som ripper opp i det.
Selv føler jeg at jeg selv er blitt en hakkekylling og er blitt svært nedtalende behandlet. Men jeg klager ikke fordi jeg legger opp til det selv ved å være aktiv, og ha en litt annen synsvinkel en det som er forventet.
Jeg synes også det er synd at det er blitt så mye diskusjon rundt meg og personene som velger GS eller ADV sykler, og mindre rundt hvorfor en sykkel er verdens beste.
Etter oppfordring har jeg siden innlegg 1025 forsøkt å unngå det , men jeg må stadig vekk diskutere Bringisen og får sjelden høre noe om trådens tema. Det var et lysglimt da GSXR'en ble nevnt , men det varte dessverre ikke så lenge.

Hvis flertallet mener at Bringisen skal holde seg borte fra denne tråden fordi han mener ganske så hardnakket at en R1200GS LC er verdens beste sykkel , så vil jeg gjerne ha klar tale istedet for sutring.
Da skal jeg holde meg borte fra denne tråden :thumleft
Det er vel ingen som gjør denne tråden mer underholdene enn deg.
Og bare fortsett å prat om GS :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Jeg synes du skulle gjort det , og det mener jeg av den grunnen at det er lett å danne seg et bilde ut fra en spesiell uttalelse. Det er dessuten ikke jeg som ripper opp i det.
Selv føler jeg at jeg selv er blitt en hakkekylling og er blitt svært nedtalende behandlet. Men jeg klager ikke fordi jeg legger opp til det selv ved å være aktiv, og ha en litt annen synsvinkel en det som er forventet.
Jeg synes også det er synd at det er blitt så mye diskusjon rundt meg og personene som velger GS eller ADV sykler, og mindre rundt hvorfor en sykkel er verdens beste.
Etter oppfordring har jeg siden innlegg 1025 forsøkt å unngå det , men jeg må stadig vekk diskutere Bringisen og får sjelden høre noe om trådens tema. Det var et lysglimt da GSXR'en ble nevnt , men det varte dessverre ikke så lenge.

Hvis flertallet mener at Bringisen skal holde seg borte fra denne tråden fordi han mener ganske så hardnakket at en R1200GS LC er verdens beste sykkel , så vil jeg gjerne ha klar tale istedet for sutring.
Da skal jeg holde meg borte fra denne tråden :thumleft
Det er vel ingen som gjør denne tråden mer underholdene enn deg.
Og bare fortsett å prat om GS :thumleft
Takk for det.
Jeg hadde jo virkelig trodd at mcsiden skulle være et forum der entusiastiske , oppriktige , engasjerte og lykkelige motorsyklister kunne få utrykke seg verbalt om sine egne preferanser. Selv om disse ikke alltid faller i god jord hos alle.
Jeg håper det ikke skal bli et forum der man blir diskutert som person når det verbale blir for sterk kost. Jeg vet at det er lett å gå i fellen , jeg ble selv arrestert for å ha blitt med på en slik karusell. Forsøkte å gjøre noe med det i mitt innlegg nr. 1025 i denne tråden.
Jeg er engasjert når det gjelder flere ting , en av dem motorsykkel. Og jeg synes det er befriende å sitte foran skjermen når det er full storm og regn, å diskutere på et forum noe jeg brenner for.
For noen er dette kanskje sterk kost når det attpåtil gjelder GS og BMW.

Men jeg synes slike tråder som dette er mer interessant enn å diskutere hva man hadde til middag , eller hva man hører på akkurat nå , osv. Sikkert koselig men ikke engasjerende.
Jeg håper at det er liv laga for slike tråder som dette også i fremtiden. Vi må passe oss for at ikke mcsiden blir et flowerpower forum , der bare nikkedukker diskuterer og er helt enige med hverandre.
Vi er alle forskjellige individer som mener de merkeligste ting , men vi må la disse individene få fortelle om sitt engasjement selv om vi ikke er enig. Så lenge engasjementet blir fortalt med en dose argumentasjon og dokumentasjon så er det vel bare flott. Kanskje vi lærer noe av det. :-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Jeg synes du skulle gjort det , og det mener jeg av den grunnen at det er lett å danne seg et bilde ut fra en spesiell uttalelse. Det er dessuten ikke jeg som ripper opp i det.
Selv føler jeg at jeg selv er blitt en hakkekylling og er blitt svært nedtalende behandlet. Men jeg klager ikke fordi jeg legger opp til det selv ved å være aktiv, og ha en litt annen synsvinkel en det som er forventet.
Jeg synes også det er synd at det er blitt så mye diskusjon rundt meg og personene som velger GS eller ADV sykler, og mindre rundt hvorfor en sykkel er verdens beste.
Etter oppfordring har jeg siden innlegg 1025 forsøkt å unngå det , men jeg må stadig vekk diskutere Bringisen og får sjelden høre noe om trådens tema. Det var et lysglimt da GSXR'en ble nevnt , men det varte dessverre ikke så lenge.

Hvis flertallet mener at Bringisen skal holde seg borte fra denne tråden fordi han mener ganske så hardnakket at en R1200GS LC er verdens beste sykkel , så vil jeg gjerne ha klar tale istedet for sutring.
Da skal jeg holde meg borte fra denne tråden :thumleft
En av mine leveregler er at man må tåle å få i retur det samme som man slenger ut, så dette bør både du og jeg tåle. Kjør på :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JRO »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.

Bilde
Slik jeg ser det, så kan man avskrive GS som verdens beste sykkel. Den er jo slått av sykler det er naturlig å sammenligne med. Det eneste GS slår de andre på er vel prisen?
Honda VFR1200 Crosstourer slår den på effekt, torque OG pris :)
ZZR-Erling skrev:Ser nu lett at jeg foretrekker Triumph sine kurver!
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.
Jeg kunne tenke meg å utfordre DrGreve og ZZR Erling på en analyse av Dyno resultatene, selv om det bare er tall. Hvorfor kan du med letthet si Dr.Greve at GS'en blir slått av de andre i denne testen og ZZR Erling hvorfor ser du lett at du ville foretrekke Triumph'en sine kurver. Er svært nysgjerrig på analysen deres. Er sjøl ikke vant med å lese slike kurver.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.

Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

JRO skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.

Bilde
Slik jeg ser det, så kan man avskrive GS som verdens beste sykkel. Den er jo slått av sykler det er naturlig å sammenligne med. Det eneste GS slår de andre på er vel prisen?
Honda VFR1200 Crosstourer slår den på effekt, torque OG pris :)
ZZR-Erling skrev:Ser nu lett at jeg foretrekker Triumph sine kurver!
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.
Jeg kunne tenke meg å utfordre DrGreve og ZZR Erling på en analyse av Dyno resultatene, selv om det bare er tall. Hvorfor kan du med letthet si Dr.Greve at GS'en blir slått av de andre i denne testen og ZZR Erling hvorfor ser du lett at du ville foretrekke Triumph'en sine kurver. Er svært nysgjerrig på analysen deres. Er sjøl ikke vant med å lese slike kurver.
For å være ærlig, så bryr jeg meg katta om slike kurver, jeg bryr meg bare om at sykkelen har en motor og 2 hjul, har over 100hk og at den er tiltalende å se på. Det siste bommer GS mest på av de som er med i denne kurven :)
Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret.
Honda CB 4sylindret ble testet med det legendariske vannglasset tidlig på 70-tallet. Jeg tviler på at en 2sylindret kan vise like silkemyk gange, selv i dag..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Ellers synes jeg du skal utdype din siste setning fordi jeg synes det er litt alvorlig. Her bør jeg virkelig bli satt på plass hvis du føler at jeg ikke likestiller deg som person.
Jeg mistenker at du har hengt deg opp i det forhatte innlegget der jeg sier noe om japsesykler og eierne. Er nok enig i at akkurat den setningen kunne vært unngått , men ofte så sier man ting rett ut i en slik PMS tråd. Det har jeg jo selv fått merke. Og som alle er enige i så skal man jo ikke ta alt som sies i en slik tråd seriøst. Det gjør i allefall ikke jeg.
Tror ikke jeg skal utdype dette mer for da måtte jeg satt meg ned og lest hele tråden igjen. Men selvsagt sitter jeg med inntrykket at du er nedlatende ovenfor oss andre sarte sjeler som ikke har skjønt det du har. Tror ikke vi skal rippe mer i det.
Jeg synes du skulle gjort det , og det mener jeg av den grunnen at det er lett å danne seg et bilde ut fra en spesiell uttalelse. Det er dessuten ikke jeg som ripper opp i det.
Selv føler jeg at jeg selv er blitt en hakkekylling og er blitt svært nedtalende behandlet. Men jeg klager ikke fordi jeg legger opp til det selv ved å være aktiv, og ha en litt annen synsvinkel en det som er forventet.
Jeg synes også det er synd at det er blitt så mye diskusjon rundt meg og personene som velger GS eller ADV sykler, og mindre rundt hvorfor en sykkel er verdens beste.
Etter oppfordring har jeg siden innlegg 1025 forsøkt å unngå det , men jeg må stadig vekk diskutere Bringisen og får sjelden høre noe om trådens tema. Det var et lysglimt da GSXR'en ble nevnt , men det varte dessverre ikke så lenge.

Hvis flertallet mener at Bringisen skal holde seg borte fra denne tråden fordi han mener ganske så hardnakket at en R1200GS LC er verdens beste sykkel , så vil jeg gjerne ha klar tale istedet for sutring.
Da skal jeg holde meg borte fra denne tråden :thumleft
En av mine leveregler er at man må tåle å få i retur det samme som man slenger ut, så dette bør både du og jeg tåle. Kjør på :)
Der er vi helt enig Greve , men jeg føler ikke det gjelder her. Jeg tåler det helt fint på grunn av episoder jeg har vært igjennom i løpet av livet , men må innrømme at jeg heller hadde ønsket å diskutere hvorfor en sykkel er verdens beste enn å diskutere meg selv.
At noen hevder en ting bastant , så er det veldig interessant for resten av diskusjonen , å få vite hva man legger bak påstanden.
Et eksempel kan være. "Jeg synes en Panigale er noe av det vakreste som er skapt blant racerne" (dette synes jeg selv) Men etter min mening hadde det passet hvis jeg hadde fortsatt med "på grunn av at jeg liker utformingen av de to spisse hovedlyktene med LED stripe , kåpens utforming der mye av motorkonstruksjonen vises , den vakre utformete svingen og den smekre hekken med den spisse LED baklykten" Da begrunner man påstanden sin med noe som er forståelig.
Men i denne tråden har det ikke vært fritt frem for mindre opplysende utsagn som virker tatt rett ut fra sandkassen i barnehagen.
Ofte kan det være mer interessant å fortelle noen hva man liker enn hva man ikke liker. Hva man synes er en god egenskap i stedet for å fortelle hva man ikke synes er en god egenskap. Men jeg ser at det er lett for å se utsagn som et angrep , og parere dette med et motangrep. Det kan være moro , det er jeg enig i , men det ender nesten hver gang med noe som går på deg som debattant i stedet for hva man faktisk mener om sykkelen.

Så jeg vil herved komme med en oppfordring om alle kan holde seg til påstander eller fakta om den sykkelen man mener er verdens beste. Da kan man gjerne mindre konsentrere seg om hvilken sykkel man ikke synes er verdens beste.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.

Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.
Ja det var det jeg trodde.
Slik jeg ser kurvene så er blå og svarte kurver (BMW og Explorer) helt like nede i 2500 rpm ca. 95 Nm og med ca. samme effekt, mens Ducati og KTM ( rød og Orange ) starter langt under på ca. 80 Nm på 2500 rpm. Men de to sistnevnte har høyere effekt.
Kan dette bety at BMW og Explorer kan kjøre på høyere gir, men likevel ha krefter til å akselerere bra uten å gire ned. Sier det også at drivstofforbruket er lavere fordi en kan kjøre på et lavere turtall?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev: Men en ADV type sykkel kan ikke være beste sykkel :)

Hvorfor ikke?
Det er ikke noen annen sykkeltype som jeg kommer på som gjør tingene bedre.
Mange er enig med deg i det :) Det den er best til er å gjøre alt mulig. Den er ikke best på noe spesielt mener jeg. En touringsykkel vil nok i de fleste tilfeller være mer behagelig å reise langt med. En R sykkel går sikkert fortere på de aller fleste veier, selv om noen påstår at ingen sykler kan måle seg med en ADV på svingete vei. En sporttourer er nok bedre å kjøre langt, fort med. En lett offroad type sykkel er nok bedre offroad.

Det å kåre den beste sykkelen er umulig siden vi alle har forskjellig bruk. For en som bruker sykkelen sin til pendling til jobben er det nok best med en liten smal og lett sykkel. Skal man krysse Europa på kryss og tvers er sikkert en ST eller ren touring best. Skal man kjøre alle mulige traktorveier og over alle fjell er det sikkert lurt med en liten 250 e.l.

Kommer nok helt sikkert noen her nå som påstår at en f.eks. GS kan gjøre alt det like bra, men det kommer nok til å ta tid å overbevise meg. For å igjen bruke min egen som eksempel (ikke tro at jeg bruker min for å prøve å påstå at den er best for det tror jeg ikke, men jeg kjenner ingen andre st sykkel bedre enn min egen) så tror jeg det at hvis noen andre på f.eks. en GS skulle vært med på en av mine turer så tror jeg ikke han hadde hatt spesielle fordeler. Uten tvil så kunne denne andre sykkelen klart seg like godt i de fleste situasjoner, kanskje med unntak av raske transportetapper.
Jeg kjører lange økter. ofte 12-16 timer hver dag. Det hadde nok gått fint for begge, siden begge sykkeltypene har oppreist behagelig sittestilling. Vi har og begge gode muligheter for å stå å kjøre. Dette var en av grunnene til at jeg ville bytte ut ZZR'en min, den var ikke behagelig å stå å kjøre. Som regel på mine turer så regner det og da har vi jo begge god værbeskyttelse. Vi har begge god bagasjekapasitet. GS 11 kg mer enn min tror jeg men siden vekten av veskesettet mitt ikke går av bagasjekapasiteten, men er inkludert i totalvekten så tror jeg det blir tilnærmet likt. Gs føreren har litt mer elektronikk hjelp, jeg på min 7 år gamle sykkel har bare abs. Kanskje burde man oppgradere til en 2013 mod så man får tc og alt mulig annet. Det får bli når jeg vinner i lotto. Jeg kjører aldri så ekstremt at jeg har hatt behov for sånt. Ikke enda ;-) Når jeg så parkerer sidevesker og lar sykkelen få leke seg på svingete veier så klarer den godt det. Det var Kawasakis mål når de laget GTR1400 at den skulle ta deg tvers over et kontinent og så la deg leke deg når du fant en vei som bød på sånt. Her har jeg forstått det sånn at en GS er minst like god.

Så hvis en motorsyklist av nivå som meg ville vært med på en tur så hadde vi nok klart oss helt fint begge to.

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 5582b22bb8" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.

Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.
Ja BMW'en er som jeg også mente tidligere i tråden , ganske så jevn med Exploreren som har mer effekt og en sylinder mer.
Begge starter meget godt i et turtallsområde som jeg personlig setter pris på , men BMW faller naturlig av ved 7500rpm. Her kommer vel den høyere effekten til de andre inn ved høyere turtall.

Jeg vil tippe en V4 motor på 129hk/126Nm kan plassere seg ganske jevnt med BMW'en og Exploreren , men kjenner lite til hvordan en slik motor opptrer.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
JRO skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.

Bilde
Slik jeg ser det, så kan man avskrive GS som verdens beste sykkel. Den er jo slått av sykler det er naturlig å sammenligne med. Det eneste GS slår de andre på er vel prisen?
Honda VFR1200 Crosstourer slår den på effekt, torque OG pris :)
ZZR-Erling skrev:Ser nu lett at jeg foretrekker Triumph sine kurver!
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.
Jeg kunne tenke meg å utfordre DrGreve og ZZR Erling på en analyse av Dyno resultatene, selv om det bare er tall. Hvorfor kan du med letthet si Dr.Greve at GS'en blir slått av de andre i denne testen og ZZR Erling hvorfor ser du lett at du ville foretrekke Triumph'en sine kurver. Er svært nysgjerrig på analysen deres. Er sjøl ikke vant med å lese slike kurver.
For å være ærlig, så bryr jeg meg katta om slike kurver, jeg bryr meg bare om at sykkelen har en motor og 2 hjul, har over 100hk og at den er tiltalende å se på. Det siste bommer GS mest på av de som er med i denne kurven :)
Nå er jeg av den oppfatning at en r4 eller v4 uansett vil ha en jevnere effekt og momentkurve sammenlignet med en 2sylindret.
Honda CB 4sylindret ble testet med det legendariske vannglasset tidlig på 70-tallet. Jeg tviler på at en 2sylindret kan vise like silkemyk gange, selv i dag..?
Det er ikke alle som mener at silkemyk gange er sjarmfullt.
En TWIN har herlige vibrasjoner.
En R4 har ofte en veldig ujevn effektkurve og leverer Max effekt og moment høyt oppe på turtallsregisteret.
Og i tilleg har R4 ofte mye mindre moment enn twinner også.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Fordi Explorer'n bygger effekt tidlig, og lenge. GS ser temmelig svak ut lenger ned.

Hmm..har vist sett litt feil. BMW'en bygger også tidlig.
Ja BMW'en er som jeg også mente tidligere i tråden , ganske så jevn med Exploreren som har mer effekt og en sylinder mer.
Begge starter meget godt i et turtallsområde som jeg personlig setter pris på , men BMW faller naturlig av ved 7500rpm. Her kommer vel den høyere effekten til de andre inn ved høyere turtall.

Jeg vil tippe en V4 motor på 129hk/126Nm kan plassere seg ganske jevnt med BMW'en og Exploreren , men kjenner lite til hvordan en slik motor opptrer.
Det er jo nettopp det som er en V4 sitt fortrinn, at effektkurven er bortimot lineær. Dette er fra 2010 mod VFR1200.
dyno.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar