Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Haha, noe av det dummeste jeg har sett. Tror heller jeg tar med meg en downmat. Og så lukker jeg teltet for å slippe rev, slanger og scorpioner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

sotOle
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av sotOle »

Er det ikke en spøk så er det et kroneksempel på unødvendig ubrukelig utstyr.
Hvordan kommer man seg opp i, og ut av teltet? Hvordan unngå å velte sykkelen i løpet av natta? Hva hvis det blåser opp en bris? Joa, sykkelen kan sikkert barduneres til bakken, men lell a gut.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Haha, noe av det dummeste jeg har sett. Tror heller jeg tar med meg en downmat. Og så lukker jeg teltet for å slippe rev, slanger og scorpioner.
Denne løsningen er bedre, tenker jeg. Så kan snabelbimmeren skremme vekk (ørken?)rever, slanger og skorpioner med sitt nærvær (og utseende... :scratch :dontknow ):

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev:Haha, noe av det dummeste jeg har sett. Tror heller jeg tar med meg en downmat. Og så lukker jeg teltet for å slippe rev, slanger og scorpioner.
Denne løsningen er bedre, tenker jeg. Så kan snabelbimmeren skremme vekk (ørken?)rever, slanger og skorpioner med sitt nærvær (og utseende... :scratch :dontknow ):

Bilde
Så må man bare håpe støtta står støtt og ikke synker ned i bakken. Kipt å vokne med sykkelen over seg.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
AJ skrev:

Bilde
Så må man bare håpe støtta står støtt og ikke synker ned i bakken. Kipt å vokne med sykkelen over seg.
Tror egentlig ingen av disse to løsningene er perfekte hvis man ser på mulige uhell. Jeg er uansett fornøyd med Akka Dome teltet til mitt bruk. Det står på bakken og sykkelen plassert utenfor. Ingen rev , scorpion eller slanger stikker av med sykkelen i allefall. Rev har jeg hatt i ytterteltet selv om jeg hadde lukket det. Ikke en gang en råbarsk GS klarte å skremme den vekk :yeyeye I innerteltet kommer verken Scorpioner, slanger eller flygende dyr anyway. Regner med det siste teltet med garasje ikke er det minste eller letteste å ha med seg , selv på en GS. Det første hadde jeg vært skeptisk til. En voksen mann oppe i det teltet virker utrygt. Men det hadde vært artig med en brukererfaring , før jeg er så eplekjekk å kaller det dumt. :D
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 12:51, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Hvorfor vil man ha sykkelen inn i teltet? Og skoa utafor? I tilfelle regn?
Sist redigert av jhn den 02 jan 2014, 12:52, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bensinlekkasje.....

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Hvorfor vil man ha sykkelen inn i teltet?
Alle er vel glad i en GS :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Bensinlekkasje.....
Slange rett i multifuel brenneren :lol

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
Boxofil kanskje?

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Syklene våre tåler vel stort sett litt vann. Men det er jo god høyde i det teltet hvis man vil bruke det som fortelt. Jeg har et Vanguard Tepest 2000 telt. Kaller det for egoteltet mitt. Kjempefornøyd. Bitte lit når pakket.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Svein2 skrev:Mye utstyr å få på dessa BMW greiene. :roll
mobed2-1170x500.jpg
mobed4-1170x500.jpg
http://www.mobed.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt genialt men kanskje ikke hvis du enda er nyforeslket og har med kjerringa på tur :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
Hvis man vil ha sykkelen inn i teltet så har man sikkert kjørt kjerringa for sjeldent...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Siden jeg kom i skade for å nevne lastekapasiteten til Stelvio'en i telt-tråden - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198009#p198009" onclick="window.open(this.href);return false; - tenkte jeg det kunne være greit med en gjenoppfriskning fra en annen tråd og spesielt denne posten:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=156548#p156548" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)

Her ble BMW F 800 GS "Adventure" nevnt med noen tallverdier som ikke synes å samsvare med de som foreligger i de offentlige registrene...:

BMW F 800 GS Adventure (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 229 kg
Tillatt totalvekt: 454 kg
Nyttelast med passasjer: 150 kg

Og her er tallene for nye semivæskekjølte GS 1200:

BMW R1200GS (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 238 kg
Tillatt totalvekt: 450 kg
Nyttelast med passasjer: 137 kg

Moto Guzzi Stelvio 8V - til sammenligning...:
Moto Guzzi Stelvio 8V (2012 mod) [NB! Ikke NTX]:
Egenvekt uten fører: 257 kg
Tillatt totalvekt: 495 kg
Nyttelast med passasjer: 163 kg

Tar også med denne... :-) :

BMW R 1200 RT (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 263 kg
Nyttelast med passasjer: 157 kg

Og denne:

BMW R 1600 GT (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 332 kg
Tillatt totalvekt: 540 kg
Nyttelast med passasjer: 133 kg

Noen andre interessante data fra motorvogndatabasen:

Tillatt last på bakaksel/bakhjulet:
BMW R 1200 RT: 330 kg.
Triumph Tiger Explorer: 325 kg.
Moto Guzzi Stelvio 8V: 321 kg.
Yamaha XT1200 Z Super Ténéré: 309 kg.
BMW R 1200 GS: 300 kg.

Maks. hastighet:
BMW R 1200 RT 223 km/t
Moto Guzzi Stelvio 8V: 220 km/t
BMW R 1200 GS: 219 km/t
Yamaha XT1200 Z Super Ténéré: 210 km/t
Triumph Tiger Explorer: 210 km/t

Aner ikke om dette er målte hastigheter eller om det er såkalt konstruksjonsmessige hastigheter. Dvs. maksfart som syklene er konstruert for.

Kan også nevne at BMW K 1600 GT skal ha makshastighet på 250 km/t, mens BMW K 1300 S er oppgitt å ha en makshastighet på 285 km/t... :prop:

Vel...
det var noe tallmateriale som antakelig ikke påvirker i særlig grad enkeltes syn på hva som er den beste sykkelen... ;-)

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Siden jeg kom i skade for å nevne lastekapasiteten til Stelvio'en i telt-tråden - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198009#p198009" onclick="window.open(this.href);return false; - tenkte jeg det kunne være greit med en gjenoppfriskning fra en annen tråd og spesielt denne posten:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=156548#p156548" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)

Her ble BMW F 800 GS "Adventure" nevnt med noen tallverdier som ikke synes å samsvare med de som foreligger i de offentlige registrene...:

BMW F 800 GS Adventure (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 229 kg
Tillatt totalvekt: 454 kg
Nyttelast med passasjer: 150 kg

Og her er tallene for nye semivæskekjølte GS 1200:

BMW R1200GS (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 238 kg
Tillatt totalvekt: 450 kg
Nyttelast med passasjer: 137 kg

Moto Guzzi Stelvio 8V - til sammenligning...:
Moto Guzzi Stelvio 8V (2012 mod) [NB! Ikke NTX]:
Egenvekt uten fører: 257 kg
Nyttelast med passasjer: 163 kg

Tar også med denne... :-) :

BMW R 1200 RT (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 263 kg
Nyttelast med passasjer: 157 kg

Og denne:

BMW R 1600 GT (2013 mod)
Egenvekt uten fører: 332 kg
Tillatt totalvekt: 540 kg
Nyttelast med passasjer: 133 kg

Noen andre interessante data fra motorvogndatabasen:

Tillatt last på bakaksel/bakhjulet:
BMW R 1200 RT: 330 kg.
Triumph Tiger Explorer: 325 kg.
Moto Guzzi Stelvio 8V: 321 kg.
Yamaha XT1200 Z Super Ténéré: 309 kg.
BMW R 1200 GS: 300 kg.

Maks. hastighet:
BMW R 1200 RT 223 km/t
Moto Guzzi Stelvio 8V: 220 km/t
BMW R 1200 GS: 219 km/t
Yamaha XT1200 Z Super Ténéré: 210 km/t
Triumph Tiger Explorer: 210 km/t

Aner ikke om dette er målte hastigheter eller om det er såkalt konstruksjonsmessige hastigheter. Dvs. maksfart som syklene er konstruert for.

Kan også nevne at BMW K 1600 GT skal ha makshastighet på 250 km/t, mens BMW K 1300 S er oppgitt å ha en makshastighet på 285 km/t... :prop:

Vel...
det var noe tallmateriale som antakelig ikke påvirker i særlig grad enkeltes syn på hva som er den beste sykkelen... ;-)
Men hvorfor står Stelvio oppsatt med 291 kg kjøreklar vekt hos importøren ?
Hva innebærer vekten du har tatt med ?
Ikke det at det betyr så mye , men interessant for å vise at slike tall er veiledende. Vognkortet er nok det aller sikreste. For min del kan jeg ikke svare for min sykkel ennå , den er på vei........

Svar