Valg av MC - nok en fersking
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av MC - nok en fersking
Vel, vel...
Uansett har TDM 900 mer kubikk og mer dreiemoment ennVFR 800. Den veier også mindre og ut fra egen erfaring har den godt med krefter til å takle kjøring også i høye hastigheter med bagasje og passasjer.
At toppfarten er 210 km/t (eller 217 km/t, som noen mener den har...) er nok heller ikkeno' minus når lange motorveietapper skal kjøres...
Men vindpresset kan derimot være et minus for en del på nettopp denne sykkelen. Det meste er veldig bra med TDM'en, men spesielt god vindbeskyttelse i høye hastigheter har den ikke. Dessverre, får jeg legge til siden den har så mange bra kvaliteter for øvrig.
Uansett har TDM 900 mer kubikk og mer dreiemoment ennVFR 800. Den veier også mindre og ut fra egen erfaring har den godt med krefter til å takle kjøring også i høye hastigheter med bagasje og passasjer.
At toppfarten er 210 km/t (eller 217 km/t, som noen mener den har...) er nok heller ikkeno' minus når lange motorveietapper skal kjøres...
Men vindpresset kan derimot være et minus for en del på nettopp denne sykkelen. Det meste er veldig bra med TDM'en, men spesielt god vindbeskyttelse i høye hastigheter har den ikke. Dessverre, får jeg legge til siden den har så mange bra kvaliteter for øvrig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av MC - nok en fersking
Tipper du hadde valgt noe som begynner med VF uavhengig av alternativDrGreve skrev: Jeg ville uansett valgt VFR800 av de syklene trådstarter vurderer, men det er vel neppe noen overraskelse :)

Men til trådstarter vil jeg bare si velkommen hit, godt nyttår og alt det der

For ikke så mange år siden var jeg der du er nå (2009). Jeg begynte billig og prøvde meg frem oppover i prisklassene. Ikke hør så mye på alt prat om kubikk og hester. For en fersking er det stort sett massevis av krefter og fart uansett
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- andre-gj
- Innlegg: 29
- Registrert: 05 jan 2014, 11:10
- Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
- Bosted: Drammen
Re: Valg av MC - nok en fersking
Fantastisk engasjement blant brukerne på forumet her.
Ser at det er kommet frem mange ting her som jeg selv har hatt problemer med å vurdere.
Autobahnen er nevnt i flere av innleggene, og jeg vil bare poengtere at det ikke er den motorveien jeg har referert til i starten av tråden. Det blir i hovedsak motorveien mellom Drammen og Oslo som blir min motorvei strekning :-)
Ellers blir det nok turer rundt om i Norge jeg kommer til å trafikkere den første tiden, og her er vel fart over 90 ikke noe poeng å vurdere.
Med tilbakemeldingene dere har kommet med her, så tror jeg nok jeg skal kikke litt mer på TDM.
Igjen, tusen takk for tilbakemeldinger.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ser at det er kommet frem mange ting her som jeg selv har hatt problemer med å vurdere.
Autobahnen er nevnt i flere av innleggene, og jeg vil bare poengtere at det ikke er den motorveien jeg har referert til i starten av tråden. Det blir i hovedsak motorveien mellom Drammen og Oslo som blir min motorvei strekning :-)
Ellers blir det nok turer rundt om i Norge jeg kommer til å trafikkere den første tiden, og her er vel fart over 90 ikke noe poeng å vurdere.
Med tilbakemeldingene dere har kommet med her, så tror jeg nok jeg skal kikke litt mer på TDM.
Igjen, tusen takk for tilbakemeldinger.
Sent from my iPad using Tapatalk
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Valg av MC - nok en fersking
He, he, jeg ville også vurdert en XX hvis jeg var på leit etter ny jernhest :)SuperMorten skrev:Tipper du hadde valgt noe som begynner med VF uavhengig av alternativDrGreve skrev: Jeg ville uansett valgt VFR800 av de syklene trådstarter vurderer, men det er vel neppe noen overraskelse :)
Men til trådstarter vil jeg bare si velkommen hit, godt nyttår og alt det der
For ikke så mange år siden var jeg der du er nå (2009). Jeg begynte billig og prøvde meg frem oppover i prisklassene. Ikke hør så mye på alt prat om kubikk og hester. For en fersking er det stort sett massevis av krefter og fart uansett
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og så lenge trådstarter ikke vurderer noe med nebb, så har jeg ingen innvendinger, selv ikke mot en TDM. Sikkert et godt valg

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Valg av MC - nok en fersking
Hva med BMW ?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45938452
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43859023
Kanskje litt gamle, men begge har ABS som er et "must" i min bok.
Dog ville jeg kanskje satset på noe litt nyere, hvilket betyr at budsjettet må opp i 80-100K tipper jeg...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45938452
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43859023
Kanskje litt gamle, men begge har ABS som er et "must" i min bok.
Dog ville jeg kanskje satset på noe litt nyere, hvilket betyr at budsjettet må opp i 80-100K tipper jeg...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Valg av MC - nok en fersking
Yamaha xj900 diversion? hadde v-strom 650, for slapp med passasjer. Så jeg og tror nok at en bør vurdere en 750-800 cc og oppover dersom man skal ha med seg passasjer :-)
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av MC - nok en fersking
Jeg hadde en ZX6R-96. Med passasjer gikk den like bra som en VFR750-93 uten passasjer, unntagen i toppfart. Der dro ZX'en ifra. Fortsatt med passasjer...gorbys skrev:Så jeg og tror nok at en bør vurdere en 750-800 cc og oppover dersom man skal ha med seg passasjer :-)
Sent from my C6903 using Tapatalk
Så det er ikke alltid kubikken som teller mest.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Valg av MC - nok en fersking
Spurte du passasjeren din etterpå hvordan komforten var bakpå passasjersetet på ZX6Ren...i toppfart?Kjellrf skrev:
Jeg hadde en ZX6R-96. Med passasjer gikk den like bra som en VFR750-93 uten passasjer, unntagen i toppfart. Der dro ZX'en ifra. Fortsatt med passasjer...
Så det er ikke alltid kubikken som teller mest.
Jeg tror nok at hadde jeg ikke hatt bedre å tilby min kjære enn et slikt passasjersete, så hadde jeg nok fått kjørt de fleste turer aleine! Jeg er svært glad i min kjæres bakdel...den er en av grunnene til at jeg kjører TDM

- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av MC - nok en fersking
Superherlig quoting!!!DrGreve skrev:Det var da en veldig kategorisk påstand å mene at min påstand var kategorisk all den tid det var et spørsmålstegn i enden av påstanden? :)


Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av MC - nok en fersking
Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.andre-gj skrev:Hei,
J.
Hvor stor er du?
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- andre-gj
- Innlegg: 29
- Registrert: 05 jan 2014, 11:10
- Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
- Bosted: Drammen
Re: Valg av MC - nok en fersking
Jeg er 187cm, 90 kgGielas skrev:Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.andre-gj skrev:Hei,
J.
Hvor stor er du?
Sent from my HTC One X using Tapatalk
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Valg av MC - nok en fersking
Da tror jeg kanskje en TDM ville være noe for deg, fikk selv anbefaling om det, jeg var 30kg tyngre, endte opp med en 1200...:)andre-gj skrev:Jeg er 187cm, 90 kgGielas skrev:Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.andre-gj skrev:Hei,
J.
Hvor stor er du?
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Valg av MC - nok en fersking
TDM-sizeandre-gj skrev:Jeg er 187cm, 90 kgGielas skrev:Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.andre-gj skrev:Hei,
J.
Hvor stor er du?
Sent from my HTC One X using Tapatalk

Jeg er også 187, men en del tyngre enn deg. Behagelig vinkel i knær og hofter.
Leken, lettkjørt og morsom sykkel. God også med passasjer og bagasje. Min er uten ABS. Funker det og!
Re: Valg av MC - nok en fersking
Stort sett enig i det som blir sagt om TDM'en her, men den jeg hadde var veldig "hakkete" på krypkjøring. Prøvde alle knep for å bli kvitt hakkingen, men klarte det dessverre ikke helt. Dette er vel også en kjent utfordring på denne mc'en.
Byttet ut til fordel for den jeg har nå som passer bedre for min beinlenge og kjørestil.
mvh

Byttet ut til fordel for den jeg har nå som passer bedre for min beinlenge og kjørestil.

mvh
- andre-gj
- Innlegg: 29
- Registrert: 05 jan 2014, 11:10
- Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
- Bosted: Drammen
Re: Valg av MC - nok en fersking
Godt å høre at du er enig med de andre her, for HD er p.t. ikke aktuelt for min del.Larsern skrev:Stort sett enig i det som blir sagt om TDM'en her, men den jeg hadde var veldig "hakkete" på krypkjøring. Prøvde alle knep for å bli kvitt hakkingen, men klarte det dessverre ikke helt. Dette er vel også en kjent utfordring på denne mc'en.![]()
Byttet ut til fordel for den jeg har nå som passer bedre for min beinlenge og kjørestil.![]()
mvh
Jeg konkluderer egentlig med hjelpen jeg har fått her med at TDM eller VFR er sykler for meg. Nå tenker jeg at jeg tar en titt på begge modellene og evt. se om jeg får prøvd begge to før jeg trekker noen sluttninger.