Forbikjøring - Kø

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av jhn »

poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
Hva var det som var ulovlig da?
Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.
For å pirke litt ekstra så kan man si at den forbikjørende har plikt til å forsikre seg om at de forbikjørte vet at du kommer.
Mange små ting, men om han hadde en UP-betjent bakpå, så tror jeg han hadde prikket føreren på skuldra, tror ikke du også det?
Jeg har ikke så voldsomt sterke meninger om dette, men siden jeg tror at føreren var ute etter litt diskusjon omkring dette, så gjorde jeg han den tjenesten å finne fram den kritiske siden.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.
For å pirke litt ekstra så kan man si at den forbikjørende har plikt til å forsikre seg om at de forbikjørte vet at du kommer.
Mange små ting, men om han hadde en UP-betjent bakpå, så tror jeg han hadde prikket føreren på skuldra, tror ikke du også det?
Jeg har ikke så voldsomt sterke meninger om dette, men siden jeg tror at føreren var ute etter litt diskusjon omkring dette, så gjorde jeg han den tjenesten å finne fram den kritiske siden.
Gikk litt fortere enn jeg selv hadde kjørt, jeg tenker sånn at det er greit at bilister har en mulighet til å se meg. Personlig synes jeg stillestående kø er værst, da risikerer man hele tiden at en dør åpner seg.
Er det ikke lov å passere biler når man er i kollektivfelt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
.
Kollektivfeltet har mc lov til å bruke. Så vidt jeg har forstått det jeg har hørt og lest om kollektivfeltet, regnes dette nærmest som en egen vei, og forbikjøring her er ikke å se på som forbikjøring på høyre side, det er med andre ord fullt lovlig, og nærmest en selvfølge i rushtrafikken. I tillegg tror jeg du falt for det samme trikset som kjerringa vil ha falt for, nemlig oppfattelsen av fart igjennom et vidvinkel kamera. Det ser ut som at det går fryktelig fort, og at det er lang avstand til bilen foran. Det er ikke riktig. Trafikken står nærmest stille, og bilene ligger i kø. Politiet har uttalt både i nyhetsmedia og på facebook (gidder ikke finne det nå) at de ikke ser noen problemer med lansplitting hva gjelder lovlighet, MEN dersom det skjer noe er MC-fører selvsagt ansvarlig for egne handlinger, og det vil være veldig lett for at MC-fører vil få skyld i en evt ulykke.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
.
Kollektivfeltet har mc lov til å bruke. Så vidt jeg har forstått det jeg har hørt og lest om kollektivfeltet, regnes dette nærmest som en egen vei, og forbikjøring her er ikke å se på som forbikjøring på høyre side, det er med andre ord fullt lovlig, og nærmest en selvfølge i rushtrafikken. I tillegg tror jeg du falt for det samme trikset som kjerringa vil ha falt for, nemlig oppfattelsen av fart igjennom et vidvinkel kamera. Det ser ut som at det går fryktelig fort, og at det er lang avstand til bilen foran. Det er ikke riktig. Trafikken står nærmest stille, og bilene ligger i kø. Politiet har uttalt både i nyhetsmedia og på facebook (gidder ikke finne det nå) at de ikke ser noen problemer med lansplitting hva gjelder lovlighet, MEN dersom det skjer noe er MC-fører selvsagt ansvarlig for egne handlinger, og det vil være veldig lett for at MC-fører vil få skyld i en evt ulykke.
Jeg tenkt at det muligens virket fort. Var som jeg trodde med hensyn til kollektivfelt.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Kollektivfeltet ... joda den er grei. Egentlig visste jeg jo det, men koblet nok litt feil på en eller annen måte :sorry
Det er lett å overvurdere farta i slike videoer, jeg ser den, og til tider er køen så godt som stillestående, men ikke hele veien. Hvis man ser på veioppmerkingen ser man at til tider er sikkert farten på køen 50-60 km/h, og det tror jeg ikke er innenfor det akseptable for "Onkel" Hvor fort man innhenter et annet kjøretøy, og passerer det er vel også et moment ... man bør gi de innhentede en sjanse til å oppdage at man kommer. Men dette er vel ikke helt tydelig definert i vegtrafikkloven. Litt i gråsonen kanskje. Men blinkelysbruk-kritikken min ... den står seg ... kanskje.
Det vises jo ikke på videoen om han blinker, men det er i såfall ikke mange blink han rekker i mellom hvert filskifte.
Men målet til både føreren og meg er oppnådd ... å skape litt aktivitet og diskusjon ... det var vel hovedsaken? :vs

PS: Jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd med å bli sammenlignet med "kjærringa" :-k

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Poenget var litt diskusjon ja :)

Den kan fort tolkes som på kanten.
Her er min egen oppfatning:

Sant, jeg blinket omtrent ikke i det hele tatt, så der er jeg skyldig. Men i såppas hyppig splitting ville det kun være distraherende for min egen del å bytte retning på blinkers hele tiden (det gjør det ikke noe mer godkjent, men just saying :)).
Jeg følte at de aller fleste bilene så meg godt (jeg kjørte også med fjernlys (obs. ikke gjør dette om det ikke er mye lys ute!)) og mange av bilene viket til og med litt ut til siden. Foretrekker egentlig at bilene ikke viker, da er det litt mer forutsigbart hva de gjør. Jeg vet hvor stor plass jeg trenger for å presse meg igjennom, og ville ikke prøvd meg forbi om det ikke var plass.

Farten var godt under fartsgrensen i begynnelsen, men det skal nevnes at den kan ha blitt litt høy (dog ikke over fartsgrensen) for å kunne argumentere for å lanesplitte så aktivt. Merker at jeg får en litt dårlig fartsoppfatning når en svaier imellom biler på den måten og har fort gjort for å bli "revet med" og bare fortsette splitting selvom køen løser seg opp :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Snikendeugle skrev: Poenget var litt diskusjon ja :)

Den kan fort tolkes som på kanten.
Da tok jeg hovedpoenget. Den kan nok se ut til å være litt på kanten, ja, men man har jo en helt annen følelse når man kjører selv. Adrenalinet hoper seg nok litt opp også
Snikendeugle skrev:
Farten var godt under fartsgrensen i begynnelsen, men det skal nevnes at den kan ha blitt litt høy (dog ikke over fartsgrensen) for å kunne argumentere for å lanesplitte så aktivt. Merker at jeg får en litt dårlig fartsoppfatning når en svaier imellom biler på den måten og har fort gjort for å bli "revet med" og bare fortsette splitting selvom køen løser seg opp :mk
Jeg har ikke lanesplittet så veldig mye, men jeg har kjørt en del i Sverige f.eks hvor veiene gjerne er litt bredere. Da har det nok skjedd at man har ligget på gulstripa med forholdsvis stor trafikk begge veier. Da er også faren for å bli revet med til stede, (en slags selvdestruktiv pervers spenning, ikke helt bra altså) og da ligger man der så lenge man tør og håper at alle bilistene er oppmerksomme. Det kan være litt (i overkant) spennende.
Men det har gått fint hittil ... svenskene har heldigvis en litt mere hensynsfull trafikk-kultur enn vi nordmenn, og ligger godt til høyre og gir plass for den slags kjøring.
Det er ikke så mange strekker i Norge jeg tør dette.

Brukeravatar
mammut89
Motorsykkelen din: S1000R

Legg inn av mammut89 »

alt er lov så lenge politiet ikke ser det. derfor burde du i tilleg kjøre kjempefort :prop:

hehe køøødddaaaa...

forbikjøring på høyresiden er kjempeufint hvis det fører til at du må ut i skuldra for å gjøre det. Folk forventer rett og slett ikke at du er der
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Forbikjøring på høyre side er straffbart. =;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

ejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart. =;
Har alltid lurt på om det skilles mellom forbikjøring og passering. Jeg ligger nesten alltid i høyre felt i opera tunnelen (i ca fartsgrense) og passerer en hel masse biler som står og stanger i midtre og venstre fil.

Brukeravatar
SuperMorten

Ikke hvis du kjører i kollektivfeltet eller lanesplitter..

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Heller ikke hvis det er trafikale årsaker. Mener jeg å huske fra føreropplæringen en gang for lenge siden

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
Da kalles det passering, og er fulllstendig lovlig.

Brukeravatar
SuperMorten

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
Da kalles det passering, og er fulllstendig lovlig.
Nå har jeg kjørt mc i Oslo-rushtrafikken i to sesonger, og kommet til at det meste er lov. Dvs så lenge du oppfører deg mer eller mindre som folk, og later som om du er litt forsvarlig, dvs ikke er helt tulling, så går alt. Har til og med passert/lanesplitta forbi uniformerte politibiler, og de bare gliser til meg når jeg passerer..

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Å stadig ligge på midtstripa er vel ikke å anbefale,merker jo til stadighet at bakhjulet glipper bl.a. i sebrastripene i gangfelt...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar