Forbikjøring - Kø

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Kawagutten »

Intruder skrev:Å stadig ligge på midtstripa er vel ikke å anbefale,merker jo til stadighet at bakhjulet glipper bl.a. i sebrastripene i gangfelt...
Har du Maxxis dekk?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Forbikjøring til høyre er ulovlig, mens passering er lovlig - også for biler der det er flere felt.

Passering er når trafikken flyter i forskjellig hastighet i feltene og du følger trafikken i ett felt. Om det da er høyre felt som går litt raskere enn venstre så er det fullt lovlig passering.

Det kan dog bli definert som forbikjøring dersom du skifter til venstre felt igjen. Det essensielle da er gjerne om passeringen foregikk i eller under fartsgrensen - isåfall OK, hvis ikke så er terskelen lav for å kalle det ulovlig forbikjøring. (UP legger seg av og til bak biler som skifter til høyre for å ta ulovlig forbikjøring og slår da til når bilisten etter en km eller to legger seg tilbake i venstre. Men igjen, UP går som regel etter verstingene, så kjører du relativt rolig, hensynsfullt og bruker blinklys og ikke skifter mellom feltene som en hoppende kanin så er det OK)

Lanesplitting er tillatt i Norge, når det gjøres med forsiktighet og kontroll. Her er det mer skjønn inne i bildet og bruker en lanesplitting når hastigheten kommer et sted over 40-50 blir igjen terskelen lav for å kalle det forbikjøring og evt hasardiøs forbikjøring. Brukt med fornuft i kø-trafikk er det en kjempefordel for oss, så bruk det med sunn fornuft. I Tyskland og endel andre land er det ikke tillatt. Ulykkesstatistikk fra land det ikke er tillatt i viser at påkjørsler av MC bakfra der har høyere skadetall enn lanesplittings-ulykker.

Kjøring i kollektivfeltet er også et gode. Kjøring her faller nok under passering.
Her er det forsåvidt unntak ift generell lanesplitting vil jeg si, i tilfeller der man sikkert kan passere en ELbil-sinke som kjører 60 i 80/90-sonen - gitt at det er margin til å passere. (Liker de smale iMiev, Buddy, og Reva der, mens Leaf og Tesla breier seg og gjør forbikjøring litt verre).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
Kanskje dette utsagnet holder vann likevel da.
Nesten alle "plasseringene" i videoen kan vel kanskje (med litt"god"vilje) karakteriseres som forbikjøringer .... nesten

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:Forbikjøring til høyre er ulovlig, mens passering er lovlig - også for biler der det er flere felt.

Passering er når trafikken flyter i forskjellig hastighet i feltene og du følger trafikken i ett felt. Om det da er høyre felt som går litt raskere enn venstre så er det fullt lovlig passering.

Det kan dog bli definert som forbikjøring dersom du skifter til venstre felt igjen. Det essensielle da er gjerne om passeringen foregikk i eller under fartsgrensen - isåfall OK, hvis ikke så er terskelen lav for å kalle det ulovlig forbikjøring. (UP legger seg av og til bak biler som skifter til høyre for å ta ulovlig forbikjøring og slår da til når bilisten etter en km eller to legger seg tilbake i venstre. Men igjen, UP går som regel etter verstingene, så kjører du relativt rolig, hensynsfullt og bruker blinklys og ikke skifter mellom feltene som en hoppende kanin så er det OK)

Lanesplitting er tillatt i Norge, når det gjøres med forsiktighet og kontroll. Her er det mer skjønn inne i bildet og bruker en lanesplitting når hastigheten kommer et sted over 40-50 blir igjen terskelen lav for å kalle det forbikjøring og evt hasardiøs forbikjøring. Brukt med fornuft i kø-trafikk er det en kjempefordel for oss, så bruk det med sunn fornuft. I Tyskland og endel andre land er det ikke tillatt. Ulykkesstatistikk fra land det ikke er tillatt i viser at påkjørsler av MC bakfra der har høyere skadetall enn lanesplittings-ulykker.

Kjøring i kollektivfeltet er også et gode. Kjøring her faller nok under passering.
Her er det forsåvidt unntak ift generell lanesplitting vil jeg si, i tilfeller der man sikkert kan passere en ELbil-sinke som kjører 60 i 80/90-sonen - gitt at det er margin til å passere. (Liker de smale iMiev, Buddy, og Reva der, mens Leaf og Tesla breier seg og gjør forbikjøring litt verre).
Veldig bra forklaring. Til og med jeg skjønte dette.

Sånn, først kom svaret mitt inne i sitatet.. Nettbrett er ikke atlltid det beste å skrive på!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Har en sånn video jeg og, men den ser ikke så dramatisk ut som din. Tror det røk med moen trafikkregler her og
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5ZeaIVCYhBI[/video]

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

JohnnyTh skrev:Har en sånn video jeg og, men den ser ikke så dramatisk ut som din. Tror det røk med moen trafikkregler her og
Å jaggu har han ikke en egen liten Tea til å redigere filmen for seg :yeyeye :lol

Bortskjemten ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

ojda skrev:
JohnnyTh skrev:Har en sånn video jeg og, men den ser ikke så dramatisk ut som din. Tror det røk med moen trafikkregler her og
Å jaggu har han ikke en egen liten Tea til å redigere filmen for seg :yeyeye :lol

Bortskjemten ;-)
Stemmer :) hun er 13 år og mye flinkere enn meg til sånt :thumleft

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

JohnnyTh skrev:

Bortskjemten ;-)

Veldig bra :thumleft Kan jeg låne a en tre dagers tid etter neste ferie :vs :P :p

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

det hadde hun sikket likt :)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
At jeg ikke har tenkt på det..... :-k Har en datter som opererer med 6 sifret antall treff på sine videoer på youtube..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Lanesplitting på Autostradaen :-)å Høres farlig ut, å jammen er det ulovlig også :-k
Kan det egentlig gjøres mere smertefritt en dette. :scratch
Jeg kan garrantere at ikke en eneste bilist skvatt under dette opptaket :P :p
Tror vi skal være mektig glad for at vi fortsatt kan gjøre dette lovlig her hjemme.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=u4Ri7nJbh_Y[/video]

Svar