Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Men betyr sansynligvis at jeg må si opp i bedriften jeg har jobbet for i ti år og trives veldig godt i :(
Ikke se deg tilbake; du skal ikke den veien.

[TaSK]
Og: Bytte av jobb betyr ikke brenning av broer. Er ofte mulig å komme tilbake til en bedrift :)
Selvsagt, så lenge man slutter på en ryddig måte så bør jo ikke det være noe problem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av simpson »

Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?
Jeg vet lite detaljer, så tror jeg skal vente med å nevne hvilket firma, men det er verftsindustri. Rigg og skip.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av Olav K »

Min erfaring, er at slutter man på en ryddig måte, og firmaet man jobber i er seriøst og "ordentlig", så kan man alltids komme tilbake (med mindre man er ubrukelig/upålitelig, men da hadde neppe det nye tilbudet dukket opp?:) Og om det firmaet man jobber i, ikke takler at en ansatt vil prøve nye ting, så er det neppe en god arb.giver. case closed:)

Jeg hadde meldt min interesse (selvfølgelig om resten av "heimen" hadde godtatt det) og prøvd den nye mulighten.

Stå på!! :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

Olav K skrev:Min erfaring, er at slutter man på en ryddig måte, og firmaet man jobber i er seriøst og "ordentlig", så kan man alltids komme tilbake (med mindre man er ubrukelig/upålitelig, men da hadde neppe det nye tilbudet dukket opp?:) Og om det firmaet man jobber i, ikke takler at en ansatt vil prøve nye ting, så er det neppe en god arb.giver. case closed:)

Jeg hadde meldt min interesse (selvfølgelig om resten av "heimen" hadde godtatt det) og prøvd den nye mulighten.

Stå på!! :thumleft
Blir spennende når jeg vet mer. Firmaet jeg jobber for nå er seriøst og orntlig, men vi har lite oppdrag og jeg har flere måneder hjemme med ventelønn. Så det spørs om det er nie å komme tilbake til om et år eller to. Men det å få seg jobb som isolatør med fagbrev tar bare et par timer idag. Så det er jeg ikke redd for. Hvis man melder seg ledig på NAV så ringer det før du er ute av NAVkontoret :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av Olav K »

Du jobber for Kaefer?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av Gielas »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?
Jeg vet lite detaljer, så tror jeg skal vente med å nevne hvilket firma, men det er verftsindustri. Rigg og skip.
Selskapet jeg jobber i, er tungt inne i verftsindustrien i sør-øst-Asia (bl.a. Sør-Korea). Kommer du overens med sandefjordinger går det nok bra... :-k

Har en kollega som har bodd der tre år, kan kontakte henne om du ønsker? :prf
Sist redigert av Gielas den 27 jan 2014, 08:03, redigert 1 gang totalt.
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

Olav K skrev:Du jobber for Kaefer?
Skulle trodd det men nei. Jobbet der for 12 år siden. Jeg jobber hos StS i Bergen. Er en fantastisk arbeidsgiver, men litt ustabilt marked for tiden
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av evo16v »

Jeg har jobbet mye i Sør-Korea. Hvis du skal til Geoje så er det vel enten Samsung eller DSME og jeg har ihvertfall trivdes godt på begge de verftene. Og verftene i seg selv er jo imponerende med tanke på størrelse og logistikk.
Fordelen med Sør-Korea er at det er lite kriminalitet og folk er jo stort sett hyggelig. I jobbsamenheng må du være litt obs på at de ofte bare sier ja, uten at de egntlig har skjønt noe av det du prøver å forklare, de har litt vanskelig for å innrømme at de ikke har forstått det du prøver å forklare :D Det har nok noe med kulturen, men det finner du jo raskt ut av :thumleft

Anbefaler at du kjører litt bil der før du hiver deg på MC, kjørekulturen er litt annerledes. I firmaet mitt har vi ikke lov til å kjøre MC i til og fra jobb i Korea pga. mange ulykker. På DSME har de kuttet ut moped og mc inne på verftet, det går bussruter istedenfor og det sier jo litt om størrelsen.
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

evo16v skrev:Jeg har jobbet mye i Sør-Korea. Hvis du skal til Geoje så er det vel enten Samsung eller DSME og jeg har ihvertfall trivdes godt på begge de verftene. Og verftene i seg selv er jo imponerende med tanke på størrelse og logistikk.
Fordelen med Sør-Korea er at det er lite kriminalitet og folk er jo stort sett hyggelig. I jobbsamenheng må du være litt obs på at de ofte bare sier ja, uten at de egntlig har skjønt noe av det du prøver å forklare, de har litt vanskelig for å innrømme at de ikke har forstått det du prøver å forklare :D Det har nok noe med kulturen, men det finner du jo raskt ut av :thumleft

Anbefaler at du kjører litt bil der før du hiver deg på MC, kjørekulturen er litt annerledes. I firmaet mitt har vi ikke lov til å kjøre MC i til og fra jobb i Korea pga. mange ulykker. På DSME har de kuttet ut moped og mc inne på verftet, det går bussruter istedenfor og det sier jo litt om størrelsen.
Høres bra ut. Sikkert lurt å kjøre litt bil først ja.
Dette at folk sier ja uten å aner hva de svarer på, må man ikke til Korea for å finne. Har hatt det problemet her i Norge og med Polske og andre øst-europeiske arbeidere.

Vi har jo anlegg her i Norge og med bussrute inn på området. Ormen lange på Aukra har en buss inne på området og en som går i skytteltrafikk mellom bo og verkstedsområdet og anlegget. På Mongstad er det 3 minibusser som kjører. Men sikkert enda større i Korea.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar