

Ok da blir det ikke wr. Det er bra å prøve før kjøp så jo flere jo bedre :-)Maijje skrev:Jeg er litt over 1.70 høy og veier ca. 55 kg, prøvde Apriliaen i går. Hvilket kjentes helt greit ut
Fin størrelse detMaijje skrev:Jeg er litt over 1.70 høy og veier ca. 55 kg, prøvde Apriliaen i går. Hvilket kjentes helt greit ut
Maijje skrev:Jeg skal kjøpe lett-mc nå snart ettersom jeg skal begynne å øvelseskjøre så fort snøen peller seg vekk, men jeg sliter litt med å velgeHar sett på litt forskjellig - yzf,ktm,wrx og rs4... Har vel forsåvidt landet litt på aprilia rs4 i gul! Skal ikke ha noe under 2013 modell og jeg har nok penger, så om noen hadde kommet med innspill og evt. erfaringer, ville jeg blitt veldig glad! To-takter er uaktuelt. Ønsker en sykkel som er god å kjøre, ser bra ut og holder lenge.
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden.Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere
![]()
![]()
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg.Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige
Tror du misforsto meg litt. Sa det jeg sa på bakgrunn av at jeg vet om flere som har skjært motoren på en YZF pga for lite olje. Dette skjer jo kun hvis man ikke bytter olje minst 1 gang pr. sesong. Du har ikke hatt dette problemet da jeg går ut ifra at du har hatt sykkelen din på atorisert merke verksted (du skriver at du kjøpte sykkelen ny) for første gangs service o.l.patrikskauen skrev:Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere
![]()
![]()
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg.Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden.
Okei, for du skjønner at når du skrev "de drikker litt olje" forsto jeg deg på deg som du mente/oppfattet det som man hele tiden måtte fylle på olje osv.Erik.H.M skrev:Tror du misforsto meg litt. Sa det jeg sa på bakgrunn av at jeg vet om flere som har skjært motoren på en YZF pga for lite olje. Dette skjer jo kun hvis man ikke bytter olje minst 1 gang pr. sesong. Du har ikke hatt dette problemet da jeg går ut ifra at du har hatt sykkelen din på atorisert merke verksted (du skriver at du kjøpte sykkelen ny) for første gangs service o.l.patrikskauen skrev:Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere
![]()
![]()
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg.Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden.
Som sagt, dette skjer kun med de som ikke bytter olje. Men det skader ikke å følge med jevnlig på oljenivået allikevel :-)
Det står meget tydelig i brukerveiledningen om oljeskiftintervallene! Og det står IKKE at oljen skal byttes hver sesong!Erik.H.M skrev:Tror du misforsto meg litt. Sa det jeg sa på bakgrunn av at jeg vet om flere som har skjært motoren på en YZF pga for lite olje. Dette skjer jo kun hvis man ikke bytter olje minst 1 gang pr. sesong. Du har ikke hatt dette problemet da jeg går ut ifra at du har hatt sykkelen din på atorisert merke verksted (du skriver at du kjøpte sykkelen ny) for første gangs service o.l.patrikskauen skrev:Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere
![]()
![]()
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg.Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden.
Som sagt, dette skjer kun med de som ikke bytter olje. Men det skader ikke å følge med jevnlig på oljenivået allikevel :-)
Jeg kjører selv YZF og har ikke hatt noe problem med oljen i det hele tatt. Jeg har fulgt med på olje nivået, fylt på en desiliter her og der - men foruten om det er blitt byttet olje på et autorisert verksted på servicene (1000km - 3000km - 6000km)kjellv skrev:Det står meget tydelig i brukerveiledningen om oljeskiftintervallene! Og det står IKKE at oljen skal byttes hver sesong!Erik.H.M skrev:Tror du misforsto meg litt. Sa det jeg sa på bakgrunn av at jeg vet om flere som har skjært motoren på en YZF pga for lite olje. Dette skjer jo kun hvis man ikke bytter olje minst 1 gang pr. sesong. Du har ikke hatt dette problemet da jeg går ut ifra at du har hatt sykkelen din på atorisert merke verksted (du skriver at du kjøpte sykkelen ny) for første gangs service o.l.patrikskauen skrev:Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere
![]()
![]()
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg.Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden.
Som sagt, dette skjer kun med de som ikke bytter olje. Men det skader ikke å følge med jevnlig på oljenivået allikevel :-)
På en YZF eller en WR (de har samme motor) skal oljen byttes etter første 1000 km, deretter ved 3000, 6000, 9000 osv. Filteret byttes ved 6000, 12000 osv. Oljen bør også byttes hver sesong på sykler som brukes lite (mindre enn 3000 km)
Det går kun 1 liter olje på disse motorene. Det er ikke mye, derfor er det også korte skiftintervall.
Det er ellers eiers ansvar å følge med på oljenivået. Gjør det til vane, det kan spare deg for store utgifter. Ikke bare på sykkelen, men alt annet med forbrenningsmotor. Det står faktisk også i brukerveiledningen!
Motorskjæring har skjedd på disse motorene ja, og som oftest fordi det var for lite olje eller for lenge siden den var byttet. Det er ikke motoren sin feil, men maskinisten som ikke har gjort jobben sin...
Yamaha YZF (årets modell) og Aprilia RS4 (125 ccm) er begge 4-taktere. Akkurat det trådstarter spør om, hun er interessert i 4-taktere, og ikke 2-taktere.Snikendeugle skrev:Alle totaktere drikker olje :) (Blant annet Aprilia RS 125)
Men alle nyere sykler har egen oljeblander og tank uansett, så trenger ikke styre med å helle ekstra totaktsolje i bensinen (med mindre det trimmes såppas at det blir et behov)