Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Jeg har fått tak i en godt nedstøvet Suzuki gsx750 som visstnok skal være en -83 modell. Planen er å bruke god tid på å få satt den tilbakeført til "fordums glans". Det er et billig prosjekt (-i anskaffelse), -har visstnok stått i ca. 10 år, og alle delene skal være der. Jeg har ikke hentet den hjem ennå, men etter helgen ser det lysere ut. (Må bare få unna et NM i Bergen først...).

Har ikke hastverk, men det hadde vært greit å få "kartlagt" hva jeg har å "jobbe med", manualer, hvem som kan ha deler, tips og råd som de erfarne her inne har "på lager", og ellers alt nyttig (og unyttig) omkring disse syklene. Når det gjelder modell mv. så vet jeg mer når papirer og rammenummeret er "på plass", men jeg satser på at dette kan være en god "start" på et godt prosjekt :redface
Sist redigert av norse900 den 09 mai 2014, 10:33, redigert 7 ganger totalt.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av gorbys »

Hei. Har selv vært å hentet meg en gsx1100es forrige helg. Det og en 83 modell. Ganske forsømt. Heldigvis er motorene bra på disse sykklene :-) har og satt isammen en Gs750.
Det finnes mykje bra brukte deler her til lands, bl.a elpack i Aurskog, krangnes motor i Trondheim. Et firma også på Notodden men det har eg ikkje erfaring med.
Trenger du kunnskap kommer du ikke utenom forumet på gsresources.com. Det er en bruker der som har en webside med uhorvelig mye info og manualer. Husker ikke siden men Google "members dsl extreme users bikecliff" så er det nok den første som dukker opp. Har den står i 10 år må du bytte ALLE bremseslanger, disse har bytteintervall på 2 år. Kjøp stålomspunne så slipper du å tenke på det noe mer. Sjekk ventilklaringer og ladesystem. Forgasserene må sikkert renses, o-ringsett får du på cycleorings.com, der får du alle du trenger, det gjør du ikke andre plasser.
Vet du om den starter og går?
Nye dekk trenger du nok og :-)
Lykke til

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

SUVERENT, Gorbys!!!
Dette forumet er bare helmaks!! :=D>

Jeg har ikke sjekket den spesielt godt ennå. Må som sagt "få unna" NM først, men regner med å få hentet den i hus i løpet av neste uke.

Slik den står nå, så er det ikke mulig å få sjekket om motoren er som den skal være, men den skal visstnok være i orden. Det eneste jeg vet er at det var en liten oljedam under motoren etter at den den hadde stått i en god stund, så jeg gjetter på at det må være en pakning eller fem som er morknet i filler... (Den ble ikke startet når den ble flyttet).
Time will show, -og ikke har jeg tenkt å forhaste meg med lure "quick-fix" løsninger heller.

Når det gjelder manualene så har jeg lett "over alt", men den siden jeg fant etter å ha googlet "bikecliff"-karen var bare ENORM!!
TUSEN, TUSEN TAKK!!!!! :thumleft :thumleft :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av superduper »

Ladesystemet er ikke noe å skryte av... Electrosports sitt ladesystem kan anbefales!

Utifra hva du beskriver så bør du kjøpe denne sykkelen veldig billig, for disse går ikke akkurat for en stor sum når dem er fine og i orden. :-)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Nei, men 4 lapper er da ikke allverdens heller... Hobby BØR vel koste litt (-når ungene er flydd ut av redet...) :prop:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av superduper »

4 lapper ja... I'd take it in a heartbeat :lol

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av gorbys »

Det er sikkert nok å ta tak i. Men de er kurante å skru på. GS'n sto i tolv år den før jeg overtok den for tre år siden. Bytta olje og batteri og fyrte på tredje forsøk ;-) null problem. Den fikk jeg gratis og la vel totalt ut rundt 7000 i deler, stort sett slitedeler. Gjorde alt arbeid selv og endte opp med en ganske strøken sykkel. Prosjekttråd finnes i bikers log her :-)
Lykke til med gsx'n din. :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Bikers logg... Akkurat!!! :thumleft
Har vært en god del innom på forumet her, men har ikke funnet noe slikt for gsx'en. Har fått med meg om de nyere syklene, men ikke fullt så mye om fiksing av gamle travere :redface Det er sikkert her inne det også... :-k

Jeg ser også glatt for meg at det blir endel deler å skifte ut, og det var vel helst det jeg tenkte på når det gjelder hobbyer og pengepungen... Blir alltids noe ekstra her og der, for ikke å snakke om tid :mk Heldigvis har jeg Yamaha'en i godt svev, så da blir det ikke "krise-mekking" (med det første, -tror jeg, -kanskje...) :-k :-k
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av gorbys »

Det er fint å ha god tid, da kan en bruke tid på å sammenligne priser, sjå litt til utlandet og ein kan fint vente på deler :-)
Men eg ser f.eks at krangnes er vel så billig på noe som ting på ebay så det er noen som har skjønt at vi ser andre plasser og :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

gorbys skrev:...Men eg ser f.eks at krangnes er vel så billig på noe som ting på ebay ...
Blir nok noen forespørsler rundt omkring her og der innenlands også. Må støtte "lokalt næringsliv" vettu :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av Kjellrf »

I 83 het sykkelen GSX750ES :)

Ladesystemet virker sånn at regulatoren ryker hver gang du kjører med dårlig batteri. Statoren ryker en gang iblant, normal levetid er/var 6-10 år. Det er varmen i motoren som ødelegger lakken mellom vindingene. Anbefales å kjøre med oljenivået på max, for bedre kjøling.

Motorene er generelt bra på disse, i motsetning til 80-81 modellen. Knirking i bakfjæringa er ikke uvanlig, lenkarmen bør smøres opp (Full-floater fjæring på den, dvs monodemper).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Jeg har fått med meg at -83 modellens navn var ES, men denne som jeg har snublet over har ikke kåpe, og har også "vanlig" rund lykt. Har funnet ut at det var noen av disse som ble produsert i -82, men får grave i detaljene når jeg har fått eksakt rammenummer og slikt i hus.

Ellers så er det utrolig hyggelig at dere gidder bidra!!! Alt blir så mye enklere når man får noen "knagger" å jobbe utfra :thumleft :thumleft :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av Kjellrf »

82 modellen blei aldri solgt ny i Norge, de solgte 81-modellen i 82.
Har sykkelen rund lykt originalt, og 2 støtdempere bak, er det en bruktimportert 82-modell. Mener den het GSX750E.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av FJZZR »

Lading på disse Suzukiene var generelt trøblete. Hadde selv en 750 es som spiste en regulator. fikk tak i en brukt, og den ga seg etterhvert den også. Disse fungerte på den måten at de ledet overskuddet til jord. Så overdimensjonert som en mc- generator er effetmessig, så ble regulatorene veldig varme. Es regulatoren var i utgangspunktet en smart konstruksjon, men plasseringen bak et sidedeksel gjorde at kjølinga ble litt snau.
Nødløsningen er enkel: Koble vekk ene fasen (gul ledning) og kjør videre. Batteriet blir riktignok ikke toppladet, men det fungerer brukbart.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av gorbys »

Det er en egen avhandling om ladesystemet på gs(x) på framsiden på gsresources.com, kalt "the stator papers".

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Har vært og besiktiget "Gamle" i løa i dag. Nåværende eier har ikke ennå klart å finne salgsmelding og vognkortet...
Jeg skrev opp E no og F no foran styret for å forsøke å sjekke vegvesenets sider, men har sikkert funnet feil nummer (trodde det var der rammenummeret stod)... Det ordner seg nok, vil jeg tro :[-o<
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av gorbys »

Salgsmelding kan du skrive ut fra vegvesenet sine sider og levere inn med et "skjema for tap av vognkort", også det finner du på vegvesenet sine sider :) Da får du omregistrert den.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Takk, Gorbys! Skal gi beskjed, så håper jeg det blir "vei i vellinga"!!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Nå har jeg fått oppgitt gammelt reg.nr og opplysninger fra Vegvesenet. Der står det at sykkelen er førstegangsreg. i Norge i juni 1980, og at det ikke har vært skilt på den siden 2005.
Er sugen på å få den "i hus", men vil først være sikker på at alle papirer osv. er i boks. :mk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Kjellrf skrev:I 83 het sykkelen GSX750ES :)

Motorene er generelt bra på disse, i motsetning til 80-81 modellen. Knirking i bakfjæringa er ikke uvanlig, lenkarmen bør smøres opp (Full-floater fjæring på den, dvs monodemper).
Kan se ut som om jeg risikerer litt "svarteper" hvis registeret til vegvesenet stemmer (og det gjør den vel), men det er kanskje verd litt svette likevel?? :scratch
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av ojda »

1980/81 modellen hadde en ganske karakteristisk utseende
lykt/instrumentpanel (den firkantede lykten).
Forøvrig den første tunge motorsykkelen jeg hadde :roll



https://www.google.com/search?q=suzuki+ ... B560%3B340" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av norse900 »

Denne har rund lykt, og er en av grunnene til at jeg fikk det til å stemme at det kunne være en -82 mod (registrert i -83), men den har vel muligens blitt "modifisert"??
Har også fått eierhistorikk på sykkelen, men i AUTOSYS var det ikke registreringer lengre tilbake enn til 1988, så jeg har forespurt vegvesenet om "resten" også.

Skal bli interessant å se hva som "dukker opp"
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83?

Legg inn av Kjellrf »

norse900 skrev:Denne har rund lykt, og er en av grunnene til at jeg fikk det til å stemme at det kunne være en -82 mod (registrert i -83), men den har vel muligens blitt "modifisert"??
Har også fått eierhistorikk på sykkelen, men i AUTOSYS var det ikke registreringer lengre tilbake enn til 1988, så jeg har forespurt vegvesenet om "resten" også.

Skal bli interessant å se hva som "dukker opp"
Tyder på at det var samme eier fra de startet med Autosys (i 82?) og fram til 88, hvis det er en norsk sykkel. Var endel som fikk knust fronten, og derfor satte på rund lykt fra en annen sykkel. De første GSX750'ene (80/81) er kjent for dårlige kamaksler (spesielt 80) og rådebank på 3'ern. På 80-modellen må du ha en liten skrutrekker for å skru bensinkrana over på reserve (pri).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8

Legg inn av norse900 »

I dag fikk jeg flyttet "gamle" fra løa og hjem i garasjen. Gleder meg til å ta til, men først må jeg spekulere ut en plan (dvs. få oversikt over hva som er hva, og hva som må gjøres). :mk Den krana som står på tanken er forresten ikke "skrujern"-typen, men det kan jo godt tenkes at tanken ikke er original heller. Jeg får prøve å finne ut av det utfra rammenummeret, tipper jeg. :skriver
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8

Legg inn av Kjellrf »

norse900 skrev:I dag fikk jeg flyttet "gamle" fra løa og hjem i garasjen. Gleder meg til å ta til, men først må jeg spekulere ut en plan (dvs. få oversikt over hva som er hva, og hva som må gjøres). :mk Den krana som står på tanken er forresten ikke "skrujern"-typen, men det kan jo godt tenkes at tanken ikke er original heller. Jeg får prøve å finne ut av det utfra rammenummeret, tipper jeg. :skriver
Post ett bilde eller 3, så kan vi se :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar