Er veldig på linje med hva Dr. Greve mener.
Og på ukjente steder er det jo ekstra viktig å følge med.
Biler med tilhengere bør man heller ikke stole på !
Mange av disse har el.feil etter litt uvøren bruk etter ikke for lang tid,
det vet mange av oss vil jeg tro.
Var selv borti en som blinket til høyre inn på en parkeringslomme,
da han egentlig skulle inn på en sidevei til venstre , Børsesjøsletta, Skien.
Jeg hadde litt flaks da.. Kjørte bil... og kjørte forbi..
Adferd og risikovurdering i trafikken!
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Siden det ikke er alltid jeg ligger konsekvent i fartsgrensa så hender at jeg får høre det men kjører da etter egen erfaring og sykkels egenskaper og håper alle andre gjør også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.Bjerknez skrev: Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
"Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?Bjerknez skrev: Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?
Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artigBjerknez skrev: Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jeg håper du klarte å lese dette som en mildt sagt overdrevet spøk?Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
Joda, det er en sannhet i det og du har allerede med dette svaret innbydd meg til en diskusjon om kjøreferdigheter og oppførsel i trafikken. Det kan jeg jo i utgangspunktet takke meg selv for siden jeg skrev dette i utgangspunktet, så derfor skal jeg heller ikke helle mer bensin på bålet ved å kommentere dette videre :)
"Bedrevitere" er ofte folk som heiser knyttneven i trafikken og mumler stygge ord til seg selv hver gang noen ikke overholder vikeplikten sin i trafikken, mens dem selv lenger bort "glemmer" og stanse for en fotgjenger."Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?
Denne tråden blir derfor veldig overfladisk. Vi gjør alle feil i ny og ne og jeg er så absolutt intet unntak. De aller fleste her inne er sikkert langt bedre MC førere enn det jeg er. Forskjellen er at jeg ikke synes det er spesielt motiverende og starte MCsesongen med alvors ord om hvordan man skal oppføre seg i trafikken fra andre som kanskje kunne trengt den samme peptalk'en.
Jeg synes det blir feil at vi skal møte opp litt anstrengt på et treff hvor man er nødt til å "rette seg opp i ryggen" når man møter andre MC'ere for å vise at man tar dette med atferd i trafikken alvorlig. Da er det bedre å møte med skuldrene senket og ha en mer hyggelig atmosfære. En anstrengt fører gjør flere feil enn en avlappet fører.Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artig
Jeg skjønner at denne tråden skal være velmenende, men jeg synes bare slike tråder blir slitsomme.
Å nei... jeg er ikke sur!

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Joda, men for meg ser det ut til at du innviterte først:)Bjerknez skrev:Jeg håper du klarte å lese dette som en mildt sagt overdrevet spøk?Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
Joda, det er en sannhet i det og du har allerede med dette svaret innbydd meg til en diskusjon om kjøreferdigheter og oppførsel i trafikken. Det kan jeg jo i utgangspunktet takke meg selv for siden jeg skrev dette i utgangspunktet, så derfor skal jeg heller ikke helle mer bensin på bålet ved å kommentere dette videre :)
Aha, motorsyklister altsåBjerknez skrev:"Bedrevitere" er ofte folk som heiser knyttneven i trafikken og mumler stygge ord til seg selv hver gang noen ikke overholder vikeplikten sin i trafikken, mens dem selv lenger bort "glemmer" og stanse for en fotgjenger."Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?

Dette behovet har jeg aldri føltBjerknez skrev: Denne tråden blir derfor veldig overfladisk. Vi gjør alle feil i ny og ne og jeg er så absolutt intet unntak. De aller fleste her inne er sikkert langt bedre MC førere enn det jeg er. Forskjellen er at jeg ikke synes det er spesielt motiverende og starte MCsesongen med alvors ord om hvordan man skal oppføre seg i trafikken fra andre som kanskje kunne trengt den samme peptalk'en.
Jeg synes det blir feil at vi skal møte opp litt anstrengt på et treff hvor man er nødt til å "rette seg opp i ryggen" når man møter andre MC'ere for å vise at man tar dette med atferd i trafikken alvorlig. Da er det bedre å møte med skuldrene senket og ha en mer hyggelig atmosfære. En anstrengt fører gjør flere feil enn en avlappet fører.Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artig
Det trodde jeg ikkeBjerknez skrev: Jeg skjønner at denne tråden skal være velmenende, men jeg synes bare slike tråder blir slitsomme.
Å nei... jeg er ikke sur!![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Som jeg også skrev :)Joda, men for meg ser det ut til at du innviterte først:)
Jeg er ikke krass mot noen, for jeg kjører alltid "aktpågivende" og "varsomt" og holder alltid en hastighet som gjør at jeg kanstoppe for enhver hindring. :-)åAha, motorsyklister altsåDet er vel ingen som er så krasse mot "vikepliktsforbrytere" som motorsyklister

Det underbygger bare min påstand om at:Dette behovet har jeg aldri følt
1. Du lærer ikke noe av det som blir sagt i en slik type tråd og trenger dermed ikke fåreta deg noe spesielt.
2. Du mener du selv faktisk er såpass flink at gode trafikkvaner og 100% aktpågivendekjøring til envær tid faller helt naturlig for dine føtter. (og dermed går inn under kategorien "bedreviter") :-)
:-)
Det er en god start :)Det trodde jeg ikke
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
At jeg ikke føler behov for "å "rette meg opp i ryggen" når jeg møter andre MC'ere for å vise at jeg tar dette med atferd i trafikken alvorlig" skulle underbygge dine påstander, ser jeg ikke helt.Bjerknez skrev:Som jeg også skrev :)Joda, men for meg ser det ut til at du innviterte først:)
Jeg er ikke krass mot noen, for jeg kjører alltid "aktpågivende" og "varsomt" og holder alltid en hastighet som gjør at jeg kanstoppe for enhver hindring. :-)åAha, motorsyklister altsåDet er vel ingen som er så krasse mot "vikepliktsforbrytere" som motorsyklister
![]()
Det underbygger bare min påstand om at:Dette behovet har jeg aldri følt
1. Du lærer ikke noe av det som blir sagt i en slik type tråd og trenger dermed ikke fåreta deg noe spesielt.
2. Du mener du selv faktisk er såpass flink at gode trafikkvaner og 100% aktpågivendekjøring til envær tid faller helt naturlig for dine føtter. (og dermed går inn under kategorien "bedreviter") :-)
:-)
Det er en god start :)Det trodde jeg ikke
Man kan lære noe, å få gode råd nesten overalt ... gode uvaner har nok jeg også ...
men samtidig har jeg meget lave skuldre. Jeg føler ikke at min adferd i trafikken er sånn at jeg til enhver tid går rundt med høye skuldre, og forberedt på å forsvare den.
Hvis man føler et slikt behov, og man blir utsatt for den type behandling du beskrev tidligere, så tror jeg kanskje man med fordel kunne justert kjørestilen en smule ... om så bare for å senke blodtrykket litt. Både eget og andres.
Å komme med påstander og konklusjoner om at "sånn er du, og dette mener du" er vel noe som ofte gjøres av bedrevitere ...