Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Spørsmålet er jo igrunn mere hva man selv trives med. Stefaren min kjører HD med en svær masse cubikk tommers motor på rundt 140-150hk. Typ 2 liter ish. Mamma kjører HD med 1,7ish liter med 99hk målt på bakhjulet. Begge motorene med masse NM. Selv kjører jeg Kawa ZX9R, og vi er alle enige om at det føles ut som om Ninja'en går langt bedre enn HD'en til stefar min, selv om det i realiteten egenlig ikke er nødvendigvis riktig. Det går mere på effekt register, sittestilling osv.
Men så kan vi jo ta det vidre til sjåføren da. Tipper det at hvis vi gir en som virkelig kan kjøre sykkel (en av gutta som er med på TT Isle of Man for eksempel) en liten 250 something. Så er det samme faen hva vi dødlige hadde kjørt. Vi hadde ikke hatt en nubbsjanse til å holde følge med den "proffe" sjåføren alikevel. (gitt at det ikke bare er snakk om rett frem selvsagt)
Men så kan vi jo ta det vidre til sjåføren da. Tipper det at hvis vi gir en som virkelig kan kjøre sykkel (en av gutta som er med på TT Isle of Man for eksempel) en liten 250 something. Så er det samme faen hva vi dødlige hadde kjørt. Vi hadde ikke hatt en nubbsjanse til å holde følge med den "proffe" sjåføren alikevel. (gitt at det ikke bare er snakk om rett frem selvsagt)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Jeg tror ønske om hk/ kubikk forandrer seg med tiden og fra en type sykkel til en annen så er bare å ha det moro på veien til å finne det som passer best 

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
... den beste sykkelen? Kubikkdiskusjon
800 er kort og godt, for lite! Må gire gire gire, og selv da kviner den bare litt mer, noe mer skjer jo ikke!DrGreve fra denne tråden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=200356#p200356 skrev:Jeg har (heldigvis) ikke lansert, eller argumentert for at VFR1200 er verdens beste sykkel. Jeg har kun sittet på en, langt mindre prøvd den :)ZZR-Erling skrev:Ja, enig. Skjønner ikke at de gadd bruke så mye resurser på å få frem den.
Men VFR800 derimot, kan jeg uten blygsel si at så langt i denne debatten, er det beste alternativet.
Fra lanseringen av VFR750 i 1986 til i dag har ingen andre sykler kommet opp i nærheten. Den er, etter min mening den sykkelen, som har vist sin overlegenhet på bruksområder, holdbarhet og kjøreegenskaper, både på bane og vei, sportslig som touring, med og uten passasjer.
VG-motor lanserte den også som beste bruktkjøp nettopp på grunn av holdbarheten pluss at hvis man kjøper den brukt, så taper man ikke skjorta ved videresalg etter et år eller to.
Motoren er dravillig med en jevn momentkurve på tross av bare 110hk. (bensinforbruk).
Forsikringen er billig sammenlignet med mange andre sykler/modeller.
Kom opp med et annet alternativ som blander alle disse fortrinnene, så skal jeg vurdere å skifte mening, selv om jeg tviler
PS, verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut ifra hvilken som har fetest lyd eller hvor raskt man får den opp på bakhjulet? :)
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg går nesten i fella deres her, men jeg klarer å holde meg 
Sent from my C6903 using Tapatalk

Sent from my C6903 using Tapatalk
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det må være et Triumph problem.. Det føltes ikke sånn på V-Strom'en. Og den var bare 650ZZR-Erling skrev: 800 er kort og godt, for lite! Må gire gire gire, og selv da kviner den bare litt mer, noe mer skjer jo ikke!


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hva er den beste sykkelen?
Man BLIR bortskjemt med kubikk, ja.
Har gått gradene med kubikk på asfaltsyklene jeg har hatt, og kommer nok aldri til å gå tilbake til noe særlig mindre enn 900ccm. Men skal man kjøre litt grus er kriteriene litt anderledes. Da kan det være en fordel med litt mindre kubikk (og lavere vekt, som ofte henger sammen..) :-)

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hva er den beste sykkelen?
De syklene jeg har hatt har blitt større og større. Den første 500, så 750, 1100, 1000 og nå 1150. Det spørs vel hva slags kjøring vi driver med. Det jeg ble lei av på 750'n var det høye turtallet. Og det jeg liker på 1150 er jo seigdraget fra bunnen og et behagelig turtall, aksellerasjon fra 0-100 er heller ikke vondt, eller ved en sikker forbikjøring :). Men nå kjører ikke jeg med kneet i asfalten heller da...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Tok og skilte ut de siste postene i "Hva er den beste sykkelen?"-tråden siden de passer bedre inn i en annen artig tråd her inne, nemlig denne med "Hvor mye kubikk eller effekt er for lite?"...
Postene er altså ikke blitt borte, men flyttet.
Sånn at dere er klar over det...


Postene er altså ikke blitt borte, men flyttet.
Sånn at dere er klar over det...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det var en som sa lenger opp her at mende jubikk og krefter etc. forandrer seg med tiden og det tror jeg er helt riktig.
Selv så er jeg såpass fersk at jeg bare har øvekjørt så langt og selv om lappen er like rundt hjørnet, så har jeg da vertfall gjort meg opp noen formeninger.
Jeg har selv en 1300cc cruiser (Yamaha XVS 1300) og i en cruiser så mener jeg "mye" kubikk er viktig med tanke på karrakteren til sykkelen. Skulle jeg hatt en sykkel av en merraskere og lettere karrakter så kunne jeg klart meg med langt mindre. Jeg har kjørt en Honda CB600 Hornet og en slik sykkel hadde vert midt i blinken for meg som "gatesykkel". I en slik type sykkel så ønsker man turtall og en litt mer aggresiv stilling.
Når det gjelder utseendet og sittekomfort i den klassen så er min mening etter mye prøvesitting en Triumph Street Triple en sykkel jeg garantert kommer til å kjøpt hvis jeg skulle hat en sykkel i den sjangeren. Rett og slett en gatesykkel jeg digger enormt!
Men jeg er ikke 20 år lenger og fersk i trafikken, så ekstrem fart er ikke det som opptar meg mest, selv om jeg skal inrømme at jeg liker at det går unna opp til en viss hastighet.
Det eneste jeg er ganske sikker på er at dere aldri noensinne får oppleve at jeg eier en såkalt Racing sykkel ala Yamaha R6/CBR 600RR/Hayabusa etc. har prøvesittet alle disse og min mening er at disse syklene er bygget for underærnerte pygmeer som har god kjennskap til eller jobber selv i et forsikringsselskap. (Les dette med humor, da det ikke var så alvorlig ment) :)
Så i en såkalt "cruiser" synes jeg kubikk er viktig og dermed også bunndrag. I en streetsykkel kunne jeg klart meg lenge med en 600cc. Har også kjørt Hornet 600cc med kjørelæreren bakpå og hun var bare glad for at jeg dro på litt inni mellom. For å si det sån så gikk det mer enn fort nok selv med noen bakpå og jeg utnyttet heller ikke motorsykkelens fulle potensiale.
Er man oppvokst med sykkel og har "jobbet" seg opp gjennom kubikk klassene og kanskje også på bane så vil kanskje en "vanlig" 600cc virke som å kjøre rundt i en Fiat Doblo i forhold, men poenget er at jeg tror at de aller fleste vil ferske MC'ere vil se seg svært fornøyd med en "vanlig" 600cc. Jeg har vertfall ingen skrupler med å kjøpe en 600cc. men IKKE i en cruiser! :)
Selv så er jeg såpass fersk at jeg bare har øvekjørt så langt og selv om lappen er like rundt hjørnet, så har jeg da vertfall gjort meg opp noen formeninger.
Jeg har selv en 1300cc cruiser (Yamaha XVS 1300) og i en cruiser så mener jeg "mye" kubikk er viktig med tanke på karrakteren til sykkelen. Skulle jeg hatt en sykkel av en merraskere og lettere karrakter så kunne jeg klart meg med langt mindre. Jeg har kjørt en Honda CB600 Hornet og en slik sykkel hadde vert midt i blinken for meg som "gatesykkel". I en slik type sykkel så ønsker man turtall og en litt mer aggresiv stilling.
Når det gjelder utseendet og sittekomfort i den klassen så er min mening etter mye prøvesitting en Triumph Street Triple en sykkel jeg garantert kommer til å kjøpt hvis jeg skulle hat en sykkel i den sjangeren. Rett og slett en gatesykkel jeg digger enormt!
Men jeg er ikke 20 år lenger og fersk i trafikken, så ekstrem fart er ikke det som opptar meg mest, selv om jeg skal inrømme at jeg liker at det går unna opp til en viss hastighet.
Det eneste jeg er ganske sikker på er at dere aldri noensinne får oppleve at jeg eier en såkalt Racing sykkel ala Yamaha R6/CBR 600RR/Hayabusa etc. har prøvesittet alle disse og min mening er at disse syklene er bygget for underærnerte pygmeer som har god kjennskap til eller jobber selv i et forsikringsselskap. (Les dette med humor, da det ikke var så alvorlig ment) :)
Så i en såkalt "cruiser" synes jeg kubikk er viktig og dermed også bunndrag. I en streetsykkel kunne jeg klart meg lenge med en 600cc. Har også kjørt Hornet 600cc med kjørelæreren bakpå og hun var bare glad for at jeg dro på litt inni mellom. For å si det sån så gikk det mer enn fort nok selv med noen bakpå og jeg utnyttet heller ikke motorsykkelens fulle potensiale.
Er man oppvokst med sykkel og har "jobbet" seg opp gjennom kubikk klassene og kanskje også på bane så vil kanskje en "vanlig" 600cc virke som å kjøre rundt i en Fiat Doblo i forhold, men poenget er at jeg tror at de aller fleste vil ferske MC'ere vil se seg svært fornøyd med en "vanlig" 600cc. Jeg har vertfall ingen skrupler med å kjøpe en 600cc. men IKKE i en cruiser! :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king"Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Her er det vel erfaring og ikke minst lengden på sykkelen som teller.biker7 skrev:Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king"Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Joda, det er jo klart, men at en splitter ny CBR RR regelrett blir "rævkjørt" fra 0-100 med enfalleferdig eldgammel chopper med en gammel (men erfaren) mann er veldig merkverdig.KydeX skrev:Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Man leser jo at disse super sportssyklene gjør 0-100 på rundt 3sek. og at denne chopperen klarer det LANGT raskere fortellermeg at det er noen ugler i mosen her muligens?
Nå er jo jeg like erfaren selv som en nyfødt baby når dte gjelder MC kjøring, men jeg kan med en gang skrive under på at jeg aldri har fått min splitter nye Yamaha V-Star 1300 fra 0-100 på under 4sek. på mine høyst uofisielle målinger. Det vil si at denne gamle chopperen hadde parkert meg og at jeg kaaaanskje hadde hatt en sjans mot denne CBR'en med samme sjaføren på. Altså med tanke på det jeg ser på videoen.
Jeg er så klart overbevist at 95% av de som satt seg på enCBR RR hadde kjørtfra meg med ganske god margin.
Konklusjonen her tror jeg er nok kanskje at føreren av denne CBR'en var en forferdelig MC fører. Ja faktisk så ille som man kan få blitt. Eller..?