Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Kanskje bryteren har begynt å virke siden sykkelen ikke starter når den står i gir og starter i fri. Har jeg forstått det riktig? Får håpe den klikkelyden som du hørte når du tok opp støtta som antakelig ikke skal være der ikke er en knitrelyd som når en kortslutter noe?
Hva står det i boka på den om hvordan støttebryteren skal virke?
Hva står det i boka på den om hvordan støttebryteren skal virke?
Sist redigert av Kawagutten den 30 okt 2013, 00:31, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Helt sikker på at det var en klikkelyd og ingen knitrelyd. Tenningen sto ikke på da vi sjekket denne.
Bryteren har virket hele tiden, jeg har ikke fått startet sykkelen når støtta er nede og sykkelen i gir, kun i fri.
Problemet nå er at den heller ikke vil starte når støtte er tatt opp og sykkelen står i gir, starter kun i fri.
Hadde det vært et problem med bryteren til støtta så ville vel motoren stoppet når jeg satt den i gir også, det gjør den ikke.
Bryteren har virket hele tiden, jeg har ikke fått startet sykkelen når støtta er nede og sykkelen i gir, kun i fri.
Problemet nå er at den heller ikke vil starte når støtte er tatt opp og sykkelen står i gir, starter kun i fri.
Hadde det vært et problem med bryteren til støtta så ville vel motoren stoppet når jeg satt den i gir også, det gjør den ikke.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Tror du får få en med litt kunnskap til å komme å se for er jo vanskelig å sitte her å gjette da det kan være flere forskjellige ting.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ja jeg får nok spørre noen kyndige om jeg ikke får fikset det selv, eller ved hjelp av min svigersønn
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Tror ikke det spiller noen stor rolle - det er uansett fiklete å måtte sette sykkelen i fri om du kveler den i et kryss o.l.Carpa skrev: Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det.....
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
poulet_cavalier skrev:Tror ikke det spiller noen stor rolle - det er uansett fiklete å måtte sette sykkelen i fri om du kveler den i et kryss o.l.Carpa skrev: Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det.....
Når motoren er kald bør du kanskje la den gå litt før du kjører, og da er det upraktisk å måtte sitte med clutchen inne. Min kan forresten ikke startes i gir når støtten er nede, så jeg starter alltid i fri. Men det er selvsagt litt dumt om sykkelen ikke kan startes uten fikling med giret om du står i et kryss og svetter.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Slik jeg oppfatter problembeskrivelsen er det gode muligheter for at du har resonert riktig når du mistenker clutch-bryteren. Men jeg forstår tråden det ble linket til som at bryteren kobler sammen/fullfører kretsen når clutch er trykket inn. Hvis dette stemmer vil du ha samme problem som nå, dersom du kobler av bryteren/napper ut ledingene.Carpa skrev:Jeg har ikke fått sett noe mer på dette enda, men hmmm jeg kan jo nappe ut pluggen og se om den da vil starte i gir. Slik jeg forstår det så skal den da kunne startes.
Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det.....
Uansett, hvis kontakten eller ledingene til clutch-bryter er lett å komme til, og koble av fra selve bryteren, kan du enkelt finne ut av dette på egen hånd. Det er kun to muligheter; enten skal den starte når de to ledingene er fra hverandre (som de blir bare ved å koble fra), eller så skal den starte når de er koblet sammen. En utrettet binders går fint å bruke for å koble de to ledningene sammen. En binders-ende i hver kontakt, så strømmen går fra den ene ledingen gjennom bindersen til den andre ledingen.
Dette er forresten lav spenning, så helt ufarlig å ta på ledninger eller bindersen, men unngå at ledningsender/binders kommer i direkte kontakt med metall på sykkelen, så kan ingen skade skje. Dog er det viktig at du ikke glemmer at du med ledningene av, eller binders istedenfor bryter vil kunne starte sykkelen i gir, selv om clutchen ikke er inne, så ha den på midtstøtta, eller sørg for at clutchen faktisk er inne når du prøver... (Eventuelt få hjelp til å holde, hvis det er vanskelig å holde binders, clutch, og start-knapp på en gang).
Med dette vil du både få svar på om det er clutch-bryteren som er problemet, og hvorvidt den fungerer eller ikke. :-)
Vedrørende å starte i gir, så er det vel ikke noe veldig "rett" eller "galt" og store konsekvenser av det ene eller andre. Men selv tar jeg kald-start i fri fordi det gir minst motstand for startmotor/batteri. Det varierer nok en del fra sykkel til sykkel, men med "våt-clutch" er det ofte litt friksjon i clutchen når oljen er kald og tykk, som kan gjøre jobben til startmotoren tyngre. Med varm motor gjør jeg det som er mest praktisk der og da, og starter ofte i gir siden jeg vanligvis parkerer i gir. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette, men nevner det bare siden du spurte. (Har du forresten bil med manuell gir, bør den startes med clutch inne, selv om den står i fri, spesielt nå når temperaturen etterhvert "tvinger" de fleste av oss over i bil)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Kan det forårsake litt rykk i sykkelen ved start da? Det har jeg nemlig merket meg noen ganger, og det er vel kanskje når den er kald daPCP skrev:Slik jeg oppfatter problembeskrivelsen er det gode muligheter for at du har resonert riktig når du mistenker clutch-bryteren. Men jeg forstår tråden det ble linket til som at bryteren kobler sammen/fullfører kretsen når clutch er trykket inn. Hvis dette stemmer vil du ha samme problem som nå, dersom du kobler av bryteren/napper ut ledingene.Carpa skrev:Jeg har ikke fått sett noe mer på dette enda, men hmmm jeg kan jo nappe ut pluggen og se om den da vil starte i gir. Slik jeg forstår det så skal den da kunne startes.
Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det.....
Uansett, hvis kontakten eller ledingene til clutch-bryter er lett å komme til, og koble av fra selve bryteren, kan du enkelt finne ut av dette på egen hånd. Det er kun to muligheter; enten skal den starte når de to ledingene er fra hverandre (som de blir bare ved å koble fra), eller så skal den starte når de er koblet sammen. En utrettet binders går fint å bruke for å koble de to ledningene sammen. En binders-ende i hver kontakt, så strømmen går fra den ene ledingen gjennom bindersen til den andre ledingen.
Dette er forresten lav spenning, så helt ufarlig å ta på ledninger eller bindersen, men unngå at ledningsender/binders kommer i direkte kontakt med metall på sykkelen, så kan ingen skade skje. Dog er det viktig at du ikke glemmer at du med ledningene av, eller binders istedenfor bryter vil kunne starte sykkelen i gir, selv om clutchen ikke er inne, så ha den på midtstøtta, eller sørg for at clutchen faktisk er inne når du prøver... (Eventuelt få hjelp til å holde, hvis det er vanskelig å holde binders, clutch, og start-knapp på en gang).
Med dette vil du både få svar på om det er clutch-bryteren som er problemet, og hvorvidt den fungerer eller ikke. :-)
Vedrørende å starte i gir, så er det vel ikke noe veldig "rett" eller "galt" og store konsekvenser av det ene eller andre. Men selv tar jeg kald-start i fri fordi det gir minst motstand for startmotor/batteri. Det varierer nok en del fra sykkel til sykkel, men med "våt-clutch" er det ofte litt friksjon i clutchen når oljen er kald og tykk, som kan gjøre jobben til startmotoren tyngre. Med varm motor gjør jeg det som er mest praktisk der og da, og starter ofte i gir siden jeg vanligvis parkerer i gir. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette, men nevner det bare siden du spurte. (Har du forresten bil med manuell gir, bør den startes med clutch inne, selv om den står i fri, spesielt nå når temperaturen etterhvert "tvinger" de fleste av oss over i bil)

Tror nesten jeg må ha litt hjelp til den bindersfeilsøkingen... Er ikke så glad i elektriske ting...
Det er lett å nappe ut koblingen på clutchbryteren.
Tusen takk for tips

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ja friksjonen i clutch kan føre til at sykkelen rykker, eller prøver å dra litt fremover idet du starter i gir, med clutch inne. Og det kan også rykke og/eller smelle litt mer enn ved varm motor første gang man setter den i gir, hvis man har startet i fri.Carpa skrev: Kan det forårsake litt rykk i sykkelen ved start da? Det har jeg nemlig merket meg noen ganger, og det er vel kanskje når den er kald da![]()
Veldig overdrevet blir det litt som å starte, eller sette den i gir, med clutchen hallveis ute. Clutchen frikobler ikke motor og drivverk/bakhjul 100%. Har sykkelen stått lenge kan det tildels være ganske mye friksjon, akkurat rett før det løsner.
Nevnte det ikke sist, siden jeg syntes innlegget allerede var litt langt, men jeg starter som sagt kald motor i fri. Men før det tar jeg alltid sykkelen av midtstøtta mens den står i gir med clutch inne, eller rugger den frem og tilbake en gang med clutch inne, og sykkel i gir. Dette for å "rive løs" clutchen, så det rykker og smeller litt mindre når det så setter den i gir etter oppstart. Spesielt hvis den har stått en stund, kan jeg kjenne ganske mye motstand akkurat idet jeg begynner å trille.
Dette er jo altså ikke noe man MÅ gjøre, og jeg får det vel til å høres ut som en lang omstendelig prosess, siden jeg forsøker å begrunne litt samtidig. Det er ikke verre enn at jeg dytter sykkelen av midtstøtta i gir og med clutch inne, setter den i fri og starter.
Uansett, lykke til med feilsøkingen, du får finne noen til å holde bindersen for deg!

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Ahaa, takk for den oppklaringen. Dette har jeg lurt på flere ganger, altså både hvorfor det noen ganger smeller når jeg setter den i gir og hvorfor det rykker når jeg starter den i gir 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Jammen det var jo fint!
For meg er det "å løsne clutchen" bare en gammel innbakt vane som går like automatisk som å ta av skivelåsen (måtte jeg aldri glemme det
).
Jeg vil som nevnt ikke påstå det er spesielt viktig om du starter på den ene eller andre måten, sånn til hverdags, men det kan i alle fall være en god ide å sjekke at sykkelen triller greit i gir (med clutch inne) før vår-oppstart.

For meg er det "å løsne clutchen" bare en gammel innbakt vane som går like automatisk som å ta av skivelåsen (måtte jeg aldri glemme det


Jeg vil som nevnt ikke påstå det er spesielt viktig om du starter på den ene eller andre måten, sånn til hverdags, men det kan i alle fall være en god ide å sjekke at sykkelen triller greit i gir (med clutch inne) før vår-oppstart.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
I dag er det nøyaktig 98 dager til jeg skal hente ut min sorte perle. Påske og barnefri, da må det bare bli en snøfri en :[-o<
Jepp, kjenner PMS'en river i kroppen i dag
Jepp, kjenner PMS'en river i kroppen i dag

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!
Seniorgubben i MCbransjen herover,Per Almestrand på MChuset Nydal anbefalte meg å sette sykkelen i gir før jeg startet den,rykk og smell elimineres da....Carpa skrev:Ahaa, takk for den oppklaringen. Dette har jeg lurt på flere ganger, altså både hvorfor det noen ganger smeller når jeg setter den i gir og hvorfor det rykker når jeg starter den i gir

Men fysst lut je måkå bort ein meter med snø...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....
Tusen takk Boblehue, det var artig å se
Er vel fra sensommeren/høsten 2012 dette da, ser jeg har din hjelm på meg nemlig. Vet du datoen?

Er vel fra sensommeren/høsten 2012 dette da, ser jeg har din hjelm på meg nemlig. Vet du datoen?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....
Nei, dato har jeg ikke. Kom over snutten ved opprydding på harddisken.
Har ett til, men det er nesten 2 gig stort, kan se om jeg får gjort noe med det i løpet av helgen eller uka.
:-)
Hva syntes du om musikken på klippet foresten?? :-D
Har ett til, men det er nesten 2 gig stort, kan se om jeg får gjort noe med det i løpet av helgen eller uka.
:-)
Hva syntes du om musikken på klippet foresten?? :-D
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....
Haha, ja musikken glemte jeg å kommentere. Fikk en telefon med tilbud om jobb mens jeg så på opptaket så jeg ble litt satt utboblehue skrev:Nei, dato har jeg ikke. Kom over snutten ved opprydding på harddisken.
Har ett til, men det er nesten 2 gig stort, kan se om jeg får gjort noe med det i løpet av helgen eller uka.
:-)
Hva syntes du om musikken på klippet foresten?? :-D

Countrymusikk blir aldri feil vet du

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Godt start på helgen for i dag kom det et skriftlig tilbud om jobb til meg, en jobb jeg har lagt sjela mi i å prøve å få.
Mange av dere vet jo hvilken prosess jeg var igjennom for snart et år siden i forbindelse med nedbemanning i bedriften jeg jobbet for. En sluttavtale med mulighet til å sette seg på skolebenken har nå endelig gitt avkastning

Nå skal jeg bli prosjektleder hos Sykehuspartner, og jeg gleder meg virkelig til å få jobbe for en slik bedrift som dette


GOD HELG!!!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....
Gratulerer!! :-)Carpa skrev:![]()
Godt start på helgen for i dag kom det et skriftlig tilbud om jobb til meg, en jobb jeg har lagt sjela mi i å prøve å få.
Mange av dere vet jo hvilken prosess jeg var igjennom for snart et år siden i forbindelse med nedbemanning i bedriften jeg jobbet for. En sluttavtale med mulighet til å sette seg på skolebenken har nå endelig gitt avkastning![]()
Nå skal jeg bli prosjektleder hos Sykehuspartner, og jeg gleder meg virkelig til å få jobbe for en slik bedrift som dette![]()
![]()
GOD HELG!!!
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Carpas Blogg - Happy happy
Grattis med ny jobb Carpa.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Carpas Blogg - Happy happy
Gratulerer med ny jobb :-) og da ble det ny sx også?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Happy happy
Tusen takk folkens, smiler fra øre til øre jeg nå
Elolz, lykke til med jobbintervjuet ditt. Still godt forberedt og fremoverlent, ta med stillingsannonsen, søknaden, attester, CV og alt som kan være av interesse for dem.
Kunne i grunn skrevet en liten avhandling om jobbintervjuer nå etter å ha vært på 8-9 stykker de siste månedene + et 4 ukers coachingkurs

Elolz, lykke til med jobbintervjuet ditt. Still godt forberedt og fremoverlent, ta med stillingsannonsen, søknaden, attester, CV og alt som kan være av interesse for dem.
Kunne i grunn skrevet en liten avhandling om jobbintervjuer nå etter å ha vært på 8-9 stykker de siste månedene + et 4 ukers coachingkurs

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Happy happy
Hehe, tror jeg i første omgang må satse på en liten lottogevinst for at det skal bli aktuelt akkurat nå. Men om et par år kanskje, når 2011 modellen er litt rimeligere enn det den er nåKawagutten skrev:Gratulerer med ny jobb :-) og da ble det ny sx også?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Happy happy
Først og fremst, ikke prat om lønn på et 1. gangs intervju. Om de spør så svarer du, men ikke spør selv. Jeg ble spurt og svarte da hvor mye jeg hadde i min forrige stilling, og at dette lå innenfor min komfortsone...Elolz skrev:Takk for det :) Det var en åpen søknad, sendte den sammen med attest og CV en kveld tidligere denne uken, ble oppringt om morgenen dagen etter og de ville ha meg innom. Da trenger jeg vel ikke å ha med meg CV og attest selv? Noen tips til forberedelse? Det jeg synes er spesielt vanskelig er å ta opp lønn og evt presse denne opp :-)å Har vært på 3 jobbintervjuer tidligere i livet, fått jobbtilbud på alle, men jeg har ikke greid å få opp lønnen. Så tips til det og evt andre forberedelser mottas med stor takkCarpa skrev:Tusen takk folkens, smiler fra øre til øre jeg nå![]()
Elolz, lykke til med jobbintervjuet ditt. Still godt forberedt og fremoverlent, ta med stillingsannonsen, søknaden, attester, CV og alt som kan være av interesse for dem.
Kunne i grunn skrevet en liten avhandling om jobbintervjuer nå etter å ha vært på 8-9 stykker de siste månedene + et 4 ukers coachingkurs
Lønn er mer et tema som hører hjemme i et 2. gangs intervju, eller når tilbud foreligger. Da kan du se om du klarer å presse lønna opp om du ikke er fornøyd, for da har de kommet så langt i prosessen at de faktisk ønsker deg!
Er vel strengt tatt ikke så mange dokumenter å ta med når du allerede har sendt de som er aktuelle. Jeg tok alltid med CV uansett, spesielt om den CV versjonen de hadde fått var via web form, de er så dårlige.
Jeg brukte CV'n når jeg skulle introdusere meg selv, for å huske å få med meg all kompetansen min.
Førsteinntrykk er viktig. Fast håndtrykk og et smilende hei gir et veldig positivt inntrykk av deg som person. Ren i klærne og nypussa tenner selvfølgelig

Du blir garantert bedt om å fortelle om deg selv og dette bør du forberede deg på. Øv for deg selv og tenk over hva som er viktig å få frem i akkurat den jobben du søker her. Begynn å fortelle kort(relevant) om deg som privatperson, fortsett med å fortelle om dine arbeidserfaringer og kompetanse, utdannelse, kurs etc Alt som er relevant for denne jobben.
Når spørsmålene kommer så ikke stress med å svare, ta deg tid til å tenke over de (men ikke så det virker som om du er i ferd med å sovne da) De fleste av oss stresser og prater litt fort i slike situasjoner, pust dypt og slapp av.
Sitt oppreist, gjerne fremoverlent og engasjert, ikke "laidback".
Sett deg godt inn i firmaets visjoner og kjerneverdier, og selvfølgelig hva de driver med. Et vanlig spørsmål er hvorfor du vil jobbe for akkurat dem, og om de ser at du har tatt deg bryet med å lære om dem så scorer du et par poeng på det.
I tillegg til å vurdere om du har rett kompetanse for dem (noe du allerede har bevist ved å bli innkalt til intervju) så ser de etter hvem du er som person, om du vil passe inn i bedriften og hvordan kjemien er. Dette er faktisk ganske ofte en avgjørende faktor.
Det var litt fra toppen av hodet mitt :-)
Må legge til et par ting til forresten
Ikke prat negativt om arbeidsgiveren din, eller tidligere arbeidsgivere. En regel uten unntak!!
De kommer nok til å spørre deg hvorfor du ønsker å bytte jobb, tenk over hva du vil svare på dette.
Et annet ganske vanlig spørsmål å få er å fortelle om dine gode og negative sider.
De er ikke ute etter å ta deg på noe, men heller se om du kjenner deg selv godt... Dette synes jeg var det vanskeligste spørsmålet å svare på, her skal man selge seg selv og så skal man fortelle noe negativt om produktet... Men som sagt, de ønsker bare å se om du har selvinnsikt og er klar over dine gode og dårlige sider.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)