Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

Hei

Ser at jeg nå må bytte bremseskivene på min Kawasaki ZZ-R600.
Må innrømme at jeg ikke har så peiling på MC-mekking, men noe klarer jeg.

Har derfor noen spørsmål:

1. Er det vanskelig? (har byttet bremseklosser maaange ganger, og det er lett)

2. Har sett litt rundt på nett etter bremseskiver og finner mye rart bl.a. på ebay.
Er det noe spesielt jeg bør se etter der eller noe jeg bør holde meg unna? (tenkter på materiale osv.)

3. Flytende bremseskive??? Hva er det? Var innen en norsk nettbutikk som solgte flytende bremseskiver til ZZ-R600.
Er det samme om jeg bruker flytende eller faste? Har det noen påvirkning på annet som jeg må tenkte på?


Takknemlig for alle svar jeg kan få.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av DrGreve »

TBJ skrev:Hei

Ser at jeg nå må bytte bremseskivene på min Kawasaki ZZ-R600.
Må innrømme at jeg ikke har så peiling på MC-mekking, men noe klarer jeg.

Har derfor noen spørsmål:

1. Er det vanskelig? (har byttet bremseklosser maaange ganger, og det er lett)

2. Har sett litt rundt på nett etter bremseskiver og finner mye rart bl.a. på ebay.
Er det noe spesielt jeg bør se etter der eller noe jeg bør holde meg unna? (tenkter på materiale osv.)

3. Flytende bremseskive??? Hva er det? Var innen en norsk nettbutikk som solgte flytende bremseskiver til ZZ-R600.
Er det samme om jeg bruker flytende eller faste? Har det noen påvirkning på annet som jeg må tenkte på?


Takknemlig for alle svar jeg kan få.
1, det er lett å bytte skivene når hjulet er av. Bare husk å kryssteite og bruk gjerne momentnøkkel slik at alle bolter er likt skrudd til. Bruk gjerne litt gjenglås på boltene.

2, Billige skiver fra Hong Kong er ikke å anbefale. Du kan være heldige å få gode skiver, men det er unntaket. De har også dårligere stålkvalitet og kan avgi rust når sykkelen har stått noen dager.

3, Glidende skiver betyr bare at det er skivene som sentrerer seg mot bremsekallipperen, mens faste skiver er det kallipperen som sentrerer seg i forhold skivene. Da er de festet med i allefall en glidepinne og en belgbolt. (kallipperen kan bevege seg litt sideveis)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av Jompa »

Jeg får vel være den første til å ønske deg velkommen, ser det er ditt første innlegg.

Om du ikke har så mye peiling på mekking, er vel ikke bremsene rette plassen å begynne og skaffe deg erfaring ?

Hvorfor skal du bytte skiver ? Er de under minstemålet eller har de kast eller annen skade ?

Dr Greve svarte på hva som er forskjell på faste og flytende skiver.
Din sykkel skal ha samme type nye skiver som den hadde fra før, antar at det er flytende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

Takk for svarene begge to :-)
Jompa skrev:Om du ikke har så mye peiling på mekking, er vel ikke bremsene rette plassen å begynne og skaffe deg erfaring ?
Ikke så mye peiling, men jeg mener jeg klarer det meste som er mekanisk. Har gjort en del på sykkelen fra før, samt byttet både bremseklosser og bremsetrommel på bil. Jeg tror nok jeg skal klare dette også.
Jompa skrev:Hvorfor skal du bytte skiver ? Er de under minstemålet eller har de kast eller annen skade ?
De er slitt skjeivt. Nesten bølgete. Gjør at bremseklossene også blir slitt fort og skjevit.
Jompa skrev:Dr Greve svarte på hva som er forskjell på faste og flytende skiver.
Din sykkel skal ha samme type nye skiver som den hadde fra før, antar at det er flytende.
Jeg må innrømme at jeg ikke ble helt klok av det :redface

Så på en side som solgte skiver og der sto det flytende på de foran og ikke-flytende på de bak.
http://www.mc-deler.com/motorsykkel.asp ... emsesystem" onclick="window.open(this.href);return false;

Trenger kanskje ikke å forstå det, så lenge jeg vet at det er flytende foran og ikke bak...(?)

Bilde

Jeg tror jeg tar sjansen på å kjøpe på ebay.
Disse eller kanskje disse.

Min ZZ-R600 er en 1998 modell. Kjørt ca. 100 000km. Sist byttet bremskriver i 2004 (av verksted). Bremseklosser i front bytter jeg selv hvert år. I fjor byttet jeg klossene foran to ganger i løpet av sesongen.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av DrGreve »

TBJ skrev:Takk for svarene begge to :-)
Jompa skrev:Om du ikke har så mye peiling på mekking, er vel ikke bremsene rette plassen å begynne og skaffe deg erfaring ?
Ikke så mye peiling, men jeg mener jeg klarer det meste som er mekanisk. Har gjort en del på sykkelen fra før, samt byttet både bremseklosser og bremsetrommel på bil. Jeg tror nok jeg skal klare dette også.
Jompa skrev:Hvorfor skal du bytte skiver ? Er de under minstemålet eller har de kast eller annen skade ?
De er slitt skjeivt. Nesten bølgete. Gjør at bremseklossene også blir slitt fort og skjevit.
Jompa skrev:Dr Greve svarte på hva som er forskjell på faste og flytende skiver.
Din sykkel skal ha samme type nye skiver som den hadde fra før, antar at det er flytende.
Jeg må innrømme at jeg ikke ble helt klok av det :redface

Så på en side som solgte skiver og der sto det flytende på de foran og ikke-flytende på de bak.
http://www.mc-deler.com/motorsykkel.asp ... emsesystem" onclick="window.open(this.href);return false;

Trenger kanskje ikke å forstå det, så lenge jeg vet at det er flytende foran og ikke bak...(?)

Bilde

Jeg tror jeg tar sjansen på å kjøpe på ebay.
Disse eller kanskje disse.

Min ZZ-R600 er en 1998 modell. Kjørt ca. 100 000km. Sist byttet bremskriver i 2004 (av verksted). Bremseklosser i front bytter jeg selv hvert år. I fjor byttet jeg klossene foran to ganger i løpet av sesongen.
Flytende= skivene beveger seg sideveis.
Faste= Kalliperen/der hvor bremseklossene er, beveger seg sideveis, mens skivene er statisk.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

Ut i fra den forklaringen kan jeg ikke forstå annet enn at de er faste både foran og bak.
(har ikke tilgang til sykkelen nå, men ut i fra hva jeg husker og hva jeg ser på bildene)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av DrGreve »

TBJ skrev:Ut i fra den forklaringen kan jeg ikke forstå annet enn at de er faste både foran og bak.
(har ikke tilgang til sykkelen nå, men ut i fra hva jeg husker og hva jeg ser på bildene)
Hvis sykkelen din har betegnelsen H2 Zx600 og er 1999modell så mener jeg at du skal ha floating discs fremme, men sjekk dette opp for sikkerhetsskyld, slik at ikke jeg blir holdt ansvarlig for noe feilkjøp :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

I vognkortet sier:
Merke: 7970 Kawasaki
Modell: ZZR
Type: ZX600E
Førstegangsregistert: 1998

Min feil uansett, om jeg kjøper feil deler (en risk jeg er villig til å ta)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av DrGreve »

Ser ut som flytende for meg..?
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1998-e6-z ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

Du har nok rett. Det er bare jeg som ikke helt forstår det.

Flytende= skivene beveger seg sideveis.
Faste= Kalliperen/der hvor bremseklossene er, beveger seg sideveis, mens skivene er statisk.

Etter hva jeg husker, så sitter kalliperen fast og bremseklossene beveger seg sideveis (altså ut og inn mot skiven, som sitter fast).

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av Jompa »

Og for å gjøre forvirringa total.....
så finnes det flytende og faste kalipere også, som enten er enkelt eller dobbeltvirkende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av ejs »

:thumleft
Flytende skiver er som regel en ytter-ring der klossene går imot-og en inner ring
som skrues fast til felgen.Mellom ringene er det maljer som er videre en ringene,
fjærende,slik at ytter ringen kan bevege seg litt sideveis.

:prop:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
TBJ
Innlegg: 9
Registrert: 08 mar 2014, 16:45
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZ-R600

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av TBJ »

Takk!

Da mener jeg at jeg har blitt litt klokere.

Sitter med fire alternativer.
Er det mulig å lese seg til kvaliteten ved å se på hva som står i annonsene her :scratch
(hvilke av de ville dere vagt :-k )

Alt 1.: http://www.ebay.com/itm/Front-Brake-Dis ... 11&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt 2.: http://www.ebay.com/itm/Front-Brake-Dis ... 0864235136" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt 3.: http://www.ebay.com/itm/FRONT-BRAKE-DIS ... 76&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt 4.: http://www.ebay.com/itm/2-Front-Round-B ... 20cd246e79" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av bzzlink »

Jeg liker ebay veldig bra, men akkurat på bremseskiver så tror jeg at jeg hadde spandert på den ekstra 1000-lappen det koster å kjøpe merkevare.

Konsekvensene kan fort være dødelige hvis en skive sprekker eller knekker. Tror ikke jeg hadde stolt på en random kinesisk legering, uten at noen uavhengige har gått god for kvaliteten.

Du skriver ikke hvilken årsmodell sykkelen din er, men på denne siden finner du EBC skiver bl.a.

Det er en seriøs nettbutikk, og de leverer kjapt. hadde bremseklosser i postkassa etter 3 dager når jeg bestilte fra de. Ikke ble det toll på det heller, men det er jo litt flaks.

http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/zz ... 00_e13/05/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseskiver til Kawasaki ZZ-R600

Legg inn av ejs »

:thumleft

Kjørte flere år med kinaskiver på 750turbo.Var veldig fornøyd.
Har kjøpt kinaskiver til Guzzien nå,som erstatning for de originale utslitte Brembo skivene.
Men, jeg tør ikke å anbefale kinaskiver til andre folk.De må ta vurderinga sjøl. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar