Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svein1 »

jhn skrev:
Poenget mitt var vel ikke Sahara spesielt, men du nevnte Sahara ... men de som ikke liker GS og lignende sykler ser ut til å mene og forvente at alle som har den type sykler må ut på en ekstremtur av et eller annet slag.
Jeg skulle selvfølgelig også sagt "hjertet" i tillegg til "god og komfortabel" ... mitt andre poeng var at det er et fåtall som kjøper GS for å dra på ekstremtur, selv om den også kan brukes til det.
Du skal heller ikke se bort fra at noen bruker litt fornuft når de velger sykkel. Det påståes at fornuften er jevnt fordelt, men det er ikke bevist, så inntil videre anser jeg den påstanden som tvilsom.
Strengt tatt ser jeg på en god allroader som et mere fornuftig sykkelvalg enn en R-sykkel.
Hvorfor du mener det er mest fornuftig med en Honda og Toyota skjønner jeg ikke.
Mitt tredje poeng var at en R-sykkel har mere til felles med en ren banesykkel enn en GS har med en offroader. (her kan det jo hende jeg møter litt motstand)
At jeg nevnte Gixxer var bare fordi du har en, men jeg kunne like godt sagt S 1000 eller R1 eller CBR eller hva som helst i den klassen
Ok, drit i Sahara. Men det jeg ville påpeke er at da 1150GS kom på markedet så representerte den noe ekstremt, noe annerledes, noe nytt. Ett opprør mot det bestående. Og det var en av hovedgrunnene til at den ble så populær. Hadde den feks hatt en ordinær (ikke stygg) hovedlykt, så tror jeg ikke den ville oppnådd samme status. Selv om hovedlykten sånn sett ikke påvirker bruksverdien sånn sett.
I dag er alt snudd på hodet. GS er normalen. Det virker til tider som om annehver motorsykkel er en GS. Sjåførene er gjerne fra 25 år og opp til 85. Man trenger heller ikke helskjegg for å kjøre en GS. For meg så er den liksom blitt for snill, for ordinær, for uspennende. Derfor frembringer den ikke lenger mer enn ett gjesp. Men for all del, den er sikkert bra.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Svein1 skrev:
jhn skrev:
Poenget mitt var vel ikke Sahara spesielt, men du nevnte Sahara ... men de som ikke liker GS og lignende sykler ser ut til å mene og forvente at alle som har den type sykler må ut på en ekstremtur av et eller annet slag.
Jeg skulle selvfølgelig også sagt "hjertet" i tillegg til "god og komfortabel" ... mitt andre poeng var at det er et fåtall som kjøper GS for å dra på ekstremtur, selv om den også kan brukes til det.
Du skal heller ikke se bort fra at noen bruker litt fornuft når de velger sykkel. Det påståes at fornuften er jevnt fordelt, men det er ikke bevist, så inntil videre anser jeg den påstanden som tvilsom.
Strengt tatt ser jeg på en god allroader som et mere fornuftig sykkelvalg enn en R-sykkel.
Hvorfor du mener det er mest fornuftig med en Honda og Toyota skjønner jeg ikke.
Mitt tredje poeng var at en R-sykkel har mere til felles med en ren banesykkel enn en GS har med en offroader. (her kan det jo hende jeg møter litt motstand)
At jeg nevnte Gixxer var bare fordi du har en, men jeg kunne like godt sagt S 1000 eller R1 eller CBR eller hva som helst i den klassen
Ok, drit i Sahara. Men det jeg ville påpeke er at da 1150GS kom på markedet så representerte den noe ekstremt, noe annerledes, noe nytt. Ett opprør mot det bestående. Og det var en av hovedgrunnene til at den ble så populær. Hadde den feks hatt en ordinær (ikke stygg) hovedlykt, så tror jeg ikke den ville oppnådd samme status. Selv om hovedlykten sånn sett ikke påvirker bruksverdien sånn sett.
I dag er alt snudd på hodet. GS er normalen. Det virker til tider som om annehver motorsykkel er en GS. Sjåførene er gjerne fra 25 år og opp til 85. Man trenger heller ikke helskjegg for å kjøre en GS. For meg så er den liksom blitt for snill, for ordinær, for uspennende. Derfor frembringer den ikke lenger mer enn ett gjesp. Men for all del, den er sikkert bra.
Problemet med det du sier er at det blir håpløst å diskutere, dette har jo disse 138 sidene i denne tråden vist. For min del er denne tråden blitt en tråd der jeg går inn for å provosere litt. Seriøsiteten i tråden har forsvunnet for leeenge siden etter mitt syn ;-)
Vi vet jo alle tydeligvis hva som er den beste sykkelen og hvilken som absolutt ikke er den beste :knegg
Vi gjesper alle av forskjellige ting, det viser tråden også. Noen lukker kjeften (ikke gjesper) av ting som går fort i ring , eller rett frem for den del, mens andre lukker kjeften for nymotens teknikk. Sist men ikke minst synes noen det er spennende med hvilken muligheter sykkelen gir oss.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Jeg ville aldri kjørt en GS i noen ørken, faktisk ikke kjørt en GS uansett. Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol

Men for å ha det klart, jeg ville ikke kjørt i Sahara uansett sykkel :)

Finnes det reise-sveiseutstyr som tillegg hos BMW?
GS (650x434).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Svein1 skrev:
jhn skrev:
Poenget mitt var vel ikke Sahara spesielt, men du nevnte Sahara ... men de som ikke liker GS og lignende sykler ser ut til å mene og forvente at alle som har den type sykler må ut på en ekstremtur av et eller annet slag.
Jeg skulle selvfølgelig også sagt "hjertet" i tillegg til "god og komfortabel" ... mitt andre poeng var at det er et fåtall som kjøper GS for å dra på ekstremtur, selv om den også kan brukes til det.
Du skal heller ikke se bort fra at noen bruker litt fornuft når de velger sykkel. Det påståes at fornuften er jevnt fordelt, men det er ikke bevist, så inntil videre anser jeg den påstanden som tvilsom.
Strengt tatt ser jeg på en god allroader som et mere fornuftig sykkelvalg enn en R-sykkel.
Hvorfor du mener det er mest fornuftig med en Honda og Toyota skjønner jeg ikke.
Mitt tredje poeng var at en R-sykkel har mere til felles med en ren banesykkel enn en GS har med en offroader. (her kan det jo hende jeg møter litt motstand)
At jeg nevnte Gixxer var bare fordi du har en, men jeg kunne like godt sagt S 1000 eller R1 eller CBR eller hva som helst i den klassen
Ok, drit i Sahara. Men det jeg ville påpeke er at da 1150GS kom på markedet så representerte den noe ekstremt, noe annerledes, noe nytt. Ett opprør mot det bestående. Og det var en av hovedgrunnene til at den ble så populær. Hadde den feks hatt en ordinær (ikke stygg) hovedlykt, så tror jeg ikke den ville oppnådd samme status. Selv om hovedlykten sånn sett ikke påvirker bruksverdien sånn sett.
I dag er alt snudd på hodet. GS er normalen. Det virker til tider som om annehver motorsykkel er en GS. Sjåførene er gjerne fra 25 år og opp til 85. Man trenger heller ikke helskjegg for å kjøre en GS. For meg så er den liksom blitt for snill, for ordinær, for uspennende. Derfor frembringer den ikke lenger mer enn ett gjesp. Men for all del, den er sikkert bra.
Nuvel, jeg er ikke helt enig ... den var annerledes ja, men et opprør og ekstrem vil jeg ikke si. Og jeg tror ikke lykta var utslagsgivende for veldig mange når de skulle velge sykkel.
Før 1150 ble 1000 kubikkeren flittig brukt til "jordomseiling" og med 1150 begynte vel BMW å rendyrke dette segmentet.
Det har siden tidenes morgen vært et uforholdsmessig stort antall mc-turister her jeg bor, og de er veldig synlig i "bybildet" på en så liten plass. Helt siden jeg var 10-årsalderen og begynte å kikke på mc'r har BMW vært tallmessig overlegen, og denne G/S 800/1000, eller hva den het på den tiden, var kanskje den mest vanlige enkeltmodellen å se. I dag er det uten tvil GS som er den vanligste sykkelen å se blandt turistene.
Når man ser på disse halv/helgamle menneskene er imagebygging ikke det første jeg tenker på, men reiselyst, opplevelser og nytelse av gode og komfortable sykler
Av de motorsyklistene jeg kjenner, så er imaget viktigere for mange av R-kjørerne med fargesprakende trange skinndresser, når de freser opp og ned sentrumsgater med miniblinkers med carbon-look og fargematchende hendler, enn det er for de fleste allroad-kjørere ... på samme måte som imaget er viktigere for en ungdom i en Audi eller BMW enn det er for en 50-åring i en Hyundai Getz eller en Toyota Yaris

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev: ...Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol
For det gjør de jo ikke ... det er det en annen skylapp-utstyrt kar som gjør.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev: ...Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol
For det gjør de jo ikke ... det er det en annen skylapp-utstyrt kar som gjør.
Tja, jeg er åpen for å diskutere hva det skulle være av sykler som burde karakteriseres som "verdens beste", bare IKKE GS1200 ;)
Den topper ingen lister annet enn som mest solgte sykkel.. Den er ikke den mest feilfrie, blant annet. Og når den ikke er feilfri, så har den "sjel" ;)
Er en sykkel feilfri, så er den "kjedelig"...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av hakhap »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev: ...Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol
For det gjør de jo ikke ... det er det en annen skylapp-utstyrt kar som gjør.
Tja, jeg er åpen for å diskutere hva det skulle være av sykler som burde karakteriseres som "verdens beste", bare IKKE GS1200 ;)
Den topper ingen lister annet enn som mest solgte sykkel.. Den er ikke den mest feilfrie, blant annet. Og når den ikke er feilfri, så har den "sjel" ;)
Er en sykkel feilfri, så er den "kjedelig"...
Siterer min tidligere link at GS1200 ikke er mest solgte på noen måte, foruten her i Norge o.l. hvor vi har masse penger å legge på en sånn.....

Hvis noe skal vara den beste sykkelen må den vare det for alle på jorden.... :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Jeg ville aldri kjørt en GS i noen ørken, faktisk ikke kjørt en GS uansett. Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol

Men for å ha det klart, jeg ville ikke kjørt i Sahara uansett sykkel :)

Finnes det reise-sveiseutstyr som tillegg hos BMW?
GS (650x434).jpg
Tror vi vet best ????? Klart vi vet best :)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svein1 »

Bringisen skrev:
Problemet med det du sier er at det blir håpløst å diskutere, dette har jo disse 138 sidene i denne tråden vist. For min del er denne tråden blitt en tråd der jeg går inn for å provosere litt. Seriøsiteten i tråden har forsvunnet for leeenge siden etter mitt syn ;-)
Vi vet jo alle tydeligvis hva som er den beste sykkelen og hvilken som absolutt ikke er den beste :knegg
Vi gjesper alle av forskjellige ting, det viser tråden også. Noen lukker kjeften (ikke gjesper) av ting som går fort i ring , eller rett frem for den del, mens andre lukker kjeften for nymotens teknikk. Sist men ikke minst synes noen det er spennende med hvilken muligheter sykkelen gir oss.

Sorry, har ikke lest de foregående 137 sidene, bare det ene innlegget som jeg quotet. Trodde dette var en diskusjon ang hva som er den beste sykkelen, men der tok jeg feil.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev: ...Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol
For det gjør de jo ikke ... det er det en annen skylapp-utstyrt kar som gjør.
Tja, jeg er åpen for å diskutere hva det skulle være av sykler som burde karakteriseres som "verdens beste", bare IKKE GS1200 ;)
Den topper ingen lister annet enn som mest solgte sykkel.. Den er ikke den mest feilfrie, blant annet. Og når den ikke er feilfri, så har den "sjel" ;)
Er en sykkel feilfri, så er den "kjedelig"...
Åpen er vel ikke det første som slår meg, men greit nok ..
Hvis en sykkel topper feilfri-lista er det vel ikke noe å diskutere, har du noen lister å vise til? Jeg prøvde å finne noen lister over feil på enkelt-modeller, ikke merker, men jeg fant ikke. Hvilken er mest feilfri?
Jeg er ikke av de som mener en sykkel har sjel, og jeg mener heller ikke at feilfritt er kjedelig ... jeg ser ikke det artige med å ha feil på noe som helst.
Mine sykler har jeg aldri hatt feil på, så da er de vel pr. def. "verdens beste" alle tre ... bedre enn feilfri blir det vel ikke?

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svein1 »

jhn skrev: Av de motorsyklistene jeg kjenner, så er imaget viktigere for mange av R-kjørerne med fargesprakende trange skinndresser, når de freser opp og ned sentrumsgater med miniblinkers med carbon-look og fargematchende hendler, enn det er for de fleste allroad-kjørere ... på samme måte som imaget er viktigere for en ungdom i en Audi eller BMW enn det er for en 50-åring i en Hyundai Getz eller en Toyota Yaris
R-kjørerne med fargesprakende trange skinndresser og miniblinkers med carbon-look kjører jo BMW de også. S1000rr og Ducati x99. Det selges omtrent ikke r-sykler fra japan lenger, og imaget de bygger er ikke noe som dagens ungdom trakter etter. Det er snart sånn at det bare er entusiaster og genuint interesserte som velger sykkel fra soloppgangens rike. Nå er det Ducati, BMW, Aprilia, KTM, Triumph osv osv som er melk og brød.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Ingen tvil!
The greatest motorcycle ever!! :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=aaeKrqJJqm0[/video]

En video med noen svært fornøyelige scener, men også med en smått tragisk ending... :sorry
Men lever altså i beste velgående fortsatt :thumleft

Den beste sykkelen :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Svein1 skrev:
jhn skrev: Av de motorsyklistene jeg kjenner, så er imaget viktigere for mange av R-kjørerne med fargesprakende trange skinndresser, når de freser opp og ned sentrumsgater med miniblinkers med carbon-look og fargematchende hendler, enn det er for de fleste allroad-kjørere ... på samme måte som imaget er viktigere for en ungdom i en Audi eller BMW enn det er for en 50-åring i en Hyundai Getz eller en Toyota Yaris
R-kjørerne med fargesprakende trange skinndresser og miniblinkers med carbon-look kjører jo BMW de også. S1000rr og Ducati x99. Det selges omtrent ikke r-sykler fra japan lenger, og imaget de bygger er ikke noe som dagens ungdom trakter etter. Det er snart sånn at det bare er entusiaster og genuint interesserte som velger sykkel fra soloppgangens rike. Nå er det Ducati, BMW, Aprilia, KTM, Triumph osv osv som er melk og brød.
Jadda, legg merke til at jeg ikke nevner merke på disse R-syklene. Det er fordi jeg ikke ser noen særlig forskjell på en som kjører japse, tysker, østerriker, brite eller italiener ... eller ... kanskje en Ducatist ofte virker litt mere opptatt av imaget enn gjennomsnittet.
Legg også merke til at jeg sier "virker", det er ingen påstand om at sånn er det

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev: ...Man må vokte seg vel for å bli plassert i samme gruppe som disse arrogante GS-eierne som tror de vet best.. :lol
For det gjør de jo ikke ... det er det en annen skylapp-utstyrt kar som gjør.
Tja, jeg er åpen for å diskutere hva det skulle være av sykler som burde karakteriseres som "verdens beste", bare IKKE GS1200 ;)
Den topper ingen lister annet enn som mest solgte sykkel.. Den er ikke den mest feilfrie, blant annet. Og når den ikke er feilfri, så har den "sjel" ;)
Er en sykkel feilfri, så er den "kjedelig"...
Åpen er vel ikke det første som slår meg, men greit nok ..
Hvis en sykkel topper feilfri-lista er det vel ikke noe å diskutere, har du noen lister å vise til? Jeg prøvde å finne noen lister over feil på enkelt-modeller, ikke merker, men jeg fant ikke. Hvilken er mest feilfri?
Jeg er ikke av de som mener en sykkel har sjel, og jeg mener heller ikke at feilfritt er kjedelig ... jeg ser ikke det artige med å ha feil på noe som helst.
Mine sykler har jeg aldri hatt feil på, så da er de vel pr. def. "verdens beste" alle tre ... bedre enn feilfri blir det vel ikke?
Det ble publisert en undersøkelse her om feilprosenter, om det var i denne tråden husker jeg ikke, hvor BMW lå på topp og over HD som var neste.. Den var som du riktig påpeker, ikke modellspesifikk.
Når det gjelder å være "åpen" og uten skylapper, så bør du se den første siden av denne tråden. Da vil du se at ett par-tre personer har kjørt en "krig" mot meg fra første innlegg, basert på hva jeg skrev da og med tildels ufine hersketeknikker. Det koser jeg meg glugg ihjel over :)
Jeg kan ikke i min villeste fantasi finne på å fire en tomme fra det jeg skrev da :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Så du vet ikke om en eneste liste hvor GS finnes, bortsett fra salgslister?
Da blir det jo dumt å påstå den ikke topper noen lister, og at andre ukjente sykler ligger over GS på noen ukjente lister ... siden du ikke vet, mener jeg.

Svar