SuperMortens eventyr, våryr..

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Hadde tenkt å ta sesongens første skikkelige tur i ettermiddag. Fruen sier at hun skulle hente i barnehagen. Solen skinner og alt var bare fryd og gammen.. Jeg har kjørt noen små turer hittil i år, og merket meg at batteriet ikke har vært helt venner med meg, til tross for gjentatt vedlikeholdslading.. I ettermiddag var det dødt. Ikke helt, men så dødt at det sa bare "klikk" når jeg forsøkte å starte. Det var bare en ting å gjøre. Sette seg i bilen og kjøre å få tak i nytt. Noen vil kanskje kanskje kalle meg mindre intelligent, men jeg kjøper ikke billigbatteri til kr 295 hos en tidligere omtalt butikk som visstnok er billig.. Jeg kjørte til Speed og kjøpte batteri som det stod BMW på.. :knegg Og jeg kjørte tilbake igjen. Før jeg vaar ferdig, hadde det gått et par timer, og ettermiddagsturen ble redusert til en liten oppstart, med påfølgende 20 minutters kjøretur bare for å kjenne at alt var som det skulle.. :prop:

Så nå sjekker jeg værmeldinger for de kommende dager og satser på at fruen fortsatt er like positiv innstilt.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Har vært ute i solen en tur, og jammen ble det ca 70 km, https://goo.gl/maps/joHuY Herlig :prf Fine veier, med lite telehiv eller sand/grus. Dette var første turen der i år, så jeg var veldig obs på evt vanskelige eller farlige forhold.

Ut av Tønsberg mot Andebu ble jeg liggende bak en kar med en offroadsykkel, ukjent merke og mye lyd. da slo det meg i denne diskusjonen om sikkerhetsutstyr, at det er forskjell på folk. Han som lå foran meg, var mer på bakhjulet enn på to hjul. En gang var han på vei forbi noen biler, men måtte avbryte, fordi det kom biler i den svingen han ville kjøre forbi. Altså, ingen må misforstå meg nå, for det gikk bra, og jeg vil anta at vedkommende hadde full kontroll.

Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev: Jeg som satt på en elefant
fikset setningen til deg :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:

Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......
Det er forskjell på å kjøre på ett eller to hjul...både ang kontakt med asfalten og hva som foregår inne i hode,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av ejs »

Relax skrev:
SuperMorten skrev:

Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......
Det er forskjell på å kjøre på ett eller to hjul...både ang kontakt med asfalten og hva som foregår inne i hode,,
:vs
Da trenger vel jeg ikke hjelm engang ??
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

ejs skrev:
Relax skrev:
SuperMorten skrev:

Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......
Det er forskjell på å kjøre på ett eller to hjul...både ang kontakt med asfalten og hva som foregår inne i hode,,
:vs
Da trenger vel jeg ikke hjelm engang ??
:prop:
Mye mulig. Ikke jeg heller :knegg


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.

Note 3

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.

Note 3
Ikke misforstå. Jeg kjører ingen steder uten fullt utstyr, men for å sammenligne litt, så bruker jeg ikke hjelm i bilen, men det gjør Petter Solberg.. Hadde vi alle brukt samme utstyret i bilen som Petter bruker, som firepunktssele, hjelm, veltebur og brannsikre klær, hadde vi kanskje spart noen liv i trafikken, men av en eller annen grunn er det ikke slik..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Relax »

LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.

Note 3
Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...
"Do the right thing"

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LoneRider »

Du vet aldri når du kan bli meid ned av en bilist som 'ikke ser deg'...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LordShaft »

Relax skrev:
LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.

Note 3
Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...
Hvordan nettopp du kjører, kan være helt uvesentlig når det kommer til sykkelulykker, men jeg skjønner hva du mener! Mest sannsynlig vil den type kjøring gjøre rissikoen for egne feil eller å kjøre ut mye større, en for de som velger å kjøre helt rolig.

Men så har du alle de uforutsette hendelsene som er en stor aktør i skadeomfang og ulykesstatestikken på motorsykkel. Nettopp hva andre gjør. Det kan kanskje sees på som urettferdig, men å bli meid ned av noen andre, kjøre i et dyr, skli på oljesøl osv.... Jeg skal ikke sitte å være noe moralrytter. Folk må få lov å kjøre i akkurat det de vil. Det eneste som er påbudt er hjelm. Mine egne valg er det eneste jeg kan styre. Og jeg klær meg deretter :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Relax »

LordShaft skrev:
Relax skrev:
LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.

Note 3
Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...
Hvordan nettopp du kjører, kan være helt uvesentlig når det kommer til sykkelulykker, men jeg skjønner hva du mener! Mest sannsynlig vil den type kjøring gjøre rissikoen for egne feil eller å kjøre ut mye større, en for de som velger å kjøre helt rolig.

Men så har du alle de uforutsette hendelsene som er en stor aktør i skadeomfang og ulykesstatestikken på motorsykkel. Nettopp hva andre gjør. Det kan kanskje sees på som urettferdig, men å bli meid ned av noen andre, kjøre i et dyr, skli på oljesøl osv.... Jeg skal ikke sitte å være noe moralrytter. Folk må få lov å kjøre i akkurat det de vil. Det eneste som er påbudt er hjelm. Mine egne valg er det eneste jeg kan styre. Og jeg klær meg deretter :thumleft

Selvfølgelig bør vi bruke fullt utstyr hver gang ,hele tiden, for selvfølgelig er vi svært utsatt, og uansett hvem som har skylden i et uhell så er det oftest mc kjørere som taper om vi er involvert.
Vi er ikke uenige :-)

Men, jeg synes emnet vi diskuterer er interessant, og det virker som det er en del myter om at "alle de ande idiotene" , vegforhold osv. Leser man statistikk så viser det seg at mc føreren selv er årsak til langt over halvparten av ulykkene de havner i!! ( Andre er årsak i ca 20% )

Hvis vi vil ha færre uhell på 2 hjul må VI selv ta et kritisk blikk på hvordan VI kjører! ;-)

( Kanskje dårlig gjort å stjele Supermorten sin side å ta dette på men,, flytt det den som vil!)




Årsakene


Noen av grunnene til dette er:

1.
Halvparten av de forulykkende førerne hadde kjørt MC i bare en eller to sesonger. «Rustne» MC-førere har dårligere ferdigheter, og gjør lettere feil.

2.
MC-førerne er den utløsende faktor i 66 prosent av ulykkene. I 20 prosent av ulykkene var en motpart ansvarlig.

3.
En tredel av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd, det vil si at de kjørte med høy fart og/eller var ruspåvirket da ulykken skjedde. Dette er en liten gruppe førere, som er sterkt overrepresentert i statistikken.


I analysen kom man fram til at forhold ved vegen var avgjørende for seks prosent av de 153 dødsulykkene. Eksempler er olje i vegbanen, løs grus, ujevnheter og hull i vegdekket.

Kilde: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... or-ulykker" onclick="window.open(this.href);return false;

"Do the right thing"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LordShaft »

Det er jo ikke noe gøy i å være enig hehehe :knegg

Men ja, vi bør definitivt være mere kritisk til hvordan vi selv kjører.
Men hvem skal avgjøre dette da? Oss selv eller alle rundt oss. Jeg har selv kjørt på en måte som kanskje vil oppfattes som grisekjøring av noen og igjen rolig og kontrollert av andre.

Er alt over fartsgrensen sett på som høy fart? Jeg har selv vært med på ulykker hvor det er blitt sagt at grunnen til ulykken var høy fart. Da konkluderte de med at den forulykkede antagelig holdt 100 i en 80 sone. I mine øyne er ikke dette nødvendigvis høy fart.

Jeg føler at vi som syklister er litt mer opptatt av egne ferdigheter og øver gjevnlig på nødbrems, kontrastyring osv. Rustløsingkurs bidrar også til at vi blir flinkere til å håndtere situasjoner og egne ferdigheter på.
Emnet er helt klart interessant, men veldig vanskelig å finne et konkret svar på :thumleft

Note 3

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Relax »

LordShaft skrev:Det er jo ikke noe gøy i å være enig hehehe :knegg

Men ja, vi bør definitivt være mere kritisk til hvordan vi selv kjører.
Men hvem skal avgjøre dette da? Oss selv eller alle rundt oss. Jeg har selv kjørt på en måte som kanskje vil oppfattes som grisekjøring av noen og igjen rolig og kontrollert av andre.

Er alt over fartsgrensen sett på som høy fart? Jeg har selv vært med på ulykker hvor det er blitt sagt at grunnen til ulykken var høy fart. Da konkluderte de med at den forulykkede antagelig holdt 100 i en 80 sone. I mine øyne er ikke dette nødvendigvis høy fart.

Jeg føler at vi som syklister er litt mer opptatt av egne ferdigheter og øver gjevnlig på nødbrems, kontrastyring osv. Rustløsingkurs bidrar også til at vi blir flinkere til å håndtere situasjoner og egne ferdigheter på.
Emnet er helt klart interessant, men veldig vanskelig å finne et konkret svar på :thumleft

Note 3
Bare for å erte litt....
Statistikk viser at mc førere er skyld i selv mer enn halvpartene av ulykken vi er med i, og og at veldig ofte er for høy fart i forhold til situasjonen / forholdene ( svingen) årsaken. Det er nærmest bevist. Likevel så leter vi heller etter andre / andre ting å skylde på enn oss selv! ;) 100 km/ t er ofte ikke fort, men kanskje utfallet hadde vært annerledes om vi kjørte i 80 eller 70 akkurat da ;)
"Do the right thing"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LordShaft »

Det er ingen som er så flink å vurdere oss som hva vi er selv :thumleft
Jeg tipper nok at utfallet hadde blitt noe helt annet om en hadde holdt litt lavere hastighet når uhellet først er ute :prf Så da kan jo en lure på, skulle vi bare putret rundt i 50? :lol

Vi kommer ikke unna at alt vi gjør er en kalkulert rissiko. Hvor skal vi sette grenser. Hvis du, eller jeg føler at vi har kontroll og er tilstreklig beskyttet, så mener jeg det er uvesentlig hva andre mener. Kjør aldri over evne.... Det er så utrolig lett å legge skyld på både det ene og andre når en er uheldig å tryner. Til syvende og sist er alt påvirket av forskjellige faktorer, ikke bare du som person alene! :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Utgangspunktet for at jeg brakte opp dette, var en smule frustrasjon over det jeg nesten vil kalle religiøst, men hyklersk forhold til sikkerhetsutstyr, men samtidig 100% blind når det gjelder å ta selvkritikk hva gjelder egne ferdigheter. Ikke bare her på forumet, men andre steder også. Legger man ut en youtube-snutt med "inspirert" kjøring, får man skryt og mange "liker". Med mindre man kjører i 200 forbi en barnehage, får man heltestatus og glorie, men forteller man derimot at "i dag var det så varmt at jeg kjørte uten hansker", blir man sett på som noe i nærheten av en selvmordskandidat. I beste fall bare dum..

Nå setter jeg ting veldig på spissen, men vi har hatt diskusjoner om helhjelm kontra halv- eller åpningshjelm, vi snakker om ryggskinne osv osv. Jeg ser svært lite diskusjoner som handler om holdningene våre i trafikken, og kritiske synspunkt rundt dette.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev: Kanskje dårlig gjort å stjele Supermorten sin side å ta dette på men,, flytt det den som vil!



Neida. Det var jeg som begynte dette, så du skal bare fortsette.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:Utgangspunktet for at jeg brakte opp dette, var en smule frustrasjon over det jeg nesten vil kalle religiøst, men hyklersk forhold til sikkerhetsutstyr, men samtidig 100% blind når det gjelder å ta selvkritikk hva gjelder egne ferdigheter. Ikke bare her på forumet, men andre steder også. Legger man ut en youtube-snutt med "inspirert" kjøring, får man skryt og mange "liker". Med mindre man kjører i 200 forbi en barnehage, får man heltestatus og glorie, men forteller man derimot at "i dag var det så varmt at jeg kjørte uten hansker", blir man sett på som noe i nærheten av en selvmordskandidat. I beste fall bare dum..

Nå setter jeg ting veldig på spissen, men vi har hatt diskusjoner om helhjelm kontra halv- eller åpningshjelm, vi snakker om ryggskinne osv osv. Jeg ser svært lite diskusjoner som handler om holdningene våre i trafikken, og kritiske synspunkt rundt dette.
Hehehe ja du sier noe der. Føler budskapet ditt kom bedre fram i denne posten, enn den første :thumleft

Vi er vel på sett og vis ekle moralister alle sammen. Og hva vi henger oss opp i der og da gjenspeiler seg nok noe i hva vi engasjerer oss i.
Vi er alle syndere. Både når det gjelder bekledning og fart :knegg

Note 3

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:Utgangspunktet for at jeg brakte opp dette, var en smule frustrasjon over det jeg nesten vil kalle religiøst, men hyklersk forhold til sikkerhetsutstyr, men samtidig 100% blind når det gjelder å ta selvkritikk hva gjelder egne ferdigheter. Ikke bare her på forumet, men andre steder også. Legger man ut en youtube-snutt med "inspirert" kjøring, får man skryt og mange "liker". Med mindre man kjører i 200 forbi en barnehage, får man heltestatus og glorie, men forteller man derimot at "i dag var det så varmt at jeg kjørte uten hansker", blir man sett på som noe i nærheten av en selvmordskandidat. I beste fall bare dum..

Nå setter jeg ting veldig på spissen, men vi har hatt diskusjoner om helhjelm kontra halv- eller åpningshjelm, vi snakker om ryggskinne osv osv. Jeg ser svært lite diskusjoner som handler om holdningene våre i trafikken, og kritiske synspunkt rundt dette.

Det er akkurat dette jeg også har vært litt opptatt av!

Vi kan hyle og skrike om dårlige veier, grus på asfalten eller mangen på ryggskinner , wire-rekkverk osv osv...så blir det kanskje en bedring på sikt ;)
DET vi kan gjøre noe med MED EN GANG er oss selv! Hver gang vi kjører. Hvis vi er skyld i 50-60 % av ulykkene selv, så vil kanskje dødstallet på mc kjørere gå ned med 50-60 % uten at det koster 1 krone ekstra og det funker fra NÅ ...om vi vil!
Jeg snakker ikke om "å bare sitte i sofaen" , eller kjøre i 50 hele tiden... men jeg snakker om å ofte kjøre litt roligere inn i svingen, så kan du kjøre så fort du vil ut av svingen når du ser at det er fritt for elger, grus, biler , menn med hatt osv. .... OG, holde litt lengre avstand enn hva mange ofte gjør ...OG å kjøre enda litt roligere inn i situasjoner / kryss / avkjøringer..
( Statistikken viser at de ALLER fleste ulykker skjer i noen av disse nevnte situasjonene )
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har sikkert blitt litt mer obs på akkurat dette nå når man fikk ansvaret for et familiemedlem til. Det var viktig før, men enda viktigere nå, å komme hjem i ett helt stykke. Og det er det bare jeg som kan gjøre noe med. Uoppmerksomme bilister, godt eller dårlig sikkerhetsutstyr eller hullete veier blir bare bagateller. Og er veldig enig med Relax. Jeg snakker ikke om å kjøre i 50 eller bli i sofaen, men være bevisst på egne handlinger og innse egne begrensninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av jongsanim »

hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]
Ser ut som at de øvelseskjører med datter?

Får litt vondt av å se jenta der (og selvfølgelig føreren som kunne dødd)

Edit: innså plutselig at dette vr Supermorten's tråd, ikke MC-videoer eller ulykker... Sorry, skal ikek hijacke mer :P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:
Edit: innså plutselig at dette vr Supermorten's tråd, ikke MC-videoer eller ulykker... Sorry, skal ikek hijacke mer :P
Som jeg sa til noen andre oppi her, så har jeg lagt opp til dette selv, så det er bare å hijacke ivei.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av hakhap »

jongsanim skrev:
hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]
Ser ut som at de øvelseskjører med datter?

Får litt vondt av å se jenta der (og selvfølgelig føreren som kunne dødd)

Edit: innså plutselig at dette vr Supermorten's tråd, ikke MC-videoer eller ulykker... Sorry, skal ikek hijacke mer :P
Det var ment som inspill til diskusjonen som pågår her om sikkerhets utstyr o.l.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: SuperMortens eventyr...

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]
Mange sånne kan unngåes. Dersom vi forsøker å følge med på møtende sjåførs blikk, kanskje blinklys og reduksjon i hastighet, vil vi kanskje ha så mye informasjon at vi skjønner at det er grunn til å være på vakt, og klarer å stoppe.

Igjen, vi slipper ikke unna alle, men noen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar