Så nå sjekker jeg værmeldinger for de kommende dager og satser på at fruen fortsatt er like positiv innstilt..

Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......SuperMorten skrev:
Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
Relax skrev:Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......SuperMorten skrev:
Men så til poenget: Vi, altså jeg og han, har behov for vidt forskjellig sikkerhetsutstyr. Han på crossern bør ha alt tilgjengelig utstyr. Han har en mye større risiko for uhell med den aktive kjørestilen, som det jeg har. Jeg følte meg som en bestefar som satt på en elefant, i forhold til han foran meg. For all del, jeg kjørte like fort som han, men jeg hadde det kanskje ikke fullt så gøy som han...
Det er forskjell på å kjøre på ett eller to hjul...både ang kontakt med asfalten og hva som foregår inne i hode,,
Mye mulig. Ikke jeg hellerejs skrev:Relax skrev:Jeg synes poenget ditt er godt! Dvs hvordan man kjører - sikkerhetsutstyr - risiko ( og kanskje type sykkel) ......SuperMorten skrev:
Det er forskjell på å kjøre på ett eller to hjul...både ang kontakt med asfalten og hva som foregår inne i hode,,![]()
Da trenger vel jeg ikke hjelm engang ??
Ikke misforstå. Jeg kjører ingen steder uten fullt utstyr, men for å sammenligne litt, så bruker jeg ikke hjelm i bilen, men det gjør Petter Solberg.. Hadde vi alle brukt samme utstyret i bilen som Petter bruker, som firepunktssele, hjelm, veltebur og brannsikre klær, hadde vi kanskje spart noen liv i trafikken, men av en eller annen grunn er det ikke slik..LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.
Note 3
Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.
Note 3
Hvordan nettopp du kjører, kan være helt uvesentlig når det kommer til sykkelulykker, men jeg skjønner hva du mener! Mest sannsynlig vil den type kjøring gjøre rissikoen for egne feil eller å kjøre ut mye større, en for de som velger å kjøre helt rolig.Relax skrev:Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.
Note 3
LordShaft skrev:Hvordan nettopp du kjører, kan være helt uvesentlig når det kommer til sykkelulykker, men jeg skjønner hva du mener! Mest sannsynlig vil den type kjøring gjøre rissikoen for egne feil eller å kjøre ut mye større, en for de som velger å kjøre helt rolig.Relax skrev:Ja, det er den vanlige frasen , og den er ikke feil .... men det vi er inne på her er at kanskje hvordan man kjører er mer vesentlig enn hvordan man kler seg når det gjelder å unngå skade. Da skulle kanskje det få mer fokus enn bekledningen ...LordShaft skrev:Jeg vil mene at begge har like stort behov for sikkerhetsutstyr. Hvem som får først eller mest behov for det er umulig å spå.
Note 3
Men så har du alle de uforutsette hendelsene som er en stor aktør i skadeomfang og ulykesstatestikken på motorsykkel. Nettopp hva andre gjør. Det kan kanskje sees på som urettferdig, men å bli meid ned av noen andre, kjøre i et dyr, skli på oljesøl osv.... Jeg skal ikke sitte å være noe moralrytter. Folk må få lov å kjøre i akkurat det de vil. Det eneste som er påbudt er hjelm. Mine egne valg er det eneste jeg kan styre. Og jeg klær meg deretter
Bare for å erte litt....LordShaft skrev:Det er jo ikke noe gøy i å være enig hehehe![]()
Men ja, vi bør definitivt være mere kritisk til hvordan vi selv kjører.
Men hvem skal avgjøre dette da? Oss selv eller alle rundt oss. Jeg har selv kjørt på en måte som kanskje vil oppfattes som grisekjøring av noen og igjen rolig og kontrollert av andre.
Er alt over fartsgrensen sett på som høy fart? Jeg har selv vært med på ulykker hvor det er blitt sagt at grunnen til ulykken var høy fart. Da konkluderte de med at den forulykkede antagelig holdt 100 i en 80 sone. I mine øyne er ikke dette nødvendigvis høy fart.
Jeg føler at vi som syklister er litt mer opptatt av egne ferdigheter og øver gjevnlig på nødbrems, kontrastyring osv. Rustløsingkurs bidrar også til at vi blir flinkere til å håndtere situasjoner og egne ferdigheter på.
Emnet er helt klart interessant, men veldig vanskelig å finne et konkret svar på![]()
Note 3
Neida. Det var jeg som begynte dette, så du skal bare fortsette..Relax skrev: Kanskje dårlig gjort å stjele Supermorten sin side å ta dette på men,, flytt det den som vil!
Hehehe ja du sier noe der. Føler budskapet ditt kom bedre fram i denne posten, enn den førsteSuperMorten skrev:Utgangspunktet for at jeg brakte opp dette, var en smule frustrasjon over det jeg nesten vil kalle religiøst, men hyklersk forhold til sikkerhetsutstyr, men samtidig 100% blind når det gjelder å ta selvkritikk hva gjelder egne ferdigheter. Ikke bare her på forumet, men andre steder også. Legger man ut en youtube-snutt med "inspirert" kjøring, får man skryt og mange "liker". Med mindre man kjører i 200 forbi en barnehage, får man heltestatus og glorie, men forteller man derimot at "i dag var det så varmt at jeg kjørte uten hansker", blir man sett på som noe i nærheten av en selvmordskandidat. I beste fall bare dum..
Nå setter jeg ting veldig på spissen, men vi har hatt diskusjoner om helhjelm kontra halv- eller åpningshjelm, vi snakker om ryggskinne osv osv. Jeg ser svært lite diskusjoner som handler om holdningene våre i trafikken, og kritiske synspunkt rundt dette.
SuperMorten skrev:Utgangspunktet for at jeg brakte opp dette, var en smule frustrasjon over det jeg nesten vil kalle religiøst, men hyklersk forhold til sikkerhetsutstyr, men samtidig 100% blind når det gjelder å ta selvkritikk hva gjelder egne ferdigheter. Ikke bare her på forumet, men andre steder også. Legger man ut en youtube-snutt med "inspirert" kjøring, får man skryt og mange "liker". Med mindre man kjører i 200 forbi en barnehage, får man heltestatus og glorie, men forteller man derimot at "i dag var det så varmt at jeg kjørte uten hansker", blir man sett på som noe i nærheten av en selvmordskandidat. I beste fall bare dum..
Nå setter jeg ting veldig på spissen, men vi har hatt diskusjoner om helhjelm kontra halv- eller åpningshjelm, vi snakker om ryggskinne osv osv. Jeg ser svært lite diskusjoner som handler om holdningene våre i trafikken, og kritiske synspunkt rundt dette.
Ser ut som at de øvelseskjører med datter?hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]
Som jeg sa til noen andre oppi her, så har jeg lagt opp til dette selv, så det er bare å hijacke ivei..jongsanim skrev:
Edit: innså plutselig at dette vr Supermorten's tråd, ikke MC-videoer eller ulykker... Sorry, skal ikek hijacke mer
Det var ment som inspill til diskusjonen som pågår her om sikkerhets utstyr o.l.jongsanim skrev:Ser ut som at de øvelseskjører med datter?hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]
Får litt vondt av å se jenta der (og selvfølgelig føreren som kunne dødd)
Edit: innså plutselig at dette vr Supermorten's tråd, ikke MC-videoer eller ulykker... Sorry, skal ikek hijacke mer
Mange sånne kan unngåes. Dersom vi forsøker å følge med på møtende sjåførs blikk, kanskje blinklys og reduksjon i hastighet, vil vi kanskje ha så mye informasjon at vi skjønner at det er grunn til å være på vakt, og klarer å stoppe.hakhap skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=rvVouuH4tLQ[/video]