Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Etter besøk hos venner i dag skulle jeg sette meg i bilen og kjøre hjem. Stikker nøkkelen i låsen og ingenting skjer, tar den ut, setter den inn og prøver igjen, men ingenting skjer. Prøver å låse bilen, men det funker heller ikke.
Det endte med at jeg måtte blir kjørt hjem for å hente reservenøkkelen og den virket. Jammen godt det ikke skjedde da jeg skulle hjem sent i går kveld og sto på en mørk og ensom parkeringsplass :-)å
Tenkte at det måtte være batteriet i nøkkelen, men synes det er rart at man ikke får noe slags forvarsel om dette. Googlet litt og etter hva jeg kan skjønne så trenger det ikke nødvendigvis å være at batteriet er dødt, men heller at kodingen har blitt ødelagt.
Noen som har erfaring med dette?
Det er en Mercedes-Benz C-Klasse Sport Edition
Det endte med at jeg måtte blir kjørt hjem for å hente reservenøkkelen og den virket. Jammen godt det ikke skjedde da jeg skulle hjem sent i går kveld og sto på en mørk og ensom parkeringsplass :-)å
Tenkte at det måtte være batteriet i nøkkelen, men synes det er rart at man ikke får noe slags forvarsel om dette. Googlet litt og etter hva jeg kan skjønne så trenger det ikke nødvendigvis å være at batteriet er dødt, men heller at kodingen har blitt ødelagt.
Noen som har erfaring med dette?
Det er en Mercedes-Benz C-Klasse Sport Edition
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Jeg har 2011 E-klasse, og lagt merke til at det sitter en liten "gammeldags" nøkkel inni den vanlige nøkkelen. Om den starter bilen er jeg ikke sikker på..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Det er bare for døra, går ikke å starte bilen med den nei.SuperMorten skrev:Jeg har 2011 E-klasse, og lagt merke til at det sitter en liten "gammeldags" nøkkel inni den vanlige nøkkelen. Om den starter bilen er jeg ikke sikker på..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Hm hvordan funker den muligheten til å starte uten strøm da? Min er en 2007(06) modell så du har kanskje en mer moderne utgave.jongsanim skrev:Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Har ikke prøvd, og har ikke dokumentene for hånden, men regner det er noe i samme gate som NFC? Altså er det en chip som ikke trenger strøm selv men som registreres av bilen.. Samme som Ruter billetten.. Induksjon..Carpa skrev:Hm hvordan funker den muligheten til å starte uten strøm da? Min er en 2007(06) modell så du har kanskje en mer moderne utgave.jongsanim skrev:Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.
Googlet mens jeg skrev her og fant denne:
Ikke batteri

Er for Focus hvertfall.. Kan jo lese litt? :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Merceds C klasse:
"You do have an emergency key that you can remove from the smartkey device and use to start the engine the traditional way. You will need to remove the start button on the ignition cylinder to use the key."
Så det er visst en tenning under startknappen.
"You do have an emergency key that you can remove from the smartkey device and use to start the engine the traditional way. You will need to remove the start button on the ignition cylinder to use the key."
Så det er visst en tenning under startknappen.
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Hadde C-klasse - det var batteriene i nøkkelen (2 stk). Ha et par reservebatterier( CR2025 ) liggende, koster lite på Clas Ohlson
[video]http://www.youtube.com/watch?v=r4VbN4nOvkM[/video]
Helt vanlig med Lithium batterier (som det ofte er ) at de er gode helt til siste slutt og så er det brått ingenting...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=r4VbN4nOvkM[/video]
Helt vanlig med Lithium batterier (som det ofte er ) at de er gode helt til siste slutt og så er det brått ingenting...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Har selv en mercedes s klasse med to nøkkler men det er bare en som kan starte bilen selv om det er strøm på begge.
Det er noe som skjer med kodinga som du sier, en kompis av meg med c klasse hadde samme problemet med sin. Sjeldent det går an å kode opp igjen, må som regel ha ny nøkkel. Hvilket er ganske kjipt for de koster vel en pluss/minus 3500 spenn
Prøv å bytte batteri først uansett :)
Det er noe som skjer med kodinga som du sier, en kompis av meg med c klasse hadde samme problemet med sin. Sjeldent det går an å kode opp igjen, må som regel ha ny nøkkel. Hvilket er ganske kjipt for de koster vel en pluss/minus 3500 spenn

Prøv å bytte batteri først uansett :)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Startknappen? Det har jeg ikke, dette er muligens en nyere modell?jongsanim skrev:Merceds C klasse:
"You do have an emergency key that you can remove from the smartkey device and use to start the engine the traditional way. You will need to remove the start button on the ignition cylinder to use the key."
Så det er visst en tenning under startknappen.
Jeg putter den elektroniske nøkkelen i tenningen, og den ser ut som på youtubevideoen under her.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Høres ut som om det er batteriet for det lyser ikke når jeg trykker på knappene.RuneMC skrev:Hadde C-klasse - det var batteriene i nøkkelen (2 stk). Ha et par reservebatterier( CR2025 ) liggende, koster lite på Clas Ohlson
[video]http://www.youtube.com/watch?v=r4VbN4nOvkM[/video]
Helt vanlig med Lithium batterier (som det ofte er ) at de er gode helt til siste slutt og så er det brått ingenting...
Søsteren min har en Volvo V70 og den er så intelligent at det kommer en melding i instrumentpanelet når det begynner å bli lite strøm på batteriet. Hadde jo vært kjekt om Mercedes hadde hatt det samme, for det er jo kjipt å plutselig bare stå der. Man drar jo ikke med seg reservenøkkelen, det gjør ihvertfall ikke jeg.
Jeg hadde ikke den nøkkelen de demonstrerer her men etter litt søking på youtube fant jeg min nøkkel og har nå fått ut batteriene

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3xiMfkbcGDk[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Krysser fingrene for at det er batteriet, ny nøkkel koster vistnok 3000 kr ja :-)ågorbys skrev:Har selv en mercedes s klasse med to nøkkler men det er bare en som kan starte bilen selv om det er strøm på begge.
Det er noe som skjer med kodinga som du sier, en kompis av meg med c klasse hadde samme problemet med sin. Sjeldent det går an å kode opp igjen, må som regel ha ny nøkkel. Hvilket er ganske kjipt for de koster vel en pluss/minus 3500 spenn![]()
Prøv å bytte batteri først uansett :)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Ja om det skulle bli noe annet feil på nøkkelen enn noe så enkelt som at man er tom for strøm, eller om du mister den, så kan det jo bli en mye dyrere affære enn de 3000 kr den koster å kjøpe nå kanksje..SuperMorten skrev:Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel
Sent from my iPhone using Tapatalk

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...
Høres ut som kodingen. Jeg hadde det problemet på den gamle Audien min. Den ble kodet på nytt igjen. Har det noe å si om det ikke er strøm på nøkkelen? Selv på sykkelen min med keyless start så kan jeg bare holde nøkkelen opp til tenningslåsen hvis nøkkelen er tom for strøm.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.