Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

Etter besøk hos venner i dag skulle jeg sette meg i bilen og kjøre hjem. Stikker nøkkelen i låsen og ingenting skjer, tar den ut, setter den inn og prøver igjen, men ingenting skjer. Prøver å låse bilen, men det funker heller ikke.
Det endte med at jeg måtte blir kjørt hjem for å hente reservenøkkelen og den virket. Jammen godt det ikke skjedde da jeg skulle hjem sent i går kveld og sto på en mørk og ensom parkeringsplass :-)å

Tenkte at det måtte være batteriet i nøkkelen, men synes det er rart at man ikke får noe slags forvarsel om dette. Googlet litt og etter hva jeg kan skjønne så trenger det ikke nødvendigvis å være at batteriet er dødt, men heller at kodingen har blitt ødelagt.

Noen som har erfaring med dette?
Det er en Mercedes-Benz C-Klasse Sport Edition
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har 2011 E-klasse, og lagt merke til at det sitter en liten "gammeldags" nøkkel inni den vanlige nøkkelen. Om den starter bilen er jeg ikke sikker på..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Jeg har 2011 E-klasse, og lagt merke til at det sitter en liten "gammeldags" nøkkel inni den vanlige nøkkelen. Om den starter bilen er jeg ikke sikker på..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er bare for døra, går ikke å starte bilen med den nei.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av jongsanim »

Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

jongsanim skrev:Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.
Hm hvordan funker den muligheten til å starte uten strøm da? Min er en 2007(06) modell så du har kanskje en mer moderne utgave.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av jongsanim »

Carpa skrev:
jongsanim skrev:Min Ford Focus (2011) har også nøkkel inni, samt mulighet til start uten strøm på nøkkelen. Tror den skal legges på et bestemt sted for at bilen gjenkjenner den til tross for tomt batteri.
Hm hvordan funker den muligheten til å starte uten strøm da? Min er en 2007(06) modell så du har kanskje en mer moderne utgave.
Har ikke prøvd, og har ikke dokumentene for hånden, men regner det er noe i samme gate som NFC? Altså er det en chip som ikke trenger strøm selv men som registreres av bilen.. Samme som Ruter billetten.. Induksjon..

Googlet mens jeg skrev her og fant denne:
Ikke batteri :(

Er for Focus hvertfall.. Kan jo lese litt? :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av SuperMorten »

Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av jongsanim »

Merceds C klasse:

"You do have an emergency key that you can remove from the smartkey device and use to start the engine the traditional way. You will need to remove the start button on the ignition cylinder to use the key."

Så det er visst en tenning under startknappen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av RuneMC »

Hadde C-klasse - det var batteriene i nøkkelen (2 stk). Ha et par reservebatterier( CR2025 ) liggende, koster lite på Clas Ohlson
[video]http://www.youtube.com/watch?v=r4VbN4nOvkM[/video]

Helt vanlig med Lithium batterier (som det ofte er ) at de er gode helt til siste slutt og så er det brått ingenting...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av gorbys »

Har selv en mercedes s klasse med to nøkkler men det er bare en som kan starte bilen selv om det er strøm på begge.
Det er noe som skjer med kodinga som du sier, en kompis av meg med c klasse hadde samme problemet med sin. Sjeldent det går an å kode opp igjen, må som regel ha ny nøkkel. Hvilket er ganske kjipt for de koster vel en pluss/minus 3500 spenn :sk?

Prøv å bytte batteri først uansett :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

jongsanim skrev:Merceds C klasse:

"You do have an emergency key that you can remove from the smartkey device and use to start the engine the traditional way. You will need to remove the start button on the ignition cylinder to use the key."

Så det er visst en tenning under startknappen.
Startknappen? Det har jeg ikke, dette er muligens en nyere modell?
Jeg putter den elektroniske nøkkelen i tenningen, og den ser ut som på youtubevideoen under her.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Hadde C-klasse - det var batteriene i nøkkelen (2 stk). Ha et par reservebatterier( CR2025 ) liggende, koster lite på Clas Ohlson
[video]http://www.youtube.com/watch?v=r4VbN4nOvkM[/video]

Helt vanlig med Lithium batterier (som det ofte er ) at de er gode helt til siste slutt og så er det brått ingenting...
Høres ut som om det er batteriet for det lyser ikke når jeg trykker på knappene.
Søsteren min har en Volvo V70 og den er så intelligent at det kommer en melding i instrumentpanelet når det begynner å bli lite strøm på batteriet. Hadde jo vært kjekt om Mercedes hadde hatt det samme, for det er jo kjipt å plutselig bare stå der. Man drar jo ikke med seg reservenøkkelen, det gjør ihvertfall ikke jeg.

Jeg hadde ikke den nøkkelen de demonstrerer her men etter litt søking på youtube fant jeg min nøkkel og har nå fått ut batteriene :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3xiMfkbcGDk[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

gorbys skrev:Har selv en mercedes s klasse med to nøkkler men det er bare en som kan starte bilen selv om det er strøm på begge.
Det er noe som skjer med kodinga som du sier, en kompis av meg med c klasse hadde samme problemet med sin. Sjeldent det går an å kode opp igjen, må som regel ha ny nøkkel. Hvilket er ganske kjipt for de koster vel en pluss/minus 3500 spenn :sk?

Prøv å bytte batteri først uansett :)
Krysser fingrene for at det er batteriet, ny nøkkel koster vistnok 3000 kr ja :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja om det skulle bli noe annet feil på nøkkelen enn noe så enkelt som at man er tom for strøm, eller om du mister den, så kan det jo bli en mye dyrere affære enn de 3000 kr den koster å kjøpe nå kanksje.. :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av JohnnyTh »

Høres ut som kodingen. Jeg hadde det problemet på den gamle Audien min. Den ble kodet på nytt igjen. Har det noe å si om det ikke er strøm på nøkkelen? Selv på sykkelen min med keyless start så kan jeg bare holde nøkkelen opp til tenningslåsen hvis nøkkelen er tom for strøm.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar