Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Elektroniske bilnøkler kan være kjipt...

Legg inn av Carpa »

JohnnyTh skrev:Høres ut som kodingen. Jeg hadde det problemet på den gamle Audien min. Den ble kodet på nytt igjen. Har det noe å si om det ikke er strøm på nøkkelen? Selv på sykkelen min med keyless start så kan jeg bare holde nøkkelen opp til tenningslåsen hvis nøkkelen er tom for strøm.
Er jo ikke sikker på hva det er før jeg får prøvd etter batteriskiftet.
Men det at nøkkelen ikke lyser rødt når jeg trykker på knappene er nok en sterk indikator på at det ikke er strøm på nøkkelen. Så vidt meg bekjent så går det da ikke an å bruke denne nøkkelen for å få startet bilen. Jeg har ikke keyless start, må putte den elektroniske nøkkelen fysisk inn i tenninga, ingen startknapp.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja om det skulle bli noe annet feil på nøkkelen enn noe så enkelt som at man er tom for strøm, eller om du mister den, så kan det jo bli en mye dyrere affære enn de 3000 kr den koster å kjøpe nå kanksje.. :scratch
Har nøkkelforsikring hos IF.. Mener det var 159 pr år :prf

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:Minner meg på at jeg kanskje burde skaffe en nøkkel til. Kjøpte bilen brukt og fikk kun med en eneste nøkkel

Ja om det skulle bli noe annet feil på nøkkelen enn noe så enkelt som at man er tom for strøm, eller om du mister den, så kan det jo bli en mye dyrere affære enn de 3000 kr den koster å kjøpe nå kanksje.. :scratch
Har nøkkelforsikring hos IF.. Mener det var 159 pr år :prf

Hehe, utrolig hva man kan forsikre, men da er det vel sikkert greit. Jeg har hatt flere Mercedeser med slike nøkler og aldri hatt problemer med de så jeg tror de er ganske "driftsikre"
Blogg

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Sikkert bra dersom du står langt inni fjelli hvor det heller ikke er mobildekning...
Da må en tilbake til steinalderen,begynne å gå... :walk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev:Høres ut som kodingen. Jeg hadde det problemet på den gamle Audien min. Den ble kodet på nytt igjen. Har det noe å si om det ikke er strøm på nøkkelen? Selv på sykkelen min med keyless start så kan jeg bare holde nøkkelen opp til tenningslåsen hvis nøkkelen er tom for strøm.
Som du nevner er det feks på Audi/VW slik at ""startsperredelen" (RFID-chip) på nøkkelen er en helt separat del fra fjernkontrollen for dørene. Chip'en er passiv og trenger ingen strøm, og bilen kan kjøres uten at man har med delen av nøkkelen der batteriet sitter. Sånn er det på mange biler, det er kun fjernkontrollen som trenger strøm, men vet dessverre ikke hva Mercedes gjør. Systemet jongsanim nevner er det Ford har brukt så lenge de har hatt keyless start, man må plukke av deksel og sette inn nøkkel for å få den nære nok startsperre-pickup hvis nøkkel er tom for strøm.

SuperMorten skrev: Har nøkkelforsikring hos IF.. Mener det var 159 pr år :prf
Det er jo kjekt med forsikring, og det varierer med merke/modell hvor knotete det blir, men det er ikke så dumt å ha en ekstra nøkkel for mange biler i dag. Har vært bort dette noen ganger gjennom jobb, og de 3-4000 kronene kan fort bli det minste problemet, om man er uten nøkkel på feil sted, til feil tid, og med feil bilmodell.

Feks for nyere VW/Audi som var den siste jeg manglet nøkkel til, så er nøkkel på chassinr tysklandsvare, så det er 3-5 dager til hovedlager. Så er det første problemet å komme seg inn i bilen, og deretter er det ikke bare bare å få bilen tauet vekk. Er man heldig får man av E-brekk, men rattlåsen er på, og med automat og firehjulstrekk er neste problem at man ikke får tatt den ut av park. Det er som å transportere 1,5 tonn murstein.

Og bilen må til merkeverksted for å kode startsperre til den nye nøkkelen. Tidligere kunne alle verksteder med litt utstyr gjøre dette, men idag har sikkerheten blitt slik at selv ikke mekanikeren på merkeverkstedet kan se kodene, bilen kobles direkte opp mot fabrikken gjennom merkeverkstedets diagnoseutstyr.

Så i praksis blir det enkleste at man bestiller ny nøkkel, henter den etter 3-5 dager, og så får tauet bilen til verkstedet. Dette er jo ikke nødvendigvis så veldig stas om man ikke er så heldig å miste nøkkel mens bilen står hjemme på gårdsplassen, og det uansett er GS-sesong. :prop:

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

BMW lader sine nøkler når de står i tenninga (der man i det hele tatt har nøkkel som skal puttet inn noen steder).
Fks min nøkkel Bilde lades når jeg kjører, men BMW anbefaler at man fra tid til annen tar en "lenger kjøretur" for å lade batteriet i nøkkelen skikkelig.. Med lengre kjøretur har jeg fått info om alt i fra 30 - 120 minutter.
Mange som småkjører 5-10 minutter hele tiden vil aldri få ladet batteriene i nøkkelene tilstrekkelig og de vil død etter hvert.

Når sant skal sies, testet jeg just reservenøkkelen min som ikke har vert brukt på 2 år... ingen problemer, så hvor lenge batteriene kan ligge uten å brukes, har jeg ingen anelse om.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Min nøkkel er nok ikke så intelligent at den lades ved kjøring. Reservenøkkelen har vel ligget ihvertfall i 3 år, og funket fint. Men føler meg ikke helt trygg på hvor lenge den varer så det er bare å få ordnet den andre nøkkelen. Satser på at det er batteriet som er tomt for strøm.
Strengt tatt burde reservenøkkelen ligge i bilen... men det er nok ikke forsikringsselskapet så glad i.... :sk?
Blogg

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:.
Strengt tatt burde reservenøkkelen ligge i bilen... men det er nok ikke forsikringsselskapet så glad i.... :sk?
Disse trodde at jeg hadde reservenøkkel i bilen. Absolutt alt innhold i bilen var utenfor.. Men ingen nøkkel.. suckers :knegg
ImageUploadedByTapatalk1396897644.075160.jpg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Da ble de nok skuffet.

Jeg fant bilen min stående å gå på tomgang for noen år siden, med svært brekkjern godt planta i dashbordet, inni garasjen. Men de fikk jo ikke satt bilen i drive så de kom ikke noe vei med den.
Da jeg kom ut i garasjen og så at bilen sto og gikk tenkte jeg at "herregud, glemte jeg å skru av motoren i går...." :-)å Helt til jeg så brekkjernet. De klarte å ødelegge for mye penger, mye av det elektriske hadde begynt å smelte og det var rett før bilen tok fyr. Men ikke så mye som en CD plate hadde de tatt med seg. Bilen sto flere uker på verksted og to dager etter at jeg fikk den igjen så var det jammen en som kjørte rett i rumpa på meg, og dytta meg inn i bilen foran meg. Det var enden på visa for den bilen.

Burde kanskje heller gitt dem nøkkelen :scratch
Blogg

Svar