JohnnyTh skrev:Høres ut som kodingen. Jeg hadde det problemet på den gamle Audien min. Den ble kodet på nytt igjen. Har det noe å si om det ikke er strøm på nøkkelen? Selv på sykkelen min med keyless start så kan jeg bare holde nøkkelen opp til tenningslåsen hvis nøkkelen er tom for strøm.
Som du nevner er det feks på Audi/VW slik at ""startsperredelen" (RFID-chip) på nøkkelen er en helt separat del fra fjernkontrollen for dørene. Chip'en er passiv og trenger ingen strøm, og bilen kan kjøres uten at man har med delen av nøkkelen der batteriet sitter. Sånn er det på mange biler, det er kun fjernkontrollen som trenger strøm, men vet dessverre ikke hva Mercedes gjør. Systemet jongsanim nevner er det Ford har brukt så lenge de har hatt keyless start, man må plukke av deksel og sette inn nøkkel for å få den nære nok startsperre-pickup hvis nøkkel er tom for strøm.
SuperMorten skrev:
Har nøkkelforsikring hos IF.. Mener det var 159 pr år
Det er jo kjekt med forsikring, og det varierer med merke/modell hvor knotete det blir, men det er ikke så dumt å ha en ekstra nøkkel for mange biler i dag. Har vært bort dette noen ganger gjennom jobb, og de 3-4000 kronene kan fort bli det minste problemet, om man er uten nøkkel på feil sted, til feil tid, og med feil bilmodell.
Feks for nyere VW/Audi som var den siste jeg manglet nøkkel til, så er nøkkel på chassinr tysklandsvare, så det er 3-5 dager til hovedlager. Så er det første problemet å komme seg inn i bilen, og deretter er det ikke bare bare å få bilen tauet vekk. Er man heldig får man av E-brekk, men rattlåsen er på, og med automat og firehjulstrekk er neste problem at man ikke får tatt den ut av park. Det er som å transportere 1,5 tonn murstein.
Og bilen må til merkeverksted for å kode startsperre til den nye nøkkelen. Tidligere kunne alle verksteder med litt utstyr gjøre dette, men idag har sikkerheten blitt slik at selv ikke mekanikeren på merkeverkstedet kan se kodene, bilen kobles direkte opp mot fabrikken gjennom merkeverkstedets diagnoseutstyr.
Så i praksis blir det enkleste at man bestiller ny nøkkel, henter den etter 3-5 dager, og så får tauet bilen til verkstedet. Dette er jo ikke nødvendigvis så veldig stas om man ikke er så heldig å miste nøkkel mens bilen står hjemme på gårdsplassen, og det uansett er GS-sesong.