Barbarozza skrev:Bikes4life skrev: Søk opp statisk vs dynamisk kompresjon og ta det med i beregningen, så skal det vel være greit å forstå om det har betydning eller ikke. Det er vel ikke tvil om at sylinderlekkasje enten mellom sylinder/stempel eller ventiler går utover ytelsen. Men to like motorer fra samme produsent vil jo aldri yte det samme, for de kommer jo ikke med de samme toleransene. Stempelklaringer, endegap på stempelfjærer, kamtiming etc vil være forskjellige fra motor til motor, og forklarer i større grad forskjeller på to motorer enn innkjøring.
Det blir i alle fall en debatt, og i den vitenskapelige modellen så skal det stilles spørsmål
Og alle som deltar har godt av å bli motsagt eller utfordra....
Ellers er jeg helt enig i det du beskriver og siden du saksa fra litt tidligere innlegg så har du lest tråden, da veit du at jeg mener at effekt ikke er statisk i noen motorer. Jeg prøver å bruke et språk og forklare på en måte som alle skjønner
(men lykkes vist ikke

)
Og for all del, jeg skriver jo at komp har stor betydning, og i motorberegninger er den en del av formelen også.......MEN :-)å
1. Jeg sier at forutsetningene for måten han tester på ikke er det beste. Er du enig i det ?
2. Min påstand ( Altså noe jeg tror men ikke veit helt sikkert) er at han legger til grunn for sine resultater at ALLE andre motorer har mellom 2-10 % lekasje etter den "vanlige innkjøringa)
Og da spør jeg meg NÅR i testkjeden har disse motorene det ??????
Er det rett etter at motorene kommer fra fabrikk ????? er det rett etter forskjellig innkjøring osv osv...
For det vi IKKE VET noen ting om er hvilke motorer han har teste mot, eller hvor i testkjeden han har testa motorene på. Er det testa på antall omdreininger siden motoren var ny ?? eller er det testa etter antall timer ? eller km ?????
Er samme motor testa opp mot sitt første resultat ? Eller er det bare en sammenligning mot hverandre ???? Er det det siste vil du jo ha forskjellig resultaer da ingen motorer er statiske som vi er enige om
Problemet mitt er at han konkluderer for tidlig...men det kan se ut som han peker på noe som stemmer. Men hva kommer da resultatet av ????
Beste måten med sammenligning synes jeg må være etter antall omdreininger motoren har gått. Under ellers like forhold, og teste hver motor opp mot sitt egne første resultat, og deretter sammenlige mot hverandre
Da har den fått samme bevegelsesslitasje ..men ved ulik belastning
Er du enig med meg hit ???
Og husk da at du kjører inn en motor dobbelt så raskt ved et snitt på 9000 rpm som ved 4500 hvis vi velger denne metoden
Det jeg nemlig TROR ( JADA jeg synser her ) er hva jeg skreiv i mitt første innlegg at man når løsnepunktet tidligere på denne måten, og at inn og tilslitningen kommer bare noe seinere på vanlig måte.
Altså at begge måter fungerer noenlunde, men det går mye fortere å gjøre det brutalt en å lurke rundt. Effekten tror jeg ikke er så stor, da dere må huske på at bare det å bytte bakdekk på en dynobenk kan gi 3 hk på samme sykkel (grep mot rulle)
Nå skal jeg fortelle en vandrehistorie , dvs...jeg aner ikke om dette er sant eller ikke.....men storyen fortalte han...hadde en medstudent som var landbruksmekanikker. Trønder, sindig og svær...når de overhalte motorer med nye stempler rådelagre og alt sammen, så kobla de en elektromotor på akslinga, heiv en masse ATA skurepulver i innsuget og lot det stå over natta :)
Skal VI tro på dette ????? eller stille noen kritiske spørsmål ???
Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE