Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
detvarvondtdet
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av detvarvondtdet »

Myst skrev:Grattis med første kjøretime vel stått, men syns det er en del som skurrer for meg. Jeg regner med du har kjørt masse før og har god kontroll? Hvilken trafikkskole har du begynt på, og hvor eksakt kjørte dere?

Beklager min skeptisisme, men syns dette høres veldig omfattende ut for en første kjøretime, særlig da en dobbeltime "bare" er 1,5 timer og går skikkelig fort når man setter seg på sykkelen. Jeg har litt vanskelig å tro at dere rakk alt det der ila den tiden, og at læreren tok deg ut i trafikken med en gang. Klart, kanskje du har A1/A2 lappen fra før og skal utvide til A. Baserer mine antagelser kun på det du har skrevet.

Jeg har bare et annet inntrykk av hvordan oppstarten til uerfarne begynnere er, for oss pleier første timen å handle om det grunnleggende; å bli kjent med sykkelen, ta sjekkontrollen og starte forsiktig med lav fart og prøve litt på egenhånd. Så går man videre avhengig av elevens egne ferdigheter. Det tok meg 4 dobbeltimer å komme til krypkjøring.

Trafikkskoler skal egentlig ha en fast læreplan å følge (læretrinner), mulig læreren ville vise hva du har i vente, det vet jeg ikke noe om. Vanligvis må man presisere kjøreteknikk før man går videre til trinn 3 og ut i trafikken.

Dette er ikke ment som kritikk eller anklaging, bare det er sagt. For meg hørtes det bare litt rart ut med en slik start. :-) Du er sikkert veldig flink og ønsker deg lykke til med opplæringen/utvidelsen. :thumleft

Absolutt ikke oppfattet som kritikk :) Kan jo forstå at det høres i overkant ut til å være første kjøretime.
Jeg har jo flere år bak meg på moped (fra ca 13 år tom 18). Hvor av 2 av de som vanlig trafikant. Kjørt bil fra jeg var 18 (er nå 36). Jeg kjørte også Trial aktivt i mange år og har veldig mye igjen for trialkjøringa i dag. Jeg trengte ikke noe tid til å bli kjent med gass/clutch/gir osv. Kjørelæreren så nok fort når vi holdt på med bakkestarting og så på parkeringsplassen at jeg mestret det han syntes jeg måtte for å prøve oss ut i trafikken. Har ikke inntrykket av at han pusher ting for raskt. Vet at han har hatt elever som har holdt på med klasse A i over 4 år før oppkjøring.

Kjøreskolen heter "Hønsen sjåførskole" og ligger i Sagdalen i mellom strømmen, skjetten og Lillestrøm. Vi kjørte "eksakt" ut fra parkeringsplassen til Hønsen i sagdalen, opp igjennom boligfeltet på baksiden og ned igjen på baksiden så vi kom ut i skjærvaveien om du vet hvor det er? Der ligger det et stort lokale med tilhørende p-plass. Det var en Maxbo butikk der frem til nylig. På parkeringsplassen der holdt vi på med 8 tall kjøring, pushteknikk, aks og nedbrems før vi kjørte skjærvaveien ut til sagdalen (ved 7 elevenbutikken). Derfra kjørte vi opp sagbruksveien, over bråtebrua og inn på statsråd ihlens vei (til venstre) forbi strømmen stasjon og inn bråteveien. Når vi kom over til skjetten spurte jeg om jeg kunne ta en sving opp Hellaveien og en runde der. Der er det litt krappe svinger og bratte bakker som jeg ville få med meg :). Kjørte så rett forbi skjetten skole, stav skole, kasjotten hotell og ned dumpa til sagdalen og Hønsen :)

Om du er kjent i området så ser du at runden vi tok i trafikk hverken er spesielt lang eller krevende på noen måte, men en flott start ut på veien uten å måtte kjøre fortere en 50kmt :)

Jeg tipper at nå som du gradvis begynner å mestre mer og mer ting med sykkelen vil oppleve at progresjonen din øker på. Det er naturlig at man har ulikt utgangspunkt når man begynner å kjøre. Jeg har tross alt akkurat 20 år som trafikant (moped+bil) og det gjør nok også litt.

Gleder meg til å følge tråden din videre. Det er ikke sikkert du relekterer over det så mye selv, men man kan jo også fint lese seg til at du tar steg fra gang til gang :)

Myst
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H

Legg inn av Myst »

Enig i det. Kunna nok ha formulert meg bedre, men ble litt satt ut og hatt en skikkelig stressende dag. :P :p

Var også det jeg tenkte, og hadde rett. Enkelte lærere er veldig flinke til å se hva og hvordan eleven mestrer ting, og har man mange års erfaring på baken, så går ting mye lettere og fortere. Åpenbart at du får lappen mye lenge før enn meg hvertfall. :thumleft

Nei, jeg er ikke kjent der borte. Skal nok ta meg en tur med bilen (kjørt selv i over 10 år nå) og kikke litt på de områdene. Hvis det faktisk er gode veier, flytter jeg kanskje oppkjøringen til Lillestrøm. Får også ta en prat med læreren om det. Ser at akkurat nå er det ikke mange ledige datoer, men fortsatt lenge til, så ingen stress.

Bare synd at skolen ikke hadde ledige timer for meg denne uka, så nå blir det opphold en god stund. Ulempen med å ikke ha noen å øvelseskjøre med, nå har jeg en ukes ferie og må nok finne på andre sysler.

Takk, er ikke akkurat mye spennende jeg skriver her da, mest som informasjons- og oversiktsbilde for min egen del. :P :p
Kommer og går..

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

I andre enden av skalaen har du sånne som meg. Kjørt bil i 25+ år da jeg begynte på A-lappen, men ikke kjørt noe annet enn moped for ca like lenge siden.

Første timene kun med krypkjøring og bli kjrent med MC'n, deretter unnamanøver, deretter nødbrems og fast oppvarming med kjeglekjøring. Ingen mulighet for kjøring utenom, så da tar det litt ekstra tid...
Synes det gikk med grei progresjon hele tiden og deretter ut i rushtidstrafikk i Oslo som første kjøretime. Aha-opplevelse ift å bli oversett i trafikken. Etterhvert mange aha-opplevelser knyttet til plassering, rundkjøringer (der jeg som bilist hadde tatt lett på elementer som å gi tegn alltid -> farligere for en på to hjul selv om en har retten på sin side), sjekking av dødvinkel (og ikke bare speil), og i det hele tatt å oppfatte og tolke trafikken på en ny måte. Bare støyen i hjelmen (kjørte uten propper for å ha kjørelæreren på øret) var en ny (og distraherende) opplevelse ift det å kjøre bil.

Det at hele kroppen vår er synlig og dermed kroppsspråket er nok til at bilister kan endre adferd utifra hva de ser. Er du bestemt og sikker -> nesten som å kjøre bil. Signaliserer du usikkerhet -> Oslo-bilistene spiser deg til frokost :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Myst

Legg inn av Myst »

Da var påskeferien over og på'n igjen med kjøringen. Var ikke akkurat skikkelig ferie, med fysisk jobbing nesten hverdag (enebolig+stor hage+arbeidsom far = uendelig arbeid). Merker jeg har vondt i håndleddene og hadde en komme-og-gå-hodepine nesten hele dagen i går.

Oppsummering kjøretime 22/4-14:

Hovedmål: repetisjon start/stopp. krypkjøring. sving og unnamanøver. giring. kontrollert bremsing.

Resultat: nesten et tilbakefall, mulig pga ferie og ikke i form(?). Par kvelninger, litt ufokusert, dårlig blikkbruk. Fomler fortsatt med giring, finne den og gi bestemte trykk. Fikk prøvd krypkjøring med kjegleavgrensning(den samme som på førerprøven), som forventet til å være første gangen. Fikk bare prøvd en gang siden det var mange som brukte den, så dro avsted og heller øvde på 8-kjøring.

Egen vurdering: slett ikke den beste timen jeg har hatt. Følte den ble en deprogresjon istedenfor progresjon. Psyken var ikke helt på plass, ganske ufokusert som sagt. Tillegg at det var ganske mange kjørere, siden SS også var der med sine elever. Kanskje det ble et forstyrrende element. Resten gikk ganske greit da, fortsatt god kontroll og balanse. Bremseøvelsene klarte jeg bra. Læreren spøkte (tror jeg?) om å ta tur ut i gata neste gang, men jeg nektet. Treg i nøtta noen ganger, så mulig jeg reagerte unødvendig akkurat der og da. Etterpå våknet jeg om hva som egentlig skjedde. Det må jeg unnskylde meg for neste gang. Spurte om egne øvelser (gjaldt krapp svinging, trafikksituasjoner). Ellers går det litt tregt fordi jeg ikke får øvet på det jeg vil utenom skoletimer, men det får så være. Helt ærlig er jeg langt ifra klar enda til utenfor banen, (ser fortsatt for meg bilene der ute som monstre som vil spise meg levende) men skal jeg få utviklet nok ferdigheter til oppkjøringen, må jeg overvinne fryktene. Belønningen kan være bestått på 1. forsøk og drømmesykkelen før jeg drar på ferie.

Lærerens tips: bremsing: avslappet og slakke armer for jevn tyngde. Ved strake/stive armer kan bakjulet løfte seg. Egne øvelser: hvis man absolutt vil, men de vil øves på uansett når vi kommer ut i trafikken.

Neste time: fredag 25/4-14 kl. 1600
Kommer og går..

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Har bare sikkerhets kurs på landevei igjen jeg før oppkjøring 12 mai.. :)

Har en kjørelærer som ikke har noen røde dager og har derfor vært igjennom alt det andre ganske intensivt, (med veilednings time klokka fem på skjærtorsdag..) der alt sammen, bortsett fra veilednings timen, har foregått i kjøreskolens bane anlegg. (Eiker kjøreskole...). Så jeg flyr og venter på telefon fra kjøre læreren om tidspunktet på den "siste" timen, fire timer sikkerhets kurs på landevei, der en time er "teori". Skal kjøre med en to-tre andre og kjørelæreren sitter da på med en av oss en stund før han bytter...

Så er det oppkjøring den tolvte mai og, forhåpentligvis, "egen trening" resten av livet. Alt dette som i dag er obligatorisk er jo bare der for å gi deg som fører et skikkelig stødig fundament å stå på før "egen treningen" du vil få etter at du har denne lille A'en på lappen... Så jeg syntes ikke at dette "bare" er for å melke mer penger ut av folk, som det ofte påståes... Har da lært en god del om hvor viktig foreksempel blikk er og en del kjøre teknikker jeg garantert kommer til å få brukt for når jeg etter den 12. mai er fritt vilt ute i trafikken... :)

Og der kom jeg på at jeg må bestille lege time før oppkjøringen, for jeg har C1E og D1E på den lappen også og må derfor ha lege attest på at jeg er ved mine fulle fem (eller noe slikt...) når jeg både fornyer OG får en bokstav til på den lille rosa lappen.. C1E og D2E går ut i 2016, så det er vel like greit å fornye det med en gang... :)

Brukeravatar
spidair

Legg inn av spidair »

Og da er lege time bestillt ... :) (SMS er en fin ting... )

Myst

Legg inn av Myst »

For et øyeblikk stusset jeg om du hadde skrevet i feil blogg (sikkert noen som klarer å skrive i andres når de egentlig skulle bare oppdatere sin), men skjønte det var svar til meg når jeg leste videre. :P :p

Først og fremst, 1) får ha masse lykke til på oppkjøringen! :thumleft 2) "Endre" knappen er fornuftig for å oppdatere innlegg enn å skrive et nytt.

Joda, alt det obligatoriske er der for en grunn. Egentlig har jeg lite lyst å avansere bykjøring før alt sitter godt i trinn 2 (presis kjøreteknikk). "Men jeg kan tvinge deg ut" - lærerens ord - men hvis han selv syns jeg er god nok til det, så er det vel bare positivt. :-) :)

Du tar nok enten A1 eller A2 da, for vanlig A er sikkerhetskurs på vei på 8 timer, med 4 timer teori og 4 timer kjøring. Blir nok en herlig, men laaaang dag. :-)å
Kommer og går..

detvarvondtdet
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Legg inn av detvarvondtdet »

Myst skrev: Joda, alt det obligatoriske er der for en grunn. Egentlig har jeg lite lyst å avansere bykjøring før alt sitter godt i trinn 2 (presis kjøreteknikk). "Men jeg kan tvinge deg ut" - lærerens ord - men hvis han selv syns jeg er god nok til det, så er det vel bare positivt. :-) :)

Syntes det er fint med de obligatoriske elementene. De er der for en grunn :). Skjønner at du vegrer deg litt for å kjøre ut i trafikken, men jeg tenker på det litt som en "bøyg" du må over (som å stupe for første gang). Jeg vil absolutt tro at du etter kun noen minutter på veien vil føle deg litt tryggere. Hver lille ting du mestrer på sykkelen øker tryggheten og selvtilliten din. Ting som å kvele motoren ved igangsetting er en "filleting". Jeg har kjørt bil i 18 år og det skjer fortsatt at jeg kan kvele motoren ved igangsetting om jeg er litt ufokusert ;)
Om læreren mener du er klar for veien så må du bare stole på at hans vurderingsevne er solid.

Har også hatt en opphold nå pga påskeferie osv. Men hadde min andre kjøretime rett før påsken. Det var også en dobbeltime. Startet med daglig kontroll av sykkelen. Kjørelæreren min kjørte faktisk egen sykkel denne gangen. Han kjørte foran meg under første del av kjøretimen og ba meg følge med på sporvalg inn og ut av svinger, over bakketopper osv. Egentlig veldig nyttig å ligge bak, mens han samtidig forklarte over intercomen hva han tenkte og hvorfor han plasserte seg som han gjorde. Vi kjørte innom kjøregården på Lillestøm trafikkstasjon og trente på øvelsene til oppkjøring der. Skjønte fort at her må det trenes :) Var ikke helt komfertabel med hastigheten som måtte holdes i unnamanøverøvelsen blandt annet. På vei tilbake til kjøreskolen skulle han ligge bak meg. Det jeg ikke visste var at intercomen hans gikk tom for strøm, så det ble en behagelig tur tilbake uten hans små kommentarer underveis :P. Alt i alt en meget fruktbar kjøretime.

Jeg skal ha min 3 kjøretime til uken. Neste blir da banekjøring i begynnelsen av mai mnd.

Brukeravatar
spidair

Legg inn av spidair »

Myst skrev: Du tar nok enten A1 eller A2 da, for vanlig A er sikkerhetskurs på vei på 8 timer, med 4 timer teori og 4 timer kjøring. Blir nok en herlig, men laaaang dag. :-)å
Nope, jeg tar A..

Har hatt fire timer sikkerhets kurs på bane, med en time teori...

Myst

Legg inn av Myst »

detvarvondtdet skrev:*snip*
Jepp, du har rett i det. Man kan selvsagt øve seg til det uendelige, men en tid så må man bare stole på at man er god nok og ta det lugnt. Er bare en terskel man må over. Jeg gjør også fortsatt feil på bil en sjelden gang.
spidair skrev:*snip*
Sorry, my bad. Leste feil om hvilke sikkerhetskurs det gjaldt. Ser faktisk fram til sikkerhetskurset på bane, den er nok ikke så langt unna for min del heller.
Kommer og går..

Brukeravatar
spidair

Legg inn av spidair »

Myst skrev:
detvarvondtdet skrev:*snip*
Jepp, du har rett i det. Man kan selvsagt øve seg til det uendelige, men en tid så må man bare stole på at man er god nok og ta det lugnt. Er bare en terskel man må over. Jeg gjør også fortsatt feil på bil en sjelden gang. .
Man kan kjøre bil, eller MC, hver eneste dag i hundre år og fremdeles komme bort i situasjoner som man aldri har vært borti før... Men det er jo også grunnen til at det terpes så veldig på det grunnleggende, for har man det inne så "gjør" man veldig ofte de "rette" tingene når man kommer ut for en situasjon også....

Skulle dra en veldig tung campingvogn for onkelen til min dobbelt eks kone, en vogn i to hundre og femti tusen kroners klassen, svær og flott, for noen år siden. Turen gikk fra Tjøme til Blefjell.. Jeg valgte å IKKE feste den sikkerhets lenken til campingvognens håndbrekk rundt kula (slik de fleste pleier... :[-X ), men festet den i støtfangeren på pickupen jeg kjørte isteden og ble sittende å tenke hva jeg faktisk ville gjøre HVIS tilhenger festet faktisk brakk... Det "naturlige" valget ville jo være å bremse, men hvis tilhenger festet røk av så ville jeg jo få vogna plantet i ræva på bilen og det ville jo ikke være bra, så jeg tenkte at jeg måtte gi gass... Turen gikk fint helt til vi hadde passert Hvittingfoss... Der, i noen voldsomme dumper, lød det plutselig et gevær skudd og min største skrekk var en realitet, tilhenger festet hadde røket tvers av! Hva gjorde jeg fordi jeg hadde sittet og tenkt på det? Jeg ga bånn gass, lenken strammet håndbrekket og vogna bremset og, sikkert fordi vogna var helt ny, bremset seg helt ned og ble stående i veibanen uten å rase til siden, der vei fundamentet skrånet bratt ned til hver side... Fy pokker for en følelse... Jeg så for mitt indre øye avrevne gardiner og splintret treverk og en regning på 250 000,- for ei ødelagt vogn og alt som hadde skjedd var en røket sikkerhets wire, som røk som den skulle da håndbrekket var på...

Den insidenten gikk bra ene og alene fordi jeg hadde "trent" mentalt på hva jeg skulle gjøre HVIS scenarioet faktisk skjedde. (Vogna var jo svine tung og, skulle det vise seg, mitt nye tilhenger feste hadde en defekt, en liten rustboble inne i stålet som fikk hele dritten til å ryke tvers av når belastningen ble for stor..) Og sånn er det med alt i trafikken og eller i livet også, vi gjør det vi har trent oss opp til å gjøre. Legger vi til oss feil så gjør vi feil..

Og det er jo nettop det bilkjøring, og i enda større grad, motorsykkel kjøring går ut på, å gjøre de rette tingene på de riktige tidspunktene. Som min kjære fetter engang sa, og som jeg har tenkt mye på: "Mange tror de er gode sjåfører fordi de kan kjøre fort, bryte regler og aldri bli tatt for det (eller når de blir tatt og får bot så "skryter" de ofte av det...). Men de tar feil, for det som er skikkelig vanskelig, og som krever utrolig mye av en sjåfør, er jo å forholde seg til farsgrenser og til veitrafikk reglene hele tiden og aldri få en bot eller kjøre av veien eller kollidere og på den måten gjøre veien sikker for andre også. Reglene er jo der ikke for å brytes, men for at alle skal ha de samme spillereglene i trafikken og følges ikke spillereglene så er det ofte håpløst for andre å vite hva som gjøres isteden, eller hva vedkommende som ikke følger reglene tenker..". Han har faktisk mye rett i det... Hvia alle hadde fulgt spille reglene ville det ikke vært så mange som kom ut for ulykker heller... Eller fikk bøter..

:)
Myst skrev: Sorry, my bad. Leste feil om hvilke sikkerhetskurs det gjaldt. Ser faktisk fram til sikkerhetskurset på bane, den er nok ikke så langt unna for min del heller.
Vi (tre stykker) kjørte det meste av banekjøringen sammen med 7-6 mopedister. Da får vi også trening i å måtte forholde oss til en heller ustabil gjeng (et par av mopedistene hadde aldri kjørt før...) og de måtte forholde seg til sykler som gikk mye fortere enn deres mopeder.. Vi fikk forskjellige oppgaver som vi skulle gjøre som vi vekslet rundt på til vi fikk prøve "the unnamanøver", den vi også får på oppkjøringen og alt sammen gikk veldig bra. Klarte å presse farten opp i 65 på unnamanøveren, men det er også maks av hva den V strom sykkelen klarte, den er litt tyngre i "sessen" enn min KTM motard.. Alt i alt meget lærerikt og igjen fikk jeg erfare at blikk er kjempeviktig, også under hard bremsing....

Men gleder meg til landeveis kjøringen da :) Og måtte, på grunn av legetimen (fikk ikke time før den tolvte...) flytte oppkjøringen til den 13.mai... Men det går jo nesten ut på et fett da... Gleder meg til å kunne kjøre alene gjør jeg jo uansett..

Myst

Legg inn av Myst »

Har ikke noe å tilføye til innleggene over, så dette blir bare en generell oppsummering av dagens kjøretime.
=============================================================================================================

Oppsummering kjøretime 25/4-14:

Hovedmål: Prøve annen sykkel, krypkjøring med fokus på blikk, hard bremsing

Resultat: Medlem av velte-klubben (iflg læreren gjelder ikke aller første timen) under krypkjøring/kjegleøvelse, ganske ålreit kjøring med F800R, men kroppen verker og støl noe j... pga uvant sittestilling. Dårlig blikkbruk under sving og hard bremsing.

Egen vurdering: Nok en dårlig dag pga mangel på fokus og dilemma i hodet (kommer tilbake til det senere). Sykkelen var litt uvant, gned mot lårene da jeg satt med begge beina nede, men kjøringen gikk ikke så verst. Fikk litt kramper til tider. Øvde litt på sving og stopp, glemte blikket ofte og noen ganger dårlig gasskontroll. Hadde tenkt å prøve meg på slalom og sirkel (kryp), men kom ikke så langt. Begynte forbereding/oppvarming med kjegler og 8-tall, men pga feil blikkbruk og sving, sneiet jeg borti en kjegle som slett ikke var myk og overkjørbart, så sykkelen steilet og veltet. Kvelte faktisk motoren en del ganger under øvingen, usikker om det var min eller sykkelens skyld. Ellers syns læreren ting går greit. Så fort jeg klarer slalom/sirkel-øvelsen bare, så er det stor sannsynlighet det blir en tur ut på gata. Bemerkning krypkjøring: Honda'n kunne rulle glatt med cluth helt ute uten å bli kvalt. Det var ikke tilfelle med BMW'en, måtte ha litt gasskontroll også iblant for å unngå steiling og kvelning.

Men vet ikke jeg. Er tilbake til det stadiet etter aller første kjøretimen. Sitter igjen med blandede følelser og lav selvtillit. Akkurat nå, skrivende stund, har jeg mistet litt motivasjon og gruer meg til vi skal ut på gata. Prøver å oppmuntre meg da; som at Roma ble jo ikke bygd på en dag, og det er fortsatt lenge til oppkjøringen (10 juni for de som ikke har fått det med seg), og beste og klokeste er selvsagt å ta en ting om gangen. Er man dårlig på blikkbruk, så bruker man 1 eller 2 timer kun på det.

Lærerens tips: fikk forklart litt bedre om blikkbrukk når man krypkjører. på 8-tall f.eks, er cluet å ha nesten vinkelrett blikk innover ifht til retningen man kjører. ALDRI se ned.

Dilemma: Nå har det seg slik at jeg har fått ordnet meg flytting av lån og litt ekstra cash, og higen etter å øvelseskjøre selv begynner å bli ganske høy. De siste dagene har jeg begynt å vurdere seriøst og gå til investering av en sykkel. Vært i kontakt med selgeren av nr. 47534230, og sykkelen har ikke ABS først og fremst. Ellers var det ikke andre bemerkninger. Som jeg også sa til han, vil gjerne se på den nærmere, men er dette med at selgere ikke liker useriøse folk, så vergrer meg litt kun for å se på den egentlig. Eller ikke bare jeg da, må ta med onkel som faktisk har lappen, men ja, uansett, you get the point. Ikke minst er det pris da. Etter at penga er i orden, vil kontoen bli fylt opp med ca. 120-130 000 ekstra. Han selger den ikke akkurat billig till å være 2010 modell, når 2013 forhandlermodell begynner fra ca. 105K. Joa, 30K differanse er ikke bare bare heller. Økonomisk fornuftig tankegang er ikke helt min sterke side dessverre. Setter stor pris på for råd og tips om denne saken. (Ja, jeg vet jeg har dilla på XJ6. Ser også på Honda CBF da den er også ganske digg å kjøre)

Neste time: tirsdag 29/4-14 kl. 1600
Sist redigert av Myst den 26 apr 2014, 12:52, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

Brukeravatar
Staven
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6

Legg inn av Staven »

Trening gjør mester ;)
Cheer up for vi alle har vært der :)

Som du skriver så må blikket opp å frem uansett.

Så fort du fokuserer på kjeglene så er du ute på tur. Sikt forbi kjeglene.

Hang in there :prf

Å når det gjelder sykkelen. Han selgeren kommer jo aldri til å få solgt hvis han ikke tillater folk å komme å se. Så bare ring å møt opp :) det er ikke å være useriøs.

Abs er vel inget must ? De fleste sykler har ikke. Det er kanskje en trygghet, men ikke la en god sykkel gå fra deg bare fordi den ikke har abs. :thumleft
Vi kjørte bil uten abs før i tiden å :-)

Staven
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Myst

Legg inn av Myst »

Takk, føler meg litt bedre i dag. Det er egentlig ikke så vanskelig (ser hvertfall slik ut på videoklippene), alt ligger i hodet og blikkbruk. Satser å trene kun på det til tirsdagen.

Nei, ja, vet ikke. Uten ABS gir risiko for låsing av hjulene, som krever kontrollert bremsing. Men skal ikke komme med utsagn om ting jeg ikke vet nok om. Må nok bare prøves ut for å se og forstå hvordan de faktisk ter seg. Det man leser i boka stemmer ikke alltid med virkeligheten uansett.
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Nå prøver jeg å lese alt du skriver, som forøvrig er velformulert og godt skrevet :prf Men jeg gjør meg noen tanker. Det er mulig det er feil av meg, men jeg sier det allikevel. Ikke tenk så mye, men lek mere. La alle tekniske øvelser bli en lek mer enn terping på teknikk. Da kommer alt av seg selv.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar