Myst skrev:Grattis med første kjøretime vel stått, men syns det er en del som skurrer for meg. Jeg regner med du har kjørt masse før og har god kontroll? Hvilken trafikkskole har du begynt på, og hvor eksakt kjørte dere?
Beklager min skeptisisme, men syns dette høres veldig omfattende ut for en første kjøretime, særlig da en dobbeltime "bare" er 1,5 timer og går skikkelig fort når man setter seg på sykkelen. Jeg har litt vanskelig å tro at dere rakk alt det der ila den tiden, og at læreren tok deg ut i trafikken med en gang. Klart, kanskje du har A1/A2 lappen fra før og skal utvide til A. Baserer mine antagelser kun på det du har skrevet.
Jeg har bare et annet inntrykk av hvordan oppstarten til uerfarne begynnere er, for oss pleier første timen å handle om det grunnleggende; å bli kjent med sykkelen, ta sjekkontrollen og starte forsiktig med lav fart og prøve litt på egenhånd. Så går man videre avhengig av elevens egne ferdigheter. Det tok meg 4 dobbeltimer å komme til krypkjøring.
Trafikkskoler skal egentlig ha en fast læreplan å følge (læretrinner), mulig læreren ville vise hva du har i vente, det vet jeg ikke noe om. Vanligvis må man presisere kjøreteknikk før man går videre til trinn 3 og ut i trafikken.
Dette er ikke ment som kritikk eller anklaging, bare det er sagt. For meg hørtes det bare litt rart ut med en slik start. :-) Du er sikkert veldig flink og ønsker deg lykke til med opplæringen/utvidelsen.
Absolutt ikke oppfattet som kritikk :) Kan jo forstå at det høres i overkant ut til å være første kjøretime.
Jeg har jo flere år bak meg på moped (fra ca 13 år tom 18). Hvor av 2 av de som vanlig trafikant. Kjørt bil fra jeg var 18 (er nå 36). Jeg kjørte også Trial aktivt i mange år og har veldig mye igjen for trialkjøringa i dag. Jeg trengte ikke noe tid til å bli kjent med gass/clutch/gir osv. Kjørelæreren så nok fort når vi holdt på med bakkestarting og så på parkeringsplassen at jeg mestret det han syntes jeg måtte for å prøve oss ut i trafikken. Har ikke inntrykket av at han pusher ting for raskt. Vet at han har hatt elever som har holdt på med klasse A i over 4 år før oppkjøring.
Kjøreskolen heter "Hønsen sjåførskole" og ligger i Sagdalen i mellom strømmen, skjetten og Lillestrøm. Vi kjørte "eksakt" ut fra parkeringsplassen til Hønsen i sagdalen, opp igjennom boligfeltet på baksiden og ned igjen på baksiden så vi kom ut i skjærvaveien om du vet hvor det er? Der ligger det et stort lokale med tilhørende p-plass. Det var en Maxbo butikk der frem til nylig. På parkeringsplassen der holdt vi på med 8 tall kjøring, pushteknikk, aks og nedbrems før vi kjørte skjærvaveien ut til sagdalen (ved 7 elevenbutikken). Derfra kjørte vi opp sagbruksveien, over bråtebrua og inn på statsråd ihlens vei (til venstre) forbi strømmen stasjon og inn bråteveien. Når vi kom over til skjetten spurte jeg om jeg kunne ta en sving opp Hellaveien og en runde der. Der er det litt krappe svinger og bratte bakker som jeg ville få med meg :). Kjørte så rett forbi skjetten skole, stav skole, kasjotten hotell og ned dumpa til sagdalen og Hønsen :)
Om du er kjent i området så ser du at runden vi tok i trafikk hverken er spesielt lang eller krevende på noen måte, men en flott start ut på veien uten å måtte kjøre fortere en 50kmt :)
Jeg tipper at nå som du gradvis begynner å mestre mer og mer ting med sykkelen vil oppleve at progresjonen din øker på. Det er naturlig at man har ulikt utgangspunkt når man begynner å kjøre. Jeg har tross alt akkurat 20 år som trafikant (moped+bil) og det gjør nok også litt.
Gleder meg til å følge tråden din videre. Det er ikke sikkert du relekterer over det så mye selv, men man kan jo også fint lese seg til at du tar steg fra gang til gang :)