"Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein *LØST!*
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
"Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein *LØST!*
Litt vanskelig å beskrive eksakt i trådtittelen...
Men saken er den at jeg fikk verkstedet til å bytte olje i gaffelbeina på Stelvio'en i vinter. Verkstedet anbefalte tjukkere olje - 12,5 i stedet for originalt 5 wt. Godt innafor det anbefalte som er opptil 20wt.
Etter de første turene etter vinterdvalen kjente jeg at styringen var blitt merkbart tregere i lav hastighet (typisk gangfart). Kjennes nesten ut som å kjøre på dekk med for lite luft. Dvs. at jeg må være litt mer bestemt for å få sykkelen til å svinge. Og når den begynner å svinge tenderer den til å bli litt mer overstyrt enn den var før bytte av gaffeloljen.
I normale hastigheter oppfører sykkelen som den alltid har gjort; svinger jevnt og holder linja med lette styrekommandoer.
Har snakket med verkstedet om dette, som skjønner hva jeg mener, men som ikke har noe klart svar på hva "problemet" kan være.
Det at høyre gaffelbein har fått en liten oljelekkasje kan kanskje være en medvirkende årsak. Ikke mye, men såpass at jeg må tørke vekk olje etter hver tur. Verkstedet har bestilt og fått levert nye simmerringer, klare til å byttes.
Kan denne lekkasjen være årsaken til tregstyringen?
En annen tanke som har slått meg: kan det være at den lave vårtemperaturen gjør sitt til at lagrene i styrekrone og forgaffelen går litt tregt?
Noen her inne som har merket noe lignende etter bytte av gaffelolje?
I så fall; hvordan ble problemet løst?
Men saken er den at jeg fikk verkstedet til å bytte olje i gaffelbeina på Stelvio'en i vinter. Verkstedet anbefalte tjukkere olje - 12,5 i stedet for originalt 5 wt. Godt innafor det anbefalte som er opptil 20wt.
Etter de første turene etter vinterdvalen kjente jeg at styringen var blitt merkbart tregere i lav hastighet (typisk gangfart). Kjennes nesten ut som å kjøre på dekk med for lite luft. Dvs. at jeg må være litt mer bestemt for å få sykkelen til å svinge. Og når den begynner å svinge tenderer den til å bli litt mer overstyrt enn den var før bytte av gaffeloljen.
I normale hastigheter oppfører sykkelen som den alltid har gjort; svinger jevnt og holder linja med lette styrekommandoer.
Har snakket med verkstedet om dette, som skjønner hva jeg mener, men som ikke har noe klart svar på hva "problemet" kan være.
Det at høyre gaffelbein har fått en liten oljelekkasje kan kanskje være en medvirkende årsak. Ikke mye, men såpass at jeg må tørke vekk olje etter hver tur. Verkstedet har bestilt og fått levert nye simmerringer, klare til å byttes.
Kan denne lekkasjen være årsaken til tregstyringen?
En annen tanke som har slått meg: kan det være at den lave vårtemperaturen gjør sitt til at lagrene i styrekrone og forgaffelen går litt tregt?
Noen her inne som har merket noe lignende etter bytte av gaffelolje?
I så fall; hvordan ble problemet løst?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Du har ikke skiftet fordekk i samme slengen da 

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Bosted: Hadeland
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
5w olja er jo mere tolerant ved lave temperaturer sånn som nå, men uvist om det er merkbart
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Bytta dekk mot slutten av fjorårssesongen og kjørte noen få tusen med disse med den originale gaffelolja.ojda skrev:Du har ikke skiftet fordekk i samme slengen da
Men det er klart; kombinasjonen tjukkere gaffelolje, vårtemperatur i lufta og fortsatt forholdsvis nye dekk kan muligens ha noe å si...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Oljebytte burde ikke ha noe å si for hvordan sykkelen oppfører seg i gangfart, ikke oljelekkasjen heller.
Mistenker styrelagrene.
Er det mulig at den som gjorde jobben også etterstrammet styrelagrene, sånn bare for sikkerhets skyld ?
Stramme styrelager merker du ved at sykkelen blir mindre retningsstabil i lav fart (50) og at den vil
spore veldig lett på dårlig asfalt med dype bilspor og høvelstriper.
Og så kan jo hele greia komme av at ting kjennes litt forskjellig fra det man trur at man husker fra året før, de første milene ?
Mistenker styrelagrene.
Er det mulig at den som gjorde jobben også etterstrammet styrelagrene, sånn bare for sikkerhets skyld ?
Stramme styrelager merker du ved at sykkelen blir mindre retningsstabil i lav fart (50) og at den vil
spore veldig lett på dårlig asfalt med dype bilspor og høvelstriper.
Og så kan jo hele greia komme av at ting kjennes litt forskjellig fra det man trur at man husker fra året før, de første milene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Klarer ikke å forstå at gaffelolje har noe med dette å gjøre. Gaflene opererer i par, og der oppstår det ikke bevegelser kun av at du svinger før det samtidig oppstår g-krefter.
De har ikke strammet til styrekrona på verkstedet samtidig da? Har mer tro på at denne er tregere enn den var før. (eller at du er ute av trening gjennom en lang pms-periode)
De har ikke strammet til styrekrona på verkstedet samtidig da? Har mer tro på at denne er tregere enn den var før. (eller at du er ute av trening gjennom en lang pms-periode)
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Ville løfta fronten og sjekket hvordan styringen kjennes når den løper fritt...det du beskriver høres mer ut som styrelager er dårlig eller noe i den retningen, du får i alle fall luket det bort om det føles bra. Eneste jeg kan tenke meg ellers er at ujevn mengde med olje som har lekket ut fra det ene gaffelbeinet kontra det andre kan ha noe å si. Men det er ren gjetting og det synes jeg sjøl i tilfelle er snålt. Siden dekk og lufttrykk er bra er det ikke så mye annet å tenke seg, du kan jo fylle på tynnere olje igjen nå som du skal bytte simringer igjen. Nett diagnose er aldri lett 

Memento mori
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Armmusklatur svekkes i løpet av vinteren hvis en sitter med henda i fanget... 

Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Jompa skrev:Oljebytte burde ikke ha noe å si for hvordan sykkelen oppfører seg i gangfart, ikke oljelekkasjen heller.
Mistenker styrelagrene.
Er det mulig at den som gjorde jobben også etterstrammet styrelagrene, sånn bare for sikkerhets skyld ?
Stramme styrelager merker du ved at sykkelen blir mindre retningsstabil i lav fart (50) og at den vil
spore veldig lett på dårlig asfalt med dype bilspor og høvelstriper.
Og så kan jo hele greia komme av at ting kjennes litt forskjellig fra det man trur at man husker fra året før, de første milene ?
Her tror jeg dere kan være inne på noe.kjellv skrev:Klarer ikke å forstå at gaffelolje har noe med dette å gjøre. Gaflene opererer i par, og der oppstår det ikke bevegelser kun av at du svinger før det samtidig oppstår g-krefter.
De har ikke strammet til styrekrona på verkstedet samtidig da? Har mer tro på at denne er tregere enn den var før. (eller at du er ute av trening gjennom en lang pms-periode)
Skal be verkstedet sjekke dette med lagrene nærmere når simmerringene byttes en gang etter påske.
At jeg er ute av trening var det første jeg luket ut som mulig årsak. Så utrent er jeg ikke

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny? 
Ad lav temp, så merker jeg ingen forskjell ift styrevillighet på min DL650 (som forsåvidt er en helt annen MC) (Og hvor jeg ikke har byttet gaffelolje siden jeg kjøpte den i 2011)
Merker god forskjell på Anakee2 vs Anakee3 dekk - dvs Anakee2 er mer responsive og vipper sykkelen lettere ned, mens Anakee3 gir mer stabilitet/gå-på-skinner følelse.

Ad lav temp, så merker jeg ingen forskjell ift styrevillighet på min DL650 (som forsåvidt er en helt annen MC) (Og hvor jeg ikke har byttet gaffelolje siden jeg kjøpte den i 2011)
Merker god forskjell på Anakee2 vs Anakee3 dekk - dvs Anakee2 er mer responsive og vipper sykkelen lettere ned, mens Anakee3 gir mer stabilitet/gå-på-skinner følelse.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Jo, nå skal du høre... som det heterRuneMC skrev:Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny?

Iflg. servicemanualen skal olja i gaffelbeina byttes ved 10K. Men mekanikeren synes det var en smule "overkill" og gjøre det så tidlig. Så vi ble enige om å vente til vinterlagringa. Og da hadde hadde sykkelen plutselig gått 24K...

Så derfor ble olja bytta. Også tenkte jeg at tjukkere olje ville gjøre gaffeldykkingen ved bremsing bedre, noe jeg også mener er blitt bedre. Ikke at dykkingen var plagsom, men om den kunne bli litt mindre med annen olje, tenkte jeg det kunne være verd et forsøk.
Men nå er sykkelen altså blitt tregstyrt ved lav fart...
Om mekanikeren justerte (strammet) styrelageret da han byttet olja, vet jeg ikke. Men for stramt (for mye moment) styrelager kan, så vidt jeg skjønner, gi samme symptomer som de jeg merker på sykkelen nå.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Justere du opp kompresjons dempinga, vil den også dykke mindre.AJ skrev:
Så derfor ble olja bytta. Også tenkte jeg at tjukkere olje ville gjøre gaffeldykkingen ved bremsing bedre, noe jeg også mener er blitt bedre. Ikke at dykkingen var plagsom, men om den kunne bli litt mindre med annen olje, tenkte jeg det kunne være verd et forsøk.
Fra instruksjonsboka:
· act on the left stem set screw to
adjust hydraulic compression
damping.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Dykkinga vil vel bli det samme med tjukkere olje, men vil vel dykke litt treigere bare :-)
Hadde du bytta fjæra derimot hadde det blitt litt mindre dykking....men mye mer ukomfortabelt. Men fortsatt dykking...du har en tung sykkel med mye masse og når du bremser flyttes jo den mot gaffelen og den dykker ....bare telelever hos BMW som fjerner den, hvilken er en genial oppfinnelse og samme tanke som på traktorer som fordeler vekta forover når du setter på en vogn og laster opp masse vekt på hengeren
Jeg hadde gaffelbeina mine hos wilbers, de ble overhalt der, ny innmat stivere fjærer..Sammen med ny bakdemper fikk jeg jo kjøreegenskaper få andre XX kan måle seg med til touring bruk. Og fortsatt dykker den med kraftig bremsing med tjukkere olje og kraftigere fjærer.
Jeg kjenner den minste ujevnhet...sykkelen blir ekstremt levende,direkte, på bekosning av komfort.
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden
Hadde du bytta fjæra derimot hadde det blitt litt mindre dykking....men mye mer ukomfortabelt. Men fortsatt dykking...du har en tung sykkel med mye masse og når du bremser flyttes jo den mot gaffelen og den dykker ....bare telelever hos BMW som fjerner den, hvilken er en genial oppfinnelse og samme tanke som på traktorer som fordeler vekta forover når du setter på en vogn og laster opp masse vekt på hengeren
Jeg hadde gaffelbeina mine hos wilbers, de ble overhalt der, ny innmat stivere fjærer..Sammen med ny bakdemper fikk jeg jo kjøreegenskaper få andre XX kan måle seg med til touring bruk. Og fortsatt dykker den med kraftig bremsing med tjukkere olje og kraftigere fjærer.
Jeg kjenner den minste ujevnhet...sykkelen blir ekstremt levende,direkte, på bekosning av komfort.
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden

Memento mori
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Da anbefaler jeg deg å bytte oljen! 3 år er nokså gammelt, og du vil nok merke en forskjell med frisk olje. Enkel jobb på V-Strom, en times tid så er du i havn :-)RuneMC skrev:Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny?
Ad lav temp, så merker jeg ingen forskjell ift styrevillighet på min DL650 (som forsåvidt er en helt annen MC) (Og hvor jeg ikke har byttet gaffelolje siden jeg kjøpte den i 2011)
Merker god forskjell på Anakee2 vs Anakee3 dekk - dvs Anakee2 er mer responsive og vipper sykkelen lettere ned, mens Anakee3 gir mer stabilitet/gå-på-skinner følelse.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Joda, ser den. Kan være så enkelt som det...Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden


Kommer til å se det hele an litt til over påske og til det blir varmere i været. Så får vi se om "problemet" kan være temperaturavhengig.
Kanskje et skudd i mørket, men holder muligheten åpen for at fettet i lagrene ikke har fått optimal arbeidstemp. og at dette kanskje virker inn på styringen...
Uansett så gå sykkelen bra, demper godt og holder stø kurs og styrer som den alltid har gjort i vanlige kjørehastigheter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Godt poeng, det var vel denne kostnaden som gjorde at man gikk bort fra den typen "TRAC anti-dive" jeg feks hadde på VF500 i sin tid, hvor bremsekaliperen trykket på en ventil som tettet oljekanalen i demperen, mer jo mer man bremset. En god ide på papiret, men hadde sine kostnader i andre enden.Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden
Det var et litt snodig problem AJ. Jeg kjøper ikke "kaldt fett-teorien" både fordi mengden er for liten til å utgjøre noe reell motstand, og fordi jeg mener 10-15 grader vil ha neglisjerbar effekt. Men det er bare min mening, og oppførselen du beskriver likner ganske mye på hva jeg selv har erfart når jeg har skrudd styrelager alt for hardt.
Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Vel, problemet er nok ikke så veldig snodig, skal jeg dømme etter hva jeg har lest på mange forum de siste dagene.PCP skrev:Barbarozza skrev:
Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)
De fleste med samme symptomer nevner dette med styrelager.
Satte sykkelen på hovedstøtta i går og sørget for at forhjulet ble hevet et par centimetere over bakken. Og styretesten fungerte fint - tror jeg

Har ikke gjort dette før så derfor tror jeg det gikk fint. Styret beveget seg i hvert fall fra side til side uten motstand og ujevnheter. Men om styret beveget seg så "lett og ledig" som skal med rett tiltrukket moment på styrelageret har jeg ikke forutsetning for å mene noe om.
Litt motstand var det jo når jeg dyttet på styreholken mens forhjulet var over bakken. Dvs. at bevegelsen var ikke slik at det nesten ikke skulle noe til før styret gjorde fullt utslag. Men det er kanskje slik det skal være?
Noen kloke hoder med kloke svar

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Jeg husker fra jeg kontrollerte og justerte styrekrone på TDMen i fjor at jeg skulle bruke en fjærvekt, og at det ideelle momentet var 0,5 kg målt ytterst på styret. Vil anta dette er i nærheten av hva som anbefales på andre sykler også. (evt styredemper taes selvfølgelig av først)PCP skrev:Godt poeng, det var vel denne kostnaden som gjorde at man gikk bort fra den typen "TRAC anti-dive" jeg feks hadde på VF500 i sin tid, hvor bremsekaliperen trykket på en ventil som tettet oljekanalen i demperen, mer jo mer man bremset. En god ide på papiret, men hadde sine kostnader i andre enden.Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden
Det var et litt snodig problem AJ. Jeg kjøper ikke "kaldt fett-teorien" både fordi mengden er for liten til å utgjøre noe reell motstand, og fordi jeg mener 10-15 grader vil ha neglisjerbar effekt. Men det er bare min mening, og oppførselen du beskriver likner ganske mye på hva jeg selv har erfart når jeg har skrudd styrelager alt for hardt.
Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Jeg har ingen erfaring eller forutsetning for å uttale meg, men kan det være slik at motstand i styrelager blir påvirket av vekt? At det blir større motstand når sykkelen har hjulet i bakken og fører sitter på, og dermed tyngre å svinge?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re:
Noe blir den vel påvirket...men ikke så mye at det skal føles og i alle fall ikke ubehagelig....styrelageret skal løpe lett og ledig hvis du heiser opp sykkelen i front. Men ikke slarke.SuperMorten skrev:Jeg har ingen erfaring eller forutsetning for å uttale meg, men kan det være slik at motstand i styrelager blir påvirket av vekt? At det blir større motstand når sykkelen har hjulet i bakken og fører sitter på, og dermed tyngre å svinge?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kan også med sikkerhet si at fettet i dette tilfelle IKKE har noe å si, da mengden og garantert kvaliteten skal fungere i minusgrader også. PCP har helt rett og jeg er enig
Dog med alle disse tingene nå som tyder på at det er i orden med styrelager begynner jeg nå å lure på selve dekket....hvis styret føles ok ut når du løfter det mener jeg, sjekk luftrykk, klin til å sett det på minst 42 psi ( Originalt hos meg) og test.....samt evt at dekket ikke er bra, sjekk det grundig..hvor langt har det gått ?
Det hele virker ganske fishy.....

Memento mori
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/120 ... 8GB%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her fant jeg manualen hvis du ikke har den i pdf hvis du har 1200NTX
36 PSI står det her....men prøv med mer og se.....så slipper du ut litt igjen...
Her fant jeg manualen hvis du ikke har den i pdf hvis du har 1200NTX
36 PSI står det her....men prøv med mer og se.....så slipper du ut litt igjen...

Memento mori
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Re:
Har Michelin Anakee3 foran og bak. Byttet i fjor høst. Kjørt et par tusen km, tenker jeg...Barbarozza skrev: Dog med alle disse tingene nå som tyder på at det er i orden med styrelager begynner jeg nå å lure på selve dekket....hvis styret føles ok ut når du løfter det mener jeg, sjekk luftrykk, klin til å sett det på minst 42 psi ( Originalt hos meg) og test.....samt evt at dekket ikke er bra, sjekk det grundig..hvor langt har det gått ?
Det hele virker ganske fishy.....
Lufttrykket har vært det som er anbefalt: 2,5 bar/36,3 PSI.
Siden det kjennes som at dekket er "flatt" ved svinging i gangfart, kan det kanskje være en idé å prøve med høyere lufttrykk?
Vil tro at Michelin dekka tåler noen eksta PSI...
Ellers nevner jeg igjen at sykkelen har en lekkasje i høyre gaffelbein. Veldig tydelig etter turen i dag langs Randsfjorden hvor demperne har nok å gjøre, for å si det sånn...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
På tide å gjøre noe med det der ja.... 

Memento mori
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Barbarozza skrev:På tide å gjøre noe med det der ja....

Sykkelen ble levert inn på verkstedet nå i ettermiddag - som 'hastesak' etter at høyre gaffelbein så sånn ut etter turen langs Randsfjorden på søndag - se forrige post:
Ble lovt ferdig innen onsdag ved middagstider. Passer meg meget bra

Så er det å håpe at den uvante styrefølelsen i lav fart også forsvinner samtidig med lekkasjen. Jeg er fortsatt sikker på at denne styreopplevelsen ikke er innbilning. Det har skjedd noe her som jeg ikke kan forklare med annet enn tiltrekking av styrelager eller som en bivirkning av lekkasjen eller valg av tykkere gaffelbeinolje.
Spurte mekanikeren i dagom han hadde trukket til styrelageret, noe han opplyste å ikke ha gjort. Men opplyste samtidig at han sjekket lagret for å se om det var slark i det eller ikke.
Uansett ser jeg nå fram til at simmerringene byttes og at lekkasjen stopper.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein
Jeg har samme problem med lekkasje på min sykkel. Denne kom etter at jeg og "guttungen" hadde vert ute å lærekjørt, og utførte en del bremse øvelser. Neste dag fant jeg en "pytt" med olje på H side av framhjulet. Bestilte nye tetninger og støvskrape ringer. Men da jeg ikke fikk støvringene valgte jeg å heller vente til ringene kom, og nå står sykkelen hjemme å venter på deler mens jeg er på jobb (reiser 4 uker i slengen). Men bare for å være sikker på å få simmeringene i tide bestilte jeg to ekstra ringer fra forrskjelige leverandører, (hadde bestilt time på service) og selvfølgelig så mottok jeg alle 4 simmeringene, men ikke støv ringene. Prøvde å returnere de to jeg hadde fått fra Hadeland MC, men de ville ikke ha dei :-( Men, men jeg står i kostnadene på 800,- så jeg beholdt dei. Men etter noen dager fikk jeg telefon fra Hadeland, de spurte om å få simmeringene i retur, siden en kunde hadde bruk for disse, og importør hadde ikke flere :-). Så jeg fikk sendt ringene i retur, og regner med det er til glede for eieren av en hvit Italiener :-) . Mens jeg venter nå på støvskraper, og har time på Motorsykelisten for skifte dagen etter hjemkomst. :-) :-) Men jeg har ikke merket noe til at sykkelen har noe problem med "tregstyrt" ved lave hastigheter (?)AJ skrev:Barbarozza skrev:På tide å gjøre noe med det der ja....![]()
Sykkelen ble levert inn på verkstedet nå i ettermiddag - som 'hastesak' etter at høyre gaffelbein så sånn ut etter turen langs Randsfjorden på søndag - se forrige post:
Ble lovt ferdig innen onsdag ved middagstider. Passer meg meget bra.
Så er det å håpe at den uvante styrefølelsen i lav fart også forsvinner samtidig med lekkasjen. Jeg er fortsatt sikker på at denne styreopplevelsen ikke er innbilning. Det har skjedd noe her som jeg ikke kan forklare med annet enn tiltrekking av styrelager eller som en bivirkning av lekkasjen eller valg av tykkere gaffelbeinolje.
Spurte mekanikeren i dagom han hadde trukket til styrelageret, noe han opplyste å ikke ha gjort. Men opplyste samtidig at han sjekket lagret for å se om det var slark i det eller ikke.
Uansett ser jeg nå fram til at simmerringene byttes og at lekkasjen stopper.