Verkstedpriser - bytte av kjede og drev
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Verktstedpriser
Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Verktstedpriser
Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Verktstedpriser
Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk..biker7 skrev:Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Verktstedpriser
Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.simpson skrev:Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.kjellv skrev:Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også![]()
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.
Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Verktstedpriser
Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Verktstedpriser
Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr



Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Verktstedpriser
Nei det er så, men alikevel velger mange av oss feks. å kjøpe helsyntetisk mc-olje til 250,- pr. liter istedenfor tilsvarende hos BILTEMA for 89,-SuperMorten skrev:Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk..biker7 skrev:Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Verktstedpriser
Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.biker7 skrev:Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600krMen så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!
Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.
Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.
Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag

Skrevet med ett lite smil om munnen !!!
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Verktstedpriser
Bikes4life skrev:Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.biker7 skrev:Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600krMen så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!
Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.
Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.
Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag![]()
Skrevet med ett lite smil om munnen !!!
Word!!! Som ungdommen si
Re: Verktstedpriser
Hvilket da? Bor ikke så langt unna så tips på verksted tas i mot med takk.biker7 skrev: Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.Men så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Verktstedpriser
Har sendt deg PM. :-)45316 skrev:Hvilket da? Bor ikke så langt unna så tips på verksted tas i mot med takk.biker7 skrev: Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.Men så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Verktstedpriser
Så altså, grunnen til at timeprisen må opp er at det går bra og dermed må ansette flere folk. Skulle tro mer folk og større omsettning skulle gi økt fortjeneste, ikke kun økte utgifter som må dekkes inn med høyere timepris.Bikes4life skrev:Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.biker7 skrev:Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600krMen så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!
Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.
Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.
Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag![]()
Skrevet med ett lite smil om munnen !!!
Jeg setter ikke bilen på service til 15 000kr uten å mukke. Men fordi for at jeg må.. Eller dvs jeg må ikke og har i det siste fått det gjort i Tyskland.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Verktstedpriser
Kjenner ikke til TDM, men det viser vel at det kanskje ikke er en god design på enkelte deler?kjellv skrev:Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.simpson skrev:Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.kjellv skrev:Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også![]()
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.
Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du sier når de kjøper orginalt kjede, ser ogaå andre nevne dette. Men hverken Ducati, Yamaha eller andre sykkelmerker lager egne kjeder, de bestiller i tusentall fra en leverandør og bare gir spec kjedene.
De fleste nye sykler blir levert med "endeløst" kjede fra fabrikk for å enkle produksjonen av sykkelen. Så derfor vil ett "orginalt" kjede være "endeløst".
Det er veldig få sykler jeg har hørt om og ikke hatt selv der jeg må av med svingarmen.
Og hvorfor bestille "endeløst" når du skal bytte kjede da det er tre ganger jobben å gjøre det istedenfor å klinke det selv?
Synes det er rart du anbefaler folk å gjøre det.
Min Ducati har kjede gjennom svingarmen i lengderetning og må ha splittet kjede uansett.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Verktstedpriser
Ja! Forstå det den som kan ... eller, de som gjør det forstår sikkert, men kan det forklares til oss andre på en forståelig måte?biker7 skrev:Nei det er så, men alikevel velger mange av oss feks. å kjøpe helsyntetisk mc-olje til 250,- pr. liter istedenfor tilsvarende hos BILTEMA for 89,-SuperMorten skrev:Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk..biker7 skrev:Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk![]()
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Verktstedpriser
Når man bestiller orginalkjeder fra Ducati (DID, for å være presis), så kommer de kun ferdiklinket til de modellene der man kan montere de rett på sykkelen. Til de andre, der de, som du sier, enten må trees igjenom ramma eller svingarma, må de klinkes. Jeg har aldri hørt at det er vanlig prosedyre å demontere så mye som på Yamahaen, men man lærer noe nytt hver dag (eller natt). Men det fordyrer jo operasjonen en del!simpson skrev:Kjenner ikke til TDM, men det viser vel at det kanskje ikke er en god design på enkelte deler?kjellv skrev:Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.simpson skrev:Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.kjellv skrev:Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også![]()
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.
Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du sier når de kjøper orginalt kjede, ser ogaå andre nevne dette. Men hverken Ducati, Yamaha eller andre sykkelmerker lager egne kjeder, de bestiller i tusentall fra en leverandør og bare gir spec kjedene.
De fleste nye sykler blir levert med "endeløst" kjede fra fabrikk for å enkle produksjonen av sykkelen. Så derfor vil ett "orginalt" kjede være "endeløst".
Det er veldig få sykler jeg har hørt om og ikke hatt selv der jeg må av med svingarmen.
Og hvorfor bestille "endeløst" når du skal bytte kjede da det er tre ganger jobben å gjøre det istedenfor å klinke det selv?
Synes det er rart du anbefaler folk å gjøre det.
Min Ducati har kjede gjennom svingarmen i lengderetning og må ha splittet kjede uansett.