Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Solo-rider »

Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av kjellv »

Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også :thumleft
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Verktstedpriser

Legg inn av DrGreve »

Svingarmen trenger man ikke ta av, men man trenger en "riveter" for å drive ut låsesplinten. Så kobler man bare den nye på den gamle kjeden og drar den rundt og linker endene sammen.. Til slutt må man klinke låsingen/låsepinnen. Jeg bruker denne, og selv om det er biltema, så funker faktisk verktøyet :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Olav K »

DrGreve skrev:Svingarmen trenger man ikke ta av, men man trenger en "riveter" for å drive ut låsesplinten. Så kobler man bare den nye på den gamle kjeden og drar den rundt og linker endene sammen.. Til slutt må man klinke låsingen/låsepinnen. Jeg bruker denne, og selv om det er biltema, så funker faktisk verktøyet :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker den samme, senest her om dagen på Jr sin lett MC. Funker helt greit etter man lærer å bruke det :) :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Andreas »

Skal man ha noe gratis, så må man dra til Frelsesarmeen..

1000lappen inkludert mva er vell rundt standarden i mer urbane strøk ja. Men det er vell billigere enn de fleste bilverksted f.eks? Noen som har hatt bil på verksted i det siste?

2t for bytte av drev og kjede høres kurrant ut. Nå kjenner jeg ikke din sykkel, men bakhjul og nav må jo også demonteres.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av MrPitlane »

Har man verktøy og litt tid til overs, er det alltid lønnsomt å skru litt selv. :prop:

Men man bør vite hva man driver med, hvis ikke kan det bli dyrt. Ikke noe rocket science å klinke et kjede, men fort gjort å ødelegge kjedet om man ikke gjør det rett.

2 timers fastpris er ikke helt galt, da det kan være endel demontering som kreves for å bytte begge drev og kjedet. :-)å

Mange gode videoer på Youtube som gir gode råd og tips.

:prop:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verktstedpriser

Legg inn av cannon »

Det mest vanlige er kjede med klinket lås. Jeg gjør dette selv på mine sykler.Amatør i egen garasje uten mye spesialverktøy. Tidsestimat: vinkelsliper, kutte og fjerne gammelt kjede 2 min. Demontere bakhjul 10 min. Skifte bakdrev 15 min. Montere bakhjul 10 min. Fjerne deksel fremdrev 15 min. Skru av drev 5 min. Skru på drev 5 min. Montere og klinke kjede 15 min(har did klinkeverktøy). Deksel på 10 min. Stramme kjede 5 min. Et verksted med faglært mekaniker, erfaring, løftebukk og riktig verktøy bør gjøre dette på 1 time. Maks 1.15 med litt rengjøring. Timeprisen er som den er.

For 6 år siden gjorde jeg alt selv bortsett fra klinkejobben. Mc Oslo klinket mens jeg ventet. De tok 600 for 10 min jobb, og det var siste gangen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Verktstedpriser

Legg inn av RuneMC »

Kjede og drev tok en drøy time hos verksted mens jeg ventet. Ikke helt sikker, men tror det var 1600 for jobben og litt mer i deler. (Dette var ifjor)
Spesifiserte ikke at jeg ville ha klinket lås da jeg antok at det var normalen på verksted, men det ble utført med klipslås gitt...
Neste gang blir det enten å kjøpe klinkeverktøy og gjøre det selv, eller avtale på forhånd at jeg vil ha klinket "master link" hvis jeg leverer den på verksted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Verktstedpriser

Legg inn av biker7 »

cannon skrev:Det mest vanlige er kjede med klinket lås. Jeg gjør dette selv på mine sykler.Amatør i egen garasje uten mye spesialverktøy. Tidsestimat: vinkelsliper, kutte og fjerne gammelt kjede 2 min. Demontere bakhjul 10 min. Skifte bakdrev 15 min. Montere bakhjul 10 min. Fjerne deksel fremdrev 15 min. Skru av drev 5 min. Skru på drev 5 min. Montere og klinke kjede 15 min(har did klinkeverktøy). Deksel på 10 min. Stramme kjede 5 min. Et verksted med faglært mekaniker, erfaring, løftebukk og riktig verktøy bør gjøre dette på 1 time. Maks 1.15 med litt rengjøring. Timeprisen er som den er.

For 6 år siden gjorde jeg alt selv bortsett fra klinkejobben. Mc Oslo klinket mens jeg ventet. De tok 600 for 10 min jobb, og det var siste gangen.
Sevfølgelig dyrt nok for bare 10min jobb, men på en annen side synes jeg ikke det var verst. For et firma/verksted kan jo ikke ta betalt pr. minutt.. Vanlig å ta betalt for påbegynt time, evt halvtime. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også :thumleft
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.

Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:
kjellv skrev:
Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også :thumleft
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.

Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Noen Ducati-kjeder kommer ferdi klinket og er "endeløse", f.eks til ST2/3/4. Men de monteres uten å ta av svingarma.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

Vet du kan faa det, men det er ikke slik at alle kjeder til ST2 osv kommer ferdig klinket.
Det kommer helt ann paa leverandoren og hva du ber om.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:Vet du kan faa det, men det er ikke slik at alle kjeder til ST2 osv kommer ferdig klinket.
Det kommer helt ann paa leverandoren og hva du ber om.
Jeg skrev Ducati-kjeder, alltså de som kommer orginalt fra Ducati. Det er jo en standard 525-kjede, så ingenting spesielt, bortsett fra at de kommer ferdi klinket i rett lengde.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verktstedpriser

Legg inn av cannon »

biker7 skrev:
cannon skrev:Det mest vanlige er kjede med klinket lås. Jeg gjør dette selv på mine sykler.Amatør i egen garasje uten mye spesialverktøy. Tidsestimat: vinkelsliper, kutte og fjerne gammelt kjede 2 min. Demontere bakhjul 10 min. Skifte bakdrev 15 min. Montere bakhjul 10 min. Fjerne deksel fremdrev 15 min. Skru av drev 5 min. Skru på drev 5 min. Montere og klinke kjede 15 min(har did klinkeverktøy). Deksel på 10 min. Stramme kjede 5 min. Et verksted med faglært mekaniker, erfaring, løfttebukk og riktig verktøy bør gjøre dette på 1 time. Maks 1.15 med litt rengjøring. Timeprisen er som den er.

For 6 år siden gjorde jeg alt selv bortsett fra klinkejobben. Mc Oslo klinket mens jeg ventet. De tok 600 for 10 min jobb, og det var siste gangen.
Sevfølgelig dyrt nok for bare 10min jobb, men på en annen side synes jeg ikke det var verst. For et firma/verksted kan jo ikke ta betalt pr. minutt.. Vanlig å ta betalt for påbegynt time, evt halvtime. :-)
Ja det er nok vanlig. Dessverre. Jeg ser ingen grunn til at verksted skal ha betalt for påbegynt time. Det burde være medgått tid + et fast lite påslag for "dropin"-tjenester, fordi dropin betyr et avbrudd i en annen jobb. Håper det ikke blir vanlig å ta betalt for full bensintank uansett hvor mange liter man får plass til...;-)

Ang. Endeløst kjede: hvis man får et sånt kjede og det krever demontering av svingarm så er det vel mest fornuftig å kappe/klinke det fremfor å demontere svingarm.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Verktstedpriser

Legg inn av biker7 »

cannon skrev:
biker7 skrev:
cannon skrev:Det mest vanlige er kjede med klinket lås. Jeg gjør dette selv på mine sykler.Amatør i egen garasje uten mye spesialverktøy. Tidsestimat: vinkelsliper, kutte og fjerne gammelt kjede 2 min. Demontere bakhjul 10 min. Skifte bakdrev 15 min. Montere bakhjul 10 min. Fjerne deksel fremdrev 15 min. Skru av drev 5 min. Skru på drev 5 min. Montere og klinke kjede 15 min(har did klinkeverktøy). Deksel på 10 min. Stramme kjede 5 min. Et verksted med faglært mekaniker, erfaring, løfttebukk og riktig verktøy bør gjøre dette på 1 time. Maks 1.15 med litt rengjøring. Timeprisen er som den er.

For 6 år siden gjorde jeg alt selv bortsett fra klinkejobben. Mc Oslo klinket mens jeg ventet. De tok 600 for 10 min jobb, og det var siste gangen.
Sevfølgelig dyrt nok for bare 10min jobb, men på en annen side synes jeg ikke det var verst. For et firma/verksted kan jo ikke ta betalt pr. minutt.. Vanlig å ta betalt for påbegynt time, evt halvtime. :-)
Ja det er nok vanlig. Dessverre. Jeg ser ingen grunn til at verksted skal ha betalt for påbegynt time. Det burde være medgått tid + et fast lite påslag for "dropin"-tjenester, fordi dropin betyr et avbrudd i en annen jobb. Håper det ikke blir vanlig å ta betalt for full bensintank uansett hvor mange liter man får plass til...;-)

Ang. Endeløst kjede: hvis man får et sånt kjede og det krever demontering av svingarm så er det vel mest fornuftig å kappe/klinke det fremfor å demontere svingarm.
Påbegynt time er litt drøyt for slike småjobber, men påbegynt halvtime synes jeg er helt ok. Blir jo alltid litt heft før og etter selve jobben, og et firma med flere ansatte er neimen ikke gratis å drive.. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Verktstedpriser

Legg inn av SuperMorten »

Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Verktstedpriser

Legg inn av biker7 »

SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Verktstedpriser

Legg inn av SuperMorten »

biker7 skrev:
SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)
Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:
kjellv skrev:
Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også :thumleft
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.

Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Verktstedpriser

Legg inn av biker7 »

JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms. :prf Men så bor jeg "på landet" og jeg da. :P :p
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Verktstedpriser

Legg inn av biker7 »

SuperMorten skrev:
biker7 skrev:
SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)
Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk.. :knegg
Nei det er så, men alikevel velger mange av oss feks. å kjøpe helsyntetisk mc-olje til 250,- pr. liter istedenfor tilsvarende hos BILTEMA for 89,- :knegg :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Bikes4life »

biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms. :prf Men så bor jeg "på landet" og jeg da. :P :p
Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.

Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!

Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.

Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.

Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag :D

Skrevet med ett lite smil om munnen !!!
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Andreas »

Bikes4life skrev:
biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600kr
Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms. :prf Men så bor jeg "på landet" og jeg da. :P :p
Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.

Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!

Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.

Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.

Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag :D

Skrevet med ett lite smil om munnen !!!

Word!!! Som ungdommen si

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Verktstedpriser

Legg inn av 45316 »

biker7 skrev: Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms. :prf Men så bor jeg "på landet" og jeg da. :P :p
Hvilket da? Bor ikke så langt unna så tips på verksted tas i mot med takk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar