MC og forbruk
MC og forbruk
Hei,¨
satser på at ikke første post er feilplassert!
Saken er som følger, kjører idag bil, og har et forbruk på ca. 1,2 på mila. Bensin som er lik greit dyrt når man kjører fort 5-7 mil om dagen. Det meste er småkjøring.
Jeg skal kjøpe mc nå, av den grunn at jeg har kjørt lett i to år og er frelst! Valget har antagelig falt på en Suzuki SV 600 S.
Spørsmålet er, hvilken forskjell vill jeg merke når det gjelder drivstoffforbruket når jeg setter bort bilen for sommeren.
Noen tanker? Mye å spare?
satser på at ikke første post er feilplassert!
Saken er som følger, kjører idag bil, og har et forbruk på ca. 1,2 på mila. Bensin som er lik greit dyrt når man kjører fort 5-7 mil om dagen. Det meste er småkjøring.
Jeg skal kjøpe mc nå, av den grunn at jeg har kjørt lett i to år og er frelst! Valget har antagelig falt på en Suzuki SV 600 S.
Spørsmålet er, hvilken forskjell vill jeg merke når det gjelder drivstoffforbruket når jeg setter bort bilen for sommeren.
Noen tanker? Mye å spare?
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
De fleste sykler bruker vel + - 0,5 l pr mil. Noen mindre (og ved pen langkjøring) og noen mer (ved mye hardkjøring / tungt lastet).
Sendt fra min HTC One
Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: MC og forbruk
Jeg spurte kjørelærern min om det samme. Han sa at man kan komme ned i 0,3l pr mil, men det er heller ikke noe problem å bruke over 1 liter pr mil om man vil det
For min del må jeg si jeg syns en tank holder ganske lenge. Og når jeg fyller på er det jo bare 10-11 liter. Ikke store kostnader hver gang :)


For min del må jeg si jeg syns en tank holder ganske lenge. Og når jeg fyller på er det jo bare 10-11 liter. Ikke store kostnader hver gang :)
Re: MC og forbruk
Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindre
Husker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindre

Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Re: MC og forbruk
Nå er vel riktig sykkel sv 650 :) Har ingen erfaring med 34hk dessverre, jeg har naken versjon i 72hk :)Aok skrev:Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindreHusker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Re: MC og forbruk
Selvfølgelig, 650** beklager.Toven skrev:Nå er vel riktig sykkel sv 650 :) Har ingen erfaring med 34hk dessverre, jeg har naken versjon i 72hk :)Aok skrev:Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindreHusker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Hvordan er 72 hk? med passasjer etc. nok å dra på med? forbruk?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
Hei og velkommen hit. Jeg hadde en Suzuki DL650 V-Strom. Mer eller mindre samme motor som i SV650. Min mening er at den holder for to. Kan kanskje bli litt smått med krefter om du skal opp lange bratte bakker. Komforten vet jeg ikke noe om. En annen ting som jeg ikke ser nevnt, er bompenger. Du slipper bompenger med MC, hvis du passerer noe sånt..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC og forbruk
Nei, den har ikke nok "å dra på med"....spørs hvem du spør...man kan kjøre to på 125ccm også.
Re: MC og forbruk
Hehe :-)
Absolutt morsom sykkel! Har kun hatt passasjer èn tur, kamerat på noen gode kilo. Ikke noe rakett akkurat men ikke noe problem sånn sett.
Har enda ikke kjørt til bensinlampa har lyst, total kapasitet på tanken leser jeg på Wiki er 16 liter. Kjørt 15mil fra full tank og da fikk jeg på 6 liter.
Bare å google forbruket, leser noen som skriver de fikk 120miles = 19mil fra èn tank
Absolutt morsom sykkel! Har kun hatt passasjer èn tur, kamerat på noen gode kilo. Ikke noe rakett akkurat men ikke noe problem sånn sett.
Har enda ikke kjørt til bensinlampa har lyst, total kapasitet på tanken leser jeg på Wiki er 16 liter. Kjørt 15mil fra full tank og da fikk jeg på 6 liter.
Bare å google forbruket, leser noen som skriver de fikk 120miles = 19mil fra èn tank
Re: MC og forbruk
Takker for svar alle sammen.
Meg og MC er foreløpig bare vant med 125 cc og 15 hk så alt som er bedre blir en opptur! Altså, nedtur blir det ikke uansett.
Blir ikke ofte jeg kjører med to, isåfall bare korte turer.
Med dra på litt mener jeg vel ikke mer enn at det ikke skal være noe problem og dra forbi på E6¨n. :)
Meg og MC er foreløpig bare vant med 125 cc og 15 hk så alt som er bedre blir en opptur! Altså, nedtur blir det ikke uansett.
Blir ikke ofte jeg kjører med to, isåfall bare korte turer.
Med dra på litt mener jeg vel ikke mer enn at det ikke skal være noe problem og dra forbi på E6¨n. :)
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: MC og forbruk
Har kjørt Suzuki GS500E som mellomklasse med i Østerrike med to på i noen titalls mil mellom Salzburg og Kitzbuhel, var ikke noe problem å kjøre forbi og ligge i 120-130 med den, og den er nok noe latere enn SV650... Jeg var også bare vant til 15hk når jeg gikk opp til 500'n, og den var mer enn nok da! Etterhvert blir man lei av å gire ofte, så da kan man vel kanskje gå opp til litt større motor... 

BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: MC og forbruk
Har hatt v-strom 650 eg og, samme motor som i sv'n.
Om du berre kjøyrer to stykk sånn ein og anna gang er det greit nok. Ingen rakett men du kjem deg fram, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
Når det gjeld bensinforbruk gikk min på rundt 0.32 på langkjøyring, oppimot 0.4-0.45 på småkjøyring/bøllekjøyring
Om du berre kjøyrer to stykk sånn ein og anna gang er det greit nok. Ingen rakett men du kjem deg fram, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
Når det gjeld bensinforbruk gikk min på rundt 0.32 på langkjøyring, oppimot 0.4-0.45 på småkjøyring/bøllekjøyring
Sist redigert av gorbys den 06 mai 2014, 12:55, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
Det handler om personlige preferanser og hvilke krav du stiller. Når jeg tok lappen på A1 i 86, kjørte jeg og kjørelærer sammen på en Yamaha DT80. 80 kubikk. Det gikk det også, om enn litt trått i bakkene...ZZR-Erling skrev:Nei, den har ikke nok "å dra på med"....spørs hvem du spør...man kan kjøre to på 125ccm også.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
Min sykkel som er en 2012mod Yamaha V-Star 1300 bruker i følge min måling 0.43l/m på blandet kjøring. Dette er jo ikke en sykkel man drar turtallet til rødmerkingen med og ellers kjører aktivt i nevneverdig grad, men at jeg sikkert kan doble dette forbruket ved ekstremt aggrassiv kjøring er nok mulig.
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Re: MC og forbruk
Men hvis man kjører MC hele sommeren, så kan man ha litt lavere km på bilforsikringen. Da sparer man litt der og.Bjerknez skrev:Min sykkel som er en 2012mod Yamaha V-Star 1300 bruker i følge min måling 0.43l/m på blandet kjøring. Dette er jo ikke en sykkel man drar turtallet til rødmerkingen med og ellers kjører aktivt i nevneverdig grad, men at jeg sikkert kan doble dette forbruket ved ekstremt aggrassiv kjøring er nok mulig.
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MC og forbruk
For to stk kollektivbilletter a 70 kr - dvs en dags jobbpendling med kollektiv, så får jeg fylt nok bensin til 20-30 mil kjøring - dvs 2-3 dager pendling, og kommer fram raskere og mer fleksibelt.
V-Strom'en varierer en god del etter kjøring - rushtrafikk med sluring etc litt under 0,5 l/mil. Langtur i fri flyt med kun sjåfør - ned mot 0,3 l/mil Tungt lastet vil den nok bevege seg opp mot 0,5 igjen.
Parkering kan man også spare endel på hvis det er MC-parkering eller velvillig P-hus.
V-Strom'en varierer en god del etter kjøring - rushtrafikk med sluring etc litt under 0,5 l/mil. Langtur i fri flyt med kun sjåfør - ned mot 0,3 l/mil Tungt lastet vil den nok bevege seg opp mot 0,5 igjen.
Parkering kan man også spare endel på hvis det er MC-parkering eller velvillig P-hus.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MC og forbruk
Takk for svar alle sammen!
Ser jo at det er en god del og spare!
Tror nok det blir SV 650 S om ingen har noen bedre forslag?
Ser jo at det er en god del og spare!
Tror nok det blir SV 650 S om ingen har noen bedre forslag?
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: MC og forbruk
Kom på et godt poeng: Vet med meg selv at jeg kjører lengre med sykkel enn jeg hadde gjort med bil. Tar de fleste omveier jeg finner, og hender ofte jeg må ut bare for å ta meg en tur. Dette er forbruk jeg ikke hadde hatt med bil.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
Det er glede og handler ikke om penger. Dersom man skulle gjøre om alt til penger, er det mest lønnsomt å sette seg ned og ikke gjøre noe. Det er nemlig gratis..Petterh skrev:Kom på et godt poeng: Vet med meg selv at jeg kjører lengre med sykkel enn jeg hadde gjort med bil. Tar de fleste omveier jeg finner, og hender ofte jeg må ut bare for å ta meg en tur. Dette er forbruk jeg ikke hadde hatt med bil.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC og forbruk
Jeg kjører 8-10 000km i året på mc i jobb sammenheng. Sparer en del på det. Ikke minst billigere bilforsikring.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
De fleste er nok sikkert klar over dette og kanskje er det også nevnt, men tenker man kun drift og vedlikehold så er det nok rimeligere med en MC, men man må huske på at en MC kommer som et TILLEGG til en bil og da blir det litt "feil" å kalle sluttregnstykket som lønsomt i ordets rette forstand. Det mest lønsomme sån sett er å la vær å kjøpe seg en MC hvis man allerede har en bil. Men da fjerner man som sagt gleden med å nettopp kjøre en mc og alt det der, men tenker man på lønnsomhet isolert sett så tror jeg ikke man skal satse på og eie begge deler.
MC er og blir for de aller fleste av oss et fritidskjøretøy som man bruker i TILLEGG til en bil.
Joda, man "sparer" noen kroner på drivstoff de få månedene i året man bruker sykkelen i stedet for bilen, men man betaler nå uansett forsikringer og evt. avdrag/verditap på sykkelen de månedene man IKKE bruker den så jeg tror nok regnestykket uansett vil se bedre ut uten en MC. Altså hvis man ser helheten :)
Ikke meningen å være party pooper her og jeg regner med at dere er klar over dette alle sammen, men det nevnes nå uansett allikevel, mens jeg får i meg morrakaffen :)
MC er og blir for de aller fleste av oss et fritidskjøretøy som man bruker i TILLEGG til en bil.
Joda, man "sparer" noen kroner på drivstoff de få månedene i året man bruker sykkelen i stedet for bilen, men man betaler nå uansett forsikringer og evt. avdrag/verditap på sykkelen de månedene man IKKE bruker den så jeg tror nok regnestykket uansett vil se bedre ut uten en MC. Altså hvis man ser helheten :)
Ikke meningen å være party pooper her og jeg regner med at dere er klar over dette alle sammen, men det nevnes nå uansett allikevel, mens jeg får i meg morrakaffen :)
Re: MC og forbruk
Jeg ser helt klart at i tilegg til bil så går vinninga opp i spinninga, men i mitt tilfellet så er jeg så (u)heldig, alt ettersom hvordan mam ser det at jeg får kommende år i kongens klær, derfor skal bilen bort uansett, desverre. Så da blir det bare sykkel! :)
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: MC og forbruk
Solgte bilen i høst, og da sparer jeg nærmere 40.000,- i året, nå skal det jo sies at jeg hadde en gammel Jeep Cherokee med en litt for brennstoffkrevende motor... På Jeepen gikk det med 1200,- til full tank og for de 1200,- kunne jeg kjøre like langt som for 300,- med sykkel...
Så kan man jo legge på forsikring og veiavgift, da nærmer man seg jo 10.000,- ekstra der også, jeg tar mye ferge og kjører en del tunnel, på ferga koster det meg 36,- med sykkel og 65,- med bil (m/rabattkort) tunnelen koster 20kr pr tur med bil og med sykkel er den gratis. Og her i Ålesund har jeg heller ikke parkering til bil, så parkeringene mine blir i en grøft på lånt tid inntil noen sier noe på det...
For meg er det ihvertfall helt klart rimeligst å kun kjøre motorsykkel, og det gjør jeg så mye som det lar seg gjøre. Pappa har en Peugeot Partner som han ikke bruker mer enn noen ganger i måneden. Så jeg kan låne bil når jeg trenger bil til å hente noe...
Pappa hadde en SV1000S, og det var en helt super sykkel! Den klarte 20-30 mil med sidevogn på 14 liter bensin, og SV650 burde jo klare mye bedre enn det! Det blir jo ca. 0,5 i forbruk, med mye mer vekt enn man vil ha med en original sykkel. Pappa sa at det var en av de beste solo syklene han har hatt også, inntil han kjøpte Triumph Tigeren etter at SV'n ble solgt.

Så kan man jo legge på forsikring og veiavgift, da nærmer man seg jo 10.000,- ekstra der også, jeg tar mye ferge og kjører en del tunnel, på ferga koster det meg 36,- med sykkel og 65,- med bil (m/rabattkort) tunnelen koster 20kr pr tur med bil og med sykkel er den gratis. Og her i Ålesund har jeg heller ikke parkering til bil, så parkeringene mine blir i en grøft på lånt tid inntil noen sier noe på det...
For meg er det ihvertfall helt klart rimeligst å kun kjøre motorsykkel, og det gjør jeg så mye som det lar seg gjøre. Pappa har en Peugeot Partner som han ikke bruker mer enn noen ganger i måneden. Så jeg kan låne bil når jeg trenger bil til å hente noe...
Pappa hadde en SV1000S, og det var en helt super sykkel! Den klarte 20-30 mil med sidevogn på 14 liter bensin, og SV650 burde jo klare mye bedre enn det! Det blir jo ca. 0,5 i forbruk, med mye mer vekt enn man vil ha med en original sykkel. Pappa sa at det var en av de beste solo syklene han har hatt også, inntil han kjøpte Triumph Tigeren etter at SV'n ble solgt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: MC og forbruk
Ikke for å være uenig bare for å være uenig. Men det kommer veldig ann på. Jeg har kjørt sykkel i jobbsammenheng i mange år. Sykkelen kostet meg 20 000kr når jeg kjøpte den for 10 år siden. Redusert km på bilforsikringen sparer meg for 3-5000kr i året. Skulle jeg kjørt alt med bilen så måtte jeg hatt fri kjørelengde. Man sparer endel på drivstoff de 6-7 månedene man kjører. Og det blir rimelig mye penger spart i bompasseringer.Bjerknez skrev:De fleste er nok sikkert klar over dette og kanskje er det også nevnt, men tenker man kun drift og vedlikehold så er det nok rimeligere med en MC, men man må huske på at en MC kommer som et TILLEGG til en bil og da blir det litt "feil" å kalle sluttregnstykket som lønsomt i ordets rette forstand. Det mest lønsomme sån sett er å la vær å kjøpe seg en MC hvis man allerede har en bil. Men da fjerner man som sagt gleden med å nettopp kjøre en mc og alt det der, men tenker man på lønnsomhet isolert sett så tror jeg ikke man skal satse på og eie begge deler.
MC er og blir for de aller fleste av oss et fritidskjøretøy som man bruker i TILLEGG til en bil.
Joda, man "sparer" noen kroner på drivstoff de få månedene i året man bruker sykkelen i stedet for bilen, men man betaler nå uansett forsikringer og evt. avdrag/verditap på sykkelen de månedene man IKKE bruker den så jeg tror nok regnestykket uansett vil se bedre ut uten en MC. Altså hvis man ser helheten :)
Ikke meningen å være party pooper her og jeg regner med at dere er klar over dette alle sammen, men det nevnes nå uansett allikevel, mens jeg får i meg morrakaffen :)
Det verditapet man får for kilometerne man kjører på sykkelen hadde man jo fått på bilen hvis man kjørte den.
En ny sykkel koster som regel mye mindre enn en ny bil hvis man skal sammenligne priser på nytt.
Jeg er helt overbevist om at her sparer jeg penger. Selv om jeg ikke har noe regnskap på det.
Jeg skal til Oslo i helgen. Sykelen bruker ikke mer i drivstoff tur retur en det det koster med bilen i bompenger alene. Slitasjeutgiftene er nok også høyere på bilen en på mc.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
Ikke alle som har mc i tillegg Bjerknez. Her er det kun mc, bil i tillegg har jeg ikke råd til. :)
Sendt fra min HTC One
Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp