Regler i Frankrike

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Regler i Frankrike

Legg inn av Anaxim »

.
Sist redigert av Anaxim den 07 mai 2014, 16:29, redigert 1 gang totalt.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av Anaxim »

Jeg forsøker igjen, jeg. Kanskje noen vet?:
Skal nedover i sommer, bl.a. gjennom Frankrike. Har sett en masse kommentarer om div. nye regler for MC, så jeg lurer på:
1)Blir det eller blir det ikke iverksatt krav om alkotester i Frankrike for MC-kjørere i sommer?
2)Blir det eller blir det ikke krav om bruk av vest/refleks også på dagtid eller i solskinn?
(Jeg spør fordi det har stått motstridende meldinger hos NMCU, ADAC og i div. tidsskrifter).

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av MGR1 »

Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av jongsanim »

MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av RuneMC »

Siste erfaring jeg har fra Frankrike er pr leiebil da jeg var på kurs i slutten av januar.

Utkanten av Lyon, parkerte og gikk for å se på noen spisesteder sånn i 20-tiden på kvelden, som ikke falt i smak. I mellomtiden (5 min borte) var sidevinduet knust og noen hadde rotet gjennom hanskerommet. Totalt uødvendig da det ikke var noe av verdi der - men det kan være symptom på at det er endel tyverier av/fra kjøretøy.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.

Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.

January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.

The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.

Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av Snikendeugle »

Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike :prop:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av Olav K »

Snikendeugle skrev:Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike :prop:

Med min erfaring fra utallige ferier i Frankrike, er det å tviholde på engelsk, og late som du skjønner ingenting, en fin måte å komme unna det meste, bortsett fra grove fartovertredelser :prop:
Lærer du deg: "Désolé, je ne comprends rien" og "pardon" så går det bra.. i alle fall på landsbygda, langs Rivieraen er det så mange engelskspråklige at det er større mulighet for at onkel kan litt engelsk.
Husk også (i tilfelle problemer) at du får formidlet at du er fra Norge, og ikke England. Norge har en litt høyere stjerne hos froskespiserne enn det engelskmennene har :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av RuneMC »

Det er jo et hyggelig land sånn ellers - absolutt.

Men ikke finn på å bestille "well done" biff i Frankrike :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av Olav K »

RuneMC skrev:Det er jo et hyggelig land sånn ellers - absolutt.

Men ikke finn på å bestille "well done" biff i Frankrike :lol
En av mine kamerater gjorde det engang... han fikk en blodig biff, klaget, biffen fikk noen sekunder til på panna, og blei returnert til bordet. Fremdeles blodig. Han klaget igjen, servitøren strøk på dør, og inn kom "le Chef" og kjeftet kameraten min huden full. :lol
Kompisen skjønte ingenting, men jeg fikk med meg såpass, at om han (kameraten) ville ha ødelagt kjøtt kunne han reise rett hjem til England (vi snakket jo engelsk) for kokken hadde absolutt ingen planer om å ødelegge gode råvarer og servere dem til barbarer fra nord :-)å

Neste kveld spiste kameraten min pizza :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av Kjellrf »

Olav K skrev:
Snikendeugle skrev:Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike :prop:

Med min erfaring fra utallige ferier i Frankrike, er det å tviholde på engelsk, og late som du skjønner ingenting, en fin måte å komme unna det meste, bortsett fra grove fartovertredelser :prop:
Har bedre erfaring med å snakke norske, enn engelsk, til å begynne med. Så slår man over på engelsk, gjerne med noen franske gloser
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av MGR1 »

JohnnyTh skrev:
jongsanim skrev:
MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.

Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.

January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.

The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.

Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?

Jeg sjekket på forhånd i august i fjor før jeg dro nedover, men fikk ikke klarhet i om det var påbudt eller ikke. Tok derfor med en vest som jeg brukte deler av turen. Men de franske motorsyklistene jeg snakket med bare gliste og ristet på hodet når jeg spurte om det var påbudt. Ingen av dem hadde gulvest på seg, og heller ingen andre motorsyklister jeg møtte på turen hadde det.

Vi var i Paris nå i påsken også (dog uten motorsykkel). Så ikke en fransk motorsyklist med gulvest. Men de har begynt med hjelm i det minste :-).

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av JohnnyTh »

MGR1 skrev:
JohnnyTh skrev:
jongsanim skrev:
MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.

Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.

January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.

The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.

Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?

Jeg sjekket på forhånd i august i fjor før jeg dro nedover, men fikk ikke klarhet i om det var påbudt eller ikke. Tok derfor med en vest som jeg brukte deler av turen. Men de franske motorsyklistene jeg snakket med bare gliste og ristet på hodet når jeg spurte om det var påbudt. Ingen av dem hadde gulvest på seg, og heller ingen andre motorsyklister jeg møtte på turen hadde det.

Vi var i Paris nå i påsken også (dog uten motorsykkel). Så ikke en fransk motorsyklist med gulvest. Men de har begynt med hjelm i det minste :-).
Det er ikke krav til gul vest, kun refleks.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:
jongsanim skrev:
MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.

Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.

January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.

The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.

Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Eneste referanser jeg har er lappen jeg fikk med hjelmen:
Bilde
Bilde

Var da med en Shark Evoline 3, og det er en relativt ny modell, par år maks? Mulig de har gamle lapper de sender med likevel? Aner ikke jeg :P

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Regler i Frankrike

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:
jongsanim skrev:
MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).

Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette :knegg.

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.

Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.

January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.

The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.

Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Eneste referanser jeg har er lappen jeg fikk med hjelmen:
Bilde
Bilde

Var da med en Shark Evoline 3, og det er en relativt ny modell, par år maks? Mulig de har gamle lapper de sender med likevel? Aner ikke jeg :P
Jeg finner ingenting offisielt som sier de skal være på hjelmen. Men jeg er da langt fra noen ekspert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar