Regler i Frankrike
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Regler i Frankrike
Jeg forsøker igjen, jeg. Kanskje noen vet?:
Skal nedover i sommer, bl.a. gjennom Frankrike. Har sett en masse kommentarer om div. nye regler for MC, så jeg lurer på:
1)Blir det eller blir det ikke iverksatt krav om alkotester i Frankrike for MC-kjørere i sommer?
2)Blir det eller blir det ikke krav om bruk av vest/refleks også på dagtid eller i solskinn?
(Jeg spør fordi det har stått motstridende meldinger hos NMCU, ADAC og i div. tidsskrifter).
Skal nedover i sommer, bl.a. gjennom Frankrike. Har sett en masse kommentarer om div. nye regler for MC, så jeg lurer på:
1)Blir det eller blir det ikke iverksatt krav om alkotester i Frankrike for MC-kjørere i sommer?
2)Blir det eller blir det ikke krav om bruk av vest/refleks også på dagtid eller i solskinn?
(Jeg spør fordi det har stått motstridende meldinger hos NMCU, ADAC og i div. tidsskrifter).
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Regler i Frankrike
Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette
.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette

http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Regler i Frankrike
Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Re: Regler i Frankrike
Siste erfaring jeg har fra Frankrike er pr leiebil da jeg var på kurs i slutten av januar.
Utkanten av Lyon, parkerte og gikk for å se på noen spisesteder sånn i 20-tiden på kvelden, som ikke falt i smak. I mellomtiden (5 min borte) var sidevinduet knust og noen hadde rotet gjennom hanskerommet. Totalt uødvendig da det ikke var noe av verdi der - men det kan være symptom på at det er endel tyverier av/fra kjøretøy.
Utkanten av Lyon, parkerte og gikk for å se på noen spisesteder sånn i 20-tiden på kvelden, som ikke falt i smak. I mellomtiden (5 min borte) var sidevinduet knust og noen hadde rotet gjennom hanskerommet. Totalt uødvendig da det ikke var noe av verdi der - men det kan være symptom på at det er endel tyverier av/fra kjøretøy.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Regler i Frankrike
Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.jongsanim skrev:Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.
January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.
The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.
Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Regler i Frankrike
Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike 

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Regler i Frankrike
Snikendeugle skrev:Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike
Med min erfaring fra utallige ferier i Frankrike, er det å tviholde på engelsk, og late som du skjønner ingenting, en fin måte å komme unna det meste, bortsett fra grove fartovertredelser

Lærer du deg: "Désolé, je ne comprends rien" og "pardon" så går det bra.. i alle fall på landsbygda, langs Rivieraen er det så mange engelskspråklige at det er større mulighet for at onkel kan litt engelsk.
Husk også (i tilfelle problemer) at du får formidlet at du er fra Norge, og ikke England. Norge har en litt høyere stjerne hos froskespiserne enn det engelskmennene har

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regler i Frankrike
Det er jo et hyggelig land sånn ellers - absolutt.
Men ikke finn på å bestille "well done" biff i Frankrike
Men ikke finn på å bestille "well done" biff i Frankrike

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Regler i Frankrike
En av mine kamerater gjorde det engang... han fikk en blodig biff, klaget, biffen fikk noen sekunder til på panna, og blei returnert til bordet. Fremdeles blodig. Han klaget igjen, servitøren strøk på dør, og inn kom "le Chef" og kjeftet kameraten min huden full.RuneMC skrev:Det er jo et hyggelig land sånn ellers - absolutt.
Men ikke finn på å bestille "well done" biff i Frankrike

Kompisen skjønte ingenting, men jeg fikk med meg såpass, at om han (kameraten) ville ha ødelagt kjøtt kunne han reise rett hjem til England (vi snakket jo engelsk) for kokken hadde absolutt ingen planer om å ødelegge gode råvarer og servere dem til barbarer fra nord :-)å
Neste kveld spiste kameraten min pizza

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Regler i Frankrike
Har bedre erfaring med å snakke norske, enn engelsk, til å begynne med. Så slår man over på engelsk, gjerne med noen franske gloserOlav K skrev:Snikendeugle skrev:Jøie, her ble det mange grunner til å ikke besøke Frankrike
Med min erfaring fra utallige ferier i Frankrike, er det å tviholde på engelsk, og late som du skjønner ingenting, en fin måte å komme unna det meste, bortsett fra grove fartovertredelser![]()
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Regler i Frankrike
JohnnyTh skrev:Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.jongsanim skrev:Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.
January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.
The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.
Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Jeg sjekket på forhånd i august i fjor før jeg dro nedover, men fikk ikke klarhet i om det var påbudt eller ikke. Tok derfor med en vest som jeg brukte deler av turen. Men de franske motorsyklistene jeg snakket med bare gliste og ristet på hodet når jeg spurte om det var påbudt. Ingen av dem hadde gulvest på seg, og heller ingen andre motorsyklister jeg møtte på turen hadde det.
Vi var i Paris nå i påsken også (dog uten motorsykkel). Så ikke en fransk motorsyklist med gulvest. Men de har begynt med hjelm i det minste :-).
Re: Regler i Frankrike
Det er ikke krav til gul vest, kun refleks.MGR1 skrev:JohnnyTh skrev:Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.jongsanim skrev:Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.
January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.
The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.
Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Jeg sjekket på forhånd i august i fjor før jeg dro nedover, men fikk ikke klarhet i om det var påbudt eller ikke. Tok derfor med en vest som jeg brukte deler av turen. Men de franske motorsyklistene jeg snakket med bare gliste og ristet på hodet når jeg spurte om det var påbudt. Ingen av dem hadde gulvest på seg, og heller ingen andre motorsyklister jeg møtte på turen hadde det.
Vi var i Paris nå i påsken også (dog uten motorsykkel). Så ikke en fransk motorsyklist med gulvest. Men de har begynt med hjelm i det minste :-).
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Regler i Frankrike
Eneste referanser jeg har er lappen jeg fikk med hjelmen:JohnnyTh skrev:Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.jongsanim skrev:Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.
January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.
The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.
Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?


Var da med en Shark Evoline 3, og det er en relativt ny modell, par år maks? Mulig de har gamle lapper de sender med likevel? Aner ikke jeg

Re: Regler i Frankrike
Jeg finner ingenting offisielt som sier de skal være på hjelmen. Men jeg er da langt fra noen ekspert.jongsanim skrev:Eneste referanser jeg har er lappen jeg fikk med hjelmen:JohnnyTh skrev:Jeg trodde dette skulle være på jakken. Rukka jakken min står det at tilfredstiller Franske reflekskrav.jongsanim skrev:Kan understreke kravet om refleks på hjelm. Med min nye Shark hjelm fikk jeg 4 merker som jeg skulle montere dersom jeg kjørte i Frankrike, de var plassert i pannen, bakhodet og nede på hver side.MGR1 skrev:Jeg kjørte gjennom Frankrike i september i fjor. Undersøkte da nøye på forhånd, og satt igjen med litt av de samme spørsmålene som du. Det som er helt sikkert at de har krav på merking av hjelm (hvite refleksmerker), krav til nødkit (bandasjer o.l.) og lyspærer. Kravet til alkotester er frafalt. Vær obs på at det ikke er tillatt med GPS med radarvarsling. Oppdager de dette kan den visstnok bli fratatt og man får en klekkelig bot. I verste fall må man i retten og kan få beslaglagt motorsykkelen i mellomtiden (!).
Men jeg snakket med noen franske motorsyklister på toget under kanalen, og de brydde seg ikke en døyt om noe av dette.
http://www.brittany-ferries.co.uk/guide ... ing/france
Fra den engelske AA siden
Reflective clothing for motorcyclists
January 2012 - the French government announced that from 1 January 2013 all drivers and passengers of a motorcycle over 125cc or a motor tricycle over 15 KW/h must wear reflective clothing when riding their vehicles and in the event of an emergency stop/breakdown.
January 2013 - the French government announced that the law that made reflective equipment compulsory for motorcycle riders and passengers in France from 1 January has been abolished.
The requirement was to have been that clothing must have a minimum reflective surface of 150cm2 (approx 23in2) in total, either in one piece or in several pieces, and must be worn between the neck and waist.
Er det endringer de ikke har blitt oppdatert på?
Var da med en Shark Evoline 3, og det er en relativt ny modell, par år maks? Mulig de har gamle lapper de sender med likevel? Aner ikke jeg
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.